Flacăra Iaşului, octombrie 2009 (Anul 9, nr. 2640-2643)

2009-10-01 / nr. 2640

Sute de tineri învaţă să fie oameni purtând  • într-o lume marcată de individualism, Crucea Roşie a reuşit să rămână un simbol al solidarităţii umane • an de an, sute de elevi şi studenţi din Iaşi aleg să îşi dedice o parte a timpului voluntariatului pentru cea mai veche şi mai prestigioasă organizaţie umanitară din lume • în prezent, filiala ieşeană a societăţii numără peste 400 de membri, din care 80 sunt activi tot timpul • la Crucea Roşie, copiii şi tinerii învaţă să fie oameni, participând la cursuri de prim ajutor şi la numeroase activităţi , pentru ajutorarea semenilor aflaţi la nevoie Dacă doriţi ca fiul sau fiica dumneavoastră să îşi ocupe timpul liber altfel decât în faţa televizorului sau a calculatorului, nu ar fi rău să îl încurajaţi să devină voluntar al Crucii Roşii, într-o lume în care tot mai puţini oameni se uită în jurul lor, concentrându-se doar pe propriile probleme, organizaţia a rămas, de aproape 150 de ani, un simbol al solidarităţii umane, intervenind, prin voluntarii săi, în orice situaţie în care persoane aflate la ananghie au nevoie de ajutor. Cel mai vârstnic voluntar are 86 de ani în pofida aparenţelor, se pare că tinerii din Iaşi nu sunt atât de lipsiţi de spirit civic pe cât sar crede.„Filiala ieşeană a Crucii Roşii Române numără în prezent peste 400 de membri, din care aproximativ 80 sunt activi tot timpul, iar restul sunt mobilizaţi pentru manifestările de amploare. "Voluntarii noştri au vârste cuprinse între 14 şi 86 de ani. Cel mai în vârstă membru este doamna Margareta Andronic, care, la 86 de ani, s-a înscris din nou, în această lună, la cursurile de prim ajutor, pentru a-şi reîmprospăta memoria. Doamna a fost soră a Crucii Roşii în al Doilea Război Mondial şi a fost tot timpul activă în organizaţia noastră. Vrea să fie utilă în continuare. Cei mai mulţi din voluntarii noştri sunt, însă, tinerii, elevii de liceu şi studenţii, chiar dacă mai avem şi membri salariaţi sau pensionari. Acceptăm adeziunea tuturor, indiferent de vârstă", a explicat Verginica Beldean, directorul filialei ieşene a Crucii Roşii. Elevii, cei mai interesaţi 7 La Iaşi, Crucea Roşie desfăşoară foarte multe acţiuni în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean şi şcolile din municipiu. Elevii sunt foarte interesaţi de cursurile de prim ajutor şi îşi doresc să poată interveni în situaţii limită. "Cererea din partea lor şi a profesorilor este foarte mare. De altfel, în fiecare an, organizăm în liceele şi şcolile partenere concursul naţional "Sanitarii pricepuţi", care are o priză foarte buna la public. De asemenea, în funcţie de numărul de noi voluntari, organizăm periodic cursuri de prim ajutor gratuite la sediul nostru, în colaborare cu UPU de la Spitalul "Sf. Spiridon". Medici din UPU apropiaţi de vârsta cursanţilor vin la noi şi îi învaţă pe studenţi şi pe elevi cum să reacţioneze în situaţii concrete, cum ar fi cazul în care merg la discotecă iar cuiva i se face rău din cauza băuturii şi fumului de ţigară", a precizat Verginica Beldean. De altfel, unii din voluntarii de la Iaşi au avut ocazia de a-şi ajuta semenii în situaţii de zi cu zi. "O membră de-a noastră a acordat primul ajutor unei femei căreia i s-a făcut rău în tramvai. I-a spus vatmanului să oprească şi a ştiut exact ce să îi facă victimei până la sosirea ambulanţei. în timpul www.flacarais.ro liceului, o voluntară de-a noastră şi-a ajutat doi colegi care au leşinat. Sunt foarte multe exemple de acest fel", a completat Verginica Beldean. Voluntari de "Sf. Parascheva" Pe lângă cursurile de prim ajutor şi de educaţie pentru sănătate, Crucea Roşie din Iaşi desfăşoară şi foarte multe activităţi cu caracter umanitar. Voluntarii ieşeni au împărţit alimente şi haine persoanelor sinistrate la inundaţii şi organizează frecvent acţiuni de ajutorare la familii nevoiaşe, în cămine de bătrâni şi alte instituţii sociale. "Acum desfăşurăm şi un program prin care persoanele cu tuberculoză sunt încurajate să îşi ducă tratamentul corect până la capăt. Medicii din toate spitalele în care sunt trataţi astfel de bolnavi ne oferă liste cu pacienţii "ascultători", iar noi îi premiem cu câte un tichet în valoare de 50 lei", a explicat Dragoş Preutescu, liderul organizaţiei de tineret a Crucii Roşii Iaşi. De câteva zile, organizaţia a lansat şi proiectul "Banca de alimente", care îi încurajează pe ieşenii care îşi fac cumpărăturile în magazinele Carrefour să doneze alimente neperisabile pentru persoane nevoiaşe. "Nu în ultimul rând, şi în acest an, timp de 5 zile vom organiza permanenta non-stop de Sărbătorile Iaşului, oferind asistenţă persoanelor venite în pelerinaj la Mitropolie. Sunt foarte mulţi voluntari care vor să participe la această acţiune", a adăugat Verginica Beldean. "Crucea Roşie formează oameni care îşi iubesc aproapele" Orice persoană, indiferent de vârstă sau de statutul social, poate deveni voluntar al Crucii Roşii. Pentru aceasta, trebuie doar să se prezinte la sediul instituţiei din Iaşi, unde va semna un contract de voluntariat. "Stăm de vorbă cu fiecare persoană interesată, îi prezentăm cu ce ne ocupăm şi cu ce ne-ar putea ajuta. Voluntarii recent înscrişi sunt încurajaţi să participe la cursurile de prim ajutor şi la cursurile de comunicare şi medierea conflictelor pe care le organizăm gratuit. Crucea Roşie formează oameni care îşi iubesc aproapele. Copiii care vin la noi învaţă să aibă răbdarea de a asculta necazul celuilalt, îi văd pe cei nevoiaşi şi ajung să îi înţeleagă. Voluntariatul la noi îi mai formează pe tineri pentru societate, pentru că îi învaţă să lucreze împreună cu alţii şi le dezvoltă un simţ de răspundere extraordinar", a ţinut să sublinieze Verginica Beldean. Sorina CIOBANU Crucea roşie a solidarităţii în România de 133 de ani Societatea Crucea Roşie din România a luat fiinţă la data de 4 iulie 1876 şi şi-a început activitatea în actualul sediu al Spitalului Colţea din Bucureşti. Printre semnatarii actului de înfiinţare a Crucii Roşii Române se regăsesc importante personalităţi ale vremii: Nicolae Cretzulescu, George Gr. Cantacuzino, C.A. Rosseti, Ion Ghica, Dimitrie Sturza, Gr.G. Cantacuzino şi dr. Carol Davila. Primul preşedinte al Crucii Roşii Române a fost Prinţul Dimitrie Ghica, în perioada 1876-1897. La nici trei săptămâni de la înfiinţare, în ziua de 20 iulie 1876, prima ambulanţă a Crucii Roşii Române a plecat într-o misiune umanitară pe frontul sârbo-turcde la sud de Dunăre. Pe baza solidarităţii ce uneşte Societăţile Naţionale surori, prima misiune a Crucii Roşii Române avea menirea de a acorda ajutor medical militarilor răniți, indiferent de tabăra din care făceau parte.