Flacăra, octombrie-decembrie 1968 (Anul 17, nr. 41-52)

1968-10-05 / nr. 41

S-au deschis porţile universităţilor. Evenimentul poate fi multiplu comentat. Totul insă poate fi rezumat astfel: anul universitar 1968/69, continuînd şi dezvoltînd succesele remarcabile ale învăţămîntului nostru superior, se caracterizează, de la început, prin aplicarea Directivelor C.C. al P.C.R. şi a legii votate de Marea Adunare Naţională, care au aşezat învăţămîntul superior pe noi baze, conforme cu dezvoltarea noastră actuală şi cu cerinţele ei. Aşadar, s-au deschis porţile celor 47 de instituţii de învăţămînt superior şi uşile celor 187 de facultăţi. Aproape 150 000 de studenţi le-au călcat pragul, un prag după care vor găsi încă 55 708 metri pătraţi de spaţii noi de învăţămînt, construiţi anul acesta, 3 080 noi locuri în cămine, 6 000 noi locuri în cantine. Noul an universitar aduce şi alte noutăţi, evident de substanţă, noi specialităţi, noile secţii de subingineri (20 la număr), restructurarea planurilor de învăţămînt, lărgirea şi adîncirea democratismului universitar (alegerea senatelor, a consiliilor, a rectorilor şi decanilor). Dar, despre toate acestea, vom avea cinstea să ne ocupăm în numerele viitoare ale revistei noastre. în toate centrele universitare ale ţării, deschiderea cursurilor a decurs intr-o semnificativă atmosferă sărbătorească. La acest important eveniment din viaţa tineretului studios şi a profesorilor ţării au luat parte tovarăşii Gheorghe Apostol — la Braşov, Alexandru Birlădeanu - la Craiova, Emil Bodnăraţ — la Tg. Mureş, Chivu Stoica — la Iaşi, Ilie Verdeţ — la Timişoara, Maxim Berghianu — la Galaţi. Conducătorii de partid şi de stat au făcut vizite la institutele de învăţămînt, s-au intilnit cu cadre didactice şi studenţi De asemenea, la Institutul de mine din Petroşeni, la deschiderea cursurilor a luat parte tovarăşul Bujor Almăşan, ministrul minelor, iar la Institutul de petrol din Ploieşti, tovarăşul Alexandru Roabă, ministrul petrolului.  La marele miting din Piaţa Universităţii, studenţii bucureşteni au salutat cu fierbinte dragoste prezenţa in mijlocul lor a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, însoţit de tovarăşii Janos Fazekas, Leonte Răutu, Iosif Banc, Emil Drăgănescu, Mihai Gere, Manea Mănescu şi Dumitru Popa. După cum se ştie, cu acest prilej, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rostit un amplu discurs, îndelung aplaudat de profesori şi studenţi. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi ceilalţi conducători de partid şi de stat s-au oprit in săli de cursuri şi laboratoare, interesîndu-se îndeaproape asupra activităţii de pregătire a studenţilor.