Flacăra Iaşului, aprilie 2008 (Anul 8, nr. 2273-2296)

2008-04-01 / nr. 2273

3FLACARA LAȘULUI Dispute şi perne în Consiliul Local Proiecte importa prestaţii mediocre • disensiunile din Consiliul Local dintre consilierii PD-L, PNL şi PSD au fost vizibile şi în cadrul şedinţei ordinare de ieri • pe lângă numărul mare de proiecte de hotărâre - nu mai puţin de 78 - acestea au avut şi un conţinut puternic social, care a aprins spiritele • cele mai importante proiecte au vizat achiziţionarea unui cămin din strada Canta, acordarea de gratuităţi pe mijloacele de transport în comun pentru pensionarii cu vârsta sub 65 de ani şi care beneficiază de o pensie mai mică decât venitul minim pe economie, acordarea de terenuri pentru tineri în vederea construirii de locuinţe sau acordarea de tichete-cadou pentru angajaţii din învăţământul preuniversitar ieșean Disensiunile politice din Consiliul Local al Municipiului (CLM) Iaşi dintre consilierii PDL, PNL şi PSD au fost vizibile şi în cadrul şedinţei ordinare de ieri. Dincolo de aceasta, printre cele mai importante proiecte dintre cele 78 abordate ieri au vizat achiziţionarea unui cămin din strada Canta, acordarea de gratuităţi pe mijloacele de transport în comun pentru pensionarii cu vârsta sub 65 de ani şi care beneficiază de o pensie mai mică decât venitul minim pe economie, acordarea de terenuri pentru tineri în vederea construirii de locuinţe sau acordarea de tichete-cadou pentru angajaţii din învăţământul preuniversitar ieșean. Protestul lui Ficu Primul care s-a arătat nemulţumit a fost liberalul Anghel ficu. Acesta a reclamat faptul că proiectele de hotărâre nu sunt promovate conform legii,prin afişarea acestora pe site-ul Primăriei cu cel puţin 30 de zile înainte de şedinţe.’ în cele din urmă, consilierul liberal a părăsit sala de şedinţe în semn de protest. "Am solicitat scoaterea de pe ordinea de zi a două proiecte de hotărâre, deoarece acestea nu au fost postate timp de 30 de zile pe site-ul Primăriei. Deoarece preşedintele de şedinţă (consilierul local PSD Vasile Munteanu - n.r.) nu a ţinut cont de această solicitare, am părăsit sala de şedinţă în semn de protest faţă de atitudinea dumnealor. Cele două proiecte de hotărâre se refereau la adoptarea unui regulament pentru desfăşurarea activităţii de transport în regim de taxi şi la concesionarea spaţiilor din staţii", şi-a motivat gestul Anghel Licu.’ Locuinţe şi taximetre Un alt proiect care a aprins spiritele vizează măsura ca tinerii sub 35 de ani să îşi poată cumpăra locuinţe noi, la preţuri acceptabile, construite cu ajutorul Primăriei. Consilierul PD-L Constantin Axinia chiar a atacat executivul Primăriei, adresând reprezentanţilor acestuia o întrebare retorică. "De ce nu v-aţi gândit la tineri şi la problemele lor cu locuinţele în urmă cu patru ani?", a întrebat acesta. "Constat cu bucurie că vă schimbaţi uşor discursul şi vă doare undeva de oameni! Aţi avut patru ani de guvernare centrală şi nu aţi alocat niciun ban pentru locuinţe la Iaşi", a răspuns primarul Gheorghe Nichita. Proiectul a fost votat în unanimitate, cu amendamentul ca la criteriile de cumpărare să se folosească cele legate de atribuirea locuinţelor ANL. Un alt proiect important stipulează faptul că taximetrele mai vechi de 10 ani nu vor mai fi avizate să circule. "Toţi proprietarii de taxiuri mai vechi de 10 ani vor primi o notificare, şi în 6 luni trebuie să îşi retragă de la stradă maşinile. în caz contrar, respectivii operatori nu vor mai primi autorizaţie", a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primăriei Iaşi. în altă ordine de idei, pictorul Sabin Bălaşa a primit un loc de veci în cimitirul Eternitatea, iar comunităţii evreieşti din Iaşi i sa prelungit folosinţa gratuită, pe o perioadă de un an, pentru clădirea în care își are sediul. Nelipsitele "perle"... Printre interpelările cât de cât serioase care au deschis şedinţa CLM Iaşi de ieri s-au strecurat, inevitabil, și câteva sugestii mai şugubeţe. Prima dintre acestea a venit din partea consilierului PD-L Tiberiu Brăilean, care s-a declarat stânjenit de existenţa unui morman de bolovani chiar în Fundaţie, lângă Biblioteca Centrală Universitară. "Ce ar putea fi oare!? Ar putea fi un mormânt de indian, movila lui Burcel sau un piedestal pentru un viitor grup statuar în care vicele Neculau îi explică consilierului Oajdea cum stă treaba cu asfaltările... (conflictele dintre viceprimarul Constantin Neculau și PD-L-istul Daniel Oajdea sunt de notorietate - n.r.)", a comentat Brăilean. O altă problemă, la fel de "serioasă", ridicată de acelaşi consilier s-a referit la faptul că în apropiere de ansamblul Palas a apărut un mic "China Town", anume construcţia provizorie care găzduieşte echipele de lucrători de pe acest şantier. Consilierul PSD Alexandrina Jeflea a avut şi ea unele nelămuriri legate de ce înţelege consilierul Daniel Oajdea prin faptul că "străzile au fost luate prin sondaj, deoarece o astfel de formulare nu este corectă din punct de vedere gramatical". "Când spun asta mă refer la animăluţele care nu mai sunt la Grădina Zoologică", i-a replicat Oajdea, referindu-se la o mai veche "perlă" a colegei. "Privirea unui suflet rău este otrăvitoare" Fără nicio legătură cu ceea ce se discuta în acel moment, primarul Gheorghe Nichita a constatat deodată: "M-am uitat în ochii unui consilier și privirea unui suflet rău este otrăvitoare". Pe același ton acid au luat cuvântul şi consilierii Romeo Olteanu (PSD) şi Marius Bujor (PNL) în legătura cu concesionarea directă a unui teren de 1.637 metri pătraţi către Coseli SA, în vederea extinderii spaţiului existent. "Propun scoaterea la licitaţie a acestui teren, pentru că e o suprafaţa prea mare pentru a fi concesionată direct", a cerut Bojor. "Acum doi ani, când s-a aprobat această concesionare, nu tot voi aţi votat-o?! Nu au avut aprobare pentru lucrare şi acum se dă aceeaşi suprafaţă", a răspuns Olteanu! "Discută de parcă ar fi apartamentul lui. Du-te dom'le şi pune-ţi un vizor la uşă", i-a replicat Bojor. Nelu PAUNESCU Ieri a fost ultima zi în care contribuabilii ieșeni şi-au putut plăti impozitele datorate bugetului local astfel încât să beneficieze de reducerea de 5 la sută din întreaga sumă, în cursul zilei de ieri, până la ora 14.00, pe la ghişeele Direcţiei Economice şi de Finanţe Publice Locale (DEFFL) a Primăriei Iași și pe la centrele de cartier au trecut peste 3.000 de contribuabili, care au achitat, în total, 450.000 de lei. "Sunt cele mai mari încasări de până acum. Am mai avut zile în care s-a colectat această sumă sau chiar mai mult, însă asta într-o zi întregă de muncă, pe când azi (ieri - n.r.) suma a fost strânsă în doar şase ore. Având în vedere că la toate categoriile de impozite s-au depăşit previziunile, estimăm că la sfârşitul anului fiscal vom realiza bugetul estimat", a declarat ieri Maria Apetroaie, directorul adjunct al DEFPL. Şi sâmbătă, când a fost zi obişnuită de plată a taxelor şi impozitelor locale, 170 de ieșeni au achitat, în total, 21.334 de lei. Până sâmbătă, veniturile totale strânse de municipalitate din taxe şi impozite se cifrau la 132,8 milioane de lei. De astăzi, însă, cei care vin să îşi plătească impozitele pentru case, terenuri sau mijloace de transport vor trebui să plătească penalităţi de 0,1 la suta pe zi pentru jumătate din suma datorată la bugetul local. (N.P.) Pe ultima sută de metri încasări record în ultima zi de plată a taxelor locale www.flacarais.ro MARTI, 1 aprilie 2008 ORAŞUL PE VERTICALĂ Transport gratis pentru pensionarii săraci Peste 8.500 de pensionari din municipiu cu vârsta până la 65 de ani şi cu un venit mai mic de 400 de lei pe lună vor beneficia de gratuitate la transportul în comun. Consilierii locali au aprobat ieri un proiect de hotărâre prin care pensionarii vor primi abonamente lunare gratuite, costurile acestora fiind suportate de municipalitate din fondul de rezervă al bugetului local. "Având în vedere că în municipiul Iaşi există peste 8.500 de pensionari care au o pensie sub salariul minim brut pe ţară, am decis că se impune această măsură, în schimb, se va lua în calcul, prin rectificări bugetare, acordarea unor sume suplimentare pentru Regia Autonomă de Transport Public. Valoarea acestor ajutoare se ridică la 4 milioane de lei pe lună", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primăriei Iași, în prezent peste 18 mii de pensionari din municipiul Iaşi beneficiază de gratuitate în mijloacele de transport în comun. (I.M.) Autobuze pentru Ciurea Primăria comunei Ciurea va semna un acord de asociere cu Regia Autonomă de Transport Public (RATP) pentru înfiinţarea unor rute de transport public pentru locuitorii acestei comune. Astfel, traseele de autobuz 27, 41 şi 44 vor fi modificate, ultimul urmând să asigure legătura dintre Ciurea şi Iaşi. Proiectul a fost adoptat ieri de Consiliul Local şi va fi valabil până la constituirea asociaţiei de dezvoltare intercomunitară dintre municipiul Iaşi şi comunele din judeţ. "Transportul în comun trebuie să fie unul metropolitan. Pentru a respecta normele legislative, se va semna un acord în vederea constituirii asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, la care vor putea adera şi alte comune. Cei din Ciurea au transportul asigurat de privaţi, care îşi vor pierde afacerea dacă RATP va prelua aceste trasee. De aceea se fac presiuni mari. Aşa că am făcut această asociaţie prin care se poate asigura legalitatea acestui proiect", a declarat ieri primarul Gheorghe Nichita. RATP va suplimenta acest traseu cu 5 autobuze care vor prelua aproximativ 75% dintre locuitorii comunei Ciurea care fac naveta la Iaşi. (I.M.) Trasee modificate în transportul în comun Consilierii locali au aprobat ieri modificarea traseului 6b (111) Rond Dacia - Popas Turistic Breazu. Astfel, microbuzele de pe acest traseu vor circula pe ruta Rond Dacia - ACB - Podu de Piatră - Gară - str. Gării - strada Cuza Vodă - str. Vasile Alecsandri - b-dul Independenţei - bulevardul Carol I - Rond Agronomie - Popas Turistic Breazu şi retur. Măsura a fost aprobată de comisia de circulaţie a municipalităţii şi va fi aplicată atunci când vor începe lucrările de reabilitare la calea de rulare a tramvaielor de pe strada Cuza Vodă. Tot ieri, consilierii locali au aprobat înfiinţarea traseului 43 baraj, care face legătura dintre Piaţa CUG şi Rond Agronomie. Acesta fusese înfiinţat în urmă cu câteva luni ca răspuns la solicitările locuitorilor din Siraj, aceştia reclamând lipsa unei legaturi până în Copou. (I.M.)