Flacăra Moinestiului, 1963 (Anul 10, nr. 653-755)

1963-01-05 / nr. 653

ANUL XX NR. 653 (854) SIMBATA 5 IANUARIE 1 20 BANI Spor la muncă în noul an! ... '1: I i: 111 i 11 ■ N11111!: 11 Am pașii de citeva zile intr-un an nou, anul 1963, cel de-al patrulea an al planului de 6 ani. Se cuvine ca la acest început de an să privim la ceea ce am facut pînă acum și la ceea ce vom face in viitor. Minunate și de o deosebită importanță sînt realizările oamenilor muncii din țara noastră conduși de partid. Anul 1962 se înscrie in istoria patriei noastre prin realizări deosebite. Încheierea colectivizării agriculturii cu aproape 4 ani mai devreme decit prevedeau hotăririle Congresului al 111-lea al P.M.R. ilustrează in mod cit se poate de convingător justețea liniei politice a partidului nostru, in țara noastră socialismul a învins in mod definitiv la orașe și sate. Tot atît de valoroase sunt succesele obținute de oamenii muncii din patria noastră și in celelalte domenii de activitate, întreaga patrie este un șantier de construcție. Ca rezultat al grijii partidului și guvernului nostru viața oamenilor muncii devine tot mai bogată și îmbelșugată. In anul care a trecut, succese valoroase au obținut și oamenii muncii din raionul nostru. Conduși și îndrumați de partid ei s-au întrecut pentru a ft a patriei produse tot mai multe și de calitate superioară. Dovada o face faptul că încă cu multă vreme înainte de sfirșitul anului, numeroase colective de muncitori și-au realizat planul de producție și au obținut însemnate economii la prețul de cost. Colectiviștii din raion, majoritatea in primul an de activitate, au încheiat anul 1962 cu un bogat bilanț punând baze solide producției anului viitor. Toate acestea ilustrează hărnicia cu care s-a muncit, interesul manifestat in îndepliniri a sarcinilor trasate de partid. Privind realizările obținute, oamenii muncii din raionul nostru au pășit cu multă încredere in anul 1963, dornici ca chiar din primele zile să realizeze succese de seamă. Colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderile raionului au luat cunoștință cu mult înainte de sarcinile de iiXiilüiüiiiiiiiiiitiiNtjiiiiiiiiüririiiiiitiuKiifiingniri plan ale anului 1963. Aceasta a creat condiții favorabile pentru a se lua măsurile necesare îndeplinirii in mod ritmic a planului de producție. Dezbaterea cifrelor de plan pe anul acesta, nu toate secțiile și întreprinderile raionului a produs un larg ecou in rândul muncitorilor. Ei și-au afirmat încrederea și hotărirea că sarcinile de plan sunt mobilizatoare și realizabile. Măsurile tehnico-organizatorice luate în acest scop, îndeplinirea lor cu multă conștiinciozitate vor asigura ca fiecare întreprindere să-și realizeze încă din primele zile sarcinile de plan. Muncitorii petroliști, mineri, forestieri și ceilalți oameni ai muncii din raion cunosc ce au de făcut in acest an. Sub îndrumarea și conducerea organizațiilor de partid ci au pornit hotărâți la muncă pentru a da viață sarcinilor trasate de partid. O serie de întreprinderi, și mai cu seamă schemile petrolifere, au încheiat anul trecut cu rămineri în urma in ce privește realizarea sarcinilor de plan. Invazind din experiența anului trecut, a lipsurilor semnalate, va trebui ca, chiar din primele zile ale acestui an, să se ia cele mai bune măsuri pentru îmbunătățirea activității economice. O mai bună organizare a muncii in schelele petrolifere, o atitudine combativă și intransigentă față de lipsuri vor crea condiții ca planul de producție să fie îndeplinit lună de lună, decadă cu decadă. Colectiviștii din raion au pășit cu multă încredere în anul 1963. Ei sunt hotăriți ca reuiturile lor in acest an să fie tot mai bogate in întărirea și dezvoltarea gospodăriilor colective. De altfel, acum in toate G.A.C. se învață cu multă asiduitate, se însușesc noi cunoștințe agrozootehnice menite să contribuie la creșterea producției agricole, vegetale și animale. Invățind din experiența anului trecut, aplicină nu practică noi măsuri și procedee de lucru, oamenii muncii din raionul nostru conduși de organizațiile de partid vor obține succese importante în toate domeniile de activitate. Acum, la început de an, noi vă dorim spor la muncă, dragi tovarăși ! ulnlNIIIIIHUJIlllllllElilügünä,ltllllîeiiBllll:ll<l I r Sărbătorirea succesului Pentru activitate ireproșabila și rezultatele deosebit de valoroase obținute în anul 1962, colectivului Termocentralei românești i s-a decernat „Drapelul roșu“ de sector fruntaș pe întreprinderea regională de electricitate Bacău. In cadrul adunării, tov. inginer Gheorghe Stoica, directorul I.R.E. Bacau, a scos în evidență, cu mulltă satisfacție, succesele obținute de [.colectivul de runcă al Termocentra lei Comănești, în producerea și furnizarea către consumatori a energiei electrice necesare în mod permanent, la parametrii optimi și la un preț de cost scăzut. Mîndri de titlul de fruntași cîștigat în întrecerea desfășurată cu celelalte colective din cadrul I. R. E. Bacău, cu prilejul adunării festive, mulți muncitori, ingineri și tehnicieni au vorbit cu însuflețire despre hotărîrea cu care vor munci pentru a ridica pe culmi și mai înalte bunul renume pe care l-au dobîndit. La sfîrșitul adunării festive, pentru rezultate deosebite în muncă, au fost premiați o serie de muncitori și cadre tehnice printre care se numără și tov. Florian Pandele, Ion Stanciu, Florentin Dumitriu, Nicoae Popiuc, ing. loan Mihai și alții. I. BIRZAN , electrician, Termocentrala Comănești NICOLAE POPIUC, muncitor fruntaș |l SUCCESE DE SEAMĂ LAÎNCEPUT DE AN Prima „șarja" de lumina La Termocentrala Comânești, si in timp ce zeci de familii ale energeticienilor Își petreceau revelionul, colectivul de muncitori și tehnicieni condus de inginerul Emil Wagner veghea cu grijă la panourile de comandă ale agregatelor producătoare de energie electrică. Aflîndu-se in acest schimb de onoare, muncitorii üli. Spiridon, P. Ardeleanu, V. Dascălu, Ion Gh. Lungu și alții, au elaborat prima „șarjă" de energie electrică a Anului nou. Această „șarjă“ de lumină s-a revărsat din belșug In casele oamenilor din raionul nostru în noaptea de revelion. Ea a fost un prim cadou făcut noului an de către acești oameni, prezenți la pupitrele din sala de comandă, din sala turbogeneratorilor și de cazane. Să întocmim cu grija dările de seamă și planurile de producție în G. A. C. ■ . La începutul acestui an nou, gospodăriile agricole colective din raionul nostru se află în fața unui eveniment deosebit de important pentru activitatea lor de viitor. Consiliile de conducere și sfaturile populare comunale au menirea să pregătească în mod temeinic adunările de dări de seamă,anuale, să dezbată și să aprobe planurile de producție și cifrele de plan pe anul 1963. Pentru ca dările de seamă să facă o analiză profundă asupra activității desfășurată de G.A.C. și planurile de producție să reflecte posibilitățile reale existente în raion, organizațiile de partid și organele tehnice ale consiliului agricol raional trebuie să acorde un ajutor permanent consiliilor de conducere și staturilor populare comunale. în această perioadă de activitate gospodărească bogată, președinții și membrii consiliilor de conducere, inginerii și ceilalți specialiști din Q.A.C. și comune trebuie să întocmească dări de seamă care să facă o analiză temeinică a întregii activități, în planurile de producție să se prevadă măsuri eficiente cu privire la folosirea tuturor resurselor și posibilităților materiale și gospodărești pentru obținerea unor producții mai mari în toate sectoarele, în scopul dezvoltării și întăririi puterii economice și organizatorice a tuturor gospodăriilor colective. Pregătirea acestor materiale de analiză, de experiență și perspectivă, trebuie făcută cu mult simț de răspundere și operativitate, într-o strînsă legătură cu pregătirea dezbaterii cifrelor de plan pe anul 1963. In alcest scop este necesar ca adunările generale cu colectiviștii să fie organizate din vreme și să fie stabilite obiectivele principale, care să prilejuiască discuții interesante și propuneri îndrăznețe din partea oamenilor, în scopul asigurării tuturor condițiilor pentru o activitate organizatorică și tehnică rodnică în G.A.C. consiliul agricol, sub îndrumarea și cu sprijinul efectiv al sfatului popular raional a organizat dezbaterea pe larg într-o consfătuire a cifrelor de plan pe anul 1963. De asemenea, s-a arătat felul cum trebuie întocmite dările de seamă anuale, pregătite adunările generale cu țăranii colectiviști și planurile de producție pe baza posibilităților existente. La consfătuire aceste probleme au fost discutate cu mult interes de către președinții sfaturilor populare comunale și ai G.A.C., ingineri agronomi și medici veterinari, contabilii și secretarii organizațiilor de partid din unitățile socialiste agricole. Cu toții și-au adus contribuția la reușita lucrărilor consfătuirii prin propunerile gospodărești pe care le-au făcut. In cadrul consfătuirii, participanții au fost ajutați să se înarmeze cu cele mai noi și eficiente metode de lucru in pregătirea materialelor și a adunărilor cu colectiviștii, pentru analiza muncii în G.A.C. De asemenea, li s-a arătat cum să întocmească planurile de producție și pe cele de măsuri tehnico-organizatorice. După expunerea cifrelor de plan pe anul 1963 de către tov. inginer * M. Diaconu, președintele consiliului agricol raional, s-au purtat discuții și s-au făcut propuneri. Apoi, tov. Constantin Trifon, prim-secretar al Comitetului raional Moinești al P.M.R. și inginerul Toma Gargală, vicepreședinte în Consiliul agricol regional Bacău, au instruit participanții la consfătuire și i-au chemat să-și dăruiască toată puterea de muncă mobilizării țăranilor colectiviști din raionul nostru la îndeplinirea sarcinilor puse de partid pentru obținerea unor recolte și mai bogate în acest an. Datorită grijii colectiviștilor din Grigoreni, acum, cînd iarna își manifestă prezența prin ger și zăpezi, animalele de producție au grajduri spațioase, trainice și călduroase. UN CLIȘEU : unul din grajdurile G. A. C. din comuna Grigoreni. Vorbe Folosind experiența bogată acumulată în anul care a trecut, muncitorii petroliști din cadrul întreprinderii de transporturi, ateliere și baza tubulară Moinești, cu ocazia dezbaterii cifrelor de plan și-au exprimat convingerea că sarcinile care le revin în anul 1963 sînt realizabile și că se pot obține succese și mai mari, îmi amintesc cuvintele maistrului Vasile Jinga : „Muncitorii bazei tubulare sînt hotăriți ca în anul 1963 să obțină rezultate mai bune în ce privește controlul și reparația materialului tubular“. Apoi, comunistul Vasile Jinga și-a luat, în numele colectivului de muncă, angajamentul că va face economii la prețul de cost în valoare de 200.000 de lei. Rezultatele bune obținute în primele zile ale anului de către muncitorii petroliști de la baza tubulară, confirmă odată în plus că acest harnic colectiv se va achita și fac cu cinste de sarcinile care îi revin în acest an, iar calitatea lucrărilor va fi superioară. Trebuie remarcat faptul că plănui de măsuri tehnico-organizatorice elaborat de către conducerea întreprinderii privind îndeplinirea în mod ritmic a planului de producție pe acest an, a căpătat, încă din primele zile ale anului, conturul cerut. Cele 21 de obiective prevăzute în acest plan, vor duce cu siguranță la obținerea scopului propus, de a obține o productivitate sporită și lucrări de bună calitate prin ridicarea calificării muncitorilor la nivelul cerințelor tehnicii noi. Avîntul cu care a fost începută munca în noul an, demonstrează că muncitorii petroliști de la Intreprinderea transporturi, ateliere și baza tubulară Moinești sînt capabili să realizeze înainte de termen angajamentul de a face economii la prețul de cost în valoare de peste 580.000 de lei. Astfel, încă din primele zile ale anului au fost începute, în cadrul atelierului central, lucrări de asamblare la două grupuri electrogene dintre care unul a fost gata la sfîrșitul zilei de 3 ianuarie 1963. La mecanica grea s-a lucrat la o pompă 5x10 țoli, iar la un prevenitor de erupție de 13 3/8 țoli a fost terminată reparația în aceeași zi. S-au terminat de asemenea reparațiile la un reductor „1 Mai“ cu două motoare electrice și la o sită vibratoare. La toate aceste lucrări și-au adus aportul colectivele de muncitori de la hala de motoare și mecanica grea. GH. MANEA, I.T.A.B.T. Moinești Iureș de muncă în abataje Mai era încă vreme de două ore pînă la ivirea zorilor, dar pe șantierul galeriei de coasta al I. M. Comănești apăruse o puzderie de lumini. Asemenea unor licurici jucăuși, aceste lumini erau lămpile minerilor de la Sectorul R.A.L., care intrau în schimbul de dimineață din prima zi a noului an de muncă, înarmate cu mecanismele de tăiat cărbune, de sfredelit și pușcat rocile din subteran, de transportat și executat lucrări de armare, colectivele, de mineri s-au pornit cu trendlețul prin galeria de coastă către locurile de producție. Stăpîniți de un putenic entuziasm și cu forțe înzecite, ortacii, acești minunați oameni ai adîncurilor, au destrămat cu lămpașele lor întunericul din mine. O dată cu această feerie de lumini, ei au dat viață galeriilor și abatajelor cu energia lor creatoare însuflețind mecanismele în întrecerea pentru o producție sporită de cărbune în anul 1963. Noul iureș pe care l-au imprimat muncii chiar din primele zile ale anului nou minerii comâneștenii este străbătut de o notă pasionantă- Pornită din firea oamenilor, care se dăruiesc din toată inima cauzei nobile a socialismului, această pasiune se reflectă în zecile de tone de cărbune extrase peste plan din abataje și în calitatea superioară a lucrărilor miniere executate. Plinind în centrul muncii lor înfăptuirea măsurilor tehnico-organizatorice, colectivele de mineri au început să dea viață propunerilor făcute și angajamentelor luate cu prilejul dezbaterii cifrelor de plan pe anul 1963. Din prima zi, în schimbul de dimineață, aprovizionarea locurilor de muncă cu materiale și vagonete s-a făcut în condiții bune. De asemenea, a fost asigurată energia necesară pentru punerea în funcțiune a mecanismelor, iar organizarea muncii s-a făcut cu ajutorul meiijlocit al maiștrilor ți tehnicienilor, în acest fel munca a cunoscut un ritm intens și rezultatele obținute au fost cele scontate. CURS PENTRU CRESCĂTORII DE ALBINE Filiala apicolă Moinești, a Asociației crescătorilor de albine, a organizat, cu ajutorul Consiliului agricol raional Moinești, expunerea unui ciclu de lecții apicole în cadrul unui curs cu durata de 6 luni. Lecțiile sunt ținute în fiecare sîmbătă după-amiază în localul Școlii de S ani din orașul Comănești. Pînă în prezent la acest curs au fost predate un număr de 5 lecții, din cele 30 planificate, de către specialiști în apicultura, ingineri, tehnicieni și profesori. Prin conținutul său, acest curs are ca scop pregătirea de colectiviști stupari pentru gospodăriile agricole colective. De la început cursurile sunt frecventate de un număr de 48 de țărani colectiviști din gospodăriile agricole colective din comunele Pîrjol, Ardeoani, Berești-Tazlău, Poduri și altele. Cu toate că timpul este destul de înaintat, totuși conducerile gospodăriilor agricole colective din comunele Scorțeni, Tescani, Strugari, Solonț și Măgirești, care nici pînă în prezent nu au răspuns la chemarea consiliului agricol raional, trebuie să trimită de îndată cîte 1-2 colectiviști la acest curs, îndrumați să frecventeze cu regularitate ciclul de secții apicole din cadrul cursului, gospodăriile agricole colective își vor pregăti din timp crescători de albine pentru stupinele ce le vor înființa în cadrul comunelor în vara acestui an. PLATON GHIOC tehnician. Filiala apicolă Moinești Se înfrumusețează orașul Pentru anul 1963 sunt prevăzute a fi date in folosință noi blocuri. IN FOTOGRAFIE : din blocurile de locuințe terminate și date in folosință in anul 1962 in orașul Moinești./VVWV Prime de vechime pentru mineri In ajunul anului nou, la mi fost acordate prime de vechime in inginerilor care au desfășurat educție. Valoarea totală a primelor 1.700.000 de lei și este mai mare 1961. Pentru activitate ireproșabilă plinei la locul de muncă, au fost parte din muncitorii care execută Din rîndul minerilor fruntași, ran, care au primit recompense de Th. Bilineanu, V. Adam, N. Barberchiu și mulți, alții. Ei au prs 2.000—2.700 de lei fiecare, nete care aparțin I. M. Comănești au tiferilor, tehnicienilor, maiștrilor și activitate rodnică în procesul de proacordare depășește suma de cu peste 200.000 de lei față de anul și îmbunătățirea muncii și a mineiacordate prime de vechime și la 6 lucrări la suprafața minelor, cu activitate îndelungată în subtevechime, fac parte Gheorghe Albu,bu, N. Chiriluș, Gh. A. Crețu, N. mit prime de vechime în valoare de Din inițiativa comisiei de femei La Solonț există o bună experiență în ce privește desfășurarea unei susținute activități culturale și mai cu seamă acum în perioada de iarnă. Se urmărește ca întreaga activitate cultural-eiducativă prin formele ei multiple să participe la creșterea conștiinței socialiste a colectiviștilor și implicit la întărirea și dezvoltarea G. A. C. După succesul remarcabil obținut de echipa artistică a căminului cultural din Solonț la faza pe țară a celui deal Ill-lea Festival „I. L. Caragiale“ comisia de femei din G.A.C. „Victoria" Solonț (președinta Eugenia Ursache) a organizat cu colectivistele din satul de centru o brigadă artistică de agitație care, de curînd, a și prezentat în fața a peste 400 de colectiviști primul program. Programul brigăzii, pregătit de tovarășele Aurelia Șalaru, Maria Nicolau și altele, s-a bucurat de mult succes. MIHAI ȘALARU profesor — Solonț