Flacăra Iaşului, august 2003 (Anul 4, nr. 856-881)

2003-08-01 / nr. 856

U co focal Iliescu şi-a amintit cum este să fii prim-secretar contin uare din pagina 1 După o oră şi jumătate în care preşedintele a ascultat aproape tăcut plângerile agricultorilor, Ion Iliescu a ţinut un discurs de rememorare a împlinirilor măreţe din perioada când a fost prim-secretar la Iaşi. Astfel, audienţa a amorţit timp de jumătate de oră la auzul unui logos care a început cu “îmi amintesc că am făcut consfătuiri şi am construit şi am dezvoltat” şi s-a sfârşit apoteotic prin “Ei bine, toate acestea ar trebui reluate în prezent”. Imediat, aproape şoptit, o replică a venit timid din public, în timp ce un SPP-ist se scărpina în urechea dotată cu cască pentru legătura cu colegii aproape dormiţi: “înţelegeţi-l şi pe el, îşi retrăieşte tinereţea elogiind perioada de construcţie a Iaşului în urmă cu 25 de ani”. Surpriza Fortus După o minuţioasă cercetare cu senzori şi bastoane, presa s-a înghesuit să ia parte la întâlnirea cu noua conducere a Combinatului Fortus. Surpriza s-a dovedit a fi de proporţii întrucât convorbirile s-au desfăşurat cu uşile închise astfel că nu se ştie care a fost schimbul de replici dintre cele două părţi. Cu toate acestea, preşedintele Iliescu a declarat presei ieşene că este încrezător în şansele de reuşită a privatizării societăţii Fortus. “Am reţinut problemele ridicate de proprietarii Fortus şi le vom transfera celor care au competenţe să ofere răspunsuri şi soluţii. Acolo sunt probleme cu care se confruntă toate combinatele mamut din România. Cu toate acestea consider că Fortus are şanse de reuşită”, a menţionat Ion Iliescu. Agricultura, cenuşăreasa judeţului Tot ieri preşedintele a fost informat despre mersul şchiopătat la agriculturii ieşene. Noul prefect de Iaşi, Ioan Avarvarei, i-a adresat preşedintelui într-un cadrul oficial urarea de “Bine aţi venit!”. După o scurtă introducere prefectul a pus accent pe problemele şi proiectele existente în domeniile agriculturii şi a gospodăririi apelor. “Agricultura este ca o mamă a naţiunii dar avem de pierdut de pe urma fărâmiţării excesive a terenurilor iar structurile culturilor nu sunt omogene. în urma acestor constatări s-a hotărât să se pună mai mult accent pe cercetare şi producţie pentru care au fost iniţiate proiecte ample de dezvoltare care vor fi prezentate în cadrul acestei întâlniri”, a opinat Ioan Avarvarei. Directorul adjunct al Direcţiei Agricole, Nicolae Olaru, a fost cel care a prezentat potenţialul agricol al zonei şi care sunt procentele culturilor afectate de secetă. “Acest an nu este semnificativ pentru culturile din toamnă din cauza îngheţului, dar culturile de primăvară au şanse de 80-90 la sută de a da rezultate bune. Pentru viitor dorim să aducem ajutor în îmbunătăţirile funciare şi să amenajăm irigaţiile care vor salva culturile pretenţioase”, a menţionat Nicolae Olaru. Deşi Ion Iliescu a admirat proiectele şi iniţiativele demarate la nivel local, lipsa fondurilor ridică probleme. “Sursa bugetară nu răspunde unor cerinţe vitale iar pentru proiectele private nu pot fi găsiţi investitori şi nici surse financiare. Iaşul are nevoie de o pistă de avion iar prelungirea acesteia cu un kilometru este foarte importantă. Din lipsa unei piste corespunzătoare nu putem dezvolta zona şi sunt chestiuni de maximă vitalitate, dar nu există fonduri”, a declarat Ion Iliescu. In încheierea întrevederii preşedintele a precizat că este conştient de existenţa unor situaţii grele în sate. “Seceta a afectat foarte mult recoltele dar problemele agriculturii au fost accentuate de fărâmiţarea terenurilor. Apreciez intenţiile de a dezvolta agricultura dar vor trebui reluate studiile pe care le-am efectuat în urmă cu aproximativ 25 de ani, în perioada în care am lucrat la Iaşi iar rezultatele din acea vreme au fost rapide. La nivelul judeţului Iaşi există astfel de gânduri sau sunt puse pe hârtie dar rămâne ca aceste planuri să se concretizeze pe direcţiile de lucru stabilite indiferent de ce guvern sau partid vine la putere. Mă bucură faptul că la nivel de judeţ există o preocupare pentru proiectările pe termen lung care să se desprindă din cotidian”, a declarat Ion Iliescu. Ne mai vedem şi la anul în urările protocolar-prieteneşti ale prefectului Avarvarei de “Să ne vedem sănătoşi şi peste 25 de ani când vom analiza realizările planurilor de astăzi” s-a încheiat întâlnirea de ieri cu reprezentanţii puterii ieşene. Astăzi va avea loc întâlnirea cu preşedintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, la “Nodul hidrotehnic Stânca-Costeşti” din judeţul Botoşani precum şi cu salariaţii care exploatează această unitate. Cu această ocazie va avea loc semnarea acordului dintre guvernele celor două state vecine privind cooperarea în domeniul resurselor piscicole şi reglementarea pescuitului în râul Prut şi în lacul de acumulare Stânca-Costeşti. “Nu suntem încă în faza în care să semnăm acordul, lucrurile trebuie să decurgă de la sine şi să fie negociate în continuare”, a declarat Ion Iliescu cu referire la întrunirea de astăzi când preşedintele Republicii Moldova speră că va încheia un Tratat de bază moldo-român. Felicia CILINSCHI Alina EBRAȘU Astazi, Ion Iliescu se va întâlni cu omologul sau moldovean, Vladimir Voronin Medicamente de împrumut pentru preşedinte • Spitalul de Neurochirurgie a fost nevoit sa împrumute de la "Sf. Spiridon" medicamentele necesare asigurării stocului de urgenţa cu ocazia vizitei preşedintelui ţârii Deşi protocolul cere ca odată cu venirea preşedintelui ţării să fie asigurate medicamentele, materialele sanitare şi personalul specializat, conducerea singurului spital de neurochirurgie din Moldova abia a reuşit să facă faţă cerinţelor. Şi asta pentru că ultimii bani pentru medicamente alocaţi pe anul 2003 Spitalului de Neurochirurgie s-au terminat de mult. Proviziile de ser, anfi&im - '''• ■■ ■ , tibiotice și materiale sanitare sunt ca și inexistente. Mai mult, stocul este aproape de cota de avarie, spitalul aflându-se aproape de pragul falimentului. Din această cauză, pentru a face rost de medicamentele necesare asigurării protocolului preşedintelui conducere instituţiei a fost nevoită să încalce legislaţia în domeniu şi să apeleze la bunăvoinţa colegilor de breaslă de la Spitalul Universitar “Sf. Spiridon”. Deşi pentru a asigura protocolul preşedintelui Iliescu directorii Spitalului de Neurochirurgie au rezervat o sală de operaţie, o rezervă ATI, personalul medical din cadrul unităţii susţine că în cel mult o săptămână de zile unitatea şi-ar putea trimite pacienţii acasă dacă nu se găsesc soluţii eficiente de susţinere financiară. Această situaţie se datorează faptului că spitalului i s-au alocat fonduri disproporţionate în raport cu volumul actului medical dar şi sistemului defectuos de achiziţii prin licitaţie electronică. (D.T.) . » Portavocea lui Chitaru a răsunat la Prefectură • peste 50 de ţărani s-au adunat ieri în faţa Prefecturii aşteptând apariţia preşedintelui Ion Iliescu • prin portavoce, ca un adevărat regizor, miliardarul Alecu Chitaru dădea indicaţii ţăranilor când şi ce sa se scandeze • din cauza protestatarilor efectivul de jandarmi a fost dublat , "daca ştie cineva «Tata! nostru» sau «Crezul», sâ-i spună, ca sa mulţumim pentru ca preşedintele vine în Iaşi şi ne va auzi chinul nostru de paisprezece ani", a spus Chitaru în preajma apropierii coloanei prezidenţiale Scurta vizită a preşedintelui Ion Iliescu la Iaşi a adus în faţa Prefecturii peste 50 de agricultori care protestau împotriva abuzurilor comise de autorităţi în aplicarea legii pământului. Coordonaţi de miliardarul de Bucium, Alecu Chitaru, oamenii scandau diverse lozinci, majoritatea axându-se pe nemulţumirea provocată de activitatea subprefectului Corneliu Rusu Banu şi a reprezentanţilor poliţiei, care, susţin ei, îi împiedică să-şi recupereze pământurile strămoşeşti. “Ar fi trebuit să fie aici cel puţin 10 mii de oameni, dar au fost opriţi să se urce în tren de către poliţişti în gările din comunele lor. Am venit aici de dimineaţă pentru a protesta împotriva abuzurilor vechi de câţiva ani, dar şi pentru a-i mulţumi preşedintelui pentru ordonanţa de guvern prin care este respectat dreptul la proprietate”, a declarat Alecu Chitaru. Aptitudini veritabile de actorie Cu ajutorul unei portavoce, miliardarul de Bucium dădea adevărate indicaţii de regie: “când vine domnul preşedinte vă aranjaţi astfel încât să se vadă lozincile” sau “vedeţi balconul acela? In sala aceea va veni preşedintele”. Reprezentanţii Prefecturii spun că protestul e un mod necivilizat de a discuta, iar vizita preşedintelui este mult prea scurtă pentru a rezolva toate problemele. “Genul acesta de solicitare prin protest nu e potrivit şi nici politicos. De altfel, şeful statului stă foarte puţin în Iaşi şi nu are timp să asculte toate plângerile”, a declarat Cornel Simighian, purtătorul de cuvânt al Prefecturii Iaşi.Ţăranii spun că au venit de dimineaţă în Iaşi din proprie iniţiativă. “Am auzit la radio că vine domnul preşedinte şi am hotărât să vin aici să-i spun cum mi-a fost luată via şi păşunea”, a declarat Petru Sânzianu, din comuna Cotnari. Speranţe şi rugăciuni în faţa Casei Pătrate Jandarmii trimişi la faţa locului supravegheau zona pentru a menţine ordinea şi a preîntâmpina eventualele manifestări. In preajma sosirii coloanei prezidenţiale, un membru al ştaffului de la Bucureşti i-a comunicat lui Chitaru că şeful statului acceptă să primească o delegaţie din partea ţăranilor în sediul Prefecturii. Câte un reprezentant al comunelor Cotnari, Lungani, Deleni, Sârca şi Erbiceni a fost selectat de către miliardarul din Bucium, aceştia urmând să discute cu preşedintele. “Oameni buni, când vine domnul preşedinte, nu vă înghesuiţi, vorbiţi calm, pentru că suferinţa voastră e veche de 14 ani şi acum aveţi prilejul să vă spuneţi păsul”, i-a sfătuit Chitaru pe agricultori. “Dacă ştie cineva Tatăl nostru sau Crezul, să-i spună, pentru a mulţumi,că azi avem ocazia să stăm de vorbă cît preşedintele ţării”, a mai strigat în portavoce miliardarul. Delegaţiei formate ad-hoc i s-a alăturat şi un bătrân de aproape 100 de ani, la cerinţa mai-marelui manifestanţilor. Oamenii cred că o discuţie cu Ion Iliescu le-ar Alecu Chitaru a făcut pe regizorul cu vreo 50 de sutori nemulţumiţi rezolva problemele sau cel puţin le-ar da speranţa că lucrurile se vor îndrepta în curând. 1 Adriana STANCIU Asistentă trimisă în judecată ea a falsificat 41 de adeverinţe medicale pentru studenţi Cristina Sum în vârstă de 29 ani, asistentă medicală în cadrul Dispensarului din Complexul Studenţesc Tudor Vladimirescu, a fost trimisă în judecată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Iaşi, sub acuzaţia de complicitate la înşelăciune şi fals material în înscrisuri oficiale. Chiar dacă nu intra în atribuţiile sale, ca să facă rost de mai mulţi bani, ea s-a hotărât să elibereze adeverinţe medicale. In cursul anului 2000, Sum l-a cunoscut pe Ciprian Stănică care i-a vândut contra sumei de 50 DM, o parafă de medic ce purta inscripţia “Doctor Iulian Sima - medic-medicină legală”. Apoi, în septembrie 2001- iulie 2002, a falsificat un număr de 41 adeverinţe, ce cuprindeau menţiuni necorespunzătoare unui număr de 15 studenţi ai Universităţii Tehnice “Gheroghe Asachi” din Iaşi. Aceştia sunt: Nicolae Ştefan Andrei, 24 de ani, din Bacău; Ionuţ Georgescu, 24 ani, din Valea Lupului; Cristinel Nicolae Mihai, de 22 ani, din Bacău; Sergiu Balan, 24 ani, din Botoşani; Daniel Pintilie, 24 de ani, din Iaşi; Daniel Iricinschi, 23 ani, din Iaşi; Ovidiu Patrichi, 24 ani, din Scobâlţeni Podu Iloaei; Emilia Dontov, de 25 ani, din Iaşi; Dorin Clichici, de 23 ani, din Republica Moldova; Ioana Rotar, 22 ani, din Bacău; Mihaela Vrânceanu, 23 ani, din Roman; Crina Goraş, 24 ani, din Bârlad; Mihaela Plugaru, 23 ani, din Roman, împreună cu Valeria Zota, în vârstă de 47 ani, laborant SC “LDP” SA şi Nicolae Irimia, în vârstă de 27 ani, asistent medical, sunt de asemenea ei cercetaţi penal pentru complicitate la înşelăciune. Prin fapta lor, cei vinovaţi au cauzat Universităţii “Gh. Asachi” un prejudiciu de 207 milioane lei. ac.) Vínek I August 200 flcára Şcolile vor fi dotate cu aparatură electronică • reprezentanţii conducerii ISJ Iaşi promit că începând cu anul şcolar 2003 - 2004 nu vor lipsi calculatoarele performante şi copiatoarele din şcolile judeţului • achiziţionarea acestora continuă cu finanţare guvernamentală In perioada 2002 - 2003, un număr de 39 de licee din judeţul Iaşi au primit câte o reţea de 26 de calculatoare conectată la Internet, în valoare de 1,5 miliarde de lei fiecare şi softul educaţional aferent, în valoare de peste 80 milioane lei. Totodată s-a realizat redistribuirea unui număr de 180 de calculatoare de la cele 39 de licee, la şcolile coordonatoare din judeţ. Toţi profesorii din aceste licee au beneficiat de cursuri gratuite de iniţii, în utilizarea calculatorului, acestea fiind organizate prin Ministeml Educaţiei şi Cercetării de firme specializate. “In acest an şcolar se va derula cea de a doua etapă a programului de dotare a unităţilor de învăţământ cu calculatoare, de această dată fiind prevăzută dotarea şcolilor generale cu reţele de calculatoare pentru elevi şi un calculator performant pentru secretariat”, a precizat profesor Mihai Dumitriu, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi. Tot în anul şcolar 2002 - 2003, în judeţul Iaşi, 21 de şcoli - centre de capacitate au primit cu finanţare guvernamentală copiatoare performante, în valoare de peste 100.000 milioane de lei. “Mai mult decât atât, fiecare centru de bacalaureat din municipiul Iaşi a primit de la bugetul local fonduri necesare achiziţionării unui copiator ultraperformant, per total fiind achiziţionate 16 copiatoare, ce realizează fiecare câte 44 de copii pe minut”, a adăugat profesor Mihai Dumitriu, şeful ISJ Iaşi. Alice SAVA 1