Flacăra Iaşului, iulie 2005 (Anul 6, nr. 1445-1470)

2005-07-01 / nr. 1445. szám

Să fim prefecţi fără profesor Manual pentru crize Prefectul Radu Prisăcaru s-a săturat să improvizeze. Abia întors de la Sinaia, de la o nouă serie de cursuri de administraţie publică, prefectul a descoperit soluţia pentru a nu mai greşi în situaţiile în care judeţul este lovit de calamităţi, un manual de criză. “Mare parte dintre cursurile predate de această dată de prefecţii şi specialiştii francezi s-a referit la gestiunea situaţiilor de criză, având posibilitatea de a face o comparaţie între modalităţile franceze şi române de abordare a acestor situaţii. Singura şi, totodată, cea mai importantă deosebire e aceea că francezii dispun de un manual de reguli pentru situaţiile de criză. E simplu: când ai inundaţii, de pildă, deschizi manualul şi faci ce scrie acolo”, a explicat, luminat, Prisăcaru. De altfel, pentru umnătoarea serie a cursurilor, care va începe pe 18 iulie, prefectul şi subprefectul vor avea de pregătit, în premieră, şi o temă pentru acasă. Mai precis, patru teme, fiecare în legătură cu câte o grupă de calamităţi: inundaţii, incendii, cutremur şi înzăpeziri. Cu siguranţă că, având un carnet plin de note de 10, prefectul va fi pe viitor mult mai eficient în gestionarea calamităţilor. (D.P.) Pericol de autodemolare! 69 de familii din Iași, vor primi casă nouă. Asta pentm că imobilele în care locuiesc acum sunt în pericol de autodemolare. Pentru că toate familiile locuiesc aici cu forme legale, adică au contract de închiriere, primăria trebuie să le asigure recazarea. “Este vorba de 38 de imobile care se află în stare avansată de degradare. Până acum, noi nu am reuşit să expertizăm decât opt dintre ele, unul fiind chiar şi demolat la ora actuală”, a explicat viceprimarul Iaşului, Constantin Neculau. În şedinlţa viitoare, consilierii locali vor trebui ,să analizeze şi să aprobe demolarea altor şapte imobile. “Clădirile sunt împrăştiate în tot oraşul. Avem un imobil pe Uzinei, un altul, afectat de incendiu, pe Stroiescu 8, alt imobil pe Elena Doamna, pe strada Vântu nr. 7 sau pe şoseaua Sărărie 13. Problema este că trebuie să le găsim loc de cazare tuturor familiilor cărora le demolăm casele. Mai mult, printre locatarii celor 38 de imobile propuse spre demolare există şi doi proprietari. Probabil că aceştia vor fi despăgubiţi”, a mai spus viceprimarul Neculau (foto). In perioada următoare, va fi terfinată expertiza altor şase imobile, aflate în aceeaşi situaţie.Celelalte 24 de case aşteaptă încă să fie expertizate. (CP.) Se caută semafoare Primăria Iaşi reia licitaţia pentru achiziţia de semafoare,după ce şefii Direcţiei Servicii Publice Municipale au organizat o licitaţie pentru achiziţia a 40 corpuri de semafoare, deşi investiţia nu era inclusă în planul de achiziţii ale direcţiei. Doar de frica primarului, municipalitatea ieșeană a fixat o nouă dată pentru organizarea licitaţiei. “Aceasta se va desfăşura pe 7 iulie. în primă instanţă am modificat puţin caietul de sarcini, în sensul că am cerut ofertanţilor să vină cu mostre ale semafoarelor oferite spre vânzare. Acum aşteptăm ofertanţii”, a spus viceprimarul Iaşului, Constantin Neculau. Primăria Iaşi a alocat 3 miliarde lei pentm această investiţie. “La licitaţia organizată de DSPM s-au înscris cinci firme. Din ofertele financiare depuse de acestea reiese că din fondurile puse la dispoziţie de noi putem cumpăra mai mult de 40 de semafoare. Astfel, la licitaţia următoare vom suplimenta numărul lor”, a mai spus Neculau. Firmele care se vor înscrie la licitaţie trebuie să aibă pe stoc semafoare cu cronometru, care să nu consume multă energie şi să fie realizate dintr-un material bun. (C.P) /0^ Vreţi să scăpaţi de UXISIURIES UZATE UNIFAT este singura firma autorizată din Iaşi care vă poate ajuta. Conform legii şi normelor europene pentru mediu, toate firmele sunt obligate să predea uleiurile uzate către firme autorizate. ATENTIE! Nerespectarea legislaţiei în vigoare poate atrage sancțiuni severe Ia£î Str. Uzinii nr.52 Telefon: 213.191; 212.718. 258.144 A fi sau a nu mai fi prefect? Prisăcaru încă se mai gândeşte • faptul că, potrivit noii Legi a prefectului, acesta ar trebui să-şi schimbe domiciliul cel puţin o dată la cinci ani l-ar putea face pe Radu Prisăcaru să renunţe la Palatul Administrativ La şase luni de la instalarea în funcţie şi la alte şase până la intrarea în vigoare a Legii 340/2004 privind instituţia prefectului, Radu Prisăcaru încă se mai gândeşte dacă să-şi păstreze sau nu fotoliul din Palatul Administrativ. Precum măgarul lui Buridan, Prisăcaru se simte tentat, pe de o parte, de statutul, forţa şi angajamentele luate ca şef al Prefecturii şi, pe de altă parte, se simte descurajat de riscurile inerente şi, mai ales, de îndatoririle familiale. Aceasta cu atât mai mult cu cât, potrivit proiectului de modificare a Legii 340/2007, dezbătut de către prefecţi zilele trecute şi la Sinaia, din 2006 prefecţii vor fi mutaţi dintr-un judeţ în altul, în mod arbitrar, neavând posibilitatea de a rămâne în acelaşi judeţ mai mult de 5 ani şi nici de reveni în locurile pe care deja le-au călcat. în plus, odată cu intrarea în vigoare a Legii, prefectul va fi nevoit să renunţe nu numai la confortul familial, prin mutările frecvente şi incontrolabile, ci şi la sprijinul politic al PNL. Una peste alta, riscurile funcţiei l-au pus serios pe gânduri pe tânărul prefect. “Am un copil mic, aşa că cel mai mult mă deranjează mutările dintr-un judeţ în altul. Mă gândesc, deocamdată, dacă să renunţ sau nu. Abia am început discuţiile cu soţia mea”, a mărturisit Prisăcaru. In paralel cu tribulaţiile intime ale acestuia, continuă şi frământările politice. “în aceste zile vom primi proiectul legislativ care, după o serie de dezbateri interne şi cu oficialii europeni, va ajunge în Parlament în cursul toamnei, odată cu proiectul de modificare a Legii 215/2001 a administraţiei publice locale. De altfel, pe 8 iulie vom organiza în Iaşi o dezbatere, împreună cu prefecţii din Moldova şi cu o serie de înalţi funcţionari din Ministerul Administraţiei şi Internelor, tocmai pentru a ajunge la un punct de vedere comun în legătură cu cele două legi”, a mai spus prefectul. Dan POSTOLEA La şase luni de mandat portocaliu Lupu, afară! • la jumătate de an după ce a fost numit în funcţie, prefectul Radu Prisăcaru i-a cerut ieri demisia şefului Direcţiei de Finanţe, Victorel Lupu • prefectul îi reproşează directorului, aflat în funcţie din timpul guvernării PSD, lipsa de reacţie în cazul câtorva solicitări de controale şi o serie de inspecţii mimate sau făcute de ochii lumii • picătura care a umplut paharul răbdării prefectului este însă un control solicitat Finanţelor în privinţa cheltuirii unor fonduri pentru găzduirea trupelor invitate la Revelionul 2004 La jumătate de an după ce a fost numit în funcţie, o picătură a umplut însfârşit paharul răbdării prefectului, când nimeni nu mai credea că acesta va fi lovit de valul schimbărilor generat de noua Putere, prefectul Radu Prisăcaru ia cerut ieri, public, demisia şefului Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Judeţului Iaşi, Victorel Lupu. Numit în această funcţie de fostul Guvern PSD, Victorel Lupu se face vinovat, în ochii prefectului, de inerţia şi lipsa de reacţie manifestate în cazul câtorva verificări ordonate de Prefectură şi de o serie de controale mimate sau de ochii lumii. Ultimul astfel de control, care i-a atras de altfel şi mânia şefului din Casa Pătrată, îl viza, nedeclarat, chiar pe directorul executiv al Primăriei municipiului Iaşi, Cosmin Coman, controlul neavând, din câte se pare, rezultate dintre cele mai satisfăcătoare pentru conducerea portocalie a Prefecturii. Cazul Coman Anume, a relatat ieri Prisăcaru, pe unna unor “informaţii” sosite la Palatul Administrativ. Prefectura a solicitat DGFPJ şi, pentm a fi mai sigură, Gărzii Financiare, un control pe unna unei sume de 131 milioane lei pe care Primăria municipiului Iaşi, prin Cosmin Coman, a achitat-o Hotelului Orizont pentm distracţia tmpelor care i-au terorizat pe ieșeni în noaptea de Revelion dintre 2003 şi 2004. Numai că cele două controale paralele au rezultate dintre cele mai diferite: dacă DGFPJ, prin inspectorul Ioan Neamţu, susţine, în câteva pagini făcute cam de mântuială, că nu a fost descoperită nici o neregulă, Garda Financiară conchide că o sumă de 45 milioane lei, din cele 131, nu poate fi justificată. “Nu vreau să acuz, deocamdată, pe nimeni. Cercetările continuă în acest caz şi, când voi avea concluziile oficiale, mă voi pronunţa”, a spus Prisăcaru. în replică, actualul director executiv al Primăriei se ştie nevinovat. “Prin contract, noi trebuia să le oferim formaţiilor venite pentru concert cazare, masă şi transport. Eu încă nu am înțeles dacă suma respectivă i s-a părut prea mare sau prea mică domnului prefect. Din punctul meu de vedere, totul este corect. Dacă există o sesizare împotriva noastră din partea organelor de control, vom răspunde conform legii, însă mai întâi așteptăm să vină această sesizare”, s-a apărat Cosmin Coman. Lupu vinovat pentru controlul eşuat Semi-eşecul controlului în cazul albăstriului Cosmin Coman nu este, însă, susţine prefectul, singura bilă albă a şefului DGFPJ. Anume, a plusat prefectul, pe lângă indolenţa manifestată în cazul câtorva controale ordonate de Prefectură, Lupu ar fi girat mimarea unor inspecţii de audit la trei societăţi “apropiate” lui Fortus SA, Scudas SA şi Nicolina SA - controalele fiind realizate, în mod dubios, de firma soţiei directorului adjunct al DGFPJ, Ioan Grigoriu. “Iată, pe aceeaşi temă, două controale Scute de două instituţii diferite şi cu rezultate total diferite. Plecând de la această situaţie, de la ineficienţa unor inspecţii şi de la o serie de audituri de mântuială Scute la socieţile apropiate domnului director, am horât să-i cer domnului Lupu demisia. Iată cum se fac controalele Direcţiei de Finanţe! Am spus că nu vom face presiuni asupra organelor de control, dar aşa ceva este inadmisibil. Mai mult, din informaţiile mele, domnul Lupu se pregăteşte oricum să meargă la Primăria municipiului Iaşi. Eu vreu să-i transmit un singur lucru: să meargă, nu îl opreşte nimeni!”, a încheiat, apoteotic, prefectul. De cealaltă parte a acuzaţiilor, Victorel Lupu pare să prefere să-şi rezolve problemele între patru ochi. “Nu fac nici o declaraţie de presă până când nu mă întâlnesc cu domnul prefect și până când nu clarific acuzele care mi-au fost aduse. La revedere!”. Dan POSTOLEA • Centrul Medical de Diagnostic și Tratament MEDCENTER POLICLINICA IAŞI Laborator de Analize și Cabinete Medicale PROFESIONIŞTII AU GRIJĂUTATEADUMNEAVOASTRĂ CONSULTAŢII INVESTIGAŢII PARACLINICE TRATAMENTE ANALIZE DE LABORATOR Str. Străpungerea Silvestru Nr. 10, Bl. CL 19-21 Tel/Fax: 023-213931, 023-217767 . Comunicat în zilele de joi, 30 iunie şi vineri 1 iulie 2005, caseriile R.A.J.A.C. Iaşi vor fi închise în vederea adaptării sistemului informatic al regiei la noile cerinţe impuse de LEGEA 848/ 14.07.2004 privind denominarea monedei naţionale. Caseriile vor fi închise atât pentru încasarea contravalorii facturilor pentru consumul de apă și canalizare, cât și pentru plata altor servicii. Programul normal de funcționare a caseriilor va fi reluat luni, 4 iulie 2005 începând cu ora 10.00.