Flacăra Sibiului, 1964 (Anul 21, nr. 3408-3509)

1964-10-14 / nr. 3487

Adunări de dări de seamă şi alegeri în organizaţiile de partid Din experienţa anilor trecuţi rezultă că buna desfăşurare a adunărilor de dări de seamă şi alegeri, ce au loc în aceste zile în organizaţiile de partid ale raionului nostru, este condiţionată de temeinica lor pregătire. Pentru fiecare comitet de partid sau organizaţie de bază, indiferent de domeniul în care îşi desfăşoară activitatea, alegerile trebuie să constituie un prilej de analiză profundă şi multilaterală a contribuţiei aduse de comunişti la înfăptuirea sarcinilor reieşite din Directivele celui de-al 111-lea Congres, cît şi a plenarelor C.C. al P.M.R. care au avut loc ulterior, un prilej de a scoate la iveală lipsurile ce frînează bunul mers al activităţii de producţie, de a stabili măsuri concrete care să ducă la lichidarea lor. Este firesc deci ca organizaţiile şi comitetele de partid să acorde o deosebită importanţă întocmirii documentelor ce urmează a fi prezentate în adunările generale de alegeri. Conţinutul dării de seamă este primul factor de care va depinde nivelul la care se vor desfăşura discuţiile în cadrul adunării. Problemele ce vor fi abordate de darea de seamă, adîncimea şi competenţa cu care ele vor fi analizate, ilustrarea sugestivă a obiectivelor de viitor trebuie să stea în atenţia comisiilor ce întocmesc în aceste zile dările de seamă în vederea alegerilor. Pentru întocmirea acestui important material, birourile şi comitetele de partid trebuie să se sprijine pe cercuri largi de comunişti cu experienţă în diferite domenii, să studieze în prealabil problemele importante ale fiecărui sector de activitate, făcînd propuneri concrete şi eficace pentru îmbunătăţirea muncii acestora. Bine a procedat în anul trecut comitetul de partid de la Uzinele textile Cisnădie care, la recomandarea Comitetului orăşenesc de partid, a format din timp colectivele pentru întocmirea dărilor de seamă pe organizaţii, cuprinzînd membrii de partid cei mai competenţi, specialişti şi fruntaşi în producţie. Cu prilejul adunărilor de dări de seamă şi alegeri nu trebuie uitat că îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan pe anul în curs constituie condiţia esenţială a realizării măreţelor sarcini trasate de partid privind obiectivele desenatului. De aceea se impune ca darea de seamă să conţină, nu numai totalitatea realizărilor obţinute, etapele parcurse în înfăptuirea acestora, dar mai cu seamă obiectivele ce stau în faţa comuniştilor, felul cum ele vor fi traduse în viaţă. In mod deosebit în întreprinderile rămase în urmă în ceea ce priveşte îndeplinirea planului de producţie sau a unor indicatori, cum este cazul la Uzina mecanică Mîrşa, Fabrica de cuţite Ocna Sibiului, „Sticla“ Avrig, întreprinderea forestieră, alegerile trebuie să constituie un minunat prilej de mobilizare a colectivelor de muncitori, tehnicieni și ingineri pentru (Continuare în pag. 3-a) IOAN JOANDREA secretar al Comitetului raional Sibiu al P.M.R. Avind in frunte pe comunişti. Muncitorii, tehnicienii şi inginerii de la I.R.U.M. au dobindit în acest an succese de seamă în îndeplinirea sarcinilor de producţie. Producţia globală pe perioada pină la 1 octombrie a fost realizată in proporţie de 104,5 la sută, iar productivitatea muncii a sporit cu 5 la sută peste sarcina stabilită. Pe 8 luni s-au obţinut mai mult de 200 000 lei economii la preţul de cost şi 325 000 lei beneficii suplimentare. O contribuţie însemnată la aceste rezultate au adus-o inovaţiile şi raţionalizările aplicate in procesul de producţie. In perioada amintită, cabinetul tehnic, condus de comunistul Dumitru Farcaş, a căutat să activizeze cît mai mult pe inovatori, intocmindu-şi în această direcţie un plan tematic, strins legat de problemele de producţie care cereau rezolvare urgentă. Inginerii şi tehnicienii cu mai multă experienţă au fost astfel repartizaţi pe secţii şi sectoare incit să acorde in mod efectiv asistenţă tehnică în vederea concretizării propunerilor de inovaţii şi raţionalizări primite din partea muncitorilor. Aşa s-a reuşit ca de la începutul anului şi pină in prezent la cabinetul tehnic să fie înregistrate 33 propuneri de inovaţii, din care 25 au fost aplicate in producţie. Dintre inovaţiile mai importante trebuie amintită, in primul rind, cea propusă de comuniştii Vasile Cărpinişan şi Sebastian Suciu, „Dispozitiv mecanizat de curbat ţeavă“, care aduce o îmbunătăţire substanţială a calităţii produselor şi economii în valoare de 12 000 lei. Dacă înainte această operaţie era executată de 4 muncitori, cu eforturi fizice, acum o face unul singur manevrind doar butoanele dispozitivului. Inovaţia este in prezent in curs de aplicare şi la alte profile metalice. Pină nu de mult in întreprinderea noastră se întîmpinau greutăţi cu strunjirea şi şlefuirea cilindrilor de la unele maşini-unelte (ciocane pneumatice, pompe etc.). De rezolvarea acestei probleme au primit sarcină să se ocupe mecanicii Nicolae Nicolae şi Adalbert Şipoş. După un studiu amănunţit şi după consultări cu unii ingineri şi tehnicieni, ei au conceput un dispozitiv care, întrebuinţat la strunjitul şi şlefuitul cilindrilor de pistoane, dă rezultate din cele mai bune. Un nou procedeu de confecţionare a camelor la maşina automată de ascuţit pînze de fierăstrău au elaborat şi strungarii Nicolae Hanea şi Ioan Galea. Prin acest procedeu se reduce consumul de material şi timpul pentru manoperă. O altă inovaţie, propusă de lăcătuşii Vasile Bişcă şi Traian Tarniţă, constă in ştanţarea culturilor la gusee. Operaţia se executa in trecut manual, pierzindu-se mult timp. Acum ea se face prntr-o simplă ştanţare aducînd o creştere a productivităţii muncii cu 75 la sută şi peste 3000 lei economii anual. Preţioasă este şi propunerea ing. Mihai Negură şi a maistrului Sebastian Bucur, privind modificarea plăcii de bază la unul din utilajele aduse pentru reparaţie: gaterul „Tophan-24". Fără modificarea respectivă acest utilaj nu s-ar mai fi putut repara. De remarcat in această direcţie este ajutorul concret acordat sectoarelor de producţie de unii specialişti din întreprindere. Aşa de exemplu, ing. Dumitru Marcu, tehnicianul Petru Rădoi, maistrul Nicolae Ordeanu şi alţii au reuşit printr-o muncă susţinută să stabilească o tehnologie precisă in executarea sculelor tăietoare la secţia piize de fierăstraie, iar prin modernizarea cuptorului de revenit, sculele tăietoare au căpătat o calitate mult superioară. In prezent cabinetul tehnic, împreună cu comisia inginerilor şi tehnicienilor, se ocupă de întocmirea tematicii planului de inovaţii pentru anul 1965, întregul nostru colectiv de muncă este hotărit ca in viitor să depună toate eforturile in valorificarea rezervelor interne, propunînd noi inovaţii şi raţionalizări care să contribuie la îndeplinirea exemplară a planului de producţie. Ioan POPA tehnician la I.R.U.M. Sibiu Inovatori şi inovații PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNIJI-VA I ‘*tggl, Anul XXI, nr. 3487 | Miercuri, 14 octombrie 1964] 4 pagini — 20 bani în prima decadă In cele 10 zile care au trecut din luna octombrie, muncitorii, tehnicienii şi inginerii de la întreprinderea poligrafică au obţinut rezultate bune. Planul producţiei globale a fost îndeplinit in proporţie de 34,1 la sută iar al producţiei marfă de 30,9 la sută. Acest succes se datoreşte, atât întrecerii socialiste bine organizată, cit şi aplicării unor metode înaintate de muncă.★ Ca urmare a îndrumării permanente de către organizaţia de partid, cit şi a elanului sporit, colectivul de muncă de la întreprinderea de electricitate a încheiat prima decadă a lunii in curs cu succes. Din planul pe luna octombrie, a realizat, in 10 zile, 33 la sută la producţia marfă. Creşterea productivităţii muncii prin Dfl.T.O. La Iprofil „Republica“, pe 9 luni, au fost realizate 37 de măsuri tehnico-organizatorice din care 11 influenţează direct creşterea productivităţii muncii. Efectul lor economic se ridică la 201 975 lei, iar productivitatea a crescut faţă de plan, cu 1,61 la sută. Pregătiri pentru iarna Odată cu zilele răcoroase ale toamnei, bunii gospodari au început aprovizionarea cu cele necesare pentru iarnă. Bunăoară, la cantina Sfatului popular orăşenesc, pînă la 10 octombrie s-au cumpărat 10 000 kg cartofi (din 16 000 kg planificaţi), 1000 kg fasole verde, 800 kg castraveţi, 800 kg gogoşari, 500 kg fasole uscată, 1 000 kg bulion, 400 kg zarzavaturi, 600 kg rădăcinoase etc. O bună aprovizionare a făcut şi cantina de la Iprofil „Republica“, unde servesc masa peste 400 de persoane. De cîteva zile la G.A.S. Sălişte a început recoltatul strugurilor de masă. La secţia Amnaş, unde am surprins cu aparatul fotografic un moment de la cules, au fost recoltate două ha cu o producţie de 12 000 kg. Foto: Al. CON-STANTINESCU Lucrările agricole la timp şi de bună calitate Pun bazele recoltei viitoare Lucrătorii gospodăriei de stat din Şura Mică sînt intens preocupaţi în aceste zile cu recoltatul culturilor tîrzii şi cu însămînţările cerealelor păioase de toamnă. în acest scop ei au căutat să-şi organizeze cît mai bine munca şi exploatează la maxim capacitatea de lucru a agregatelor, folosind orice zi şi oră bune de lucru în cîmp. Conştienţi de faptul că acum se pun bazele recoltei viitoare de cereale păioase, mecanizatorii de aici, în fruntea cărora se găsesc tot timpul membrii şi candidaţii de partid, execută însămînţarea la timpul optim şi după cele mai potrivite plante premergătoare, a fiecărui soi de păioase, respectînd întru totul indicaţiile specialiştilor. O mare atenţie acordă fertilizării şi pregătirii terenului, atît pentru a asigura seminţelor un bun pat germinativ, cît şi pentru a crea condiţii optime de dezvoltare a plantelor. Rezultatele obţinute pînă acum sînt cea mai bună dovadă că aici campania de toamnă se desfăşoară din plin. încă la 26 septembrie se terminase însămînţatul a 100 ha cu secară pentru masă verde, faţă de 70 ha cît era planificat. Pe 35 ha secara a fost însămînţată în amestec cu măzăriche de toamnă, ceea ce va permite ca în primăvară să se administreze în hrana animalelor un furaj cu procentaj sporit de proteine. De la data de mai sus toate forţele au fost concentrate la recoltatul culturilor de pe acele suprafeţe în care urmează a se însămînţa cele 300 ha cu grîu. Iar tractoriştii au început să are de zor. Intrucît timpul ploios a încetinit oarecum ritmul lucrărilor, din ziua de 7 octombrie mecanizatorii au hotărît să dubleze numărul maşinilor cu care însămînţau de la două la patru. Astfel că, pînă la ora actuală, ei au însămînţat deja 180 ha cu grîu. De asemenea mai au pregătire 102 ha. Restul suprafeţei este aproape în întregime eliberată de porumbul pentru siloz şi de trifoiul reţinut pentru sămînţă. G.A.S. Şura Mică a mai însămînţat în această toamnă şi 250 ha cu orz. In ce priveşte recoltările, se poate spune de asemenea că se găseşte într-un stadiu avansat. Pînă în prezent s-au recoltat şi transportat în întregime cartofii de pe cele 100 ha cultivate; s-au recoltat morcovii furajeri (10 ha), guliile furajere de pe 65 ha din 80, bostani furajeri de pe 69 ha cultivate în livadă și sînt însilozate 5200 tone porumb. întrecerea socialistă desfăşurată între brigăzile de cîmp este deocamdată cîştigată de brigada a IV-a condusă de Ioan Avram, urmată de brigada I-a a lui Gabriel Tîmpănaru. In obţinerea acestor succese de seamă s-au evidenţiat în mod deosebit mecanizatorii Ernest Bogoy, Iacob Cătoiu, Martin Roth şi alţii. In prezent toţi muncitorii, tehnicienii şi inginerii gospodăriei dau zor cu recoltatul şi însămînţatul ultimelor suprafeţe. Activitate intensă Pe ogoarele G.A.C. Roşia continuă cu succes munca pentru strîngerea recoltei culturilor prăşitoare, precum şi lucrările de însilozare a furajelor. La cele două brigăzi de cîmp din Roşia, conduse de comuniştii Ilie Pascu şi Pompiliu Alexandru, acţiunea de recoltare a cartofilor a devenit o întrecere. Pînă acum la aceste brigăzi s-au recoltat cele mai mari suprafeţe de cartofi, avînd bineînţeles şi o producţie dintre cele mai bune. Pe gospodărie situaţia recoltărilor este următoarea: 75 ha cartofi din 150, 62 ha sfeclă de zahăr din 143. De cîteva zile s-a început şi recoltatul porumbului pentru boabe. Dar nici cu însămînţările nu ne situăm mai prejos. Comuniştii Nicolae Boborodea şi Ioan Stoica zoresc această acţiune acordînd un sprijin preţios tractoriştilor care pregătesc terenul sau însămînţează. Ca urmare, luni dimineaţa aveam însămînţate 230 ha cu păioase de toamnă din 820 planificate. Pentru aceasta conducerea gospodăriei s-a îngrijit să aleagă terenul după cele mai potrivite plante premergătoare şi să fertilizeze o suprafaţă de peste 300 ha cu îngrăşăminte chimice şi naturale. Brigadierul zootehnic Toma Borcea, fiind un bun organizator al activităţii, mobilizează îngrijitorii de animale la acţiunea de însilozare. Şi iată rezultatul: pînă acum s-au însilozat mai mult de 3 000 tone porumb, secară, colete de sfeclă de zahăr. Aron FRAŢI LA coresp. Tractoristul Ion Vasile din brigada a IV-a a S.M. I., aistocind sfecla de zahăr în locul denumit „Inuri" al G.A.C. Avrig.