Flacăra Iaşului, septembrie 2002 (Anul 3, nr. 578-602)

2002-09-02 / nr. 578

Pescaris a dat în judecată Agenţia Domeniilor Statului • PAS-ul societăţii contestă modul în care ADS Bucureşti a selectat candidaţii ce s-au înscris la licitaţie • procesul de privatizare va fi reluat abia după ce instanţa de judecata se va pronunţa Procesul de privatizare a societăţii ieșene Pescaris SA stagnează de mai bine de două luni. In cursa pentru pachetul de acţiuni, scos la vânzare la sfârşitul lunii iunie, s-au înscris doi concurenţi: PAS-ul (programul de asociere al salariaţilor) şi firma ieşeană Holimark SRL. Licitaţia a fost amânată pentru că reprezentanţii celor două societăţi şi-au contestat reciproc dreptul de participare la licitaţie. ADS Bucureşti, organizatorul licitaţiei, a analizat cele două contestaţii şi a considerat că nici una din cele două cereri nu este întemeiată. Nemulţumit de hotărârea luată de ADS, PAS-ul societăţii Pescaris SA a acţionat în judecată instituţia, pe motiv că nu a selectat corect candidaţii. “Am considerat că ADS nu a analizat cu atenţie situaţia firmelor care s-au înscris în competiţie. Aşa că, am decis să rezolvăm acest impediment cu ajutorul justiţiei”, a precizat Anton Gugoaşă, directorul Pescaris SA. Totuşi, reprezentanţii ADS spun că din punctul lor de vedere nu există nici un fel de probleme, căci au fost respectate, întocmai, prevederile legii. “Domnul Gugoaşă ştie că firma ieşeană Holimark SRL îndeplineşte toate condiţiile stipulate în caietele de sarcini. Dumnealui are, probabil, obiecţii în privinţa legislaţiei, însă acest lucr nu intră în atribuţiile noastre”, a declarat Cătălina Mihai, reprezentantul ADS Bucureşti. Miza licitaţiei - 11 miliarde de lei Una din principalele condiţii, impuse investitorilor interesaţi să cumpere o societate cu capital majoritar de stat, este experienţa minimă în domeniul de activitate al firmei respective. Reprezentanţii ADS Bucureşti au refuzat să dea un răspuns clar în privinţa acestui aspect. Firma Holmark nu are experienţă în creşterea peştelui, motiv pentru care obiecţiile salariaţilor de la Pescaris sunt justificate. Situaţia ridică semne de întrebare referitoare la modul în care ADS înţelege să vândă proprietatea statului. Un raţionament logic indică faptul că, un agent economic al cărui obiect de activitate este morăritul şi panificaţia nu are nici experienţă şi nici angajaţi specializaţi în creşterea şi înmulţirea peştelui. Licitaţia pentru Pescaris va putea continua abia după ce litigiul dintre PAS şi ADS Bucureşti va fi soluţionat de către instanţa de judecată. Pachetul de acţiuni scos la vânzare are o valoare de peste 11 miliarde de lei. La nivelul judeţului Iaşi există 15 foste IAS-uri, dintre care 13 au fost deja privatizate. Peste 50% dintre acestea au fost cumpărate de către salariaţi, prin intermediul PAS-ului, aceştia beneficiind de o reducere a preţului acţiunilor de peste 40%, conform legii 268/ 2001. „ Societăţile cu profil agricol rămase neprivatizate, SELEFER Dancu şi Podgoria Copou, vor fi scoase la licitaţie de către ADS în cursul lunii septembrie. Alina BUSUIOC în spatele privatizării uneia dintre cele mai profitabile societăţi ieșene se ascund interese obscure, "regizate" la Bucureşti La Spitalul "Sf. Maria", părinţii copiilor bolnavi vin cu mâncarea de acasă • chiar şi mamele pacienţilor care primesc hrană de regim scot bani din buzunar pentru asigurarea unei alimentaţii corespunzătoare • până la 30.000 de lei pe zi, adică aproape un milion într-o lună, atât reprezintă "contribuţia pentru hrană a părinţilor unui copil bolnav • cartofii, varza şi orezul sunt alimentele de bază la Pediatrie Din cauza crizei financiare cu care se confruntă sistemul sanitar ieşen, de câţiva ani la Spitalul de Copii “Sf. Maria”, problemele care s-au abătut asupra celor aflaţi la conducerea instituţiei au trecut de mult de latura medicală. Astfel, aprovizionarea cu alimente, medicamente şi consumabile se face la fel de anevoios, lucm sesizabil şi din discuţiile avute cu pacienţii sau părinţii acestora. ■ Deşi în această perioadă numărul bolnavilor este în scădere, semnele de revigorare a instituţiei întârzie. “Copilul meu are hepatită. Mâncarea de regim pe care o primeşte pot spune că este acceptabilă. Cu toate acestea sunt nevoită să completez alimentaţia sa cu produse cumpărate de la chioşc, în special fructe şi brânzeturi, de regulă iaurt. Cheltui pentru asta cel puţin 30.000 de lei pe zi. Ar fi fost bine ca acestor copii să li se dea măcar compot. Foarte puţin au primit acum o săptămână, dar lor le trebuie zilnic vitamine conţinute în special de fructele crude. De tratamentul fiului meu în spital pot spune că sunt mulţumită”, ne-a spus Sorina V. (45 de ani), din Bârlad, venită cu băieţelul la spital. Casa de Sănătate pare neputincioasă . Problema alimentaţiei celorlalţi copii, care mănâncă la cantina spitalului, este una fără perspective de rezolvare. Cartofii, varza şi orezul sunt alimentele de bază la Spitalul de Pediatrie. Costul zilnic al hranei unui copil nu depăşeşte 50.000 de lei. Chiar şi aşa conducerea spitalului face mari eforturi pentru aprovizionarea la timp cu alimente. In câteva rânduri, spitalul s-a aflat chiar în situaţia de a nu avea pâine pentru copii, din cauza refuzului furnizorilor de a onora livrarea, motivaţi de datoriile mari nereturnate ale spitalului. “Varză cu slănină, ciorbă limpede de cartofi, orez, câteodată mazăre şi la desert biscuiţi, cam asta a mâncat copilul meu zilele acestea”, spune o tânără mamă din Iaşi, internată alături de fiul său, Bogdan. “Putem spune că, dacă ne-am lua după fondurile primite de la Casa Judeţeană de Sănătate, care nu acordă prea multă atenţie unui spital atât de mare şi important cum este Spitalul de copii, este de apreciat modul cum se descurcă conducerea spitalului pentru a asigura funcţionarea chiar şi la limita de avarie a unităţii”, ne-a spus unul dintre medici, care a ţinut să-şi păstreze anonimatul. Dana MATEI Octogenar ros de gelozie • O bătrână a cerut sa nu fie internata în spital pentru a nu mai da motive de suspiciune soţului O bătrână a fost adusă la Unitatea de Primire a Urgenţelor de la Spitalul Universitar Sf. Spiridon după ce a fost bătută cu securea de propriul soţ, Catinca Ioan ( 81 de ani), din localitatea Focuri, a fost internată sâmbătă la Spitalul Sf. Spiridon după ce soţul său, Vasile, în vârstă de 82 de ani, a bătut-o. Femeia susţine că în 60 de ani de căsnicie este pentru prima dată când i se întâmplă aşa ceva. Bărbatul, a cărui uşoară formă de senilitate s-a accentuat, a lovit-o cu capul de pereţi, nemulţumit că, “asaltată de pretendenţi”, nu se mai ocupă de gospodărie. “După câte îmi dau eu seama, el îşi imaginează că arăt precum în tinereţe. Din acest motiv crede că toţi bărbaţii se ţin după mine şi îmi fac declaraţii amoroase. Nu ştiu ce s-a întâmplat cu el. Este cumplit ca după 60 de ani de căsnicie fericită, tocmai acum, la vârsta aceasta, să ne certăm din cauza unor asemena fleacuri. Când mă trântea cu capul de pereţi zicea că o face pentru a-mi scoate gărgăunii din cap”, spune femeia. La un moment dat bărbatul însă a pus mâna pe o toporişcă şi a încercat să o lovească. Din fericire pentru bătrână, ea s-a ales cu câteva zgârieturi minore. Cu toate acestea, bătrânul amorez s-a speriat atunci când şi-a văzut consoarta plină de vânătăi şi a dus-o la spital. In timp ce personalul medical dezinfecta şi pansa rănile bătrânei, aceasta a cerut medicilor să nu fie internată, motivând că nu vrea să-i creeze soţului noi motive de suspiciune. Dana MATEI Luisi, 2 sEpTEMbRIE 2002 FUcura Iașulei. PSD rupe în două "pisica RATC" • Consiliul Local va vota astăzi desfacerea regiei şi înfiinţarea societăţii Autobuzul • Simirad declară că social-democraţii sunt pentru divizare Membrii Consiliului Local vor vota în cadrul şedinţei de astăzi, desfacerea RATC, precum şi înfiinţarea societăţii “Autobuzul”. Astfel, în subordinea Primăriei vor funcţiona o regie care se va ocupa de transportul electric şi o societate care va administra autobuzele. După ce săptămâni la rând au ameninţat cu tot felul de proteste în cazul desfacerii regiei, sindicaliştii RATC s-au lăsat păgubaşi. Acum, la un pas de divizare, aceştia declară că nu mai are rost să se împotrivească, din moment ce directorul RATC se supune orbeşte acestei manevre. “Am vorbit cu Solcanu, cu Năstase, am fost în audienţă la Comisia de Dialog Social, dar nimeni nu vrea să facă nimic pentru regia aceasta”, a declarat Vasile Sandu, lider sindical. Luna trecută, sindicaliştii au invocat tot felul de motive, pentru a amâna şi eventual, împiedica divizarea RATC. Motivul principal a fost faptul că în realizarea studiului privind divizarea regiei nu a fost inclus şi un specialist din cadrul regiei. Acest motiv a făcut posibilă şi întrunirea Comisiei de Dialog Social, în cadrul căreia, sindicaliştii au afirmat că în spatele divizării RATC se află o afacere dubioasă pusă la cale de mai marii oraşului. Aceste afirmaţii nu au influenţat deloc planurile lui Simirad de a privatiza transportul în comun pe bază de carburanţi, fapt ce a permis continuarea împărţirii patrimoniului. Mai mult, chiar, Simirad a declarat luna trecută că membrii PSD sunt pentru desfacerea regiei în două. In condiţiile în care dintre cei 32 de consilieri, trei sferturi sunt membrii PSD, acest punct de pe ordinea de zi, va trece, fără probleme, de votul consilierilor. (A.A.) Din iarnă începe “naţionalizarea” locuinţelor la continuare din pagina 3 Analizate mai în amănunt, lucrurile nu stau chiar aşa. Spre exemplu, o familie are datorii la întreţinere de 200 de milioane. Face un credit la bancă, în baza HG 811/2002, punând gaj singurul bun pe care îl poate ipoteca, în condiţiile în care suma împrumutului solicitat este destul de mare, nu va putea oferi unităţii bancare altă garanţie decât apartamentul. Banca virează banii direct în contul regiilor la care familia respectivă figurează cu restanţe. In acest mod, statul iese din joc. Locatarii nu mai au datorii la întreţinere, în schimb trebuie să achite creditul bancar. Este greu de crezut că o familie care a adunat restanţe la utilităţi de ordinul sutelor de milioane, în condiţiile în care penalităţile aplicate de furnizori sunt mult mai mici decât o dobândă bancară, va putea achita ratele lunare. Astfel, banca va fi cea care va intra în posesia locuinţei, proprietarii transformându-se în cel mai fericit caz, în chiriaşi. Dacă însă banca hotărăşte să vândă imobilul respectiv pentru recuperarea banilor, proprietarii sunt evacuaţi fără prea multe menajamente. Cu alte cuvinte, acest “program de întrajutorare” nu face altceva decât să elimine implicaţiile statului în procesele de evacuare, recuperând în acelaşi timp şi banii de la datornici. Nu este însă nici pe departe o soluţie pentru ieşenii înglodaţi în datorii. Au mai existat "idei geniale" la Palatul Victoria Acest ultim program de protecţie socială promovat de guvernanţi nu este o premieră. Şefii de la Palatul Victoria au obişnuit populaţia cu tot felul de propuneri năstruşnice pentru recuperarea datoriilor către furnizorii de utilităţi. Cu câteva luni în urmă, Executivul propunea impunerea unui sistem eşalonat de plată a facturii la întreţinere, prin achitarea în avans încă din lunile de vară, a cheltuielilor pentru încălzire. Mai exact, se avea în vedere aplicarea unui sistem de facturare în avans a căldurii, prin achitarea de către consumator a unui procent de 40 la sută din întreţinerea pentru iarna 2002- 2003, încă din vara acestui an. Chiar dacă de la nivelul Palatului Victoria, această măsură părea o soluţie viabilă pentru rezolvarea problemei datoriilor imense ale populaţiei către regiile autonome de distribuţie a energiei termice, în mijlocul cartierelor, ideea a fost respinsă cu vehemenţă de unii cetăţeni. In cele din urmă guvernanţii au renunţat la ideea practicării împrumuturilor gratuite şi fără dobândă pe care cetăţenii ar fi trebuit să le facă RADET-ului. Rezolvarea problemei datoriilor către furnizori, i-a preocupat şi pe şefii municipalităţii, însă fără nici un rezultat. Reamintim, că primarul Simirad a lansat la un moment dat propunerea, ca ieșenii să-şi poată procura căldură şi apă caldă pe cartelă. Ideea aparţinea ambasadorului Africii de Sud, în România, Andres Venter, care a făcut primarului Constantin Simirad o propunere de colaborare. Sistemul funcţionează pe principii asemănătoare celor de la telefoanele publice de pe stradă. Cetăţeanul putea achiziţiona o astfel de cartelă cu un credit înscris de un milion de lei, o introducea în contoarul special din propriul apartament şi consuma atâtea gigacalorii cât acoperă valoarea sumei de pe ea. Ideea a fost abandonată până la urmă, deoarece costul introducerii unui astfel de sistem era exorbitant pentru bugetul Iaşului. După haosul pe care guvernanţii l-au creeat adoptând legea venitului minim garantat, se pare că, în curând, cei de la Palatul Victoria “vor ajuta” ieșenii să aibă litigii şi cu băncile. Adriana AVRAM Suzana CHELARU BLITZ • BOSTANUL CRIMINAL Un bătrân a ajuns la Spitalul de Neurochirurgie din Iași după ce a căzut cu capul într-un bostan. Lovitura a fost atât de puternică încât medicii nu cred că are vreo șansă să scape de operație. Acum două zile, Costică Gherghel de 70 ani, a mers în grădină să culeagă niște bostani pentru porcii pe care-i avea în gospodărie. Ghinionul bătrânului a fost că s-a împiedicat și a căzut cu capul într-unul dintre bostani. El a ajuns la spital cu suspiciune de fractură a coloanei cervicale. “Noi mai investigăm încă pentru a putea confirma diagnosticul, însă nu cred că va scăpa de cuţit”, ne-a spus dr. Ion Strelţov, medicul de gardă. (IA.) • ÎNCEP CORIGENŢELE Peste 600 de elevi din judeţul Iaşi din clasele I - VII şi IX - XI, încep astăzi examenele de corigenţă. Sesiunea de examinări este programată în perioada 1-10 septembrie, cu o săptămână înainte de începerea noului an şcolar, perioadă în care vor fi încheiate situaţiile la învăţătură pentru anul şcolar 2001 - 2002. (G.R) • IAŞUL VA AVEA UN NOU STUDIO MUZICAL începând de sâmbătă, şapte septembrie, în Iaşi se va deschide un nou studio de muzică uşoară “SIMCRIS”, sub conducerea compozitorului ieşean Cristian Simionică. Vechea titulatură, “Studioul Micilor V.D.T.”, va fi de data aceasta împărţit pe două grupe de vârste: 6 -14 ani şi 14 -18 ani. Preselecţia pentm admiterea în noul studio de muzică se va face joi, cinci septembrie, la Clubul C.F.R., loc în care îşi va desfăşura şi activitatea zilnică. Concomitent cu deschiderea noului studio, compozitorul ieşean îşi pregăteşte, pentm această toamnă, şi propria reapariţie scenică. Cristian Simionică îşi va face relansarea o dată cu sărbătorile Iaşului, pe 14 octombrie, când va susţine un recital în Piaţa Unirii, prilej cu care va sărbătorii şi cei 15 ani de activitate artistică. Alături de el, pe scenă, un grup de dansatori de la clubul D’Parf, vor crea o atmosferă deosebită faţă de genurile muzicale cu care ne-am obişnuit până acum. Repertoriul său va cuprinde piese, noi, modere, dar şi hit-urile mai vechi, reorchestrate şi dinamizate. (C.A.) • LAPTELE PARMALAT A ÎMBOLNĂVIT UN COPIL Medicii sanitar-veterinari au constatat în cursul acestei săptămâni că unul din loturile de lapte Parmalat produs în Ungaria nu este bun de consum. “Analizele la două cutii de lapte din şarja care expiră în data de 11 noiembrie 2002 au arătat că produsul nu este bun de consum deoarece are anumiţi parametri depăşiţi. Se vor mai face o serie de analizele şi la alte cutii pentru mai multă siguranţă şi, în funcţie şi de acestea, vom distruge cele aproape 90 de litri care sunt acum sub sechestru”, a declarat Vasile Hriţcu, directorul Direcţiei Sanitare Veterinare Iaşi. El a precizat că această neregulă a fost descoperită atunci când o femeie a adus o cutie de lapte la analiză deoarece copilul său de doi ani a avut probleme de sănătate după ce i-a dat să bea produsul comercializat la unul din magazinele centrale ale Iașului. (D.N.)