Flacăra, ianuarie-martie 1981 (Anul 30, nr. 1-13)

1981-01-01 / nr. 1

PATRIA, CABINETUL DE LUCRU AL PREŞEDINTELUI Tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU a analizat stadiul acţiunii de tipizare a materialelor şi elementelor de construcţii şi instalaţii Tipizarea - instrument eficace de raţionalizare a producţiei, de reducere a consumurilor materiale „Trebuie să avem în vedere că numai şi numai pe baza activităţii productive a tuturor oamenilor muncii, prin ridicarea gradului de valorificare a materiilor prime şi a calităţii producţiei vom obţine creşterea eficienţei, vom asigura tot ce este necesar pentru progresul patriei noastre, pentru înfăptuirea Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate". „Trebuie să trecem mai hotârît la creşterea eficienţei economice în toate sectoarele de activitate. Să punem un mare accent pe valorificarea superioară a materiilor prime pentru a obţine din aceeaşi cantitate de materii prime produse cu un grad ridicat de prelucrare şi cu o înaltă calitate. Numai aşa vom putea asigura — în corelare cu celelalte măsuri prevăzute — înfăptuirea programului de creştere a eficienţei, a rentabilităţii tuturor sectoarelor de activitate, de sporire a veniturilor tuturor unităţilor şi a veniturilor oamenilor muncii, a venitului naţional". NICOLAE CEAUŞESCU Intr-un nou şi rodnic dialog, sub semnul preocupărilor permanente pentru utilizarea judicioasă a materiilor prime şi energiei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a examinat miercurea trecută, împreună cu cadre de conducere din ministere economice şi alte organe centrale, cu specialişti din unităţi de cercetare şi proiectare, din centrale industriale şi mari întreprinderi, — în cadrul unei expoziţii amenajate la complexul din Piaţa Scînteii — stadiul finalizării acţiunii de tipizare a materialelor şi elementelor de construcţii şi instalaţii. In ţara noastră, potrivit orientărilor date de secretarul general al partidului, activitatea de tipizare s-a conturat într-o nouă concepţie şi formă organizatorică, ea îmbrăţişind toate ramurile economiei. In acest cadru, problemele legate de tipizarea materialelor şi elementelor de construcţii şi instalaţii sînt de o deosebită însemnătate şi actualitate pentru înfăptuirea, în condiţii de eficienţă mereu mai ridicată, a obiectivelor prevăzute in planul pe 1981 şi pe întreg cincinalul viitor, în conformitate cu prevederile Legii investiţiilor, adoptate de curînd de Marea Adunare Naţională. Transpunînd în viaţă indicaţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, specialiştii, toţi lucrătorii din sectorul investiţiilor au acţionat cu fermitate pentru ca tipizarea să devină un instrument eficace de raţionalizare a producţiei, de reducere a consumurilor de materii prime şi materiale, de combustibil şi energie electrică, concomitent cu îmbunătăţirea neîntreruptă a calităţii produselor. La expoziţie, unde au fost prezentate ultimele rezultate obţinute în tipizarea produselor care concură la realizarea obiectivelor de investiţii, secretarul general al partidului a fost informat cu privire la eforturile depuse de specialişti în vederea reducerii numărului de materiale destinate lucrărilor de investiţii, a folosirii pe scară largă a resurselor locale. S-a arătat că acţiunea de tipizare a condus, pînă în prezent, la o reducere substanţială a tipurilor de materiale şi elemente de construcţii şi instalaţii — de la 11 000 la circa 970. Calculele arată că pe aceste căi se va obţine, in cincinalul: 1981—1985, o reducere cu circa .8 la sută a valorii construcţiilor, cu circa 26 la sută a consumului de metal, cu 20 la sută a celui de ciment. Reduceri însemnate se vor obţine şi la alte materiale de construcţie. Exponatele prezentate relevă rezultatele bune obţinute — în acţiunea de tipizare — In economia forestieră şi a materialelor de construcţii, In construcţia de maşini, chimie, metalurgie, energetica, transporturi, industria uşoară. Apreciind eficienţa acţiunii de tipizare a materialelor de construcţie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a cerut conducerii ministerelor prezente cu produse în cadrul expoziţiei să acţioneze cu mai multă hotărire pentru restrîngerea sortimentelor de articole, pentru a se ajunge la o tipizare mai eficientă, în măsură să contribuie mult mai larg la perfecţionarea activităţii de concepţie şi proiectare, la economisirea mijloacelor materiale şi financiare, la creşterea productivităţii muncii şi promovarea progresului tehnic. Subliniind necesitatea reducerii în continuare a cheltuielilor de investiţii, necesitatea utilizării pe scară largă a materialelor provenite din resurse locale, secretarul general al partidului a cerut consiliilor populare să ia măsuri pentru producerea pe plan local a cărămizilor şi a altor materiale de construcţie, a recomandat ca la întocmirea proiectelor şi realizarea locuinţelor pentru localităţi mai mici să se aibă in vedere încălzitul cu sobe, la care să se folosească cărbuni şi alţi combustibili inferiori. Prefabricatele ce se realizează cu mari consumuri de metal şi ciment, precum şi de combustibili, urmează să fie, mai ales la sate, înlocuite. Totodată, s-a cerut să se folosească cu mai multă răspundere şi simţ gospodăresc lemnul. Economisirea de metal, înlocuirea materialelor de construcţie pentru producerea cărora se utilizează ca materii prime produse petroliere, reproiectarea unor sortimente, cum ar fi corpurile de iluminat, care în momentul de faţă sînt supradimensionate, găsirea de soluţii în vederea reducerii halelor termocentralelor, evitarea transportului unor materiale, cum ar fi nisipul şi pietrişul, la distanţe mari — sînt tot atîtea sarcini care decurg din indicaţiile date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cadrul discuţiei de lucru de la expoziţie. O atenţie deosebită s-a acordat, de asemenea, folosirii cenuşilor de termocentrale care reprezintă o materie primă ce se găseşte în cantităţi mari şi care trebuie să-şi găsească o valorificare corespunzătoare la industria materialelor de construcţii. Participanţii la dialogul de lucru al tovarăşului Nicolae Ceauşescu au dat asigurări că vor face totul pentru transpunerea in viaţă a indicaţiilor şi orientărilor date, a prevederilor Legii investiţiilor, astfel incit tipizarea să aducă o contribuţie de seamă la sporirea eficienţei şi promovarea progresului tehnic în construcţii. ION CODRU ■ Flacăra pagina 3 ANUL XXX - Nr. 1 (1 334) - 1 ianuarie 1981