Flacăra Iaşului, martie 2010 (Anul 10, nr. 2660-2663)

2010-03-04 / nr. 2660

JOI, 4 martie 2010 .o . Social Breonna, Inouka, Zânei, Riana, Zoran, Elpidhofbros, Desire... ^b^BbBHHhMBMíMMÍMNMH ________ FLACĂRA IAȘULUI 2 ! Ce nume mai aleg părinţii ieşeni pentru copii • inventivitatea ieșenilor nu are limite atunci când vine vorba despre alegerea numelor copiilor • în 2009, foarte mulţi ieșeni au ales nume "speciale" pentru copiii lor • iată câteva: Breonna, Inouka, Pradhyot Nathanael, Emima Estera, Daniel Nabil, Elias Nicuşor, Elva Beatrice, Zânei, Zoran, Riana, Elpidhoforos, Elciu, Desire, Aimee, Hana, Caleb, Nezar... • în topul preferinţelor este, însă, numele Ianis sau Yanis, sute de părinţi preferând acest nume cu o semnificaţie deosebită Inventivitatea ieşenilor nu are limite atunci când vine vorba despre alegerea numelor copiilor. In ultimul an, părinţii care şi-au botezat copiii în Iaşi s-au îndreptat, intr-o proporţie considerabilă, spre nume exotice, preluate din diferite culturi. în topul preferinţelor "originale" se află numele Yanis, peste 100 de familii din Iaşi alegând să îşi boteze băieţii în acest fel. "Cred că avem de-a face cu o schimbare a structurii familiale, cu o schimbare a componenţei familiei. Este vorba despre românce care se căsătoresc cu bărbaţi de altă naţionalitate: arabi, italieni, greci, însă, acest lucru are o valabilitate limitată, nu este motivul principal pentru care apar nume cu diferite influenţe", a comentat prof.univ.dr. Nicu Gavriluţă, sociolog şi decan al Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii "Al.I.Cuza". Unele nume sunt alese doar pentru că sună frumos La nivel naţional, potrivit studiilor Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor din Ministerul Administraţiei şi Internelor, copiii născuţi în ultimii 3 ani se numesc cel mai adesea Andrei, Alexandru, Gabriel, Ionuţ sau Ştefan. Pentru fete, cele mai întâlnite nume sunt Maria, Elena sau Ioana, dar şi Andreea şi Alexandra. Cu toate acestea, ponderea numelor străine începe să devină importantă. "Ceea ce nu s-a făcut în ţara noastră este o cercetare privind motivaţia numelor alese de părinţi, justificarea lor. S-ar putea ca unele, nume să fie alese doar pentru că sună frumos", a mai spus sociologul. Janis-Yanis, "dar de la Dumnezeu" în 2009, sute de băieţi născuţi în Iaşi au primit diferite variaţiuni ale numelui Yanis. Chiar dacă un astfel de prenume nu dărea bine alături de un nume de omilie specific românesc, precum Ciubotaru, Popescu sau Stanciu, părinţii optează pentru el din diferite motive. Numele Ianis-Yanis este de origine evreiască. "Este uşor de înţeles de ce foarte mulţi părinţi au optat pentru numele Ianis sau Yanis, deoarece acesta înseamnă, de fapt, «dar de la Dumnezeu»", a susţinut Marius Bodoga, şeful Serviciului de Stare Civilă Iaşi. Pe de altă parte, o sursă de inspiraţie ar putea fi chiar numele copilului celui mai iubit fotbalist român,Gheorghe Hagi. Un alt nume inspirat de la vedetele autohtone este Ayan. Acest nume îl poartă şi fiul vedetei de televiziune Mihaela Rădulescu. în Somalia, acest nume este destinat sexului feminin şi poate fi tradus ca "luminoasă". ’ "Nu cred că etimologia cuvântului este ceea ce i-a inspirat pe părinţi să aleagă nume precum Ianis.’Mai degrabă, consider că Ianis a fost ales ca o formă de alint, de la Ion", a opinat prof.univ.dr. Nicu Gavriluţă. "Căpşunarii" s-au inspirat din ţara în care muncesc . Multe dintre numele copiilor născuţi în 2009 au la origine nume din ţara unde au lucrat părinţii"căpşunari". Din Marea Britannie se trag nume precum Edward, Kevin, Patryc, Justin Ray, Raymond, Chad, Abigail, Sarah, Jessica sau William. Cristiano Ronaldo este numele, inspirat, evident, de celebrul fotbalist portughez, primit de un băiețel născut în 2009. "De asemenea, multe dintre numele copiilor sunt italiene. Printre acestea se numără Matteo, Alberto, Mario, Roberto, Fabian, Matias. De asemenea, nu lipsesc nume precum Naomi, Phileas, Ariadna, Michele, Dafne, Cristian Alejandro, Medeea, Markus, Nezar, Alessia, Chloe sau Damaris", a afirmat Marius Bodoga. Cele mai ciudate nume înregistrate la Iași în 2009 Printre cele mai ciudate nume alese de ieșeni în 2009 se numără Breonna, Inouka, Pradhyot Nathanael, Emima Estera, Daniel Nabil, Elias Nicosor, Elva Beatrice, Zânei, Zoran, Riana, Elpidhoforos, Elciu, Desire, Aimee, Hana, Caleb sau Nezar. "Alegerea numelor unor copii este o formă de refulare a unor înfrângeri suferite de aceştia. Unele prenume sunt alese după scenarii cinematografice, din filme. Alegerea acestora vine şi ca un transfer al personalităţii personajului, însă şi cu speranţa unui destin frumos", a mai comentat prof.univ.dr. Nicu Gavriluţă. Iulia s-a tranformat în Julia, iar Andreea în Deea Erik-Eric, Enrico sau Maya sunt, de asemenea, destul de des utilizate. Alte nume au fost "modernizate": Iulian sau Iulia nu mai sunt la modă și au fost înlocuite de Giulio-Julius și Giulia- Julia. Şi Andreea a devenit, în ultimul timp, Deea. Mulţi copii născuţi în luna decembrie au prenumele Nicolae sau Nicoleta, însă şi mai mulţi au derivate precum Nicole, Nicolas, Nikolas. www.flacarais.roCam toate numele inedite sunt însoţite de un nume de sfânt, unul dintre cei sărbătoriţi în luna în care s-a născut copilul. "Aproape 80% dintre cei care îşi botează copiii preferă ca aceştia să aibă două prenume, fie că este vorba despre un al doilea nume de sfânt, fie că sunt 2 nume aleatorii în funcţie de preferinţele părinţilor", a afirmat şeful Stării Civile. "Este păcat că în multe cazuri se neglijează tradiţia ortodoxă. Suntem un popor majoritar ortodox, la ultimul recensământ 87,8% dintre români au declarat că sunt ortodocşi. Deseori, însă, numele ales este dublat de un nume tradiţional românesc", a mai spus prof.univ.dr. Nicu Gavriluţă. în 2009, în Iaşi s-au înregistrat peste 9.000 de naşteri. Francesca STOIAN Deşi la băieţi numele nou intrate In clasament sunt mai numeroase decât la fete, românii le aleg In proporţii mari pe cefe româneşti. CENTRUL DE AFACERI INTERNAŢIONAL Devenim parteneri de afaceri și este un inceput, lucrăm împreună și ne asigurăm succesul! * Tranzacţii imobiliare * Proiectare si construcţii civile si industriale * Antreprenoriat * Confecţii din aluminiu cu geam termopan * Amenajări interioare * Operaţiuni de import-export * Consultanta privind accesarea surselor de finanțare subvenționate * Consultanta in întocmirea studiilor de fezabilitate pentru accesarea de granturi (Sapard,Phare) * Consultanta in realizarea proiectelor sociale Tel: +40-232-214700 Fax: +40-232-211806