Flacăra Sibiului, 1961 (Anul 18, nr. 3095-3198)

1961-01-04 / nr. 3095

Mesajul de salut adresat de N. S. Hrusciov lui Fidel Castro MOSCOVA 2 (Agerpres) TASS transmite: La 31 decembrie N. S. Hruşciov a adresat lui Fidel Castro un mesaj cu prilejul celei de-a doua aniversări a victoriei revoluţiei populare în Cuba, precum şi cu prilejul Anului Nou. Relevînd că poporul Cuban păşeşte în cel de-al treilea an al existenţei sale ca stat independent şi democratic în condiţiile unui mare avînt patriotic şi de muncă, N. S. Hruşciov scrie: Oamenii sovietici admiră bărbăţia, eroismul şi entuziasmul patrioţilor cubani care, sfidînd forţele reacţiunii au dovedit duşmanilor imperialişti că unitatea poporului şi dragostea lui faţă de patrie constituie o forţă de neînvins. N. S. Hruşciov subliniază că Cuba a şi adus o contribuţie nepreţuită la cauza comună a luptei împotriva colonialismului şi imperialismului şi că succesele ei sunt succesele mişcării de eliberare naţională din întreaga lume. „Poporul cuban poate conta totdeauna pe solidaritatea şi sprijinul poporului sovietic în lupta pentru independenţa, libertatea sa şi dezvoltarea economiei naţionale“ — scrie N. S. Hruşciov, în încheierea mesajului de salut sunt exprimate urări de noi succese Republicii Cuba în construcția de stat, economică și culturală. Forţele populare ale Lasosului dau noi lovituri rebelilor HANOI 2 (Agerpres). La 31 decembrie, trupele guvernului regal laonian de sub comanda căpitanului Kong Le au ocupat o vale în regiunea importantă din punct de vedere strategic a provinciei Sieng-Kuang (partea de nord a Laosului). După cum anunţă Agenţia Vietnameză de Informaţii, puţin timp după aceasta, trupele regale au ocupat Muong Xui, la 34 km, vest de această vale. în lupta pentru ocuparea părţii centrale a văii mulţi soldaţi rebeli s-au predat, iar alţii au fugit în direcţia oraşului Sieng- Kuang. Trupele guvernamentale îi urmăresc pe rebeli. La 31 decembrie postul de radio „Vocea Patet Lao“ a anunţat că batalionul nr. 2 al trupelor Patet Lao a nimicit un batalion al rebelilor lui Fumi Nosavan şi a eliberat oraşul Nong-Het. Rămăşiţele trupelor lui Fumi Nosavan au fugit. Trupele Patet Lao și partizanii din localitate care le-au ajutat îl urmăresc pe dușman. Poporul algerian este hotărît să-şi cucerească independenţa PARIS 2 (Agerpres). — TASS transmite: Luînd cuvîntul la postul de radio Tunis, Ferhat Abbas a afirmat din nou că algerienii sînt hotărîţi să-şi cucerească independenţa. El a arătat că „armata franceză intenţionează să-i constrîngă pe algerieni să voteze potrivit directivelor guvernului francez“. Şeful guvernului provizoriu al Republicii Algeria, Ferhat Abbas, a cerut poporului algerian să refuze de a participa la referendumul organizat de autorităţile franceze în problema administrării Algeriei. „Lupta noastră a devenit pentru popoarele Africii simbolul luptei pentru libertate. Pentru mulţi oameni liberi de pe toate continentele, inclusiv un număr tot mai mare de francezi, lupta noastră înseamnă lupta pentru restabilirea demnităţii omului şi pentru respectarea drepturilor lui“ — a spus în încheiere Ferhat Abbas. NEW YORK. — De la sediul O.N.U. se anunţă că la 4 ianuarie va avea loc o şedinţă a Consiliului de Securitate în cadrul căreia se va examina declaraţia Cubei cu privire la pericolul unei agresiuni din partea S.U.A, împotriva suveranităţii Cubei. * PEKIN. — La 2 ianuarie a sosit la Rangoon într-o vizită de bunăvoinţă Ciu Enlai, premierul Consiliului de Stat al R.P. Chineze. După cum a anunţat agenţia China Nouă, Ciu En-lai va rămîne la Rangoon şapte zile. * PARIS. — Agenţia France Presse anunţă că în spitalele oraşelor japoneze Hirosima,  Scurte ştiri '■ şi Nagasaki, orașe supuse în 1945 bombardamentului atomic, au murit în anul 1960 din cauza bolilor provocate de radiaţiile atomice, 84 de persoane. In 1959 au murit în Japonia din cauza bolilor provocate de radiaţii un număr de 64 de persoane. * ROMA. — Corespondentul agenției Ansa din Catania relatează despre o nouă erupţie a vulcanului Etna. Torentul de lavă, a cărui lungime a atins aproximativ 300 de metri, se îndreaptă spre Valea Leului. In craterul de nord. la intervale neregulate de timp au loc explozii, în medie pînă la cinci explozii pe minut. HAVANA. — Consiliul de Miniştri al Cubei a aprobat bugetul de stat al ţării pe 1961 în sumă de 1.435.000.000 pesos. Partea cea mai mare a alocaţiilor din buget este destinată dezvoltării economiei ţării. Numai pentru crearea de noi întreprinderi industriale s-au alocat 200 milioane de pesos. * GENEVA. — Potrivit datelor preliminare ale recensămîntului care a avut loc în Elveția, populația țării numără 5.411.000 locuitori. * BELGRAD. — După cum transmite agenția Tanjug, la 31 decembrie 1960 populația Iugoslaviei era de 18.756.000 locuitori. EVENIMENTELE DIN CONGO • Bandiţii lui Mobutu au atacat provincia Kivu • Guvernul belgian acorda sprijin făţiş uzurpatorilor din Congo LEOPOLDVILLE 2 (Agerpres). După cum anunţă corespondentul din Leopoldville al agenţiei France Presse, în dimineaţa zilei de 1 ianuarie în apropiere de oraşul Bukavu (centrul administrativ al provinciei Kivu) a avut loc un schimb de focuri între paraşutiştii lui Mobutu şi trupele credincioase guvernului legal Lumumba. LEOPOLDVILLE 2 (Agerpres). Folosind drept cap de pod teritoriul belgian sub tutelă Ruanda-Urundi, la 1 ianuarie, paraşutiştii lui Mobutu au dezlănţuit o ofensivă împotriva oraşului Bukavu, capitala provinciei congoleze Kivu. După cum se ştie, populaţia şi garnizoanele locale din provincie sprijină guvernul legal congolez. Schimburile de focuri la frontieră au durat cîteva ore. La amiază, trupele provinciei erau stăpîne pe situaţie. Iată cum au început lucrurile : La 31 decembrie, 140 paraşutişti ai lui Mobutu au sosit pe bordul unor avioane „Ds-3" şi „Ds-4" la Usumbura, centrul administrativ al teritoriului Ruanda-Urundi,, şi la miezul nopţii au plecat cu autocamioanele spre frontiera congoleză. Ei erau însoţiţi de ofiţeri belgieni. Referindu-se la postul de radio Bruxelles, corespondentul din capitala Belgiei al agenţiei France Presse anunţă că guvernul belgian a autorizat în mod oficial debarcarea trupelor la Usumbura. De la aerodrom, belgienii le-au condus pe căiocolite spre frontieră în dreptul oraşului Bukavu. Căutînd în mod vădit să şteargă urmele, într-o telegramă adresată lui Hammarskjoeld guvernul belgian a declarat că a fost solicitat de Kasavubu să pună la dispoziţie aerodromul din Usumbura abia după aterizarea unor avioane congoleze avînd soldaţi la bord. Or, faptele arată că această întreagă operaţie a fost pregătită anticipat la Bruxelles. După cum transmite agenţia France Presse, reprezentantul O.N.U. la Leopoldville a calificat drept „un eveniment grav" folosirea de către trupele lui Mobutu a teritoriului de sub tutelă Ruanda-Urundi, pentru care Organizaţiei Naţiunilor Unite îi revine o răspundere deosebită. Luînd cuvîntul la 31 decembrie la o conferinţă de presă, generalul Rikhye, consilier militar principal al reprezentantului special în Congo al secretarului general al O.N.U., a declarat că „O.N.U. nu ştie nimic“ despre transportarea trupelor lui Mobutu în Kivu şi că forţele armate ale O.N.U. aflate la Bukavu „vor zădărnici orice încercare a trupelor lui Mobutu de a traversa frontiera dinspre Ruanda-Urundi". Cu toate acestea, transmite France Presse, soldaţii nigerieni din cadrul forţelor armate ale O.N.U., dislocaţi de-a lungul frontierei, „nu au intervenit în schimbul de "focuri" care a avut loc cu prilejul tentativei trupelor lui Mobutu de a trece frontiera. SE INTENSIFICĂ MAREA GREVĂ DIN BELGIA BRUXELLES. La 2 ianuarie, cea de-a 14-a zi a marii greve, atît capitala cît şi alte centre belgiene importante au fost din nou zguduite puternic de mişcări de protest şi demonstraţii împotriva aşa-zisului proiect de lege de „economii“. Sutele de muncitori adunaţi în faţa clădirii parlamentului, apărată de numeroase trupe poliţieneşti, cer ca membrii parlamentului să voteze împotriva „infamului proiect de lege“. In oraşe ca Bruxelles, Mons, Charleroi, Namur şi altele, în ciuda numeroaselor arestări efectuate de către poliţie, au loc mitinguri la care răsună chemări la grevă generală. La mitingul care a avut loc în oraşul Mons, de pildă, participanţii au chemat la continuarea grevei şi transformarea ei în grevă generală, au cerut ca regele Baudouin să primească pe principalii lor conducători, au baricadat străzile principale, au blocat ore în şir circulaţia, au mărşăluit pe străzi cerînd demisia guvernului. Agenţia Reuter adaugă că la 2 ianuarie încă 500 de docheri din Anvers şi Ostenda s-au alăturat grevei, refuzînd să încarce şi să descarce navele care veneau sau plecau din port. La mitingul din oraşul Namur, cei 1200 grevişti prezenţi au propus ca ziua de 3 ianuarie să fie proclamată „zi de rezistenţă şi de doliu“. Mitingul s-a încheiat cu strigătele de „grevă generală“. ===== SPORT lin reuşit concurs de natafie In cinstea celei de-a 13-a aniversări a proclamării Republicii Populare Romîne, Şcoala sportivă de elevi din Sibiu a organizat, la baia populară din localitate, la sfîrşitul săptămînii trecute, un reuşit concurs de înot, la care au participat şi şcolile sportive de elevi din oraşele Cluj şi Oradea. După ce s-a vorbit despre ziua Republicii, în faţa a cîtorva sute de spectatori, au urmat întrecerile de înot. Tinerii înotători David Victor, Boerescu Dan, Hermann Mihai, Florianu Mariana, Pricop Dorotea, Pivodă Ana, Matiş Mariana, Krauss Ursula şi alţii de la Şcoala sportivă de elevi Sibiu au obţinut rezultate bune. Iată cele mai valoroase rezultate tehnice : 40 m liber băieţi (10 şi 11 ani): 1. Katona V. (Cluj) 28'7; 2. David Victor (Sibiu) 31”. 40 m liber fete (10 şi 11 ani), Floriana Mariana (Sibiu) 37”1. 40 m delfin, Pricop Dorotea (Sibiu) 49”. 100 m liber băieţi (12 şi 13 ani): 1. Kovács Francisc (Oradea) 1'18"4; 2. Boerescu Dan (Sibiu) 1 '21 ”9; 3. Hermann Mihai (Sibiu) 1'25"1. 100 m spate băieţi, Hermann Mihai (Sibiu) 1'37”0. 100 m liber fete (12—13 ani), Matiş Mariana (Sibiu) 1’40”9. 100 m delfin fete, Krauss Ursula (Sibiu) 1'52"1. 100 m liber juniori (categ. II-a), Hoffmann Gabriel (Sibiu) 1'13”6. 100 m bras, Peres Iuliu (Oradea) 1'36”6. 100 m spate, Spinpold Tiberiu (Oradea) 1'25”2. La juniori (categ. I-a),Tărău Teodor (Cluj) a obţinut, la proba de 100 m liber, rezultatul de 1'10'l, iar Berta Gyula (Sibiu) 1T1”0. 100 m bras, Dengjel Raimer (Sibiu) 1'23"5; 200 m bras Dengjel Raimer 3’01"9. 100 m liber junioare (categ. II-a), Pivodă Ana (Sibiu) 1* *29*1; 100 m bras Pivodă Ana 1'38”4. Pe echipe clasamentul se prezintă astfel : 1. Sc. sportivă elevi Sibiu 364 puncte, 2. S. S. E. Cluj 251 puncte și 3. S. S. E. Oradea 244 puncte. In urma acestor rezultate trofeul pus în joc — „Cupa 30 Decembrie" — a revenit elevilor sibieni. llllllllllllllllllll!lllllllllllllll"IUI!lll!!|||l!||lll||llllll|||l|l fitmctc săptămînii Cinematografe: PACEA (4—8 ianuarie) „Discipolul diavolului"; ARTA „Rătăcirile dragostei"; VICTORIA „Pasărea cerului"; OCNA SIBIULUI (4 ianuarie) „Stele de Mai", (5—6 ianuarie) „Generalul de la Rouvere“, (7—8 ianuarie) „In iureșul focului". Iprofil „Republica“ angajează : • UN INGINER MECANIC ENERGETIC • UN INGINER PRODUSE FINITE LEMN • UN MAISTRU TÎMPLAR, cu specialitatea creioane. Pentru ocuparea postului de inginer se cere stagiu de minim 3 ani. Pentru ocuparea postului de maistru se va ţine concurs în ziua de 25 ianuarie 1961. Doritorii se vor adresa la sediul întreprinderii din Sibiu, strada Rîului nr. 19, la serviciul organizarea muncii. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: Sibiu, Str. Octombrie Roşu nr. 2. Telefon nr. 2810 şi 1822 — ABONAMENTELE: lei 5,25 pe trei luni, se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. — Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA SIBIU.