Flacăra Iaşului, martie 2008 (Anul 9, nr. 2249-2272)

2008-03-01 / nr. 2249

EVENIMENT . Un judeţ mare, dar sărac şi dependent de ajutoare 1/3 din ieşen la mila statului * • anul trecut, în judeţul Iaşi, în jur de 343.000 de persoane au beneficiat de ajutoare de aproximativ 251 miloane de lei • prin intermediul Direcţiei de Muncă şi Protecţie Socială au fost atrase în judeţ sume de aproximativ 10 milioane de lei • de anul trecut, DMPS oferă 33 de tipuri de servicii sociale • una dintre principalele probleme ale instituției o constituie debitorii, respectiv persoanele care primesc în mod nejustificat fonduri de la bugetul asigurărilor sociale • Instituţia Prefectului va încerca, anul acesta, să degreveze DMPS de unele dintre sarcinile pe care le are instituţia La nivelul judeţului Iaşi, aproximativ 343.000 de persoane beneficiază de servicii de asistenţă socială. “Anul trecut, am rulat fonduri de aproximativ 251 de milioane de lei, de care a beneficiat circa o treime din populaţia judeţului”, a precizat Alexandru Gabriel Grinea, directorul executiv al Direcţiei de Muncă şi Protecţie Socială Iaşi. Anul trecut, prin intermediul DMPS au fost atrase în judeţul Iaşi fonduri de aproximativ zece milioane de lei. “Prin intermediul instituţiei noastre sunt gestionate aproape două treimi din bugetul judeţului. Anul trecut, aproape 9,3 milioane de lei au fost investite în construirea şi consolidarea centrelor de asistenţă socială, diferenţa până la zece milioane constituind contribuţia noastră la construcţia centrului pentru persoanele fără adăpost din municipiu”, a completat directorul executiv al DMPS Iaşi. DMPS Iaşi oferă persoanelor din baza de date 33 de tipuri de servicii de asistenţă socială. “în 2007, serviciile oferite de instituţia noastră s-au diversificat şi s-au înmulţit. De anul trecut, oferim şi ajutoare pentru încălzirea cu lemne, trusoul pentru nou născuţi, sprijin la întemeierea familiei sau alocaţii pentru persoanele cu handicap grav”, a precizat Janeta Rădulescu, director adjunct al DMPS Iaşi. Debitorii, o problemă pentru DMPS Anul trecut, DMPS a avut o serie de probleme şi cu debitorii, persoane care au primit ajutoare sociale în mod nejustificat. “Aceste debite sunt sume necuvenite acordate diverşilor beneficiari, care nu mai îndeplinesc condiţiile necesare. Banii trebuie să se întoarcă la bugetul de stat”, a precizat directorul executiv al DMPS. Cu toate acestea, alte judeţe ale ţării, care se confruntă cu situaţii similare, nu acordă la fel de multă atenţie aceleiaşi probleme. “Vom încerca să renunţăm şi noi la urmărirea celor care iau banii în mod nejustificat. Am avut cazuri în care sumele acordate în plus pentru creşterea copiilor au ajuns şi la 90 sau 100 de milioane de lei vechi”, susţine directorul executiv al DMPS Iaşi. O altă problemă cu care se confruntă instituţia este gradul mare de încărcare din punct de vedere profesional al personalului. “Noi lucrăm cu doar 37 de persoane. Serviciile pe care le oferim sau pe care le mediem ne ocupă foarte mult timp şi nu sunt întotdeauna de competenţa noastră”, susţine Grinea. Noul prefect al judeţului susţine că va avea în vedere această situaţie. “Instituţia Prefectului se va implica activ în a-i degreva pe reprezentanţii DMPS de unele activităţi. Anul acesta se anunţă a fi imul dificil, dar prin colaborare, vrem să ajutăm la eliminarea suprasolicitării din cadrul DMPS”, susţine Marius Bodea, prefectul judeţului Iaşi. Dana CHIRU Afecţiunile rinichiului, pe lista neagră a autorităţilor sanitare “Epidemie” de boli renale • ieri, Spitalul “C.I. Parhon” a lansat o campanie de conştientizare şi de informare cu privire la incidenţa crescută a bolilor renale • înainte de Ziua Mondială a Rinichiului, sărbătorită pe 13 martie, specialiştii ieșeni vor organiza mai multe acţiuni menite să tragă un semnal de alarmă asupra acestui fenomen • conform ultimelor studii, unul din zece ieșeni prezintă un risc mare de a dezvolta o boală severă de rinichi • depistarea precoce este singura soluţie pentru a preveni răspândirea acestor afecţiuni Lansând întrebarea “Rinichii tăi simt sănătoşi?”, Spitalul “C.I. Parhon” a demarat, în cursul zilei de ieri, o campanie de infonnare şi conştientizare asupra incidenţei în creştere a afecţiunilor renale. Acţiunea face parte dintr-o serie de manifestări menite să atragă atenţia asupra acestui fenomen înaintea sărbătoririi Zilei Mondiale a Rinichiului, pe data de 13 martie. “Boala cronică de rinichi a fost declarată recent de Organizaţia Mondială a Sănătăţii drept afecţiunea modernă a secolului XXI. De obicei, atât la noi, cât şi peste hotare, pacienţii cu această boală simt diagnosticaţi târziu, când funcţia rinichilor este, în cea mai mare parte, compromisă, iar singura şansă de supravieţuire a pacienţilor este reprezentată de dializă sau de transplantul renal. Iată de ce, credem că este nevoie de eforturi susţinute de informare şi conştientizare a populaţiei asupra acestei probleme de sănătate publică”, a precizat prof.dr. Adrian Covic (foto), managerul Spitalului “C.I. Parhon”. Prezent la lansarea campaniei, directorul Autorităţii de Sănătate Publică (ASP) Iaşi s-a declarat încântat de iniţiativă şi i-a apreciat oportunitatea. ‘Tocmai am primit şi eu talonul pentru Programul naţional de evaluare a stării de sănătate a populaţiei şi intenţionez să îmi fac analizele la fel ca toţi cetăţenii. S-a văzut că investigaţiile din program au scos la iveală multe boli ascunse. De aceea, sfătuiesc pe toată lumea să îşi facă un consult anual complet şi să nu aştepte să se simtă rău pentru a vizita im medic”, a apreciat dr. Mihnea Hunnuzache, directorul ASP. Frecvenţă mare şi gravitate deosebită Conform ultimelor studii realizate la nivel mondial şi naţional, 6,5 până la 10% din populaţia generală, formată din indivizi aparent sănătoşi, fără afecţiuni şi simptome evidente, prezintă o reducere semnificativă a funcţiei renale. Una din zece persoane prezintă un risc mare de a dezvolta o boală de rinichi severă şi, de multe ori, o boală de inimă sau vase sangvine. Mai mult, afecţiunile renale simt din ce în ce mai frecvente în rândul tinerilor de 30-40 de ani. “Din păcate, la noi, bolile renale sunt depistate foarte târziu, atunci când funcţia renală este redusă cu cel puţin 60 la sută. Bolile rinichilor evoluează în timp şi pot trece ani până la apariţia primelor simptome. Persoanele cele mai expuse riscului de a dezvolta o boală renală sunt cele cu diabet, hipertensiune arterială şi cele în vârstă”, a subliniat dr. Paul Gusbeth, medic-primar nefrolog. Având în vedere frecvenţa în creştere a afecţiunilor rinichiului şi gravitatea deosebită a cazurilor, specialiştii vorbesc, în prezent, de o adevărată epidemie. “Nu ştiu de ce, dar românii nu merg la medic decât atunci când nu mai suportă durerea sau sângerează. Din nefericire, bolile renale nu au simptome decât atunci când ajung în stări avansate, în care medicii nu mai pot face mare lucru. De aceea, cu toţii ar trebui să «ne căutăm», cum se spune în popor, periodic”, a ţinut să sublinieze prof.dr. Costică Novac, şeful Clinicii de Urologie de la Spitalul “C.I. Parhon”. Experienţe dureroase Dacă nu sunt depistate la timp, afecţiunile renale degenerează. Pacienţii au nevoie de dializă pentru a supravieţui zi de zi şi doar transplantul le poate salva viaţa. La demararea campaniei “Rinichii tăi sunt sănătoşi?” au participat şi două persoane care au trecut, în urmă cu mai mulţi ani, prin experienţa unui transplant renal. Daniela Botezatu a fost diagnosticată cu insuficienţă renală cronică în 2001. La acea vreme, s-a prezentat la medicul de familie pentru că îi apăruseră nişte edeme pe glezne. Deşi a pus simptomele pe seama oboselii şi a tocurilor înalte pe care le purta, Daniela, a aflat în scurt timp că suferă, de fapt, de o boală gravă şi ireversibilă. A făcut dializă timp de şase luni, de două ori pe săptămână, iar, în cele din urmă, sora ei a acceptat să îi doneze un rinichi. “Experienţa transplantului a fost unică, îmi era frică pentru sora mea, care urma să intre în sala de operaţie ca să îşi doneze un rinichi. Am fost operată chiar de ziua mea, când am împlinit 30 de ani şi pot spune că atunci m-am născut a doua oară”, a povestit Daniela Botez, împreună cu alte persoane care au trecut prin experienţe similare, Daniela Botez intenţionează să înfiinţeze o Asociaţie a Persoanelor Transplantate din Iaşi. “Pentru cei care nu au trăit o astfel de experienţă, cel mai bun sfat este să aibă grijă de sănătate. Sănătatea o preţuim foarte mult atunci când o pierdem. Regret mult că nu mi-am făcut analizele periodic pentru că altfel ar fi fost viaţa mea şi cu siguranţă nu ajungeam la transplant”, a subliniat Daniela. Sorina CIOBANU SÂMBĂTĂ 1 Martie 2008 3 Marius Bodea şi-a prezentat echipa Fostul şef al SRI Iași, la Prefectură • Marius Bodea a prezentat ieri componența Cancelariei prefectului • directorul Cancelariei este Tiberiu Simion, şeful SRI Iaşi în perioada 2002-2007 Marius Bodea a prezentat iei componența Cancelariei prefectului. Funcţia de director al Cancelariei va fi ocupată de către Tiberiu Simion (foto), fostul şef al Serviciului Român de Informaţii (SRI) Iaşi în perioada 2002-2007. “Domnul Simion a absolvit Dreptul, iar acum este avocat în Baroul Iaşi. Toate persoanele din Cancelarie sunt persoane în care am încredere. Nu vor ieşi în presă, nu vor face declaraţii”, a declarat prefectul Marius Bodea. Din Cancelaria Prefectului vor mai face parte Gabriela Chelaru, consilier pe probleme juridice, Tamara Cudelcu, consilier pe probleme economice şi Margareta Herţan, consultant pe probleme de rromi. Diana Trenchea va fi secretarul Cancelariei şi, totodată, purtătorul de cuvânt al instituţiei. Cine este Tiberiu Simion Fost învăţător, Tiberiu Simion lucrează în serviciile de informaţii ale României din anii ‘80, înainte de evenimentele din decembrie 1989, a lucrat la Direcţia de Informaţii Externe a Securităţii. Ulterior a devenit şeful unităţii de contraspionaj a SRI Iaşi, adjunct al şefului de secţie, fiind locţiitor al şefului SRI Iaşi până în noiembrie 2000, când a fost uns şef plin al secţiei SRI Timiş, în iulie 2001, Tiberiu Simion a părăsit Timişoara pentru Bacău, unde a fost numit şef al secţiei SRI Bacău. în iunie 2002, la niciun an de la precedenta numire, a fost readus la Iaşi pentru a ocupa scaunul de şef al secţiei ieşene. Mutarea a avut loc după demiterea fostului colonel Cornel Dogaru. în februarie 2007, colonelul Tiberiu Simion a fost avansat la gradul de general de brigadă cu o stea, dar în rezervă. Președintele Traian Băsescu l-a scos la pensie, la cerere, din motive personale. Marius PÂRCIU După Bacău, Botoşani şi Suceava Oprea îşi deschide cabinet europarlamentar la Iaşi Mâine se va deschide la Iaşi cabinetul europarlamentarului PD-L Dumitru Oprea. Inaugurarea cabinetului, aflat pe bulevardul Independenţei, va avea loc la ora 11.00, în prezenţa autorităţilor şi a politicienilor locali. Cabinetul îşi propune, alături de celelalte trei cabinete deschise la Bacău, Botoşani şi Suceava, să realizeze o informare cât mai bună a cetăţenilor cu privire la deciziile care se iau la nivelul Parlamentului European şi asupra activităţilor desfăşurate de Dumitru Oprea. (L.P.) Compania germană pune beţe în roate asfaltărilor Nichita, nemulţumit de E.ON Gaz Conducerea Primăriei este nemulţumită de oficialii E.ON Gaz, care nu doresc să colaboreze pentru găsirea unor soluţii la lucrările de asfaltare a străzilor. Este vorba de gurile de aerisire de la branşamentele de gaz, pe care reprezentanţii firmelor angajate să asfalteze trebuie să le adâncească pentru a putea turna covorul asfaltic. Reprezentanţii E.ON Gaz au fost chemaţi în repetate rânduri să facă ei aceste lucrări, dar au refuzat în mod constant. “Avem în continuare probleme din cauza gurilor de aerisire a branşamentelor de gaz. E.ON Gaz continuă să ne sfideze şi nu vin să ne ajute, deşi este treaba lor. Ei susţin că nu se bagă pentm că este investiţia cetăţenilor. Am convocat pentm luni o şedinţă la Primărie, pentm că am aflat că vin şi oficialii E.ON Gaz la Iaşi. Sperăm să-i facem să înţeleagă că trebuie să-şi respecte obligaţiile. Altfel, nu le vom mai elibera niciun fel de autorizaţie”, a declarat ieri primarul Gheorghe Nichita. Oficialii E.ON Gaz nu au putut fi contactaţi telefonic pentm a comenta acuzaţiile aduse de primar. (I.M.) Tranzacții Imobiliare Hale industriale Terenuri Spatii comerciale Vile de lux Apartamente v" Preluari pentru vanzare, cumpărare Gratis SA Închiriere, case, vile, terenuri, spatii comerciale, terenuri, hale in toate zonele din oraș si din tara. Oferim consultanta imobiliar» pentru: - întocmirea documentației cadastrale - intabulare - obţinere cârti funciare - dezmembrare cârti funciare - obţinere avize, autorizaţii Iasi - Romania, Bd.Independentei nr.9, bl.D1 Mezanin (bloc Piaţa Dimitrov) Tel/Fax: 0232-218518; Mobil: 0788-626233 Preluam anunțuri si prin email: seala@casiasi.com