Flacăra Iaşului, februarie 2010 (Anul 10, nr. 2656-2659)

2010-02-04 / nr. 2656

Câteva sute de bolnavi sunt dializați la Iași » » • în jur 400 de persoane din Iaşi depind de dializă pentru a rămâne în viaţă • în cazul unora, tratamentul a început în urmă cu mai bine de 15 ani • la Spitalul "C. I. Parhon" funcţionează cel mai mare centru medical din ţară dedicat acestui tip de bolnavi • în România, statul îngrijeşte aproape 10 mii de persoane dializate • transplantul renal este singura şansă pentru a scăpa de dializă Pentru unii oameni, prea greu încercaţi de soartă, viaţa nu este posibilă fără conectarea săptămânală la un aparat sau fără un procedeu complicat de eliminare a toxinelor din organism. Este vorba despre bolnavii care au nevoie de dializă pentru a rămâne alături de cei dragi. La Spitalul "C. I. Parhon" din Iași sunt tratate peste 400 de persoane dializate. Dintre acestea, în jur de două treimi fac hemodializă, iar restul dializă peritoneală. "Centrul nostru este cel mai mare serviciu de hemodializă din ţară. Deservim întreaga zonă a Moldovei, iar, ca mărime, suntem printre cele mai mari unităţi de profil din lume. Mai mult, facem eforturi pentru a accepta toţi bolnavii care pot face dializa. Am avut şi pacienţi care au fost incluşi în program la 80 de ani", a afirmat prof.dr. Adrian Covic, managerul Spitalului "C. I. Parhon". O şansă unică . Bolnavii ajung în situaţia de a avea nevoie de dializă pe fondul unei insuficienţe renale severe: rinichii ajung să funcţioneze la doar 10-15 % din capacitatea lor normală, iar boala i-ar omorî dacă nu ar exista acest procedeu. Astfel, într-un fel paradoxal, persoanele dializate se pot considera "norocoase": conform studiilor efectuate de specialişti, doar 15 % din pacienţii cu boli renale grave supravieţuiesc suficient de mult pentru a putea începe tratamentul prin dializă. "Deşi nu este de dorit să se ajungă acolo, dializa reprezintă o şansă unică pentru pacienţii cu boli renale terminale. în prezent, rinichiul este singurul organ vital a cărui funcţie poate fi substituită cu succes. Rolul inimii, al plămânilor sau al ficatului nu poate fi înlocuit cu nimic altceva, în lume sunt trataţi prin dializă un milion de pacienţi, iar în fiecare an li se alătură, conform Societăţii Internaţionale de Nefrologie, alţi 250 mii", a precizat prof.dr. Covic. La nivelul ţării, specialiştii au în evidenţe aproape 10 mii de persoane dializate. La spital, de 3 ori pe săptămână Atunci când rinichii nu mai funcţionează normal, toxinele periculoase care ar trebui să fie eliminate prin urină se acumulează în organismul bolnavilor. Prin tehnici specifice, dializa elimină aceste substanţe, curăţând din nou corpul pacienţilor, cei mai mulţi din bolnavii trataţi la Iaşi depind de hemodializă, adică de "epurarea" sângelui. De 3 ori pe săptămână, aceştia trebuie să se prezinte la spital pentru a fi conectaţi la un aparat special. "Practic, tot sângele lor este trecut printr-un filtru, unde, prin difuzie şi osmoză, este curăţat de orice toxină, întreaga procedură durează 4-5 ore. Chiar dacă la mult timp, hemodializă le permite pacienţilor să ducă o viaţă normală şi sa aibă o calitate bură a vieţii între şedinţe", a completat prof.dr. Covic. Tub de plastic în abdomen Peste 100 de ieșeni fac dializă peritoneală, cea de-a doua modalitate de a curăța organismul de toxine. în acest procedeu, medicul implantează chirurgical în abdomenul pacientului un tub de plastic (cateter). Prin acest tub, periodic, se "toarnă" în abdomen aproximativ 2 litri dintr-un lichid special, numit dializat. La nivelul peritoneului (membrana puternic vascularizată care căptuşeşte cavitatea abdominală şi organele dinăuntru) are loc din schimb între acest lichid şi sânge, schimb în urma căruia toate toxinele sunt preluate de dializat. Lichidul este, apoi, eliminat din abdomen şi aruncat, iar pacientul îşi poate continua viaţa. "Spre deosebire de hemodializă, dializa peritoneală le oferă mai multă independenţă bolnavilor. După ce îi învăţăm cum să procedeze, ei îşi pot face dializa acasă, venind la spital doar o dată pe lună, pentru control. Printre pacienţii noştri cu dializă peritoneală se numără şoferi profesionişti, de exemplu, care pleacă la drumuri lungi fără probleme. Se opresc doar din când în când pentru a-şi face dializa", a relatat managerul Spitalul "C. I. Parhon". Introducerea şi eliminarea soluţiei de dializă din abdomen trebuie făcută de 4 ori pe zi, o dată la 6 ore. Alegerea uneia dintre cele 2 tehnici de dializă depinde de foarte mulţi factori, care iau în calcul atât modul de viaţă al bolnavilor, cât şi indicaţiile medicale. Transplantul, singura ieşire ! Odată instalată insuficienţa renală în fază terminală, specialiştii nu mai pot face nimic pentru a salva rinichii. Boala este ireversibilă, iar bolnavii vor fi nevoiţi să Contestat de unii, serviciul de dializă de la Spitalul "C. I. Parhon" este, pentru alţii, un model de parteneriat public-privat. În anul 2004, Guvernul României a decis sa privatizeze 8 centre de dializă din țară, în cadrul unui proiect-pilot. Serviciul ieșean a fost preluat de atunci, în urma unei licitații organizate la nivel internaţional, de multinaţionala Fresenius NefroCare. "Eu cred că situaţia de la Iaşi este un model de succes. De la privatizare, statul român nu a mai investit nimic în acest serviciu, ci a plătit doar costul aferent dializei. Casa Naţională de Asigurări de Sănătatedă aceiaşi bani ca şi pentru celelalte centre, insa, fiind o societate primacă dializă pentru tot restul vieţii. Din fericire, specialiştii ieşeni au obţinut rezultate deosebite, iar bolnavii dializaţi aici au rate de supravieţuire foarte mari. "în prezent, în centrul nostru sunt îngrijite în jur de 40 de persoane care fac dializă de peste 10 ani şi peste 35 de persoane care supravieţuiesc cu dializă de vară. Fresenius a administrat altfel fondurile şi a făcut foarte_____IV", a explicat prof.dr. Adrian Covic, consultant de specialitate pentru firma străina. Fresenius Nefrocare a cumpărat peste zeci de aparate de dializă noi, în valoare de 20-25 mii de euro fiecare, a renovat complet spaţiul alocat serviciului şi l-a dotat la cele mai noi standarde. "Practic, putem concura cu orice serviciu similar din lume. Condiţiile simt excelente, la fel şi serviciile medicale. Nu ştiu în ce alt spital din Iaşi exista câte un televizor la patul fiecărui bolnav!", a susţinut dr. Covic. Tratamentul anual al fiecărui pacient dializat costă peste 20 mii de euro, peste 15 ani. Mortalitatea înregistrată la noi, de 5-10% pe an, este mai mică decât media europeană, de 15-20% pe an", a subliniat prof.dr. Covic. Singura ieşire din cercul vicios al dializei este reprezentată de transplantul renal. Totuşi, nu toţi pacienţii au norocul de a găsi un donator potrivit. Sorina CIOBANU Vieţi dependente de aparate Prof.dr. Adrian Covic 1—1E= □ FI n d EE P L H n FIRTrfH nERiTIT - BELE FITI Ffummn - selb Fm www.flacarais.ro CENTRUL DE AFACERI INTERNATIONAL Devenim parteneri de afaceri şi este un început, lucrăm împreună şi ne asigurăm succesul! Tranzacţii imobiliare Proiectare si construcţii civile si industriale Antreprenoriat H|[^H Confecții din aluminiu cu geam termopan Amenajări interioare Operațiuni de import-export * Consultanta privind accesarea surselor de finanțare subvenționate * Consultanta in întocmirea studiilor de fezabilitate pentru accesarea de granturi (Sapard,Phare) * Consultanta in realizarea proiectelor sociale Tel. +40-232-214 Fax: +4 e-mail: ini site web: IASI- ROMANIA. str.Hatman Sendr