Flacăra Iaşului, martie 2004 (Anul 5, nr. 1032-1058)

2004-03-01 / nr. 1032

focal Mărţişoarele se plictisesc pe tarabe • primăvara a sosit la Iaşi sub auspiciile frigului şi a dezamăgirii vânzătorilor de mărţişoare • De câteva zile mai multe zone din Iaşi au fost împânzite de tarabe colorate şi vânzători de iluzii. Deşi oferta de mărţişoare pe piaţa ieşeană a fost explozivă, lumea nu s-a înghesuit să cumpere simboluri ale primăverii. “Lumea e necăjită. Cererea e mult mai slabă decât în anii trecuţi” ne-au spus oamenii îngheţaţi care mai mult stăteau să-şi păzească marfa decât să bage bani în buzunar, începând cu joia trecută Primăria a eliberat autorizaţiile pentru standurile vânzătorilor de mărţişoare. Preţul pe care proprietarii mărfurilor a trebuit să- l plătească pentru metrul pătrat de spaţiu a fost de aproximativ 20.000 lei pe zi. Mărţişoarele, dar preţurile între 5.000 şi 20.000 lei nu şi-au îndeplinit însă menirea, aceea de a atârna pe pieptul ieşenilor. “Acum copiii colecţionează CD-uri şi postere cu actori. Ce pretenţii pot avea să aprecieze arta?” ne-a spus o vânzătoare de goblenuri, Lia- Mara Hondrea, din Rădăuţi. Deşi femeia munceşte 12-14 ore pe zi, ea nu a găsit piaţă de desfacere în Iaşi. Nu mai speră decât ca mărţişoarele ei cu zodii frumos lucrate şi înrămate în lemn tratat să-i înlesnească măcar venitul pentru drumul de întoarcere acasă. Deşi genul de artă practicat de ea este foarte costisitor, întrucât lipiciul, aţa de mătase şi înrămarea însumează bani mulţi, ea practică preţuri sub cel al pieţii. “Singura mea satisfacţie este aceea că multă lume m-a felicitat pentru lucrările mele. Chiar dacă nu o să mă întorc acasă cu buzunarele pline măcar sufleteşte o să fiu mulţumită că am găsit apreciere” a spus rădăuţeanca într-o limbă pur moldovenească. Mărţişoare cu sfinţi Mărţişoarele cu iconiţe donate de patronii unei fimne din Iaşi Bisericii “Adomnirea Maicii Domnului” din zona Galata au atârnat sfioase pe capacul valizei preoţeşti fără ca cineva să le bage în seamă. Biserica aflată în subordinea parohiei părintelui Mircea Stoleru şi a părintelui Adrian nu a reuşit să strângă până acum prea multe fonduri din vânzarea mărţişoarelor. Deşi au obţinut autorizaţie pentru standuri în zonele Podu Roş, Alexandru, Tătăraşi şi Gară, vânzătorii, membri ai consiliului parohial, nu au reuşit să înduplece sufletele ieşenilor cu figurile sfinte de pe mărţişoare. “Tinerii cumpără mărţişoare cu iniţiale şi flori uscate” a spus unul dintre consilierii parohiali. "Primăvară unde eşti?'' Mai ingenioşi au fost tinerii soţi din familia Nicolae. El - student, ea - absolventă, iar împreună creatori de versuri şi felicitări cernite. Cei doi norocoşi au reuşit să impresioneze prin ineditul creaţiilor lor: sticluţe cu cereale şi condimente aducătoare de prosperitate şi belşug, brăţări împletite din aţă şi mărţişoare din flori naturale. Strategia lor de acaparare a pieţei a fost una simplă şi apreciată de toate categoriile de de vârstă: preţuri foarte mici. “O primăvară frumoasă! La toţi trei...” le-am urat la plecare. Iar tânăra mi-a zâmbit. De sub haina ei groasă, descheiată, probabil copilul ce se afla pe drum a simţit. „ Anca TELEOJAN Dan Cârlan dă tonul atacurilor electorale • el susține că Nichita nu se află în postura unui mandat câştigat ca să-şi permită a fi iniţiatorul unor proiecte de miliarde de euro, în condiţiile în care el nu a fost cel ales de ieșeni pentru a-i reprezenta la Primărie Fostul liberal, Dan Cârlan a amendat intenţia lui Gheorghe Nichita, actualul primar interimar al Iaşului, de iniţiere de proiecte de mare amploare, cum ar fi programul transportului în comun, în condiţiile în care acesta asigură interimatul până la alegerile locale din vară, drept urnare a numirii ca ambasador a fostului primar Constantin Simirad. “Nichita şi-a adus aminte de vechiul său program de transport prezentat în ultima campanie electorală şi dovedeşte o grabă nejustificată în a demara investiţii de mare anvergură care se vor a fi şi pornite la sfârşitul interimatului său, pentru ca generaţii la rând să le plătească. Nichita ar trebui să se limiteze la a duce la bun sfârşit mandatul început de Simirad şi doar în cazul în care ar câştiga. §1eg£ril.e ,bşsş£tcjind astfel de legitimitatea politică necesară să demareze 2,89 la sută dintre electorii ieșeni l-au votat pe Nichita acum patru ani”, a declarat Cârlan. Mai mult decât atât, fostul liberal critică maniera de gestionare a treburilor publice de către actualul primar interimar. “Deși Simirad a fost un conservator, spre sfârșitul mandatului său a creat drum în vederea privatizării serviciilor publice şi deschiderii pieţii spre concurenţă. Nichita deja a început un amplu program de restauraţie a monopolului de stat şi de anulare a începutului de reformă lăsat moştenire de Simirad”, a adăugat Cârlan. în acest sens, fostul liberal a exemplificat câteva dintre măsurile lui Nichita, care în opinia sa dovedesc consolidarea sistemului monopolist, amintind astfel de majorarea cu 10 la sută a impozitelor locale, de refuzionarea TennoGaz cu CET, blocarea privatizării începute la Salubris și totodată de Termo Service. Practic Cârlan, prin criticile făcute la adresa actualului primar interimar, a încercat să își reafirme dezideratele politice, puncte de bază ale strategiei ce va fi aplicată de fostul liberal în vederea câștigării fotoliului de primar cum ar fi privatizarea serviciilor publice, reintroducerea competitivităţii pe piaţa Iaşului, în special în transportul public local. Ada GRĂJDEANU LuiNk 1 MARTIE 2004 Profesorii pot obţine a doua calificare Cadrele didactice care vor obţine competenţe în utilizarea calculatorului şi în predarea lecţiilor folosind tehnologiile infomatice ar putea dobândi o a doua calificare, după cea de dascăl, calificare ce ar uma a fi inclusă în nomenclatorul de specializări. “Conducerea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului are în vedere ca profesorii care urmează cursuri pentru utilizarea calculatorului şi care dovedesc creativitate şi aptitudini pentru trecerea la tehnologia modernă de predare şi organizare a orelor în sistem informatic să poată primi, la sfârşitul etapei de instruire, un certificat echivalent cu a doua calificare”, a declarat profesor Mihai Dumitriu, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi (ISJ). Această şansă care li se oferă profesorilor a fost discutată chiar de ministrul Alexandru Athanasiu, la finele săptămânii trecute, când a fost lansat programul “Parteneri pentru Educaţie”, ce prevede facilitarea accesului tuturor unităţilor şcolare din învăţământul preuniversitar la tehnologia infonnaţiei. (A.S.) Stanciu se declară împotriva Ţinutului Secuiesc • şase membri UDMR au înaintat un proiect de lege Camerei Deputaţilor ce atentează la autonomia teritorială a României. fiind vizată crearea unui ţinut secuiesc autonom din teritorii care fac parte de secole din componenţa ţârii noastre , astfel de iniţiative aparţinând unei populaţii minoritare nu fac decât să calce în picioare autoritatea statului român Deputatul Anghel Stanciu, liderul filialei ieşene a PRM, a declarat că se opune unor proiecte de lege de tipul celui depus de cei şase parlamentari UDMR la Camera Deputaţilor şi care vizează înfiinţarea ţinutului secuilor. “Acest proiect este practic o constituţie a noii ţări numite Ţinutul Secuiesc întrucât se precizează suprafaţa noului teritoriu autonom şi autorităţile ce umnează a-l conduce”, a declarat Anghel Stanciu. Potrivit proiectului de lege, iniţiat de cei şase parlamentari UDMR, ţinutul urmează a fi format din opt scaune: Mureş, Odorhei, Ciuc, Sepsi, Gheorgheni, Kezdi, Orbai, Micloşoara- Brăduţ, totalizând o suprafaţă de 9.977,87 km pătraţi. Acest ţinut ar urma să fie condus de un Consiliu de autoadministrare care ar avea rolul unui parlament, guvernul ar fi înlocuit de o Comisie de autoadministrare, iar preşedintele ţinutului ar avea un rol asemănător cu cel al preşedintelui României, potrivit articolului 18 din proiectul de lege amintit. “Practic se vrea constituirea unei ţări mai mici, iar PRM respinge categoric acest proiect de lege, căci potrivit articolului unu din Constituţie, România este un stat naţional, unitar, indivizibil şi nu unul federal. UDMR este asemenea calului troian care sapă la bazele statului naţional român”, a mai adăugat Stanciu. Excluderea din Parlament a celor şase "iniţiatori" în condiţiile create, PRM solicită UDMR-ului excluderea din Parlament a celor şase parlamentari, care au iniţiat un astfel proiect de lege ce atentează la autonomia teritorială. Tot în acest context, Anghel Stanciu a cerut celor de la PSD să se arate precauţi cu favorurile acordate aliaţilor la guvernare, nimeni alţii decât reprezentanţii UDMR. “PSD să-şi controleze cedările în faţa UDMR, toate aceste pretenţii vin pe fondul acestor cedări, cum ar fi dreptul maghiarilor de a utiliza limba maternă în justiţie şi administraţie, un drep cedat maghiarilor de PSD. Trebuie să trecem peste orice fel de diferenţe doctrinare când este vorba de a lua măsuri împotriva celor care se joacă cu foarfecă pe harta României, căci altfel Dorneanu nu va mai fi preşedintele Camerei Deputaţilor, ci preşedintele scaunelor”, a concluzionat Anghel Stanciu. Ada GRĂJDEANU Decan de la "Petre Andrei", director de campanie în cursa pentru Palatul Roznovan, Dan Cârlan este sprijinit de Cristian Bocancea (foto), noul său director de campanie electorală și Tiberiu Brăilean, care a cochetat în trecut cu PNL. Actualul director de campanie, Cristian Bocancea, fost membru PUNR, şi actualul decan al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii “Petre Andrei” a declarat că Dan Cârlan este candidatul cu şanse reale în obţinerea statutului de primar. “Dan Cârlan nu va face o campanie de figurant, el fiind unul dintre candidaţii cu şanse reale de a ajunge în funcţia de primar al Iaşului. De mâine vom începe definitivarea strategiei pe care o vom aplica în campania electorală”, a precizat Bocancea. Nu se ştie care strategie, căci Cârlan prin toate materialele difuzate presei până acum a dovedit că deja are o strategie bine pusă la punct pe care Bocancea nu va avea mari şanse de a o schimba în punctele sale esenţiale. Potrivit lui Cârlan în momentul declarării candidaturii sale ca independent beneficia de suportul a 30.000 de susţinători care i-au rămas fideli, lucru ce umează a fi văzut la apropiatele alegeri. (A.G.) Un nou motiv să suni în străinătate: au scăzut preţurile! RDS.TEL reduce preţurile la apelurile internaţionale Rude care trăiesc în străinătate, prieteni care stutarea sunetului şi simplitatea utilizării rămân neschimbiază sau muncesc acolo, parteneri de afaceri străini - bate, în plus, în orele cu trafic redus, preţurile scad motivele pe care le aveţi pentru a suna în străinătate chiar mai mult: minutul cu Germania, de exemplu, sunt multe şi variate. E momentul să le mai adăugaţi costă doar 7,29 eurocenţi între orele 20 şi 2 8. Totul în unul, la fel de sensibil: RDS.TEL are de acum preţuri condiţiile cu care utilizatorii RDS.TEL deja s-au obişnuuit mai mici, de la 1 martie, unii, calitate excelentă a sunetului, uşurinţa în utili-Minutul de convorbire internaţională prin zare, serviciu telefonic de asistenţă telurică non-stop. RDS.TEL costă, începând din martie, doar 8,29 euroPentru mai multe detalii despre noile preţuri şi despre cenţi pentru cele mai “căutate” 50 de destinaţii interalte servicii RDS.TEL, vizitaţi www.rdstel.ro sau naţionale, sunaţi la 0801 080808. Astfel, preţurile pentru convorbirile internaţionale RDS.TEL este serviciul de telefonie oferit de scad semnificativ, făcând serviciile RDS.TEL chiar RDS, cel mai mare furnizor de comunicaţii de date şi mai accesibile decât erau, în condiţiile în care caii- internet din România. i Fkcta Mui 5 BLITZ • CONTROALE ÎN CRÂŞMELE DE LÂNGĂ ŞCOLI De astăzi, reprezentanţi ai Primăriei Iaşi, ai Poliţiei şi totodată ai Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) demarează o serie de controale în cadrul tuturor unităţilor de alimentaţie publică ce se află amplasate în apropierea unităţilor de învăţământ. Mai mult decât atât, vor fi verificate la sânge şi barurile aflate la mică distanţă de şcoli. “Controalele vor începe luni, la ora şase dimineaţa şi se vor încheia luni seara, săptămâna următoare. Comercianţii trebuie să înţeleagă o dată pentru totdeauna că pe o rază de 100 de metri în jurul şcolilor nu se vând băuturi alcoolice şi ţigări. Deoarece inspectorii şcolari nu au competenţa de a face astfel de verificări, ei vor fi însoţiţi de către reprezentanţi ai Poliţiei, Primăriei şi chiar ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorului”, a declarat profesor Mihai Dumitriu, inspector şcolar general al ISJ Iaşi. Seria controalelor va continua până pe 15 martie. (A.S.) • A MURIT ÎN CABINA CAMIONULUI Popescu Leonti, în vârstă de 51 de ani, din comuna Calafindeşti-Suceava, venit la Iaşi, în piaţa “Alexandru cel Bun”, pentru a-şi vinde produsele alimentare, se pare că nu a mai apucat să-şi vadă dorinţa rea■ lizată, în timp ce se afla în cabina camionului care staţiona în piaţă, suceveanul a suferit un atac cerebral, care i-a fost fatal. Cadavrul a fost găsit de agenţii de la IGS care patrulau perimetrul pieţei, care împreună cu un echipaj al poliţiei l-au transportat cu o maşină a Serviciului de Ambulanţă la morga spitalului “Sf. Spiridon”, pentru efectuarea necropsiei. Medicii au continuat decesul, survenit în urma unui atac cerebral, deoarece cadavrul nu prezenta, ume de violenţă. (C.S.) • HOŢI PRINŞI DE CĂTRE CETĂŢENI Doi hoţi din Iaşi au fost ridicaţi de către poliţişti după ce indivizii fuseseră imobilizaţi de cetăţenii aflaţi la locul faptei. Astfel, Constantin Geosanu, în vârstă de 28 ani, a fost prins în localul “Club Motor”, de unde a încercat să-i fure unei tinere de 23 de ani geanta în care se aflau bunuri personale în valoare de 7 milioane lei. In ceea ce îl priveşte pe cel de al doilea hoţ, Romeo Ionuţ Părhăuţanu, de 18 ani, acesta a fost prins în timp ce încerca să disloce o antenă parabolică, de 7 milioane de lei, din curtea vecinului. Acesta a escaladat gardul pentru a pătrunde în curtea cu pricina, în care avea reşedinţa un cetăţean irakian. Hoţul a fost prins de către proprietarul ajutat de câţiva vecini. Tânărul fusese eliberat condiţionat din Penitenciarul Iaşi, iar în prezent i s-a întocmit un nou dosar penal. (A.I) • MAI MULTE PLANTE ÎN BOTANICĂ Grădina Botanică îşi va îmbogăţi în acest an colecţia de plante. Directorul instituţiei, Mihai Mititiuc (foto), a declarat că au fost iniţiate contacte cu 500 de grădini botanice din întreaga lume, în urma legăturilor încheiate au fost stabilite schimburi de material săditor ce se vor materiliza în acest an. în prezent, Grădina Botanică Iași gestionează un fond de aproximativ 8.000 de specii, subspecii şi hibrizi. (I.M.)