Flacăra Iaşului, iulie 2007 (Anul 8, nr. 2052-2076)

2007-07-02 / nr. 2052

t 2 Luni 2 Iulie 2007 Un an de izbânzi Parlamentarii PSD şi-au făcut bilanţul • 5 parlamentari social-democraţi şi-au prezentat reuşitele din sesiunea parlamentară care s-a încheiat joia trecută • “PNL să mai joace şi cum cântăm noi”, a solicitat senatorul Ion Solcanu Ieri, parlamentarii ieşeni ai PSD şi-au făcut bilanţul la sfârşit de sesiune parlamentară. Din cei 7 parlamentari socialdemocraţi, doar 5 au fost prezenţi. Leonard Cazan şi Gabriela Nedelcu au lipsit deoarece, după cum a susţinut senatorul Ion Solcanu, acesta nu a reuşit să ia legătura cu ei. Parlamentarii ieşeni şi-au prezentat reuşitele în domeniul învăţământului şi al agriculturii. “Am avut reuşite în domeniul învăţământului, a fost aprobat proiectul de lege «Bursa Guvernul României», proiect la care iniţiatori au fost şi parlamentari de Iaşi, unde 25 de elevi din mediul rural, care fac parte din familii nevoiaşe, vor avea şansa să înveţe la o şcoală de prestigiu din Iaşi. Proiectul va intra în vigoare din anul şcolar 2007-2008 şi este adresat elevilor absolvenţi de clasa a IV-a”, a spus ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, senatorul Ion Solcanu. O altă reuşită legislativă, care fost şi o mare satisfacţie pentru social-democraţi, este proiectul privind majorarea punctului de pensie. Un pensionar care primeşte acum 3 milioane de lei, de la 1 ianuarie 2008, va primi 4 milioane, iar în 2009 pensia va ajunge la 5,6 milioane de lei. “Suntem uluiţi de faptul că suntem acuzaţi de ceilalţi colegi că am făcut un proiect populist, iar noi am făcut un efort real ca să realizăm acest lucru. Majorarea punctului de pensii a fost un obiectiv pe care şi l-a propus PSD să îl ducă la îndeplinire”, a menţionat deputatul Vaier Dorneanu. Următoarea sesiune parlamentară va începe în luna septembrie. Loredana POPOVICI Tinerii social-democraţi învaţă politică “germană” Timp de 3 zile, tinerii socialdemocraţi au ascultat sfaturile colegilor care activează la fundaţia germană “Friedrich Ebert”. Aceştia au fost “învăţaţi” să fie competenţi şi responsabili. Programul s-a desfăşurat în primă fază la Viena, unde au fost pregătiţi 10 traineri, care vor organiza la Iaşi cursuri pentru colegii din toate judeţele ţării. La Iaşi, în cadrul şcolii politice, prima de acest fel, au ţinut cursuri de instruire Ancuţa Abrudan (purtător de cuvânt al PSD Cluj), Viorel Bota (purtător de cuvânt al PSD Timiş), Cristian Chiscop (trainer al Friedrich Ebert Stiftung) şi Cătălin Ivan (vicepreşedinte al TSD şi preşedinte al TSD Iaşi). “Social-democraţii vor să evite situaţiile cel puţin jenante, de tipul celor la care asistăm în prezent, în care tineri neexperimentaţi sunt depăşiţi de statutul ce le-a fost dat înainte de vreme. Dorim ca tinerii socialdemocraţi să ştie, înainte de a accede în funcţii publice, cel puţin care sunt simbolurile Uniunii Europene şi să nu vadă în aceste funcţii doar oportunitatea de aşi servi şefii politici sau de a se plimba cu elicopterul”, se arată într-un comunicat emis de TSD Iași. (LM.) Fiii “conservatori” ai satului Conservatorii ieşeni au mers în număr mare, vineri, la Ziua Comunei Ţibăneşti, aflată la a patra ediţie. “Fiii satului” şi-au dat întâlnire în comuna natală, fiind conduşi de senatorii PC Radu Terinte şi Sabin Cutaş. Ţibăneştenii s-au înghesuit, cu mic cu mare, la întâlnirea de vineri, având parte şi de surprize. Astfel, cel mai bătrân locuitor al satului, Gheorghe Hârcă, s-a ales cu un televizor din partea conservatorilor, iar 5 copii din cele mai sărace sate ale comunei s-au ales cu cărţi prin programul “Şi ei au dreptul să citească”. Conservatorii nu l- au uitat nici pe Petre P.Carp, fiu al satului şi întemeietor al partidului, depunând jerbe de flori la mormântul politicianului. Prima ediţie a Zilei Comunei a avut loc în urmă cu trei ani, fiind iniţiată de primarul Dumitru Spulber. (I.M.) DIRECTOR: RAREŞ NEAMŢU COLECTIVUL REDACŢIONAL I Departamentul Redactor-şef: Dan POSTOLEA Marketing, Publicitate, Redactor-şef adjunct: Loredana POPOVICI 0788/683155 ___________________________ __________________________flacaraiasi@zappmobile.ro Secretar General de învăţământ: ______________________ Redacţie: Alice SAVA Paginare: Leonard RELEA Economic: Tiberiu Pintilie Editorialişti: Marta VIERIU Radu Chifan Mark BUCUCI Anchete şi investigaţii: Constantin Chifan „ DaRorS?î r u - Dan TOMA Udaţii CU publicul: Sori BOCANCEA Cultura. . . ro. .. . Liviu ANTONESEI Călin CIOBOTARI tabela Sinulache CătălinMIHULEAC Infracţional: Tel.: 0232/243161 Dorin SPINEANU Florentina CÎRNECI 0788/244855 Cristian SANDACHE Fănica DUMITRAŞCU Email: SP°rt. George MIREA flacara_iasi@yahoo.com Administrație: Fotoreporter-Neii PAUNESCU Gheorghe NEAMŢU (Irabl SURUBARU )^a fi trucaje sau colaje foto Sanatate: Sorina CIOBANU | Şos. Naţională nr. 43, parter Textele publicate de editorialişti nu reprezintă punctul de vedere al redacţiei cotidianului Flacăra Iaşului, ci sunt opinii personale ale autorilor. LOCAL Ce cred contracandidaţii despre candidatura-surpriză “Cine este domnul Bârhală?” Dacă cei prezenţi la lansarea proiectului politic “Iaşi - Capitala Moldovei, Metropolă Europeană” s-au arătat surprinşi, vestea că liderii PD Iaşi îl susţin pe generalul Constantin Bârhală la alegerile pentru funcţia de primar al municipiului Iaşi mai curând i-a amuzat pe cei direct vizaţi de această propunere, contracandidaţii democraţi Tiberiu Brăilean şi Adrian Mogoş şi, de cealaltă parte, pe primarul Gheorghe Nichita, care nu a făcut un secret din faptul că va candida şi în 2008. “Cine este domnul Bârbală, că eu nu am auzit de el? Nu am fost astăzi (ieri - n.r.) la şedinţă, pentru că am fost la biserică. Dacă a fost ales să reprezinte PD la alegerile locale, înseamnă că este obişnuit cu disciplina. Dacă eu nu am auzit de el, înseamnă că nu a auzit nici majoritatea ieşenilor. Este sarcină de partid să se câştige Primăria Iaşi, dar, din păcate, nu poate fi câştigată cu o astfel de candidatură. Cu un astfel de candidat vrem noi, PD, să ne luptăm cu Nichita sau cu Oprea?! Bârhală nu poate veni decât cu puşca la Primărie. Poate că are omul nişte calităţi, dacă domnul Cârlan l-a anunţat, o mai fi strâns nişte bani din solduri pentru campanie”, a comentat ieri, contactat telefonic, Tiberiu Brăilean. Ceva mai reţinut s-a arătat Adrian Mogoş. “Cine e Bârhală? Domnul Cârlan o fi gândit că va câştiga. Eu sunt rezervat. Nici măcar pe la partid nu l-am văzut pe acest domn sau poate l-oi fi văzut o dată. Probabil că cei din partid care au luat această decizie își vor asuma succesul sau eşecul. Nu cred că s-a luat la întâmplare aceată decizie”, a declarat Adrian Mogoș. Cel mai relaxat s-a arătat primarul Gheorghe Nichita. “Am auzit de domnul Bârhală, dar numai ca militar, ca și comandant la garnizoana de la Iași. Dacă a spus că mă va învinge cu această candidatură, ce pot să spun? Domnul Dan Cârlan glumește cu lucrurile serioase. Observ că domnul Cârlan dezintegrează filiala PD. El nu simte partidul, a fost adus cu toptanul în PD, dar nu cunoaşte oamenii, asta dincolo de faptul că PD pare să se confrunte cu o criză de oameni. Pe de altă parte, este posibil să fie doar o perdea de fum. Eu, oricum, mă pregătesc pentru oricine şi nu am nici cea mai mică emoţie, nici cu Cârlan, nici cu Bârhală, nici cu altcineva. Am câştigat Primăria o dată, o voi câştiga şi a doua oară, pentru că ieşenii văd şi singuri ce s-a făcut în acest mandat”, a susţinut Gheorghe Nichita. (L.P., D.P.) La alegeri, democraţii se joacă de-a “Surprize, surprize” La Primărie, înainte, marş! 75 • candidaturi surprnzătoare ale PD Iaşi la cele trei runde de alegeri - europarlamentare, locale şi generale - din următorul an şi jumătate • liderii PD Iaşi susţin la Primărie un cvasi-necunoscut fără experienţă politică: fostul comandant al Corpului 10 Armată, generalul Constantin Bârhală • în competiţia internă, la fotelul de primar s-au mai înscris Tiberiu Brăilean şi Adrian Mogoş • senatorul Dan Cârlan, pe care mulţi democraţi îl vedeau candidând din nou la Primărie, va lupta pentru CJ! • la Parlamentul European, democraţii mizează pe un fost inspector şcolar, Mihaela Popa • deputatul Petru Movilă va deschide lista de candidaţi la Parlament • listele PD vor fi definitivate la iarnă In pragul a trei runde de alegeri deosebit de importante europarlamentare, în toamna acestui an, locale, peste un an, şi generale, programate pentru lunile noiembrie-decembrie a anului viitor - democraţii ieşeni se joacă de-a “Surprize, surprize”. Spectacolul, regizat de liderii democraţilor ieşeni - preşedintele Organizaţiei Judeţene a PD Iaşi, senatorul Dan Cârlan, preşedintele executiv pe judeţ, Constantin Şerban, preşedintele Organizaţiei Municipale, deputatul Petru Movilă, şi preşedintele executiv pe municipiu, Constantin Axinia, s-a jucat ieri la Hotel Astoria, spectatorii - membri ai filialei şi reprezentanţi ai mass-media - fiind “ispitiţi” cu promisiunea anunţării unui proiect politic şi a candidaturilor aferente pentru alegerile care bat la uşă. Necunoscuţi cu CV beton De mai bine de o lună, până sâmbătă, PD Iaşi organizase o campanie internă de depunere a candidaturilor pentru diverse fotolii şi demnităţi, iar manifestarea de ieri, în ciuda frământărilor interne, era aşteptată ca un show cu “final aşteptat”. Mulţi democraţi anticipau, unii entuziasmaţi, unii indiferenţi, alţii resemnaţi, că Dan Cârlan sau, la limită, Constantin Axinia, va candida, încă o dată, pentru Primărie, Petru Movilă şi acelaşi Dan Cârlan la Parlament, Constantin Şerban la Consiliul Judeţean (CJ) şi Tiberiu Brăilean la Parlamentul European. Celelalte candidaturi aproape că nici nu mai contau... Doza de surpriză şi, implicit, de “spectacol” a depăşit orice aşteptări şi puţini dintre cei prezenţi ieri la Astoria s-ar putea lăuda că ştiau cu adevărat ce le pregătise echipa Cârlan - Movilă - Şerban - Axinia. Mai pentru că, probabil, anticipează câteva campanii murdare, în care fiecare “bubă” va exploda, mai pentru a contracara eventualele strategii ale adversarilor, cei patru lideri au lansat, pe lângă un program politic sumar, patru candidaturi care, în afară de Petru Movilă pentru Parlament, i-au lăsat pe democraţi cu gura căscată, promiţând să producă acelaşi efect şi asupra opiniei publice. Strategia este, probabil, următoarea: decât candidaţi la care se aşteaptă toată lumea, dar cu şanse mediocre, mai bine persoane cvasi-necunoscute, dar cu CV beton, care, la o adică, au şansa de a “creşte”. Anume, nici vorbă de Tiberiu Brăilean pentru Parlamentul European, susţinută fiind, în schimb, un fost inspector şcolar, Mihaela Popa. Pentru fotoliul cel mai “greu”, acela de primar al municipiului Iaşi, nu va lupta “eroic”, încă o dată, Dan Cârlan, ci un ilustru cvasinecunoscut şi membru PD de doar două luni, fostul comandant al Corpului 10 Armată, generalul Constantin Bârhală. în fine, Dan Cârlan nu se va mulţumi cu un nou mandat de parlamentar, ci va lupta pentru CJ! Cei doi preşedinţi executivi, Constantin Şerban şi Constantin Axinia, rămân deocamdată în plan secund, având nobila sarcină de a munci pentru nişte democraţi mult mai puţin cunoscuţi şi mult mai noi în partid ca ei... Cum-necum, candidaturile menţionate sunt cele mai surprinzătoare şi, iată, cele mai discutate, dar nu şi singurele, numai pentru CJ şi pentru Consiliul Local al Municipiului Iaşi depunându-şi dosarele în jur de 120 de membri PD. în plus, dacă pentru CJ nu s-a mai “aruncat” nimeni, la Primăria municipiului Iaşi îşi vor mai încerca forţele încă doi democraţi a căror vizibilitate, cel puţin, este incomparabil mai mare decât a lui Constantin Bârhală, liderul consilierilor locali PD, Tiberiu Brăilean, şi fostul şef al PD Iaşi, Adrian Mogoş. Dincolo de asta, candidaturile vor fi supuse unor discuţii şi analize în cadrul strucuturilor interne de conducere, fiind confruntate şi cu rezultatele sondajelor de opinie, listele urmând să fie finalizate pe la iarnă, când, iarăşi, surprizele nu sunt excluse... "Iaşi - Capitala Moldovei, Metropolă Europeană" Foarte pe scurt, în faţa a circa 100 de membri PD, senatorul Dan Cârlan a anunţat la Hotel Astoria că, dintre toţi candidaţii, echipa formată din el, Petru Movilă, Constantin Şerban şi Constantin Axinia îşi asumă un program politic intitulat “Iaşi - Capitala Moldovei, Metropolă Europeană”, precum şi patru liste de candidaţi, cu care vor lupta pentru patru paliere ale Puterii: Parlamentul European, Parlamentul României, CJ şi Primăria municipiului Iaşi. Destul de previzibil, expunerea programului - făcută în power-point, cu un retroproiector - s-a limitat la o serie de acuzaţii şi critici la adresa liderului PSD Iaşi, primarul Gheorghe Nichita, căruia iau fost imputate “lipsa de viziune, de proiecte şi de strategie”, “lipsa de onoare”, “birocraţia şi dispreţul faţă de cetăţean”, “haosul şi dezordinea în serviciile publice”, existenţa unor “suspiciuni de corupţie”, “politicianismul şi populismul”, faptul că este “pilonul local al sistemului «322»” etc. “Sunt trei ani de când Primăria face politică”, a acuzat Cârlan. In contrast, Cârlan a enumerat vreo 30 de calităţi ale “liderului pe care îl căutăm”: înclinaţie spre educaţie şi biserică, “capacitate de efort”, “echilibru, toleranţă şi spirit de echipă”, “experienţă în managementul de proiecte”, “inatacabil şi nepătat’, “onoare şi cinste”, “tinereţe” etc. Cum persoanele care au întrunit de-a lungul timpurilor toate aceste calităţi pot fi numărate, probabil, pe degetele de la o singură mână, democraţii au hotărât să le împartă la patru, liderului “optim” pentru fiecare rundă de alegeri fiindu-i solicitate anumite însuşiri dintre acestea. Şcoală, minister, Bruxelles Trecând la candidatul pentru Parlamentul European, Cârlan a argumentat că persoana care întruneşte toate calităţile necesare pentru această demnitate ar fi Mihaela Popa. “PD Iaşi a propus-o şi la Bucureşti, încă de săptămâna trecută, pe doamna Mihaela Popa. E un om absolut nou, a cărui calitate nu stă în notorietate, ci în CV, însă PD are maturitatea şi forţa de a propune oameni noi”, a susţinut liderul PD Iaşi. Mihaela Popa are 45 de ani şi are o carieră didactică de invidiat, fiind inspector şcolar cu programe europene atât în Vaslui, cât şi în Iaşi, în prezent fiind consilier al secretarului de stat pentru învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei. ‘Tatăl meu îmi spunea: «încearcă în viaţă să devii un om de valoare, nu neapărat de succes» şi am încercat să urmez acest principiu în toată activitatea mea”, a spus Mihaela Popa. La vremuri noi, tot noi în privinţa calităţilor candidatului pentru Parlamentul României, democraţii au fost scutiţi de palpitaţii, Cârlan anunţând doar că deputatul Petru Movilă va fi liderul grupului de candidaţi ai PD pentru Camera Deputaţilor şi Senat. “Am primit aşa de multe telefoane de felicitare vineri, de Sfântul Petru, că pe câţiva i-am întrebat dacă nu cumva au uitat că PD nu mai este la guvernare”, a glumit, relaxat, Movilă. Cârlan trage locomotiva PD în judeţ Prima surpriză de proporţii a venit în privinţa candidaturii pentru CJ, fostul candidat la Primărie, Dan Cârlan, argumentând că deţine calităţile necesare pentru a câştiga judeţul pentru PD. “Acum, după mandatul de senator, pot spune că am experienţă în administraţie, că ştiu bine problemele judeţului, că ştiu să negociez şi la ce uşi din Bucureşti trebuie să bat pentru a avea succes. Dacă va fi vot uninominal pentru CJ, sunt sigur că voi câştiga fără probleme. Dacă va fi vot pe listă, atunci obiectivul meu va fi să obţin 50 la sută plus unu din voturi, astfel încât PD să conducă CJ fără a fi nevoit să recurgă la negocieri cu alianţa imorală PNL-PSD”, a argumentat sanatorul. "Cel mai bun om pentru această funcţie" Şocul cel mare i-a aşteptat pe democraţi la final, majoritatea celor prezenţi aşteptându-se ca, cu Dan Cârlan pentru CJ, la Primărie să fie susţinut Constantin Axinia. “Le mulţumesc tuturor colegilor mei care mi-au propus să candidez la Primărie. Sunt convins că, dacă aş candida, l-aş bate pe Nichita fără drept de apel. Numai că, partidul fiind puternic, am avut posibilitatea de a căuta candidatul ideal, care pleacă de la zero, partidul având forţa de a impune nu cel mai puternic politician, ci cel mai bun om pentru această funcţie”, a susţinut Cârlan. După ce a mai fiert asistenţa câteva minute, în care a făcut trimitere la câteva detalii biografice ale “candidatului ideal”, liderul PD Iaşi a anunţat “arma secretă” a partidului în bătălia pentru Palatul Roznovanu, generalul Constantin Bârhală. “Calităţile domnului general sunt exact ceea ce lipseşte din administraţia Nichita”, a plusat Cârlan. Generalul Constantin Bârhală a fost comandant al Regimentului 15 Mecanizat “Războieni”, al Brigăzii 15 Mecanizată Teritorială “Podu înalt” şi al Comandamentului 10 Operaţional “Ştefan cel Mare”, până în 2005, când a trecut în rezervă. Acesta are 58 de ani, fiind născut într-o familie de preoţi, este căsătorit, are două fete şi este membra PD abia de pe 24 aprilie 2007. “Sunt de puţină vreme în PD, dar cred că eu compensez sufleteşte. Mesajul acestui partid mă reprezintă, fiindcă pune accent pe concordanţa dintre gândire, discurs şi acţiune”, a spus Constantin Bârhală. Dan POSTOLEA il