Flacăra Sibiului, 1954 (Anul 11, nr. 2373-2475)

1954-01-06 / nr. 2373

Pag. 4 privitoare la în anii (Urmare din pag. 3-a) „întreprinderii de Stat pentru Cumpărarea şi Vânzarea Animalelor de Rasă şi Muncă“. Ministerul Finanţelor, la propunerile Ministerului Agriculturii şi Silviculturii, va aloca în fiecare an creditele necesare gospodăriilor agricole colective şi mijloacele financiare necesare gospodăriilor agricole de stat, hergheliilor şi depozitelor de armăsari care au sarcina de a organiza centre de creştere a mâinilor. ART. 23. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi sfaturile populare sunt obligate să asigure baza furajeră în fiecare gospodărie agricolă de stat, herghelie, depozit de armăsari şi în celelalte gospodării agricole care au ferme de creşterea cailor — repartizând în acest scop suprafeţele necesare — şi să organizeze hrănirea şi întreţinerea raţională a cailor şi creşterea dirijată a mânjilor. ART. 24. — Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole şi Ministerul Agriculturii şi Silviculturii sunt obligate ca, începând din anul 1954, să stabilească anual pentru fiecare herghelie şi depozit de armăsari astfel de sarcini cu privire la predarea către stat a produselor agricole şi animale încât să lase hergheliilor şi depozitelor de armăsari cantităţile necesare de seminţe de concentrate şi de furaje. ART. 35. — Pentru asigurarea albinelor cu hrană se obligă gospodăriile agricole de stat şi se recomandă gospodăriilor agricole colective să rezerve pentru fiecare stupină parcele speciale în suprafaţă de cel puţin 3 ha, pentru a fi însămânţate cu plante melifere. ART. 36. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare sunt obligate să ia măsuri pentru combaterea bolilor la albine şi să acorde o deosebită atenţie lichidării „rocei“ şi pentru asigurarea întreţinerii raţionale a albinelor în diferite perioade ale anului. ART. 37. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii va organiza în cursul anului 1954 o întreprindere Republicană pentru deservirea agro-zootehnică a stupinelor, asigurarea lor cu stupi sistematici, inventar, utilaj şi faguri artificiali, necesari întreprinderilor agricole de stat, gospodăriilor agricole colective şi țăranilor individuali. ART. 38. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii va prezenta până la 1 Mai 1954 Consiliului de Miniştri: a) Propuneri cu privire la organizarea în locurile bogate în floră meliferă a unor gospodării agricole de stat specializate în apicultura; b) Planul de producţie şi aprovizionare privind confecţionarea stupilor sistematici, fabricarea fagurilor artificiali, a utilajului şi a inventarului pentru stupărit în cantităţi îndestulătoare. CAPITOLUL VIII Consolidarea şi lărgirea bazei furajere ART. 39. — Pentru consolidarea şi extinderea suprafeţelor totale însămânţate şi creştereaproducţiei la hectar a ierburilor anuale şi perene, a rădăcinoaselor furajere, a bostănoaselor furajere şi a culturilor pentru siloz aşa cum sunt prevăzute în Capitolul I (Sarcinile principale în domeniul creşterii animalelor), Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare trebue să ia măsuri pentru aplicarea pe scară largă a agrotehnicii înaintate, pentru pregătirea solului, aplicarea îngrăşămintelor, însămânţarea şi îngrijirea semănăturilor de culturi furajere. In cazurile în care planul privind suprafeţele cu ierburi perene vechi nu este îndeplinit, se vor mări, corespunzător, suprafeţele însămânţate cu ierburi anuale şi alte culturi furajere. In regiunile de stepă şi silvostepă, se vor mări suprafeţele însămânţate cu lucernă, iarbă de Sudan şi borceag pentru fân, iar pentru siloz, porumb, floarea soarelui, dovleci şi amestec de porumb cu floarea soarelui. In regiunile de deal se va extinde cultura porumbului pentru boabe, a sparcetei şi a amestecului de sparcetă cu graminee, iar pentru furaje suculente se va mări suprafaţa cultivată cu cartofi furajeri. ART. 40. — Pentru crearea unei baze furajere stabile și pentru introducerea asolamentelor cu ierburi perene în gospodăriile agricole de stat și în gospodăriile agricole colective, Ministerul Agriculturii și Silviculturii și Sfaturile Populare vor lua măsuri pentru asigurarea producţiei de seminţe şi ierburi leguminoase şi graminee perene şi anuale, în fiecare gospodărie şi crearea fondului de seminţe de rezervă din aceste ierburi, vor da atenţie deosebită înmulţirii soiurilor locale cu producţie mai mare la hectar, rezistente la secetă şi la ger, astfel încât suprafaţa cu seminceri de ierburi perene şi anuale să ajungă în anul 1954 la cel puţin 170.000 ha., din care 110.000 ha. seminceri de ierburi perene şi 60.000 ha. seminceri de ierburi anuale, în anul 1955 de cel puţin 195.000 ha. din care 125.000 ha., seminceri de ierburi perene şi 70.000 ha. seminceri de ierburi anuale şi în anul 1956 de cel puţin 230.000 ha., din care 150.000 ha. seminceri de ierburi perene şi 80.000 ha. seminceri de ierburi anuale. La producerea seminţelor de ierburi perene şi anuale se va acorda o atenţie deosebită producerii seminţelor de lucerna, trifoi, iarbă de Sudan, sparcetă, timoftică, sorg zaharat, borceag şi de alte ierburi din cele mai valoroase. Pentru refacerea păşunilor şi fâneţelor naturale, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor organiza începând cu anul 1954 loturi semincere pe o suprafaţă de până la 200 ha, de fiecare raion situat în zonă de stepă şi de deal, pentru producerea seminţelor de ierburi perene şi anuale pentru păşuni şi fâneţe. De asemenea, vor organiza în anul 1954 un număr de 68 loturi semincere, în 1955 un număr de 100, iar în 1958 un număr de 150 loturi semincere. ART. 41. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor lua măsuri pentru producerea nutreţurilor suculente şi prepararea nutreţului murat pentru vite. Se va da o atenţie deosebită insilozării timpurii a nutreţurilor. Se vor folosi pe scară largă pentru insilozare nutreţurile cultivate în acest scop, precum şi ierburile spontane, buruienile, otava de pe fâneţe, precum şi resturile culturilor în scopul folosirii raţionale a păşunilor şi măririi continue a productivităţii lor, se interzice Sfaturilor Populare de a schimba în fiecare an păşunile repartizate satelor. Deasemenea este interzisă orice schimbare de destinaţie a suprafeţelor de păşuni fără aprobarea prealabilă pentru fiecare caz în parte a Ministerului Agriculturii şi Silviculturii. Comitetul de Stat al Planificării şi Ministerul Agriculturii şi Silviculturii vor include anual, începând cu 1954, în planul lucrărilor executate cu tractoarele staţiunilor de maşini şi tractoare, aplicarea măsurilor pentru îmbunătăţirea fâneţelor şi păşunilor comunale şi ale gospodăriilor agricole colective conform contractelor încheiate cu Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare comunale şi cu gospodăriile agricole colective. Pentru asigurarea adăpatului vitelor la păşunat, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare sunt obligate ca în cursul anilor 1954—1956 să asigure construcţia fântânilor necesare adăpării în condiţiuni satisfăcătoare a tuturor animalelor atât în perioada de stabulaţie, cât şi pe păşune. ART. 44. — Ministerul Agriculturii și Silviculturii și Sfaturile Populare vor asigura executarea la timp a cositului fânului, terminând complet recoltarea (inclusiv așezarea în stoguri) până la începerea recoltării cerealelor, iar recoltarea fânului de pe terenurile cu ierburi cultivate să se facă în momentul cel mai potrivit. ART. 45. — In scopul îmbunătăţirii continue şi folosirii raţionale a fâneţelor şi păşunilor naturale, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare sunt obligate ca în anii 1954—1955 să execute cartarea furajere, tehnice şi legate (frunzele de sfeclă de 2. şi alte rădăcinoase, zarzavatiartofi, etc.). In scopul obţinenei cantităţi suplimentare dereţuri pentru insilozare seigă întreprinderile agricole di şi se recomandă gospodării agricole colective şi individual a semăna în mirişte porumbarea soarelui şi alte culturiajere pentru insilozare. ART. 42. — In scopul asirii animalelor cu nutreţuri sunte de bună calitate, Ministeruliculturii şi Silviculturii, S.ile Populare şi gospodăriile sale de stat vor asigura începâtin anul 1954 insilozarea nutrelor în cantitate de cel puţin 3 mine pentru fiecare vacă de lup să organizeze construirea silcilor simple şi căptuşite astfel se asigure posibilitatea de visare a întregii cantităţi de ape necesare. Se recomandă gospodar agricole colective să ia ele aceste măsuri. Comitetul de Stat alificării, pe baza cererilor sehiciilor de stat și colective repartiza anual materialele mare efectuării acestor constrite în proporțiile stabilite prin plirile anuale de stat. ART. 43. — Ministerul Adulturii și Silviculturii și Serile Populare sunt obligate ca,cepând cu anul 1954, să aplic măsuri pentru îmbunătăţirea netelor şi a păşunilor nature Se stabileşte următorul plan mrăsuri minime pentru amelirea fâneţelor şi păşunilor, fâneţelor şi păşunilor, iar Iisterul Finanţelor va asigura rodurile necesare efectuării tarilor. ART. 46. — In scopul revii bazei furajere şi în specia păşunatului pentru animie aparţinând ţăranilor cu godărie individuală, gospodări agricole colective şi întreprierilor agricole de stat, Minisul Agriculturii şi Silviculturii ,e obligat ca împreună cu Coreţele Executive ale Sfatuii Populare să stabilească în fiece an cel mai târziu până la 1 %, suprafețele de poieni, pavete neregenerate, păduri brăcii, păduri bătrâne care pot fi penate fără a dăuna economi forestiere. ART. 47. — Comitetul de £ pentru colectarea produselor al colo şi Ministerul Industriei Imentare sunt obligate să crească producţia de brich pentru hrana animalelor în c vor fi folosite şi deşeurile indstriei alimentare. Se obligă Comitetul de S pentru Colectarea Produse Agricole şi Centrocoop-ul vândă gospodăriilor agricole elective, gospodăriilor ţărani, muncitori, la preţul oficial , stat, 10 kg. şroturi pentru fiecar 100 kg. sămânţă floarea soareli vândută de acestea statului pest cota obligatorie. Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole , Ministerul Industriei Alimentare, împreună cu Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, sunt obligate să prezinte Consiliului de Miniştri cel mai târziu până la 1 Mai 1954,, propuneri privind sporirea capacităţii de producţie a brichetelor furajere, nutreţurilor combinate din deşeurile industriei alimentare şi a drojdiei furajere. (Continuare în pag. 6-a) LEGEA măsurile pentru dezvoltarea creşterii animalelor, 1954-1956, în Republica Populară Română în mii hect 1954 1955 ,56 Ingrăşarea pajiştei 200,0 225,0 0,0 Aratul fâneţelor şi păşunilorpuţin producătoare şi semănatul pe aceste suprafeţe a culturilor furajere 235,0 250,0 1,0 Asanarea fâneţelor şi păşunilor înmlăştinate 10,0 15,0 1,0 Defrişarea şi curăţirea fâneţelor şi păşunilor 55,0 65,0 1,0 CAPITOLUL VI Creşterea pasărilor şi animalelor mici ART. 25. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor lua măsuri pentru mărirea efectivului de păsări în gospodăriile individuale ţărăneşti, în gospodăriile agricole colective şi în gospodăriile agricole de stat, folosindu-se la maximum condiţiile naturale favorabile, existente în ţară pentru creşterea păsărilor de apă. In scopul îndeplinirii planului de sporire a efectivului de păsări, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare regionale sunt obligate: a) Să mărească capacitatea incubatoarelor, astfel ca în anul 1954 să ajungă la o capacitate de cel puţin 1.800.000 ouă, în anul 1955, de cel puţin 2.200.000 ouă, iar în anul 1956 de circa 3.000.000 ouă. b) Să organizeze în anul 1954 pe lângă Sfaturile Populare raionale un număr de circa 90 staţiuni de incubaţie artificială permanente. c) Să organizeze centre avicole de incubaţie, astfel ca în anul 1956 să funcţioneze un număr de 12 centre dotate cu clădirile, utilajul, incubatoarele şi personalul necesar. ART. 26. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii va organiza în anul 1954 o unitate specializată în construcţia incubatoarelor şi a pieselor anexe. ART. 27. — In scopul asigurării staţiunilor de incubaţie şi a centrelor de incubaţie cu ouă de rasă, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor îndruma gospodăriile agricole colective să organizeze ferme avicole cu material de elită. Staţiunile de incubaţie şi centrele avicole de incubaţie vor avea sarcina de a îndruma creşterea păsărilor din gospodăriile agricole colective şi individuale situate în zona lor de activitate. ART. 28. — Staţiunile de incubaţie şi centrele avicole de incubaţie vor livra contra cost în gospodăriile agricole colective, colectiviştilor, muncitorilor, funcţionarilor şi gospodăriilor individuale ţărăneşti în anul 1954 un număr de 450.000 pui de o zi; în anul 1955 un număr de 625.000 pui de o zi și în anul 1956 un număr de 1.400.000 pui de o zi. ART. 29. — Ministerul Agriculturii și Silviculturii și Sfaturile Populare vor lua măsuri pentru a se asigura cu hrană și adăposturi necesare în fermele și gospodăriile agricole de stat şi în gospodăriile agricole colective întregul efectiv de păsări construind în acelaşi timp şi coteţe transportabile pentru adăpostirea tineretului avicol şi păsărilor adulte pe câmp, în perioada de primăvară şi vară, spre a le folosi în scopul combaterii dăunătorilor de câmp şi lichidării pierderilor de grăunţe în timpul recoltării. ART. 30. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare sunt obligate să ia măsuri pentru dezvoltarea creşterii iepurilor de casă în gospodăriile agricole de stat, gospodăriile anexe ale întreprinderilor şi instituţiilor şi pentru sprijinirea gospodăriilor agricole colective, gospodăriilor individuale ţărăneşti, gospodăriilor personale ale colectiviştilor, ale muncitorilor şi funcţionarilor, în creşterea iepurilor de casă, astfel încât numărul celor din rasele de carne, pielicele şi lână să ajungă până la sfârşitul anului 1954 la cel puţin 350.000 capete; până la sfârşitul anului 1955 la cel puţin 500.000 capete şi până la sfârşitul anului 1956 la cel puţin 1.000.000 capete. ART. 31. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii va lua măsuri pentru creşterea animalelor de blană (vulpi argintii, jderi, nurci, nutrii), în gospodăriile agricole de stat şi în gospodăriile agricole colective, ţinându-se seamă de condiţiile naturale locale. CAPITOLUL VII dezvoltarea apiculturii ART. 32. — In scopul folosirii pe scară largă a condiţiunilor naturale existente în Republica Populară Română pentru dezvoltarea apiculturii de mare rentabilitate, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare sunt obligate să ia măsuri pentru organizarea stupinelor existente şi înfiinţarea altora noi, în gospodăriile agricole colective şi gospodăriile agricole de stat, să dea ajutor la dezvoltarea apiculturii în gospodăriile individuale ţărăneşti, în gospodăriile personale ale colectiviştilor, muncitorilor şi funcţionarilor, astfel încât numărul familiilor de albine să ajungă pe ţară până la sfârşitul anului 1956 la cel puţin 1.100.000. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare vor înfiinţa în anii 1954—1956 pe lângă fiecare gospodărie agricolă de stat, câte o stupină cu un număr de cel puţin 100 familii de albine şi vor sprijini toate gospodăriile agricole colective cu o vechime de peste 2 ani, să înfiinţeze câte o stupină de cel puţin 50 familii de albine. ART. 33. — Pentru sporirea producţiei de miere şi folosirea albinelor în scopul măririi producţiei la hectar la culturile agricole, prin polenizarea culturilor agricole şi livezilor, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturile Populare sunt obligate să practice într-o măsură largă transportarea albinelor pe locurile bogate în floră meliferă. ART. 34. — Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi Sfaturilte Populare sunt obligate să organizeze în anii 1954—1956 în gospodăriile agricole de stat 4 stupini pepiniere pentru creşterea de mătci de albine cu înaltă productivitate şi în câte o gospodărie agricolă colectivă în fiecare raion, câte o stupină model, pentru popularizarea şi aplicarea experienței fruntaşilor în apicultura. „FLACĂRA SIBIULUI“ Anul XI — tri