Flacăra Iaşului, decembrie 2009 (Anul 9, nr. 2649-2651)

2009-12-03 / nr. 2649

JOI, 3 decembrie 2009 FLACARA IASULUI 2 A Specialiştii de la Secţia de Psihiatrie Pediatrică din cadrul Spitalului Socola fac minuni cu copiii traumatizaţi • secţia dedicată copiilor de la Spitalul de Psihiatrie Socola este plină tot timpul de suflete zbuciumate de la cele mai fragede vârste • pe lângă micuţii cu afecţiuni psihice cronice, aici ajung şi cazurile disperate ale unor minori care clachează în faţa problemelor • în ultimii ani, medicii de aici vorbesc de un adevărat sindrom al copiilor cu părinţi plecaţi la muncă peste hotare • tot aici au ajuns, în ultima perioadă, tot mai mulţi adolescenţi care consumă produse halucinogene procurate din "weed shop-uri" Secţia de Psihiatrie Pediatrică este un loc special în cadrul Spitalului de Psihiatrie Socola din Iaşi. De zeci de ani, specialiştii de aici şi-au făcut o misiune din salvarea unor suflete care trăiesc traume şi suferinţe de neîndurat de la cele mai fragede vârste. Cele 20 de paturi de care dispune clinica ieșeană sunt pline mai tot timpul cu copii care au mare nevoie de ajutor. Copii abuzaţi în secţia de la Spitalul de Psihiatrie Socola ajung doar cazurile cu adevărat dificile, care nu pot fi rezolvate în celelalte structuri, precum cabinetele psihologice sau psihiatrice, existente în Iaşi. "în secţia pediatrică sunt trataţi copii cu vârste între 3 şi 18 ani, iar patologia este extrem de variată", a explicat prof.dr. Călin Scripcaru, managerul Spitalului de Psihiatrie Socola. Printre pacienţii obişnuiţi din clinică se numără copii cu afecţiuni psihiatrice incurabile, precum cei cu diferite grade de retard mintal, sau cu tulburări psihiatrice şi psihologice precum autismul sau hiperkinetismul, tulburare cunoscută şi sub numele de ADHD. "De asemenea, o categorie aparte de pacienţi trataţi de specialiştii în pedopsihiatrie, care a devenit tot mai numeroasă în ultimii ani, sunt copiii care au căzut victime ale abuzurilor psihice şi fizice sau care au fost martori ai unor astfel de incidente care lasă urme adânci în psihicul fragil al micuţilor",a completat prof.dr. Scripcaru. în clinica ieşeană au fost trataţi, în ultima perioadă, chiar şi copii de 3 sau 5 ani, care au căzut victime ale abuzurilor sau neglijării adulţilor. Copii părăsiţi de părinţi încă de la începutul acestui deceniu, psihologii şi psihiatrii din clinica ieşeană au semnalat un fenomen îngrijorător, care s-a înrăutăţit odată cu trecerea anilor, tot mai mulţi copii şi adolescenţi au ajuns în grija lor după ce au fost, practic, părăsiţi de părinţii plecaţi la muncă în străinătate, care s-au mulţumit să le trimită doar bani, fără a se ocupa şi de educaţia şi dezvoltarea lor. "Am vorbit,de la început, despre un adevărat sindrom al copilului cu unul sau ambii părinţi plecaţi peste hotare. Este vorbă despre minori care sunt încredinţaţi bunicilor, rudelor sau pur şi simplu unor vecini. Aceşti copii ajung să sufere de dificultăţi de adaptare, ajung să adere la grupuri deviante, formându-şi anturaje nu tocmai potrivite, şi, în cele mai severe cazuri, ajung la spargerea codului de supravieţuire, încercând să îşi pună capăt vieţii prin diverse metode. Printre tulburările psihice deseori întâlnite în cazul adolescenţilor şi copiilor cu acest sindrom se numără depresia sau anxietatea", a explicat unul din psihologii cu o experienţă bogată în clinica ieşeană. * O altă categorie de cazuri care s-au înmulţit considerabil în clinica ieşeană în ultimii ani este reprezentată de adolescenţii care abuzează de substanţe nocive pentru sănătatea şi bunăstarea lor. "Noi ne ocupăm în special de cei care consumă alcool sau substanţe halucinogene din categoria celor vândute la «weed-shop». Aceste cazuri au devenit tot mai frecvente în ultima perioadă", a mai precizat psihologul din cadrul clinicii. Adolescenţii, în special, ajung în grija pedo-psihiatrilor după ce consumă alcool în exces sau fumează "ierburi" legale şi trec prin episoade de agitaţie extremă sau prezintă alte manifestări care îi pun în pericol şi îi sperie pe cei din jur. Pe lângă medicaţia prescrisă de medicii psihiatri, copiii beneficiază, în cadrul Secţiei de Psihiatrie Pediatrică de la Spitalul Socola, de o gamă variată de terapii menite să îi ajute să treacă mai uşor peste problemele lor. "De fiecare dată, încercăm să găsim terapia potrivită pentru fiecare copil, în funcţie de personalitate, de problemele lui specifice şi de reactivitatea lui. Facem cu ei o terapie ocupaţională, în timpul căreia îi încurajăm să creeze tot felul de obiecte cu mânuţele lor, terapie cognitiv-comportamentală, prin care îi sprijinim să adopte comportamente pozitive, ludoterapie, terapie prin joc, meloterapie, terapie prin muzică sau art-terapie, terapie prin artă. De-a lungul timpului, toate aceste terapii şi-au dovedit eficienţa şi au ajutat foarte mulţi copii sa treacă prin momentele dificile din viaţa lor", a explicat unul din specialiştii care lucrează în clinica ieşeană. "Orice demers al nostru ar fi zadarnic, dacă familia pacientului nu i-ar fi aproape" „„ Totuşi, indiferent de tratamentul urmat şi de terapia cu care sunt ajutaţi, sprijinul oferit de familie este esenţial pentru copiii cu boli sau tulburări psihice. "Orice demers al nostru ar fi zadarnic, dacă familia pacientului nui-ar fi aproape. De multe ori, facem consiliere şi cu rudele copilului, explicându-le ce trebuie să facă pentru a-i ajuta. Fără conlucrarea cu familia sau cu aparţinătorii legali ai copilului, munca noastră ar foarte dificilă",, a mai subliniat un medic din caldrul clinicii. Sorina CIOBANU Adolescenţi în derivă ! Suflete zbuciumate de la vârste fragede Terapie cu sprijinul familiei Prof.dr. Călin Scripcaru www.flacarais.ro Un caz "celebru": ■ Teodosian, copilul care şi-a ucis mama H ■ JW Unul din copiii cu probleme severe, care a poposit, preţ de câteva săptămâni, în Secţia de Psihiatrie Pediatrică de la Socola, este Teodosian Gherman, copilul care şi-ar fi ucis cu sânge rece propria mamă. La începutul lunii iulie 2009, băiatul în vârstă de 13 ani a omorât-o, se pare, pe cea care i-a dat viaţă, cu mai multe lovituri de ciocan. După ce a fost identificat de poliţişti, Teodosian a fost internat timp de mai multe săptămâni în clinica ieşeană, pentru a fi supus unor expertize psihiatrice amănunţite. Comisia deexperţi a decis că Teodosian nu suferă de vreo boală psihică şi este un copil perfect normal.. Din acest motiv, misterul din jurul crimei s-a adâncit şi mai mult. Copilul, elev la Colegiul Naţional "Costache Negruzzi", înainte de groaznicul eveniment, este cazat şi învaţă acum la Centrul de reeducare de la Târgu Frumos.