Flacăra Iaşului, mai 2006 (Anul 7, nr. 1697-1723)

2006-05-01 / nr. 1697

Lunií 1 mai 2006 Pe bune! Un învins învingător: Cristian Nechifor CRISTIAN SANDACHE Şi-a luat inima-n dinţi şi a ieşit la bătaie împotriva celui care avea toţi aşii în mânecă. N-a fost niciodată un orator, talentele sale exercitându-se în alte direcţii. Om generos, deşi controversat, cu rapide schimbări de atitudine, viclean ca o vulpe şi naiv ca un bebeluş abandonat la uşa bisericii, Cristian Nechifor (poreclit de adversari, când “Chiloţel”, când în alte moduri care nu pot fi reproduse pe hârtie) l-a înfruntat pe Gheorghe Nichita, cel pe care, cu glas stins şi testamentar, Ion Solcanu l-a recomandat “poporului” a-i fi succesor. Gestul lui Nechifor merită salutat, el spălând ruşinea pesediştilor adevăraţi, a “gărzii vechi”, transformată în ultimii ani în preş pe care şi-au şters picioarele tot felul de parveniţi şi de transfugi. Cristian Nechifor e membru al PSD din 1994 şi a rămas în partid fără a avea vreo funcţie, atunci când, alţii au emigrat la alte partide, după ce, iniţial, se bucuraseră de onoruri şi ranguri. Personal ştiu câte a avut de îndurat în perioada 1996-2000, din partea puterii politice de atunci, fiind pennanent hărţuit şi ameninţat că va fi distrus, dacă nu părăseşte fonnaţiunea lui Solcanu. N-a facut-o, deşi, la un moment dat ajunsese la exasperare. Ochelaristul acesta repezit, (mai cunoscut ca fost manager al textilelor), aparent supus lui Solcanu şi uşor de manevrat, a arătat că bărbăţia nu a murit cu totul în filiala păstorită atâţia ani de marele guru bărbos. Cele 40 de voturi ale fostului deputat au fost copleşite de mareea voturilor unui Gigi triumfal,(230) însă triumful fostului pedist a fost unul fară de glorie. PSD Iaşi a pierdut (în opinia mea) şansa de a se scutura definitiv de molima slugărniciei. Nu afirm prin asta, că Nechifor ar fi reprezentat liderul ideal, iar venirea sa la cârma organizaţiei PSD Iaşi ar fi echivalat cu un imediat reviriment al filialei de pe malul Bahluiului. La aproape 46 de ani, consiliat cu tact de o echipă valoroasă, Cristian Nechifor ar fi putut totuşi deveni în timp, o soluţie. Din câte îl cunosc, nu e tipul de om pândit de virusul puterii, nu e grandoman şi nici obsedat de plăcerile luxului exorbitant. E un vns cu care se poate dialoga, capabil de înţelegere pentru cei năpăstuiţi şi care a dovedit prin fapte că ştie să-şi ajute semenii. Din păcate pentru el, s-a ferit mai mereu să-şi popularizeze şi săşi mediatizeze activitatea, lucru care s-a întors acum împotriva sa... Prin această cutezanţă însă, Nechifor şi-a spălat toate păcatele trecutului, atunci când părea multora bleg, şters şi servil. învins într-o bătălie politică, el a reuşit totuşi, să se învingă pe sine... Piesa de teatru “Evangheliştii” nu va fi interzisă în urma expedierii unei scrisori a municipalităţii ieşene, la solicitarea unor grupuri din Iaşi, la începutul anului 2006, în legătură cu piesa de teatru “Evangheliştii”. Ministerul Culturii şi Cultelor a dat aviz favorabil Ateneului. “Montarea de la Ateneu nu este vulgară şi nu aduce atingere ostentativă sau dură credinţei creştine. Este un spectacol de idei, «vizual» şi sensibil. Trebuie să conştientizăm că un act artistic a suscitat şi va suscita întotdeauna păreri pro şi contra, nu numai la nivelul realizării formale (estetice), ci şi ca ideaţie”. Astfel sună răspunsul Direcţiei Generale Creaţie Contemporană şi Diversitate Culturală, din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor. Ca atare, piesa pusă în scenă de către regizorul Benoît Witse va continua să se joace pe scena Ateneului din Tătăraşi. (D.S.) Studenţii strâng semnături pentru demiterea lui Hărdău Uniunea Studenţilor Români, respectiv Asociaţia Studenţilor Români din Iaşi, strânge semnături pentru demiterea ministrului Educaţiei şi Cercetării, Mihail Hărdău (foto). Decizia are la bază, conforn declaraţiilor făcute de liderii studenţilor, nerespectarea promisiunilor făcute de ministrul Educaţiei organizaţiilor studenţeşti. La Iaşi, responsabilul cu strângerea semnăturilor este Mihai Titui, reprezentant al Ligii Studenţilor Electrotehnişti. “Ministrul nu şi-a respectat angajamentele pe care şi le-a asumat în perioada grevei din toamnă. E obligaţia noastră să reacţionăm”, a precizat Mihai Titui. Conforn declaraţiilor făcute de liderii asociaţiilor studenţeşti, ministrul Hărdău le-a promis, în nenumărate rânduri, studenţilor subvenţii pentru cămin de 960.000 de lei vechi începând cu ianuarie 2006, decontări de transport de 50 la sută pentru transportul în comun și fonduri pentru modernizarea campusurilor universitare. “Erau peste un milion de euro fonduri din afară numai pentru campusurile din Iași. Noi am prezentat un număr impresionant de proiecte, dar au fost respinse toate. Banii ăia oricum sunt pierduţi”, a adăugat Mihai Titui. Semnăturile studenţilor ieşeni vor fi trimise la Bucureşti. Conform afirmaţiilor făcute de liderii studenţilor politehnişti din Iaşi, numai în campusul studenţesc “Tudor Vladimirescu”, s-au strâns până în prezent peste 2.000 de semnături. (A.S.) Boschetarul Viorel versus patronul Gigi Continuare din pag. 1 Românii, perplecşi, ar fi rostit aproape în şoaptă: “Dom’le, Dumnezeu chiar are un plan cu Gigi”. Şi, din clipa aceea, Gigi s-ar fi numit România, iar România s-ar fi numit Gigi. Or asta e foarte grav. Sau, altfel spus, nici un fel de Cupă nu face cât o astfel de prostituţie colectivă a spiritului acestui popor. Accept ca Gigi Becali să rămână un personaj “de nişă”, o pată de culoare pe cenuşiul trist al acestei ţări, întocmai ca pata de culoare a boschetarului Viorel în curtea cu blocuri impersonale. Faptul că Steaua nu s-a calificat mai departe îmi dă speranţa că un minim echilibru încă mai există. Să vedem ce vom face cu el. Iar dacă, Doamne fereşte!, Becali va ajunge totuşi vreodată preşedintele României, voi propune ca Viorel să devină şeful Asociaţiei de locatari de care aparţin, colobotari@yahoo. co. uk al LOCAL Lacrimi şi durere la mormântul militarului ucis în Irak Pe ultimul drum • rudele, prietenii şi camarazii de arme au participat ieri, îndureraţi, la înmormântarea lui Bogdan Hâncu, militarul ucis într-un atentat terorist în Irak • acesta fost înmormânat la cimitirul Eternitatea cu toate onorurile militare cuvenite unui erou național Primul militar român ucis în Irak a fost înmomântat ieri la cimitirul Eternitatea, în parcela eroilor căzuţi în cele două războaie mondiale, cu toate onorurile militare. Mii de ieșeni s-au alăturat cortegiului funerar, exprimându-şi regretul pentru dispariţia lui Bogdan Hâncu la doar 28 de ani. Nici camarazii de arne nu şi-au putut stăpâni emoţiile, mulţi dintre cei care au dat onorat izbucnind în lacrimi în momentul în care comandantul Garnizoanei Iaşi, colonelul Marius Târnăcop, şi-a luat rămas bun în numele tuturor militarilor ieşeni. Bogdan Hâncu a fost avansat post-mortem la gradul de sublocotenent şi decorat postmortem de către preşedintele Băsescu cu Ordinul Naţional “Steaua României” în grad de Cavaler, pentru militari, cu însemn de război. Trupul neînsufleţit a fost condus pe ultimul dram de o gardă de onoare a Comandamentului 10 Operaţional, precum şi de foştii săi camarazii din Batalionul 151. în jurul orei 11, a început ceremonia religioasă la capela unităţii militare “Sf. Gheorghe” din Copou, oficiată de arhimandritul Varlaam Merticariu. Apoi, sicriul acoperit cu drapelul tricolor s-a îndreptat spre cimitirul Eternitatea, unde mii de oameni aşteptau să participe la înmomnântare şi să prezinte condoleanţe familiei îndoliate. De altfel, pe tot traseul urmat de cortegiu, oamenii au aşteptat trecerea acestuia, fiecare spunând că este păcat ca un om atât de tânăr să îşi piardă viaţa într-un război. Conducătorii Armatei şi-au adus un ultim omagiu La ceremonialul funerar, au fost prezenţi ministrul Apărării, Teodor Atanasiu, preşedintele Camerei Deputaţilor, Bogdan Olteanu, şeful Autorităţii de Control a Guvernului, Cristian David, ministrul Agriculturii, Gheorghe Flutur, senatorul Damjan Vosganian, precum şi oficialităţi locale - prefectul Radu Prisăcaru, subprefectul Florin Ungureanu şi primarul Gheorghe Nichita. “Suntem consternaţi de pierderea ofiţerului şi a cavalerului înstelat al României. Credem că cei care au curmat viaţa lui Bogdan au dat dovadă de un gest de laşitate. A fost un tânăr de excepţie, stăpânea la perfecţie limba engleză, avea o cultură generală, toate acestea l-au ajutat să înveţe procedura de lucru din armată, şi vroia să calce pe unnele părinţilor săi. Prin jertfa de sine, Bogdan Hâncu este un erou naţional. Şi-a asumat în mod conştient pericolele şi a acţionat în baza mandatului încredinţat de poporul român”, au fost cuvintele comandantului Garnizoanei, colonelul Marius Târnăcop. Acesta a adresat omagii familiei îndoliate, spunând printre lacrimi că, în Săptămâna Luminată, sufletul lui Bogdan s-a înălţat la cer şi merge acum în faţa lui Hristos, iar noi ne vom aduce mereu aminte de sacrificiul său suprem. Şeful Statului Major General, gen. Eugen Bădălan, a spus că, în asemenea momente, cu greu se pot găsi cuvinte pentru a alina durerea familiei. “Annata a depus toate eforturile pentru a asigura securitatea ostaşilor săi. Este cea mai mare preocupare a Annatei, dar nu există garanţii pentru protecţia soldaţilor în aceste zone de conflict. Este primul militar român ucis în Irak, iar în ciuda oricăror eforturi, tragedii similare se mai pot întâmpla”, a spus Eugen Bădălan. Ministrul Apărării, Teodor Atanasiu, a spus în discursul său că vestea morţii lui Bogdan Hâncu a fost sfâşietoare pentru familia sa, dar şi pentru cealaltă familie, care este Armata. “Un atentat laş, terorist i-a cunnat viaţa atunci când voia să îşi clădească o familie, iui cămin şi unna să fie un sprijin la bătrâneţe pentru părinţii săi. Nimeni şi nimic nu va putea alina durerea familiei. Acum câteva luni, era unul dintre anonimii care se plimbau în parcul Copou şi ştiu că visul său era acela de a deveni militar de carieră, la fel ca părinţii săi. Personal, aş fi vrut să semnez ordinul de avansare în grad fără să existe acel cuvânt post-mortem. Este tributul de sânge pe care trebuie să îl plătim în lupta împotriva terorismului internaţional şi sperăm că poporul irakian va avea un viitor liber şi democratic”, a spus Atanasiu. S-a dus la ceruri Familia îndoliată şi-a putut stăpâni cu greu lacrimile de durere. Mama acestuia, locotenent-colonel în rezervă Carmen Hâncu, a spus că “poate aşa a vrut Dumnezeu, nu m-am gândit niciodată să ajung la cimitir în Duminica Tomii, când se merge la căpătâiul morţilor, să ajung să îmi îngrop fiul. Nici nu ştiu ce am să fac de acum, s-a dus la Ceruri . Tatăl său, Măricel Valerian Hâncu, colonel în rezervă, a spus că s-a gândit că ar fi asistat la toate onorurile militare atunci când fiul său unna să vină din Irak, având tot viitorul în faţă. Soţia sa, Ionela, a fost la un pas de a leşina pe drum de câteva ori, fiind susţinută de undele apropiate. Bogdan Hâncu se căsătorise în luna octombrie a anului trecut, iar în ianuarie a plecat în prima sa misiune în străinătate. Peste numai două luni, în iulie, unna să vină acasă. Un atac terorist i-a cunnat viaţa joi dimineaţă, la ora 8, în urna exploziei unei maşini capcană, alături de el pierzându-şi viaţa şi trei militari italieni, alţii fiind răniţi. Caporalul Bogdan Hâncu făcea parte dintr-o patrilă mixtă italiano-română, care efectua o misiune de monitorizare şi antrenare a poliţiei irakiene. Bogdan Hâncu făcea parte din compania de Poliţie Militară care participă la operaţiunea Antica Babilonia, din Irak. Fănicei DUMITRASCU 1