Flacăra Iaşului, iunie 2006 (Anul 7, nr. 1724-1749)

2006-06-10 / nr. 1732

* TI Pagina 7 • Perioadă de acumulare la Petrom • Scădere mare la Siretul Cristodorescu si Cardas, 9 9 7 în libertate! Adus ieri la instanţă în vederea discutării recursului privind arestarea sa preventivă, Tiberiu Cristodorescu le-a solicitat judecătorilor Curţii de Apel Iaşi să-l pună în libertate... Citiți în pagina 5 Bursa la zi STB/ ■ ‘ Jr * 50 bani/5000 LEI ANUL VI, nr. 1732, 16 PAGINI - SÂMBĂTĂ 10 IUNIE 2006 ISSN 1584-5664 Un an de tergiversări din partea şefului DSP Acceleratorul suferinţei ! • unul dintre obiectivele asumate de directorul DSP Iaşi la începutul mandatului a fost darea în funcţiune a acceleratorului de particule • la un an de la preluarea funcţiei, situaţia aparatului a ajuns din nou într-un punct mort ROMÂNIA PE ÎNŢELESUL TUTUROR Cu dl Becali, la extrema dreaptă, marş! LIVIU ANTONESEI Pe de o parte, criza interminabilă din PSD, cu “poluri sociale” şi lupta pentru putere între oligarhi, pe de alta, certurile nesfârşite din coaliţia guvernamentală, cu “exigenţele” pediste, isteriile lui Orban şi Antonescu şi nenumărate cochetării locale între PD şi PSD. PC-ul face cu ochiul “Noii drepte”, iar Ghinărarul ascuns Voiculescu pune condiţii, ce mama naibii! Imagine perfectă de circ politic, pe fondul căruia îşi face loc extremismul, ba mai mult, acestaface pasul de la violenţa verbală la cea fizică. Mă întreb dacă trebuie să ne aşteptăm deja la atentate sau mai stăm olecuţă. România a experimentat ambele forme ale extremei politice şi ar fi trebuit, probabil, să fie vaccinată. Comunismul, decedat recent, pare să fi lăsat în unnă un fel de imunitate, deşi pelerinajele nostalgicilor la mormintele din Ghencea şi evocarea admirativă, de către unii tineri, nu puţini!, a lui Ceauşescu ar trebui să ne pună pe gânduri, însă atracţia extremei drepte pare, pe moment, mai apetisantă şi mai îngrijorătoare, în vreme ce partidele democratice par ocupate mai ales cu autosabotarea democraţiei - PSD nereuşind să-şi încheie agonia, iar coaliţia trecând de la criza anticipatelor la cea a restructurării guvernului cu o voioşie demnă de o cauză mai bună, grupurile şi grupusculele exaltate se consolidează, profitând de criza sistemului şi sprijinite de inconştienţa unor jurnalişti - nu e simptomatic că tonul presei noastre devine tot mai isteric, pe toate fronturile sale? - sau de oportunismul bisericii, dispusă să facă alianţe, împotriva logicii şi a bunului simţ, pentru orice “cauză dreaptă”. Să fiu limpede - biserica este în dreptul său să condamne homosexualitatea, ar fi absurd s-o apere, pentru că ar fi împotriva esenţei învăţăturii sale; problema apare, însă, atunci când face acest lucru laolaltă cu dl Gigi Becali - cel care a afişat la un congres al partidului dumisale deviza legionară “Totul pentru ţară” şi cu “Mişcarea Noua Dreaptă Creştină”. Această asociere între politică şi religie a mai condus România într-o fundătură, de fapt, într-o catastrofa, în perioada interbelică. Gruparea de la “Gândirea”, “echipa Goga-Cuza”, legionarismul au mizat pe asocierea naţionalismului cu ortodoxismul pentru a face capital politic şi am încheiat interludiul democratic interbelic cum ştim. Că religia creştină este un universalism, că Iisus nu umblă “în ţara mea”, ci pe tot pământul, nefacând diferenţieri etnice nu avea importanţă, cum nu contează nici pentru extremiştii naţionalişti de azi, ce-şi zic pe nedrept, prin abuz, creştini. Şi, iată, în vreme ce criza sistemului politic se cronicizează, “Noua Dreaptă” coboară de pe Internet în stradă, în “uniforme” vieux style, iar galeria Stelei mută vio ■ lenţa verbală şi fizică de pe stadioane în stradă. Ancheta poliţiei a stabilit că măcar 15 dintre atacatorii “Marşului toleranţei” erau ultraşi. De altfel, singura noutate faţă de interbelic este această intervenţie a fotbalului în ecuaţie. La noi, nu mai este nici întrecere sportivă, cum era odată, nici afacere, cum e în alte părţi, ci devine tot mai mult politică, prin implicarea unor Mitică Dragomir, Copos, Pinalti, ba chiar şi a unei Gigi Nichita de-al noştru, de la Iaşi etc. Când se implică, însă, dl Gigi Becali, politica se face după chipul - şi vorbele! - dumisale. Să ne imaginăm amestecul exploziv - “Noua Dreaptă Creştină”, “Noua Generaţie”, Legiunea d-lui Sura, ultraşii Stelei, binecuvântarea bisericii, banii şi leadershipul d-lui Becali. Pare un coşmar? Dar el tocmai ce se naște! Se sparie gândul? Mă tem că da. Sigur, contextul de acum este diferit de cel din anii '30, doar că austriecilor nu le-a păsat de context când l- au ales pe Heider, alegând și un fel de izolare sanitară, nici polonezilor acum două luni, când s-au căpătuit cu două partide extremiste în alianţa guvernamentală. Extremiste, dar cu nume apetisante ca şi ale alor noastre - “Liga Familiilor Poloneze” şi “Mişcarea Autoapărarea”. între timp, partidele democratice se sfâşie între ele, mai ales când sunt aliate sau în coaliţie, ori se autofagocitează, când au dimensiunile şi aglomerarea de orgolii din PSD, iar oportunistul PC se înghesuie să-i salute pe extremişti în stradă. Celălalt general, în retragere, dar măcar pe faţă, Chelaru, se şi vede un nou Antonescu în vreme ce salută defilarea “Noii Drepte”, cu prapuri, pancarde şi portretele Căpitanului la purtător! Măi să fie! Un general salută un căpitan, fie acesta şi mort? Se întoarce lumea cu dosul în sus! Viitorul sună bine? Nu cred. Pagina 2 Aproape 10 ani de procese pentru piaţa din Alexandru Iaşul 9 devine “oraşul cârtiţelor” . Din cauza lucrărilor de reabilitare a Pieţei Unirii, hotelurile dispuse în arealul zonei indicate s-au văzut nevoite să găsească alte alternative de parcare pentru proprii clienţi. In acest sens, reprezentanţii imitărilor turistice au solicitat Primăriei acordarea unor spaţii propice amenajării de locuri de parcare... Germania - Costa Rica 4-2 Reprezentativa naţională a Germaniei a învins cu scorul de 4-2 (2-1) Costa Rica, la München, în partida de deschidere a Cupei Mondiale de fotbal ediţia 2006. Golurile au fost marcate de Philipp Lahm (min.6), Miroslav Klose (min.17 şi 61) şi Torsten Frings (min. 87) pentru învingători, respectiv, Paulo Wanchope (min. 12 și 73). Costaricanul Fonseca a primit primul cartonaș galben al Mondialului (min 31), pentru întârzierea repunerii mingii în joc. CURS VALUTAR 3,5172 lei 2,7772 lei 54,6567 lei 1 EURO 1 USD 10 AUR A Război şi şpagă Na, euforia NATO a trecut, curcubeul apărut pe cer când vorbea Bush la Bucureşti s-a veştejit, dar noi am rămas aici la fel de amărâţi şi dărâmaţi psihic, patetici chiar. ’■ , « Citiţi în pagina 3 o tabletă de Dorin SPINEANU Timp de vreo trei ani acceleratorul de particule a fost abandonat în curtea Spitalului Sf. Spiridon CUTIA CU MAIMUŢE Vai, vai, vai,da’ ce îngrijorare ni sa mai oploşit în sufletele noastre bărboase în auzul unei gomete despre visele de mărire ale unui anume parlamentardespre malul Bahluiului! Acuma, fiind vorba, totuşi, doar de neşte vise, n-o să ne empaceentăm într-atâta de tare încât să ne punem întrebări asupra sănătăţii mintale a respectivului, nu fin’c-ar fi neapărat sănătos la mansardă, ci fin’că asociaţiunea numelui său cu “mintal” e cumva nelalocul ei, nu ştim egzact de ce... Ca să nu lungim vorba nepermis de mult, de tartorul moşmandelor cu săgeată den târg e vorba, dipotatul Felator Rechiniu, despre carele neşte spioane de-ale noastre leberale ne zice un zvon ensestent cum că ar visa oareşce visuri de plecare la Bucale, pre un fotei pre măsura fesele,or sale baroneşti, minim de secretar de stat şi, în cel mai bun caz, de mensetrel. Eventual, la un menester dotaţi cu fonfeţi pudici cu ghiotura, unde grupul de firme felatoreene să prospere sănătos, în spiritul conpetenţei, valorii şi liberei concurenţe. Iaca motivul, mai încearcă să ne convingă spioanele noastre, pen’ care Felatoral tot pupă clanţa premerului Căcălin Tâmpescu-Mârliceanu şi a prezidentului Cambudzei Dipotaţilor, ştiţi ‘mneavostră cine, junele ăla carele umblă cu creştetul capului în fundul gol, Borcan Cheleanu, şi umblă dum pe ei pren ţară, doar doar de la masa tartofilor cu săgeată o scăpa şi un oscior pentru baronetul de Bahlui. Acuma, maistăm şi ne mai ginim, dotate cu ■câteva paporniţe de sămânţă, să vedem cum o să iasă restructurarea guvernoiului, fin’că, din punctul nostru de vedere, Felatoral poa’ să iasă şi premer. Da’ la guvernoiul de preticol Zece... Cine e pe de la spatele Rock Sanei Alugrigore Una scurtă, că tot vorbeam de moşmande cu iz de săgeată, despre o interogaţiine întrebătoare carele ne frământă de mult cutiile ucrainiene, adică, oare ce caută juna ageantă Rock Sana Alugrigore în fotelaşulcălduţ de purtător de gemete al Enspektoratului Judeţean de Poluţie?! Fin’că fatuca, în afara sau taman de cauza unui fizic juvenil, altceva nu pre poa’ pen’ ca să presteze... Ei bine, neşte surate de-ale noastre cu epoleţi se jură că, de la o vreme, o gineşte tot mai despre Rock Sana, în medii intime şi puternic umectate, în compania mânii bărboase a tartorului de la Enspektorat, comisionarul Limbu Zaharescu. Mână carele are grijă ca casheta junei să şadă în poziţiunea regulamentară, ca şmacul de prefaţă să aibă compoziţiunea cuvenită rangului sau ca fustiţa să nu facă cute la poponeţ... Numa’ că tot nu înțelegem de ce se spune că Rock Sana ar avea spate. Fin’că, corect ar fi să se zică că are pe de la spate... cutia_cu_maimutze@yahoo.com Vise leberale, monșer... VREMEA Vremea va fi răcoroasă dar şi în general instabilă. Va ploua, iar vântul va avea unele intensificări în timpul ploilor. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 6 şi 14 grade. Temperaturile maxime se vor situa între 16 şi 24 de grade. www.tvr.ro Ziua