Flacăra, octombrie-decembrie 1957 (Anul 6, nr. 27-39)

1957-10-05 / nr. 27

Scurtă Introducere» „La încăput au luat dinozaurii, brontozaurii şi mamurli. Apoi — maiârzlu — au apărut trusturile, monopolurile, concarnala...“ (Din iitoria orală a omenirii) O teorie ştiinţifică — cum sunt toate teoriile care încep cu „se presupune...se bănuieşte... probabil“ — afirmă, fără să confirme, că la originea zăcămintelor de ţiţei ar sta uriaşele cimitire de animale preistorice, a căror grăsime... etc., etc. Altă teorie încearcă să demonstreze strânsa legătură între depozitele subterane de sare şi prezenţa petrolului, printr-un uriaş cataclism în preistoric: revărsarea oceanelor, tnecind păduri şi animale, după care apele, astimpărlndu-se şi retrăgîndu-se, au lăsat două bogăţii: minele de sare — pentru uzul ocnaşilor — şi sondele — ciubucul naturii dăruit magnaţilor petrolişti. La noi in ţară prima „sondă“ a fost probabil de piatră. Un cilindru găurit prin care o pară a „focurilor nestinse“ (din regiunea Lopătari, Buzău), alimentată din adâncuri, chema pe robii daci şi pe stăpânitorii romani să se-nchine zeilor atotputernici şi guvernamentali, care au zămislit minunea. Armand Rabischon menţionează In „Hietoire de la conquete du petrele de puis 1550, jusqu'ă not jours", un vechi zapis românesc din 15 august 1676, din care s-ar putea trage concluzia existenţei unor exploatări de ţiţei In Prahova, încă în 1550. Călugărul Bardinius. In 1646, notează in memoriile sale despre un medicament negru şi viscos, extras şi folosit de ţăranii de pe dealurile Mosoarele, Doftana, Poieni şi Păcureţii din Bacău. Domnitorul Dimitrie Cantemir în lucrarea „Descriptio Moldaviae“ (1716) semnalează că „pe Tăslăul Sărat“, nu departe de satul Moineşti, în ţinutul Bacăului, „curge dintr-un izvor păcură“. ...ştiinţifici Istorică şi economici La Început ţiţeiul sau păcura, cum i se spunea, folosea drept leac de oblojeală trecind curind la şomoioagele din vârful parilor pentru luminat, apoi la unsul osiilor de care şi mai tîrziu la fanare și Instalații Moderne pentru nirarea randamentului al călitătii la rafineria Braxl. Racorduri și conducte prin care circulă tingele negru.