Flacăra Iaşului, iulie 2002 (Anul 3, nr. 524-550)

2002-07-01 / nr. 524

1 i yyj’jpiáJjuj’JJj jJ jj ui!JjJ hi jjjiiyijjjjiái!iijjjiijjJiji jjj Brazilia este campioana mondială la fotbal pagina 7 Rezultatele Loto 6/49 și Noroc pagina 8 3500 lei - 12 pagini 27&A26 ,No.,...5.24. Luni,1 iulie 2002 Pentru unii dintre cerșetori pare ca viața si-a bâtut joc de ei. Un accident i-a aruncat pe alţii la marginea umanităţii pagina 3 Dispariţia an dinozaurilor ieşeni • Violetta Danila şi Petru Gârlea, unii din cei mai vechi oameni de încredere ai primarului Constantin Simirad, au fost demişi în condiţii cel puţin suspecte • un singur lucru este clar: cei doi directori au reuşit saalimenteze unităţile pe care le-au condus şi să-şi aranjeze viitorul la emiterile lui Petru Gârlea, fostul director RATC şi a Violettei Danila, şefa DSPM 'Citadin', seamănă mai mult cu o încercare a primarului Constantin Simirad de a se descotorosi de doi "dinozauri" ai administraţiei ieşene. Dincolo de aparenţe însă, se ascund lucruri cel puţin ciudate, care vor ieşi la lumină mai devreme sau mai târziu. în mai puţin de trei luni, primarul Constantin Simirad a reuşit să se dispenseze de serviciile a doi dintre oamenii săi de bază, Petru Gârlea şi Violetta Dănilă, pe care ieşenii deja îi vedeau ieşiţi la pensie, din funcţia de director de regie, respectiv direcţie. In ambele cazuri, renunţarea la funcţii pare să se finalizeze cu dosare penale, activitatea celor doi fiind presărată cu diverse afaceri dubioase sau “neregularităţi”, cum îi place primarului Simirad să le numească. Nimeni nu contestă necesitatea schimbării din funcţie a celor doi, însă, în acelaşi timp, nici nu-şi poate explica “întârzierea” cu care şeful municipalităţii a luat aceste decizii radicale, în condiţiile în care cele mai multe dintre afacerile oneroase, care abia acum ies la iveală, au fost pecetluite într-un interval de mai mulţi ani, este greu de crezut că deciziile de demitere, respectiv demisie, au fost luate doar în urma unor campanii de presă cu “dezvăluiri de senzaţie”. Coincidenţă sau nu, părăsirea biroului directoral, în ambele cazuri, s-a înfăptuit în timp ce un control al Corpului de Audit din cadrul Primăriei era în plină desfășurare, urmare în pagina 2 poveşti şi legende cu tuneluri secrete şi subterane folosite ca ascunzători, temniţe şi locuri de tortură, sunt şi astăzi auzite din gura bătrânilor. Ai putea crede că în vremurile de demult ale istoriei, existau două oraşe Iaşi: unul la suprafaţă şi altul subteran. Ca în orice legendă, există un sâmbure de adevăr.  Străbunicii ieșenilor începeau întotdeauna construcţia unei case cu beciul. Neexistând alte mijloace de păstrare a alimentelor, amenajarea unui beci era esenţială şi executarea era mai scumpă decât ridicarea propriu-zisă a casei. Boierii şi cârciumarii îşi permiteau să construiască încăperi subterane mult mai largi, mai lungi şi mai adânci. Acestea erau folosite fie pentru a lua masa la răcoare, fie ca închisori ori ca ascunzători în vreme de război. “Pivniţa era o încăpere boltită, din piatră, aşezată imediat sub casă. Beciul se afla situat sub pivniţă şi în el temperatura era foarte scăzută, iar alimentele se păstrau foarte bine tot timpul anului. In cazul crâşmelor, după cum se numeau la vremea respectivă, pivniţa era încăperea în care se bea vinul, băutură care se păstra în beci”, a precizat istoricul Ioan Caproşu, profesor în cadrul Universităţii Al.I. Cuza. Unele tuneluri mai sunt încă folosite Cu toate că în prezent, împotriva căldurii şi zăpuşelii sunt folosite aparatele de aer condiţionat sau ventilatoarele, la Iaşi mai există încă localuri care îşi primesc clienţii în pivniţele răcoroase construite cu sute de ani în urmă. Astfel, în subsolul restaurantului Bolta Rece, beciul se află la 15 metri sub nivelul străzii fiind format dintr-o arteră principală, cât înălţimea unui om, puţin înclinată, lungă de vreo 30-40 de metri, şi altele perpendiculare pe aceasta. După cum ne-au declarat angajaţii restaurantului, temperatura este constantă de 4 grade, indiferent de anotimp. La Casa Pogor, fiind vorba de o construcţie boierească, bolţile sunt mai înalte, culoarul mai lat şi beciul este construit pe două nivele. O pivniţă impresionantă este cea a fostului cronicar Grigore Ureche, situată în zona Halei Centrale, dar şi cea de lângă Biserica Barnovski. Peste o mie de pivniţe După cum ne-a declarat istoricul Ioan Caproşu, plecând de la utilitatea gospodărească a beciurilor, în timp acestea au căpătat şi o utilitate strategică. Raidurile tătărăşti, în special din secolul al XVII-lea, care se soldau cu incendierea locuinţelor şi luarea în robie a locuitorilor, i-au determinat pe aceştia să caute noi metode de apărare. “Cunoscând faptul că tătarii erau oameni de stepă, obişnuiţi să trăiască sub cerul liber care aveau frică de spaţiile închise şi de întuneric, românii s-au ascuns în beciuri. Mai mult, în timp ei au săpat căi de acces între beciurile vecine, astfel încât puteau foarte uşor să se retragă dintr-o parte în alta a oraşului trecând prin galeriile formate.” urmare în pagina 3 I noi întreaga urbe este construita pe un adevărat păienjeniș din peste o mie de tuneluri vechi de sute de ani Papă până la moarte Papa Ioan Paul al II-lea intenţionează să rămână şeful Bisericii Romano-Catolice până în ultima lui clipă, a declarat sâmbătă biograful său oficial, dezminţind zvonurile potrivit cărora suveranul pontif s-ar pregăti de retragere, din cauza sănătăţii precare. Suveranul Pontif, în vârstă de 82 de ani, care suferă de o artrită severă şi de maladia Parkinson, va rămâne în scaunul pontifical “până când vrea Hristos”, a scris Vittorio Messori într-o declaraţie pentru mass-media italiană. Un apropiat al papei, Messori nu l-a citat în declaraţie pe acesta, dar a subliniat că sursele sale sunt sigure. i ---------------------------------------------------------------------------------------------- Portretul lui Antonescu din sediul guvernului rămâne • ministrul culturii reacţionează la scrisoarea Comisiei americane Helsinki Ministrul Răzvan Thodorescu a declarat că statuile mareşalului Antonescu de la Sărmaş, Călăraşi şi Jilava au fost demontate, iar cea de la Bucureşti, din faţa Bisericii Vergului, e acoperită, în privinţa portretului mareşalului Antonescu din sediul Guvernului, ministrul culturii afirmă că nu e vorba de o expunere în public, întrucât nu au acces masele. Răzvan Theodorescu a spus că “atâta vreme cât între conducătorii statului german este enumerat şi Hitler, imaginea lui Ion Antonescu poate fi întâlnită în cărţi, manuale, colecţii de portrete interne, cum e şi cea de la Palatul Victoria”. Radu Ioanid, cercetător la Muzeul Holocaustului a declarat că în privinţa statuilor lui Ion Antonescu “s-a făcut ceva”. Dar, a spus Radu Ioanid, luând în considerare că un portret a fost expus la Guvern, concluzia ar fi că autorităţile “iau cu o mână ce dau cu alta”. Comisia SUA pentru Securitate şi Cooperare în Europa (Comisia Helsinki) a cerut, într-o scrisoare adresată lui Adrian Năstase, înlăturarea din locurile publice a simbolurilor legate de Ion Antonescu. De asemenea, comisia a solicitat acces pentru Muzeul Holocaustului la documente din arhivele Ministerului de Interne, Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului de Externe. Prinţul Charles a avut un musafir nepoftit Un bărbat a fost arestat, săptămâna trecută, după ce a fost găsit într-una din încăperile reşedinţei londoneze a prinţului Charles al Marii Britanii, St James’s Palace. Scotland Yard a confirmat că intrusul a fost descoperit de un îngrijitor, miercuri dimineaţă, în Lancaster House, o aripă a St James’s Palace, folosită pentru conferinţe şi recepţii. Prinţul Charles fusese în Londra în acea noapte. Un purtător de cuvânt al Scotland Yard a declarat că intrusul a fost arestat şi dus la secţia de poliţie Charing Cross. “El a fost eliberat mai târziu, fără să fie acuzat de săvârşirea vreunei infracţiuni”, a adăugat reprezentantul Scotland Yard.  Respins de... 250 de ori După ce manuscrisele sale au fost respinse de... 250 de ori de diverse edituri, scriitorul norvegian Tor Halstvedt şi-a văzut în sfârşit visul cu ochii: publicarea cărţii cu, titlul “Respins”. După primirea confirmării editării creaţiei sale, perseverentul autor a mărturisit cu sinceritate: “Fie sunt eu mai greoi la minte, fie chiar am talent. Mă bazez pe impresiile a numeroşi cititori”. Trăgând concluziile cuvenite după repetatele insuccese, Halstvedt a scris o carte sub foma unui jurnal al unui autor care se loveşte de intransigența şi academismul editurilor. Incendiu în parcul naţional al Ungariei Un incendiu izbucnit în estul Ungariei, în parcul naţional Hortobágy, s-a extins la sfârşitul săptămânii pe o suprafaţă de 10.000 de hectare. Pompierii au reuşit să îndepărteze flăcările de principala arteră rutieră din zonă, după ce traficul fusese întrerupt timp de opt ore. Vântul puternic a reaprins focarele de incendiu considerate stinse. Directorul Serviciului Naţional pentru gestionarea dezastrelor a declarat că la operaţiunile de stingere au fost mobilizaţi pompieri din mai multe regiuni ale Ungariei şi două elicoptere ale armatei. în ciuda ploilor căzute în zonă, flăcările s-au extins spre oraşul Puspokladny. Europenii luptă împotriva stresului cu... alcool Un sondaj de opinie realizat de compania britanică Datamonitor demonstrează că europenii tind tot mai mult să cumpere băuturi alcoolice pentru a combate stresul, cheltuind in acest scop peste 135 de miliarde de dolari anul trecut, comparativ cu 116 miliarde în 2000. Ancheta, realizată în şapte ţări, relevă că alcoolul este produsul preferat pentru diminuarea stresului sau pentru relaxare la sfârșitul zilei, cei mai mari consumatori dintre europeni fiind de departe englezii.