Flacăra Iaşului, iulie 2003 (Anul 4, nr. 829-855)

2003-07-01 / nr. 829

/ Recunoaşte că vrea să fie secundul lui Iordănescu Cărţile sunt făcute pentru ca Marius Lăcătuş să rămână la naţională şi după dubla cu Bosnia şi Norvegia pagina 4 3500 lei - 8 pagini Greierul, Cărăbuşul, Libelula şi Furnica şi-au dat întâlnire pe Bucium • acestea sunt denumirile unor noi străzi din cartierul Plopilor fără soţ • alţi locuitori din zonă s-au trezit peste noapte că locuiesc pe Raiului sau Teascului In Iaşi au apărut 26 de străzi noi cu denumiri ceva mai ciudate. Chiar dacă acestea nu pot fi numite cu adevărat străzi, o parte din consilierii locali şi-au “stors” imaginaţia pentru a oferi nume acelor poteci. Ionel Oancea, arhitectul şef al Primăriei a menţionat că aceste nume au fost acordate numai pentru a putea trece o stradă în buletinele celor care trăiesc în zona Bucium. “Acestea sunt străzi constituite doar pe planşele de la urbanism In realitate, este vorba în proporţie destul de mare de câteva toloace”, a opinat Ionel Oancea. Astfel, în zona Şoselei Bucium au apărit străzile Greierul care se va intersecta cu strada Cărăbuș, strada Furnica și Libelula. —_ --------- ----------------Pio zoana de h'banism a zonei Dealul Budumfof! fost afro- spuse câteva nume mai serioase. In acest sens au fost denumite 13 străzi pornind de la strada Dealul Bucium, strada Verde, Plugari, Teascului, Mioarelor iar unii cetăţeni mai fericiţi vor merge acasă pe strada Raiului. Nici zona centrală nu a fost iertată de la schimbare deoarece au fost construite câteva locuinţe noi. Acestea sunt amplasate între două străzi luând astfel fiinţă Fundacul Teodor Pallady, în zona rondului Copou intersectat cu Aleea (în gpreGhica-Vodă, pentru a permite accesul la locuinţele noi prin fundacul respectiv, acesta a fost numit Fundac Mihail Sadoveanu. (F.C.) Katharine Hepburn ne-a spus “Adio” Hollywoodul a mai pierdut o stea. Actriţa americană Katharine Hepburn a încetat din viaţă la venerabila vârstă de 96 de ani. Supranumită “Prima doamnă a cinematografiei americane”, Kathrine Hepburn a fost printre altele şi o militantă acerbă pentru drepturile femeilor, a declarat biograful ei, Christopher Andersen. Actriţa a jucat în peste 50 de filme şi a câştigat patru premii Oscar, pentru cea mai bună actriţă, record încă neegalat, în 1933 pentru prestaţia din “Morning Glory”, 1967- “Ghici cine vine la cină?”, 1968 - “The Lion in Winter” și în 1981 - “On Golden Pond”. Ea a mai fost nominalizată de alte 8 ori, care din păcate nu s-au mai materializat în premii. Ultimul film din cariera ei, a fost “Love Affair”, în care a jucat acum 9 ani, alături de cunoscutul actor Warren Beatty. Unul dintre cele mai controversate subiecte din viaţa actriţei l-a constituit relaţia ei cu un alt monstru sacru al cinematografiei, Spencer Tracy, alături de care a jucat tot în 9 filme şi cu care a trăit apoape trei decenii, ca fiind cealaltă femeie din viaţa lui. . B-C.U. „M. EMINESCU" IAȘI PECU Este posibil ca datorită fuziunii cu PSD, Partidul Moldovenilor să piardă două locuri de consilieri pagina 3 Doar trei noi consilieri locali au primit votul de validare Cadrele didactice de specialitate consideră că subiectele de la proba scrisă la Limba şi literatura română au fost destul de dificile pagina 2 243.161 Nr. 829 Marţi 1 iulie 2003 Şoseaua Naţională nr. 43, parter A lipsit mâna Androneascăi Deschideţi ochii mari atunci când vă înscrieţi la medicul de familiei Gafă de proporţii In asigurările de sănătate e peste 3.500 de ieşeni au figurat ani buni pe listele a două case de asigurări • de exemplu ei se aflau şi pe listele medicilor de familie care aveau contracte cu Casa Judeţeană de Sănătate dar şi pe lista medicilor care aveau contracte cu Casa de Asigurări de Sănătate a Transporturilor • atunci când totuşi informaţiile au ajuns la CNAS, o serie de persoane au fost depistate, după codul numeric personal, în ambele baze de date • CNAS îi consideră vinovaţi de această situaţie pe medicii de familie motiv pentru care aceştia pot fi traşi la răspundere O directivă semnată de Eugeniu Turlea, preşedintele Casei Naţionale a Asigurărilor de Sănătate (CNAS), a stârnit valuri de protest atât în rândul medicilor de familie cât şi printre ieșeni. Potrivit adresei, "începând de la 1 iulie 2003 până la definitivarea și implementarea Sistemului Informatic Unic Integrat al Asigurărilor de Sănătate din România, în cazul în care se va constata înregistrarea unui asigurat pe mai mult de o listă a unui medic de familie, asiguratul rămâne înscris pe lista medicului de familie în care apare data cea mai recentă de înscriere. Sumele decontate suplimentar de casele de asigurări de sănătate vor fi recuperate de la medicul de familie de la care a plecat asiguratul începând cu luna următoare înscrierii”, însă în unele cazuri cel vinovat poate fi chiar asiguratul. De aceea preşedintele Casei Naţionale a Asigurărilor de Sănătate a dispus ca, în funcţie de situaţii, să se recupereze banii de la asiguraţi. Probleme de sistem Instituţia care se ocupă de evidenţa asiguraţilor este însă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Chiar dacă au trecut trei ani de la înfiinţarea sa, până în prezent, CNAS nu şi-a pus la punct sistemul informatizat de evidenţă decât pentru nivel local sau cel mult judeţean. Mai suust, fei. Cezia în care pacientul era înscris pe lista a doi medici, care aveau contract cu aceeaşi casă de asigurări de sănătate, această verificare se putea face. Nu acelaşi lucru se poate spune şi în cazul pacienţilor înscrişi la medici care aveau contract cu două case de asigurări diferite (de exemplu Casa de Asigurări de Sănătate Iaşi şi Casa de Asigurări de Sănătate a Transporturilor) deoarece această verificare nici nu se putea realiza. Motivul este simplu. Lipsa unui sistem de informatizare la nivel naţional precum şi lipsa comunicării între case, însă reprezentanţii Casei Naţionale a Asigurărilor de Sănătate spun că au fost situaţii în care doctorii de medicină primară au încasat banii printr-o raportare care nu este reală, în astfel de cazuri medicii erau datori ca în momentul în care un pacient vine şi se înscrie pe listă să verifice dacă nu erau înscrişi şi în altă parte. Asigurat fără voie Drept urmare aproape jumătate de milion de români au fost asiguraţi la dublu. Numai la Iaşi, până în prezent, au fost descoperite, după codul numeric personal, 3.500 de persoane care se află pe listele a două case de asigurări. Până acum aceste proceduri erau aproape imposibil de pus în aplicare deoarece şefii Casei de Asigurări de Sănătate a celor care lucrează pentru Ordine Publică, Securitate Naţională şi Administraţie Judecătorească (OPSNAJ) invocau secretul de stat în ceea ce priveşte lista asiguraţilor temându-se ca astfel să nu fie declinată identitatea angajaţilor acestor sisteme. Astfel, timp de trei ani membrii familiilor celor care lucrează în astfel de sisteme au fost fără ştirea lor înscrişi automat pe listele acestor case doar pentru că erau rude. Totodată, aşa cum era şi normal, aceştia şi-au ales singuri medicii de familie. Astfel, peste noapte s-au trezit că mai mulţi ani la rând au încălcat legea asigurărilor. Acţiunea calitatea asiguratului in urma acestei directive angajaţii Casei Judeţene a Asigurărilor de Sănătate au demarat verificarea calităţii de asigurat, urmare în pagina 3 Com Națională de Asigurări cIg SânsfcrtG Gsfw cfecisa ncupim banii pH d® kt madia ari da lo poc tonți Italienii lucrează la un tricou "răcoritor" Oamenii de ştiinţă italieni lucrează la un tricou care să menţină constantă temperatura corpului, dând o senzaţie de prospeţime celui care îl poartă, mai ales în timpul verii. Proiectul este condus de profesorul Cosimo Carfagna de la Consiliul Naţional de Cercetare (CNC). Profesorul foloseşte o tehnologie numită Phase Change Materials (PCM), utilizată pentru prima dată de NASA. Agenţia spaţială americană a implantat în structura sateliţilor săi componente electronice minuscule care să menţină sub control variaţiile extreme de temperatură din spaţiu. Obiectivul profesorului este de a implanta PCM în sfere microscopice care să fie ataşate firelor de ţesătură. Tricourile care ar conţine capsule PCM ar absorbi căldura în exces, răcorindu-i pe cei care le poartă. Aşa numitele haine “izoterme” au fost deja create în SUA, unde compania Gateway Technologies Inc. din Colorado produce costume de ski, haine de vânătoare şi chiar lenjerie intimă caldă cu PCM. Mai există o companie britanică care produce mănuşi şi încălţăminte folosind aceeaşi tehno-* logie. Cercetătorii italieni sunt insă primii care utilizează proprietăţile “răcoritoare” ale PCM. Profesorul Carfagna intenţionează să producă şi mătase, bumbac şi alte materiale naturale care să aibă aceleaşi proprietăţi reconfortante pentru cei care le poartă. Unul dintre principalele dezavantaje ale tehnologiei PCM este costul foarte ridicat al produselor rezultate, precum și capacitatea de stocare a căldurii limitată. Combustibilul viitorului - hidrogenul SUA şi Uniunea Europeană au semnat un acord privind cooperarea în domeniul utilizării în scopuri energetice a hidrogenului. La începutul acestui an, guvernul american a anunţat că va acorda în viitor 1,2 miliarde dolari pentru dezvoltarea tehnologiilor, care utilizează hidrogenul drept sursă de energie. Unul din principalele avantaje ale acestei tehnologii este reducerea emisiilor de gaze care duc la așa-numitul “efect de seră”. Jim Carrey se teme de femei Jim Carrey pretinde că-i este teamă de femei, însă declară că acest lucru nu-1 va opri să-şi găsească jumătatea. în vârstă de 41 de ani, Carrey a fost văzut ultima oară în compania actriţei Renee Zellweger, însă deocamdată se pare că este singur. ‘Nimic nu-mi provoacă suferinţă mai mare precum femeile”, adaugă acesta. Actorul a trecut deja prin două divorţuri, însă spune că acest lucru nu-l va împiedica să mai facă încă o dată pasul. Pe Jim îl vom putea vedea vara aceasta pe marile ecrane din România, în comedia “Bruce Almighty”, în care joacă alături de soția lui Brad Pitt, Jennifer Aniston. Piele artificială pentru experimente Experimentele pe animale pot fi înlocuite, în viitor, cu teste pe piele artificială, creată în laboratoare, din celule umane, susţin oamenii de ştiinţă de la Centrul de Cercetări Comune din Ispra (Italia). Experimentele realizate până acum prin metode avansate de determinare a toxicităţii au avut rezultate încurajatoare pentru oamenii de ştiinţă, care susţin că metodele alternative sunt mai ieftine, mai eficiente şi permit realizarea mai multor teste, dincolo de faptul ca salvează vieţile animalelor. Una din metodele alternative folosite este crearea unei pieli artificiale în vitro.