Flacăra Iaşului, februarie 2003 (Anul 4, nr. 703-726)

2003-02-01 / nr. 703

. 1 focal Guvernanţii se joacă cu nervii a peste 200 de oameni încă o săptămână de agonie pentru “Ţigarete” • soarta fabricii din Iaşi şi a celor 200 de angajaţi au fost scoase de pe lista cu priorităţi a guvernanţilor • deşi aceştia trebuiau să hotărască în şedinţă de Guvern cine va conduce SNTR, ministrul privatizării a mai solicitat o perioadă de studiu a documentelor • pentru siguranţa lor, sindicaliştii din Iaşi au cerut sprijinul reprezentanţilor Prefecturii, care au venit chiar cu o soluţie de salvare a societăţii • din istoria întreprinderii, se observă foarte clar că actualul patron, Ioan Nicolae, a avut o adevărată strategie de falimentare a acesteia Angajaţii fabricii de Ţigarete din Iaşi mai au de aşteptat cel puţin o săptămână până când Guvernul le va decide soarta. Dacă reeşalonarea datoriilor de mii de miliarde ale actualului patron al Societăţii Naţionale a Tutunului Românesc (SNTR), Ioan Nicolae, sau reîntoarcerea fabricilor la stat trebuiau discutate în şedinţa de guvern de joi, dezbaterea s-a amânat până la întrunirea viitoare a miniştrilor. Din surse oficiale, se pare că actualul ministru al privatizării, Ovidiu Muşetescu, nu era prea bine informat cu privire la scandalul iscat luna trecută în cadrul SNTR, având nevoie de câteva zile de reflectare asupra problemei. Până atunci, cei 200 de salariaţi ieșeni vor continua să trăiască în agonie, stând acasă pentru 75 la sută din salariu şi cu cea mai mare teamă ca statul sau actualul patron să nu pună definitiv lacăt pe porţile fabricii. In cadrul Comisiei de Dialog Social, reprezentanţii salariaţilor de la Ţigarete au cerut sprijinul autorităţilor judeţene cu privire la soarta lor. “Din cauză că ne-a fost desfiinţat consiliul de administraţie, în acest moment nu ştim cu cine să purtăm discuţii. Dorim ca cei de la Prefectură să intervină pe lângă Guvern. Ne este frică şi dacă vom reveni Ministerului Agriculturii, care poate să aibă în vedere inclusiv închiderea fabricii din Iaşi”, a declarat Angela Voicu, lider sindical la Ţigarete. Nelămuriţi de complexitatea cazului din Iaşi şi probabil speriaţi de pierderea contribuţiei de sute de milioane, pe care fabrica o aduce lunar la bugetul local, reprezentanţii Casei Pătrate au venit chiar cu o idee nouă de salvare a tutunului românesc. “Dacă nici Ministerul Agriculturii, care deţine peste 40 la sută din acţiuni şi nici patronul nu se pot ocupa de SNTR şi de securitatea a sute de angajaţi, să dăm firma la APAPS”, a declarat Lucian Flaişer, preşedintele Consiliului Judeţean. Planul lui Nicolae de distrugere a fabricii a început de anul trecut întreprinderea din Iaşi este închisă din luna decembrie, când Ministerul de Finanţe a suspendat licenţa de fabricare către SNTR, din cauza datoriilor care depăşesc 2.500 de miliarde de lei, în cursul anului trecut, aproximativ 190 de angajaţi au fost trimişi în şomaj, restul fiind nevoiţi să renunţe la o parte din banii destinaţi lor, pentru a se reduce din criza financiară a SNTR. “Am renunţat la 150 de miliarde de lei anul trecut, pentru a se reglementa situaţia, însă s-a ajuns la ceva mai rău”, a mai precizat Angela Voicu. Pornirea oamenilor împotriva actualului patron mai este susţinută şi de felul în care acesta a condus voit fabrica din Iaşi către dezastru. Aşa se explică faptul că, Ţigarete şi-a redus distribuţia cu aproximativ două treimi, faţă de anii precedenţi. “Distribuţia nu ne aparţine nouă, ci lui Nicolae, care a reuşit să scoată de pe piaţă o mare parte a ţigărilor produse la Iaşi. Când ne ocupam noi de distribuţie, reuşeam să vindem peste 150 de tone anual. Anul trecut, cifra a scăzut la 57 de tone”, a precizat sindicalista. Dacă Guvernul va hotărî ca actualul patron să nu mai fie trecut cu vederea şi a treia oară, SNTR se va întoarce la stat. In aceste condiţii, datoriile societăţii vor trebui acoperite din bugetul central, Guvernul fiind singurul garant pentru împrumuturile lui Nicolae, în cursul săptămânii viitoare, reprezentanţii salariaţilor de la Ţigarete se vor afla din nou în capitală, atât pentru a urmări soluţionarea problemei, cât şi pentru a se asigura că noile con-Guvernul nu s-a hotărât încă dacă să pună lacăt pe Ţigarete tracte de biuncă vor fi negociate şi anul acesta. Ramona MINEATĂ itfu ru ! Ifl fitil? Carne vândută ilegal în Siraj Societatea Unicarm din Satu Mare şi-a deschis punct de lucru în Siraj fără a avea nici o autorizaţie. “In cadrul unui control amconstatat' că magaSSSF ’card"*' are ca obiect de activitate comercializarea cărnurilor şi a preparatelor din care funcţionează ilegal, încă de la sfârşitul anului trecut. Am dispus sistarea activităţii şi am aplicat o amendă de cinci milioane de lei”, a declarat Nicolae Trincă, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Sanitare Veterinare Iaşi. El a precizat că în cazul în care societatea nu va respecta dispoziţiile date, vor fi sesizate organele de anchetă. “Avem suspiciuni că firma din Satu Mare foloseşte preparate cape de pasăre dezosată mecanic (MDM). Pentru a clarifica situaţia am cerit la DSV Satu Mare să demareze o serie de cercetări”, a mai precizat Trincă. În Situaţia în care se află firma din Satu Mare este cu atât mai controversată cu cât în vara anului trecut, inspectorii sanitarveterinari au constatat că o şarjă din carnea tocată produsă de Unicarm conţinea şi carne de cal. La acea dată, analizele de determinare de specie efectuate la Iași au demonstrat clar că în preparate era introdusă şi carne de cabaline, dar acest lucr nu a fost confirmat şi de DSV din Satu Mare. “Pe adresa primită era menţionat faptul că în urma verificărilor s-a constatat că SC Unicarm a comercializat produse la Iaşi, dar pe facturi nu apărea şi carnea tocată”, a declarat purtătorul de cuvânt al DSV Iași, Dumitrita NEAMTU I SÂMBĂTĂ 1 FEBRUARIE 2005 13 16 17 26 27 33 continuare din pagina Gheorghe Nichita, directorul de la RAJAC a ales numărul 17, fără nici un fel de explicaţie. Preşedintele Colegiului Medicilor din Iaşi ne-a declarat că nu ştie ce număr să pună şi l-a ales aleatoriu pe 26. “Nici nu ştiu cum se joacă şi cum se pun numerele, pe acesta l-am ales la întâmplare”, ne-a mărturisit prof.dr Vasile Astărăstoaie. Moldovenii au invadat Iaşul De două săptămâni, agenţiile loto au devenit cele mai fecventate locuri, mii de oameni jucând în fiecare zi variantele “norocoase”. Mulţi dintre aceştia au venit de dincolo de Prut, visând să câştige măcar o parte din cele 48 de miliarde de lei puse în joc la extragerea 6 din 49. Speranţa i-a făcut să scoată milioane de lei din buzunar. Cei mai mulţi au jucat în ultima clipă, astfel încât agenţiile loto au devenit neîncăpătoare înainte de extragerea de duminica trecută “Duminică a fost un pic mai aglomerat, s-a lucrat cu uşa deschisă, ca nu se putea, era coada până afară”, a declarat Aurica Filip, agent foto. Pentru că săptămâna trecută nu s-a găsit nici un câştigător, mulţi basarabenii au trecut Prutul şi au venit să-şi încerce şi ei norocul la Iaşi. Cei mai mulţi nu au mai jucat niciodată, aşa că au încercat să prindă regulile “din zbor”. Unii nu au reuşit, sute de bilete fiind acum anulate. “în cursul săptămânii actuale au venit foarte mulţi moldoveni de peste Punt. Sunt cam novice în joc, drept dovadă că acum colega are o groază de bitele de anulat, dar sper să rezolvăm într-un fel”, a mai spus Aurica Filip, agent loto. Ștefan Cherdevară vine destul de des în România, însă, până săptămâna trecută nu a jucat niciodată la loto. Auzinfd despre premiul cel mare, el a jucat atunci variante în valoare de 8 milioane de lei. După ce a pierdut atâţia bani, în această săptămână a fost mai rezervat, dar nu s-a putut abţine să nu joace. “Am jucat de vreo 420 de mii. Am mai jucat o singură data?Ca orice om, sper să câştig”, a spus Ştefan Cherdevaţp. Ini. La fiecare agenţie s-au jucat câte 700 de bilete pe zi iunc Angajaţii filialei Tfeşene a Loteriei Române se aşteaptă ca la acest Sfârşit de săptămână numărul jucătorilor să fie foarte mare. La fiecare agenţie din Iaşi s-au jucat, în medie, câte şapte sute de bilete pe zi. “Se lasă mereu peultimele zile de joc. Weekend-ul asta o să fie mai aglomerat, mai ales ca s-a început de marţi cu aglomeraţia şi o să fie foarte aglomerat, mâine cell puţin n-o să am timp să respir”, a spus Monica Drăgoi, agent loto. Angajaţii loteriei spun că varianta cu cele mai multe şanse de câştig este cea cu 12 numere, în valoare de aproape 2,5 milioane lei. Varianta cu toate 49 de numere costă 285 de miliarde de lei şi toţi cei interesaţi, destui la număr, au zâmbit când au aflat preţul. Ruxandra RAŢIU Andreea COZMULESCU criticaţi imediat jpă înregistrarea etului conformitatea itre numerele marcate dumneavoastră şi le imprimate de terminal ci o reclamaţie viitoare upra acestui aspect nu fi luată in considerare mm m Una dintre milioanele de variante jucate în aceasta săptămână IMPORTANT 40ja © mmm mmm mmmmm SC ComCereal SA Iaşi str. N. Gone nr. 7 Vinde în fiecare săptămână în ziua de marţi, ora 10.00, pătțile din Baza Pătule Belceşti. Relaţii suplimentare la telefonul: 0232/41.07.25 I ORL-iştii refac gâturile arse de sodă caustică In urmă cu două zile o echipă mixtă de medici specialişti de la Clinicile ORL şi Chirurgie din cadrul Spitalului Universitar “Sf. Spiridon” a efectuat o intervenţie chirurgicală mai puţin obişnuită. Ei şi-au petrecut timp de opt ore în blocul operator pentru a reface laringele şi faringele unei femei care în urmă cu un an a încercat să se sinucidă înghiţind sodă caustică. Deşi a vrut să îşi pună capăt vieţii, în urma intoxicaţiei cu această substanţă chimică Maria Popescu, din Botoşani, nu a reuşit decât să îşi afecteze grav organismul pentru tot restul zilelor. “Pacienta a venit la spitalul nostru după 11 luni de la incident, în urma consultaţiei am constatat că aceasta avea arsuri cicatrizate pe întreg circuitul de la laringe, până la stomac”, ne-a spus prof.dr. Vasile Costinescu, directorul Spitalului “Sf. Spiridon”. Din cauza arsurilor necicatrizate complet femeia nu mai putea să mănânce sau să se alimenteze pe cale naturală, pentru aceasta ea suportând imediat după incident mai multe intervenţii de traheostomie şi gastrostomie. în timpul intervenţiei de joi, medicii de la Clinica ORL au trebuit să apeleze la operaţia plastică, prelevând bucăţi de piele de pe umăr şi piept pentru a înlocui pereţii faringei, iar laringele a fost reconstruit parţial cu pielea prelevată. “Dacă laşi o suprafaţă necicatrizată să sângereze, în scurt timp se va face din nou cicatrice. Este o operaţie de lungă durată. După câteva luni pacienta va trebui să revină pentru o altă intervenţie chirurgicală când vom încerca să îi refacem neofaringele”, ne-a explicat prof. dr. Costinescu. Medicii specialişti spun că astfel de intervenţii sunt foarte rare având anual aproximativ 10 cazuri. (D.M.) Focara IașuLui 5 BLITZ • BUST ŞI CONCURS DE GEOGRAFIE “MIHAI DAVID” Senatul Universităţii “ALI. Cuza” a hotărât ridicarea unui bust în cinstea unuia dintre reprezentanţii de seamă ai instituţiei, Mihai David. Acesta a ocupat funcţia de rector al Universităţii din Copou în perioada 1941-1944, fiind totodată profesor al Facultăţii de Geografie. Cel mai probabil, bustul va fi inaugurat anul viitor, când facultatea mai sus menţionată va sărbători 100 de ani de la înfiinţare. De asemenea, Inspectoratul Şcolar Judeţean a decis înfiinţarea unui concurs de geografie care poartă numele aceluiaşi Mihai David. Participanţii sunt elevi din clasele IV-VII, iar faza locală se desfăşoară în aceste zile. “Faza judeţeană a acestui concurs se va desfăşura în data de 29 martie, la şcoala nr. 11. Conducerea inspectoratului intenţionează ca începând din anul 2004, acest concurs de geografie să se desfăşoare şi pe plan naţional”, a declarat Gabriela Păduraru, purtătorul de cuvânt al ISJ Iaşi. Ea a precizat că tot în această perioadă are loc un alt concurs de geografie, numit “Grigore Cobălcescu”, dar participanţii sunt elevi de la clasele liceale din cadrul grupurilor şcolare ieşene. Faza judeţeană va avea loc pe 15 martie , la Grupul Şcolar “Mihail Sturdza”. (A.B.) • ORA DE MEDITAŢIE CREŞTINĂ Membrii catedrei de religie de la Grupul Şcolar Industrial Tehnoton organizează luni Ora de meditaţie creştină cu tema “Libertate şi discernământ”. La această manifestare au fost invitaţi preotul Vasile Nechita, inspector şcolar de specialitate, preotul Grigore Timoftescu şi asistentul universitar Bogdan Nicolau. (CM) •“PREZENŢELE MASCULINE” AU DUS LADECAZAREA UNEI STUDENTE O studentă din anul IV din cadul Facultăţii de Economie, Angela Timoftie, a fost dată afară din cămin din motive de disciplină. Prezenţe ale persoanelor străine în cameră, nepermise în timpul nopţii, tulburarea liniştii colegelor şi reclamaţiile numeroase ale acestora, i-a determinat pe responsabilii de cazări în căminele Universităţii să pornească o adevărată anchetă. “Au fost mai multe sesizări şi constatări că prin prezenţa masculină permanentă în respectiva cameră, persoana care venea la Angela Timofte, sunt deranjate colegele din încăpere, în urma cercetărilor am hotărât suspendarea cazării pentru această studentă, pe motive de indisciplină în cămin”, a declarat rectorul Universităţii, Dumitru Oprea (foto). Acesta a mai precizat că anchetatorii au semnalat faptul că “prezenţa masculină” stătea cu chirie de mai mute luni in respectiva cameră. “Conform regulilor de disciplină din aceste spatii, vizitele sunt permise până seara târziu, dar se exclude înnoptarea persoanelor străine în camerele căminelor de studenţi”, a mai precizat Oprea. (R.M.)