Flacăra Iaşului, ianuarie 2008 (Anul 9, nr. 2200-2223)

2008-01-04 / nr. 2200

Crapă pietrele şi oamenii cad pe capete Frigul face victime printre ieşeni • patru persoane au ajuns la spital în stare de hipotermie • tot mai mulţi ieşeni cu afecţiuni cardiace au nevoie de ajutorul medicilor • specialiştii le recomandă celor care suferă de afecţiuni cronice să evite expunerea la frig ierul care a lovit judeţul în primele zile ale anului a făcut victime printre ieșeni. într-o singură noapte, la Spitalul de Urgenţe “Sf. Ioan” au fost aduşi patru bărbaţi, puşi în pericol de temperaturile scăzute. Cu vârste de la 22 la 55 de ani, aceştia au declarat că au consumuat alcool şi au adonnit sub cerul liber, în timp ce încercau să ajungă acasă. “în Unitatea de Primire Urgenţe pacienţii au beneficiat de tratamentul hipotermiei, prin măsuri de încălzire, precum şi de tratamentul etilismului acut. Pentru moment, vor rămâne la noi pentru monitorizare şi continuarea tratamentului”, a declarat dr. Tudor Ciuhodari, coordonatorul UPU de la Spitalul de Urgenţe “Sf. Ioan”. Medicii din unitatea sanitară ieșeană au ţinut să atragă atenţia asupra riscului de degeraturi şi chiar de deces în cazul expunerii îndelungate la frig. Cardiacii ar trebui să stea acasă Temperaturile scăzute le-au creat probleme şi persoanelorîn vârstă, cu afecţiuni cardiace şi respiratorii cunos- cute. Uitând să se protejeze de frig, acestea au ajuns în număr destul de mare la spital, cu crize de angină pectorală, tulburări de ritm cardiac, insuficienţă cardiacă sau chiar edem pulmonar. "Remarcăm o creştere a numărului de prezentări în cazul persoanelor cu boli cardiace. 25- 30 la sută din pacienţii noştri suferă de astfel de probleme. Iată de ce, în această perioadă, le recomandăm persoanelor în vârstă, cu afecţiuni cronice, să evite să iasă afară din casă, în special la primele ore ale dimineţii, atunci când este mai frig, să nu facă efort în condiţii de temperaturi scăzute şi să nu uite să ia medicaţia prescrisă de medicii curanţi”, a ţinut să sublinieze dr. Diana Cimpoeşu, coordonatorul UPU-SMURD “Sf. Spiridon”. Comandament anti-frig La nivel central, autorităţile sanitare au organizat un adevărat comandament împotriva efectelor negative ale frigului şi ninsorii. Autorităţile de sănătate publică şi serviciile de ambulanţă din întreaga ţară au primit sarcina de a colabora strâns cu prefecturile şi comitetele pentru situaţii de urgenţă din fiecare judeţ şi au fost obligate să ia măsurile necesare pentru a se asigura că populaţia nu va avea de suferit din punct de vedere medical în cazul în care unele drumuri vor fi blocate. De asemenea, specialiştii au emis un set de reguli elementare, care ar trebui să ferească populaţia de neplăcerile cauzate de temperaturile scăzute. Printre acestea se numără folosirea de mijloace de protecţie adecvate (căciuli, mănuşi etc.), în cazul în care este necesară deplasarea în spaţii deschise, o alimentaţie bogată în proteine şi grăsimi nesaturate, fructe, legume, evitarea consumului de băuturi alcoolice. De asemenea, copiii ar trebui să primească o atenţie deosebită. Aceştia nu ar trebui lăsaţi să aştepte în maşini parcate şi ar trebui să fie îmbrăcaţi corespunzător. Sorina CIOBANU Pentru că şi-a bătut joc de ieşeni de Crăciun E.ON Gaz, “arsă” de OPC cu 30 de mii de lei , este cea mai mare amendă dată de inspectorii OPC . Crăciunului a lăsat sute de familii ieşene fără gaz, iar în Inspectorii de la Oficiul Judeţean pentm Protecţia Consumatorului (OJPC) au amendat ieri cu 30 de mii de lei compania E.ON Gaz România “pentru nerespectarea clauzelor contractuale”. Amenda maximă a fost aplicată după ce, în perioada Crăciunului, peste 200 de ieșeni au sunat la OJPC reclamând presiunea scăzută a gazului. Mai mult, ieșenii din cartierele Dacia şi Alexandru cel Bun nu au beneficiat deloc de gaz, fiind nevoiţi să se încălzeascăde la instalaţiile electrice. La acea vreme, E.ON Gaz a decis suplimentarea cu peste un milion de metri cubi de gaz a cantităţii livrate în zona Iaşului pentm remedierea problemelor. Secretomania a fost însă maximă, reprezentanţii E.ON Gaz Moldova,refuzând să comenteze sancţiunea. La fel, şeful Inspectoratului Regional pentm Protecţia Consumatorului, Valerian Sălăvăstru, nu a fost de găsit, în cursul zilei de ieri nebinevoind să răspundă la telefon. Totuşi, acesta a declarat pentm unele agenţii de presă că E.ON Gaz a fost sancţionată pentm că nu şi-a respectat obligaţiile contractuale şi că aşteaptă în continuare reclamaţii de la cetăţeni. în plus, Valerian Sălăvăsim s-a lăudat că va verifica şi presiunea din ţevile de gaz. Acesta nu a specificat dacă va face acest lucru personal... (I.M.) E.ON GAZ România a fost taxată pentru că în Ajunul unele cartiere presiunea acestuia a fost foarte scăzută 1 ik. Vímerí 4 Ianuarie 2008 3 Preoţii sfinţesc casele de Bobotează , semnificaţia vizitei pastorale a preotului din ajunul Botezului Domnului ; în zilele premergătoare marelui praznic al Botezului Domnului nostru Iisus Hristos, slujitorii Bisericii merg şi sfinţesc casele oamenilor prin stropire cu apă sfinţită. Pr. prof. dr. Nicolae Necula, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă “Patriarhul Justinian” din Bucureşti, a explicat, conform www.mmb.ro, semnificaţia acestor slujbe: “Sărbătoarea Botezului Domnului, care este una dintre cele mai frumoase, mai aşteptate şi mai intens trăite de către credincioşi, este precedată de către un obicei foarte frumos şi vechi, acela de a merge pe la casele credincioşilor, preoţii mergând pe la casele credincioşilor cu apă sfinţită pentm a le stropi locuinţele, pe ei şi lucrurile pe care le folosesc. Este o înnoire a sfinţeniei care trebuie să pătrundă în casele fiecăruia şi în sufletele credincioşilor, fiind o pregustare a sărbătorii Bobotezei, pe care credincioşii se pregătesc să o întâmpine şi este un semn al prezenţei lui Dumnezeu şi a sfinţeniei în casele lor”. Pr. prof. dr. Nicolae Necula a mai subliniat că această vizită pastorală este foarte importantă şi foarte iubită şi primită de către credincioşi, fiindcă aceste vizite au deja un caracter sacramental sau simţitor, preotul obişnuind să meargă cu apa sfinţită şi să stropească şi să binecuvinteze locuinţele, curţile şi pe cei care locuiesc în ele. (D.P.) Nu la fel de grav ca în alte părţi, dar... Patinoar pe drumurile din judeţ Deşi Iaşul a fost ferit de urgia din alte părţi ale ţării, în primele trei zile ale acestui an, pe drumurile judeţene şi naţionale din judeţ s-a circulat în condiţii de iarnă. Şoselele au devenit adevărate patinoare din cauza poleiului. Pentm acţiunile de deszăpezire şi combatere a poleiului, au intervenit 29 de lucrători de la Secţia Drumurilor Naţionale, care au răspândit material antiderapant. Lucrătorii Serviciului Public de Administrare a Drumurilor Judeţene au folosit aproximativ 50 de tone de nisip şi sare. Ninsoarea şi genii au lăsat cinci localităţi parţial fără curent electric. Două echipe ale E.ON acţionează în localităţile Strunga, Butea, Alexandru Ioan Cuza, Oţeleni şi Fărcăşeni pentm a remedia defecţiunile. (T.M.B.) Primul “Da” din 2008 Ieri, la Oficiul Stării Civile din Iaşi a avut loc prima căsătorie din acest an. Şefa Oficiului, Renata Marin, a avut ocazia să oficieze căsătoria unui ziarist de la Antena 1 Iaşi, Lucian Bălteanu. Naşul de cununie este nimeni altul decât preşedintele executiv al fostei Organizaţii Municipale a PD, Constantin Axinia. “Prima dată când m-a simţt şi a zis că vrea să vină la Starea Civilă am crezut că vrea să facă ştirea cu primii căsătoriţi din anul 2008. După aceea mi-a explicat că el însuşi vrea să se căsătorească. A fost un moment emoţionant pentm mine”, a povestit Renata Marin. Naşii de cununie ai primul cuplu oficializat în acest an, Lucian şi Ana Bălteanu, au fost şi ei vizibil fericiţi. “Este o plăcere pentm noi să avem asemenea fini. Sperăm să aibă parte de o viaţă de familie frumoasă şi fără prea mute greutăţi şi, de ce nu, aşteptăm şi primul copil al finilor”, a spus naşul Constantin Axinia, la care coincidenţa face să lucreze taman la CFR... (L.P.) Primul venit, primul servit . Pensionarii au dat buzna la bilete de tratament * • ghişeele Casei Judeţene de Pensii s-au deschis miercuri de la ora 0.00 pentru a primi cererile pensionarilor pentru biletele de tratament • din cauza frigului, câţiva pensionari cu probleme cardiace s-au prezentat la spital pentru a primi îngrijiri Ieri a fost prima zi în care pensionarii au putut depune cereri pentm biletele de tratament. Iaşul este unul din cele cinci judeţe din ţară care au primit până acum biletele. Cu toate că programul Casei Judeţene de Pensii (CJP) începe de la ora 08.00, ghişeele pentm primirea cererilor au fost deschise miercuri de la ora 0.00, deoarece pensionarii s-au aşezat la rând înainte de ora stabilită. Cei peste 200 de pensionari care s-au prezentat la CJP au depus aproximativ 3.800 de cereri pentru biletele de tratament. Instituţia a deschis pentru aceştia 12 ghişee cu câte doi angajaţi care să preia cererile în timp util. “Am luat toate măsurile pentru a evita aglomeraţia din ceilalţi ani şi pentm a gestiona situaţia eficient şi bine”, a susţinut Adriana Grecu, directol executiv al CJP Iaşi. De la coadă la spital De asemenea, instituţia a încheiat un contract cu Inspectoratul Judeţean de Jandarmi şi cu Serviciul Judeţean de Ambulanţă pentm a preveni eventualele necazuri. Deşi ambulanţa prezentă la sediul CJP nu a transportat niciun pensionar la spital, ieri au venit la Spitalul “Sfântul Spiridon” câţiva pensionari cu probleme cardiace. Unul dintre aceştia a declarat că s-a simţit rău după ce a stat în frig pentm a-şi depune cererea pentm biletul de tratament. Medicii susţin că acestea sunt persoane care ştiu că suferă de afecţiuni cardiace şi de aceea s-au şi prezentat la spital imediat după apariţia problemelor specifice. (D.C.) Fără gaz, fără lumină, dar cu burta plină Bilanţ provizoriu al Sărbătorilor • consumul excesiv a lăsat câteva zone ale oraşului fără gaz metan • cele circa 15 minute cât a durat spectacolul de artificii din noaptea dintre ani au costat 13 mii de euro După trecerea Sărbătorilor de iarnă, reprezentanţii Primăriei municipiului Iaşi au făcut un scurt bilanţ al aspectelor pozitive şi negative ale tuturor manifestărilor cuprinse în programul de evenimente, al costurilor, dar şi al problemelor apărute în furnizarea de utilităţi către populaţie. In ceea ce priveşte Crăciunul, acesta a adus la Iaşi, pe lângă atmosfera specifică, şi pene de curent sau de gaz, datorate în mare măsură consumului casnic în exces. “în perioada Crăciunului am decis să suspendăm temporar iluminatul stradal în anumite zone la ore de vârf, pentm a nu fi probleme la iluminatul casnic. Am avut probleme şi cu furnizarea gazului metan, datorită temperaturilor scăzute, dar şi consumului crescut pe perioada Sărbătorilor. Infrastructura oraşului este pe alocuri depăşită de astfel de probleme, care apar îndeosebi în zone precum Galata, Bucium sau Aleea Sadoveanu”, a explicat Mihai Chirica (foto), directol tehnic al Primăriei. Scump, dom'le, scump... In ce priveşte organizarea Revelionului în stradă, reprezentantul Primăriei a estimat că şi în acest an s-a păstrat prezenţa obişnuită a ieşenilor în Piaţa Palatului. Deocamdată, sumele plătite de Primărie trupelor care au concertat la Palat nu au fost făcute publice. Oricum, cele 15 minute de artificii lansate la trecerea dintre ani din patru tunuri au fost contractate de la firma ieșeană Hamburg SRL contra sumei de 13 mii euro cu TVA. (N.P.) JL1