Flacăra Iaşului, octombrie 2002 (Anul 3, nr. 603-629)

2002-10-01 / nr. 603

* á 1 . n Martí, 1 octombrie 2002 Local Sabotaj naţional la Universitatea de Medicină • în opinia conducerii instituţiei, scandalul fiţuicilor nu este altceva decât o încercare de denigrare pusa la cale de facultăţile concurente din ţara • rectorul Carol Stanciu susţine ca Iaşul este invidiat datorita numărului mare de studenţi străini • Poliţia a transferat dosarul la Parchetul Naţional Anticorupţie • Senatul Universităţii va decide astăzi sancţiunile pentru studenţii prinşi cu fiţuicile în buzunar la examenul de licenţă In opinia şefilor Universităţii de Medicină şi Farmacie “Gr. Popa”, scandalul fiţuicilor este o campanie de denigrare dusă împotriva instituţiei ieșene. In urmă cu o săptămână, UMF Iaşi a fost scena unui nou cutremur de această dată însă nu cu diplome false, ci cu tentative de fraudare a examenului de licenţă. Cinci studenţi străini au fost reclamaţi că au cumpărat rezultatele la 55 din cele 120 de întrebări ale testului grilă. Poliţia a intrat pe fir şi a descoperit fiţuicile asupra a cinci dintre candidaţi. După mai bine de o săptămână în care ancheta a fost coordonată de organele ieșene abilitate, ieri dosarul a fost transferat la Parchetul Naţional Anticorupţie. Conducerea Poliţiei Iaşi susţine că această decizie a fost luată deoarece frauda le depăşeşte competenţa juridică. Prof. univ. dr. Eugen Târcoveanu, purtătorul de cuvânt al universităţii, susţine că totul este rezultatul unei politici de denigrare comandată de la Bucureşti. “Rectorul nostru a avut întotdeauna o poziţie fermă care a deranjat multe persoane de la Bucureşti. Se pare că aceştia au uitat de scandalul de la examenul de rezidenţiat organizat tot la Bucureşti în urmă cu câţiva ani când a fost o fraudă în masă. Acum la noi, 4 studenţi străini au luat subiectele de la un alt student străin care la rândul său le-a cumpărat de la un profesor bucureştean. Mai mult, concluziile anchetatorilor din cadrul poliţiei ieşene au scos la iveală faptul că focarul în acest caz este la Bucureşti şi nu la Iaşi. Acest lucm nu a apărut în presă, motiv pentru care credem că cineva încearcă să muşamalizeze unele lucruri”, ne-a declarat prof. Eugen Târcoveanu. Rectorul crede că motivul campaniei este frustrarea Prof. univ. dr. Carol Stanciu, rectorul UMF Iaşi, susţine că politica de denigrare dusă împotriva universităţii pe care o conduce este dusă de facultăţile de profil din ţară. “Este greu de priceput care ar fi motivul acestei campanii. Pot fi interese obscure ale altor facultăţi de profil din ţară care nu au atât de mulţi studenţi străini ca noi. De regulă, noi avem anual de două, trei ori mai mulţi studenţi străini. Probabil că vor să arunce cu noroi în Universitatea de Medicină din Iaşi, instituţie care are cadre didactice extrem de bine pregătite, serioase şi cu renume internaţional, câştigat prin propriile eforturi”, a spus rectoml Stanciu. El refuză totuşi să creadă că Bucureştiul a promovat această campanie. “Nu ştiu dacă este o campanie de denigrare dusă de cei din Bucureşti, însă cu siguranţă este una împotriva UMF Iaşi. Este paradoxal ca tocmai în acest an când au fost luate cele mai sigure măsuri de securitate din ultimii 35 de ani la un asemenea examen să iasă pătată cu aşa numita fraudă pe care nu a făcut-o. Este a doua oară când asupra UMF Iaşi cad acuzaţii grave în decurs de câţiva ani”, a continuat Carol Stanciu. El a mai precizat că hotărârea de pedepsire a studenţilor care au copiat va fi luată astăzi în plenul Senatului UMF şi cel mai probabil aceştia vor repeta examenul scris al licenţei. “Mai mult decât să se anule , proba scrisă a examenului de licenţă, nu cred că se poate întâmpla. Şi arta numai pentru candidaţii prinşi copiind Nu pot fi pedepsiţi 150 de studenţi din cauza a 4-5 care au fraudat examenul. Părerea mea este că restul nu trebuie să aibă emoţii pentru că ei nu sunt vinovaţi şi nu li se poate întâmpla nimic. Sunt copii buni care au muncit dlii ani pentru a culege acum roade. Ci, discuţiile mele cu studenţii care au trecut prin examenul de licenţă aceştia au spus că subiectele au fost simple şi că once tânăr de nivel mediu ar fi putut lua notă de trecere. Nu putem să pedepsim oameni nevinovaţi” a încheiat prof. Carol Stanciu. Gabi PĂCURARI/ Conducerea Universităţii de Medicină şi Farmacie este convinsă că scandalul fiţuicilor este urmarea unei politici de denigrare a instituţiei ieşene pusă la cale de celelalte facultăţi din ţară Păcăleală pe faţă pentru angajaţii de la Tomiris • conducerea societăţii cere disponibilizaţilor după greva din aprilie, semnarea unor declaraţii prin care să renunţe la salariile din ultimele patru luni Chiar dacă au trecut trei săptămâni din momentul în care Judecătoria Iaşi a dat câştig de cauză celor peste 140 de disponibilizări ilegal de la Tomiris, conducerea societăţii ieşene încearcă prin orice modalitate să evite aplicarea hotărârii judecătoreşti. Reamintim că în data de 9 septembrie, instanţa a dat câştig de cauză angajaţilor Tomiris şi a hotărât reangajarea tuturor celor 147 de disponibilizări pe fostele locuri de muncă, prin anularea deciziei de desfacere a contractului colectiv de muncă, acordarea salariilor restante, de la data disponibilizării până în momentul reangajării oamenilor și respectarea celorlalte drepturi ale salariaţilor. După mai mult de 14 zile, Consiliul de Administraţie a reangajat oamenii, însă salariaţii se confruntă acum cu o altă problemă. Drepturile băneşti pentru ultimele cinci luni sunt deocamdată trecute doar pe hotărârea judecătorească, deoarece conducerea Tomiris încearcă să evite prin orice modalitate achitarea acestora. “După ce aproape jumătate de an oamenii au umblat prin sălile de Tribunal pentru a li se face dreptate, nici acum, cu actul în mână, nu scapă de stressul creat de conducere”, a declarat Lefter Constantin Zaharia, avocatul salariaţilor. Trucuri ale conducerii Ultimul truc al conducerii este o dovadă evidentă prin care aceasta urmăreşte să se eschiveze de la urmarea hotărârii judecătoreşti. O parte din oameni au fost “sfătuiţi” să semneze declaraţii prin care să renunţe la reangajarea la Tomiris şi totodată la drepturile băneşti restante. Conform verdictului din data de 9 septembrie, societatea este obligată să angajeze toţi oamenii disponibilizări, indiferent dacă aceştia şi-au găsit sau nu un alt loc de muncă, în perioada procesului. “Practic, aceste demersuri pe care conducerea societăţii le face pentru a nu mai plăti salariile oamenilor nu-şi au sensul. Declaraţiile pe care unii oameni le-au semnat nu au nici o valoare, deoarece odată reangajaţi, conform hotărârii judecătoreşti, ei au toate şansele să primească salariile restante” a mai declarat avocatul salariaţilor. In cursul acestei săptămâni, Lefter Constantin Zaharia va încerca să ajungă la o soluţie amiabilă cu cei din conducerea societăţii, pentru a rezolva problema celor peste 140 de oameni, în cazul în care Consiliul de Administraţie va continua să nu respecte verdictul instanţei, oamenii sunt hotărâţi să recurgă la executarea silită a hotărârii judecătoreşti. Ramona MINEATA Se sparge PNL la Iaşi continuare din pagina 1 Acesta a mai precizat că nici unul din liderii ieșeni liberali nu au ştiut să-şi utilizeze credibilitatea. Mai mult, Hozoc a reclamat faptul că în acest partid democraţia a fost înlocuită cu teocraţia, înţelegând prin aceasta că se practică un soi de cult al personalităţii. “Sunt aduşi în partid nişte sfinţi, cum este şi cazul domnului Oprea, în faţa cărora, dacă ai o opinie distinctă, eşti ars pe mg. Acest tip de mistificare s-a încercat inclusiv cu Theodor Stolojan, care însă nu are nici o vină că membrii PNL îi creează o imagine de zeu”, a spus Hozoc. Liberalul a ţinut în acelaşi timp să menţioneze că a pus punct carierei sale politice la Iaşi. Acuzaţii dure între colegii de partid Faptul că în sediul partidului din Podu Roş apele sunt foarte tulburi este confirmat şi de Carmen Grădeanu, reprezentanta PNL în consiliul local. Aceasta a anunţat ieri că se va retrage din formaţiunea politică de opoziţie în cazul în care Biroul Permanent Judeţean nu va lua atitudine cu privire la statutul colegului său de partid, Radu Prisacanu. Motivul nemulţumirii consilierei liberale este faptul că Prisacam a acceptat să facă parte din Biroul de relaţii cu societatea civilă subordonat municipalităţii. Comisia are ca scop evaluarea proiectelor ce beneficiază de finanţare din partea Primăriei. Participarea lui Prisacam la această comisie, în condiţiile în care liberalul este manager general la o firmă cu profil de consiliere tocmai pe aceste probleme, reprezintă în opinia colegei sale un caz de incompatibilitate evidentă. “Eu nu pot să reproșez consilierilor din alte partide că sunt incompatibili atât timp cât cei din partidul meu practică acelaşi lucru”, a afirmat Carmen Grădeanu. Nici poziţia conducerii filialei ieşene liberale faţă de aceste probleme nu dă semne că apele s-ar putea linişti. “Eu aş fi preferat să clarificăm aceste probleme evocate de colegii mei, în interiorul partidului, şi apoi să fie făcute publice. Nu pot spune nici că împărtăşesc opiniile colegilor mei, dar nici nu pot să-i contrazic”, a declarat vicepreşedintele Dan Cârlan. Ridicol politic In contextul în care liberalii ieșeni se confruntă, în prag de campanie electorală, cu un scandal care poate afecta imaginea şi aşa destul de ştirbită a partidului, reprezentanţii PNL se preocupă intens de glume sau farse. Prima pe ordinea de zi a fost darul pe care i l-a făcut Florin Hozoc primarului Simirad, cu ocazia despărţirii. Cadoul, constând într-o pernă, a fost însoţit de dedicaţia: “Să visaţi frumos pentru ca noi să avem coşmare mai puţine”. Constantin Simirad a lăsat să se înţeleagă că a gustat gluma liberalului, şi i-a urat “carieră strălucită la Bucureşti”. Secvenţele demne de Caragiale nu s-au oprit însă aici, Florin Hozoc afirmând că are o ultimă surpriză pentru şeful municipalităţii. “Aş dori, cu sprijinul colegilor mei, să propunem un proiect de hotărâre prin care maşinile Primăriei să fie vopsite în vernil. Acesta este cadoul meu pentru taximetriştii ieşeni”, a precizat liberalul. Mai mult, acesta este convins că finanţarea năstruşnicei sale acţiuni va veni chiar din partea taximetriştilor. “Sunt sigur că vor cotiza toţi, numai pentru simpla mulţumire că şi maşina cu care se plimbă primarul are o culoare la fel de enervantă ca şi automobilele pe care le conduc ei”, a concluzionat Hozoc. Probabil farsele pe care le-a suportat Simirad din partea rivalului său politic, l-au făcut pe acesta să-l premieze. “Voi acorda o diplomă de onoare domnului Hozoc pentru prestaţia sa în consiliul local. I-aş da medalia de argint dar nu pot pentru că nu şi-a finalizat mandatul”, a declarat primarul. (S.C.) Consiliera locală Carmen Grădeanu şi-a acuzat colegul de partid Radu Prisacaru că uzează de funcţia publică în scopuri personale RATEC ne învaţă codul bunelor ... maniere •».«** .r .* •. •• ..........* Ieşenii vor urca în tramvaie şi troleibuze după regulile impuse de RATEC. începând de astăzi, cetăţenii care călătoresc pe bază de abonamente vor accede în mijlocul de trasport numai pe uşa din mijloc. Utilizatorilor de bilete le-a fost rezervată uşa din spate, în timp ce coborârile se vor face pentru toată lumea numai pe uşa din faţă. “Am luat acestă decizie pentru a combate fenomenul hiaturilor. Ca o măsură de securitate suplimentară, regia a dispus plasarea unor taxatoricontrolori în toate mijloacele de transport, pentru a monitoriza activitatea. Ei vor avea o dublă funcţie: de verificare a călătorilor şi de comercializare a biletelor”, a declarat directorul RATEC, Neculai Abălaşei. Lanţul schimbărilor de la RATEC nu se opreşte însă aici. De astăzi, biletele puse în circulaţie de către regie vor fi valabile doar pentru o singură călătorie. Cetăţenii care vor fi prinşi cu altfel de bilete asupra lor, decât cele vândute de RATEC vor fi amendaţi. (C.S.) BLITZ • VASILE ALEXA L-A OMORÂT PE VASILE ALEXA Din pricina unei ţigări, un bărbat din localitatea Poiana cu Cetate, comuna Grajduri, şi-a ucis vecinul. Poliţia a declanşat o anchetă în acest caz. Autorul a fost trimis preventiv după gratii pentru comiterea infracţiunii de omor. La sfârşitul săptămânii trecute, Vasile Alexa, în vârstă de 28 de ani, a mers la vecinul său, cu acelaşi nume, pentru a-i cere o ţigară. Pentru că bătrânul, în vârstă de 68 de ani, s-a refuzat, cei doi s-au luat la ceartă Discuţiile contradictorii au luat amploare, iar bătrânul Vasile Alexa a decis să-i închidă definitiv gura tânărului. El a scos de la brâu tucul ‘ţit cu lina de peste 10 cm şi şi-a înjunghiat vecinul în gât. După câteva minute de chinuri, acesta a murit. După finalizarea anchetei, procurorii,i criminalişti au dispus arestarea pre- ventivă a autorului pe o perioadă de 1 30 de zile. (A.C.) • PROGRAMUL SĂPĂRI, SUFOCAT DE BIROCRAŢIE La sfârşitul celor două sesiuni lunare în care agricultorii au putut depune proiecte pentru a obţine’creditele SAPARD, numărul total de dosare conforme este de 8 pentru întreaga zonă a Moldovei. Schimba- rea autorizaţiei de mediu reprezintă pentru toţi cei care vor să obţină cre- dite SAPARD un nou impediment , care îi va purta din nou pe drumuri. “Certificatul de urbanism va fi eliberat de către primăriile locale sub o nouă fornă. Drapăt întreprijinătorii ’ nu vor preschimte cortifeateli h, proiectele lor nu vor fi înregistrate, explică Teodor Robu. Mulţimea actelor, vizei - nr- . n cum şi condiţiilor drast, ,e dc - , dau multe bătăi de cap ugneviv doi care se încumetă să se orienteze către fondurile europene. Deşi zilnic la sediul agenţiei se prezintă zeci de persoane ce solicită informaţii despre [ programul SAPARD, nici un intre- ] prinzător privat nu a depus un proiect în vederea obţinerii creditelor neram- j bursabile. ■ (A.B) • INVESTIŢII ÎN MODERNIZAREA INFRASTRUCTURII LOCALE Lucian Flaişer, preşedintele Con- siliului Judeţean, se va deplasa astăzi la Focşani unde va participa la reuni- iunea organizată de Ministerul Admi- ■ nistraţiei Publice. Scopul acestui eveniment este prezentarea conceptului de realizare a programului “Reabilitarea infrastructurii apei din oraşele mici şi mijlocii”, proiect propus şi aprobat pentru finanţare în cadrul exerciţiului Phare 2002, în colaborare cu Guver- nul României. Sursele financiare sunt credite nerambursabile din partea UE, în proporţie de 50 la sută, iar restul, credite rambursabile de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Banca Europeană pentru Investiţii. Prin acest proiect, Ministerul Administraţiei Publice urmăreşte înlăturarea neajunsurilor şi disfuncţiilor referitoare la serviciile acordate populaţiei şi asigurarea fondurilor de investiţii necesare reabilitării şi modernizării infrastructurii locale. (RM.) '■ prowaticul cooeet al Meciuniimn de mai jos dat jdeja minute taimui pe acnesa redacţiei până, titanţi, nui poţi câatiga anticole opontive, ut fcecane etapei. Bayem München -AC Milan PSV Eindhoven - Borussia Dortmund LJ Juventus Torino - Newcastle ' 17 Nume................ Prenume............ B.I. seria......nr.. ..Tel.. SPONSOR: PROD SPOrt? /