Flacăra, iulie-septembrie 1983 (Anul 32, nr. 26-39)

1983-07-01 / nr. 26

Prietenie, pace, colaborare e. La începutul acestei săptămîni, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a participat la întîlnirea de la Moscova a conducătorilor de partid şi de stat din unele ţări socialiste europene. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost însoţit de tovarăşii Constantin Dăscălescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, Constantin Olteanu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul apărării naționale, Miu Dobrescu, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ștefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. ministrul afacerilor externe. Din partea celorlalte state la intîlnire au luat parte : Todor Jivkov, secretar ge- •_general al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria, conducătorul delegaţiei bulgare ; Gustav Husak, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia, conducătorul delegaţiei cehoslovace ; Erich Honecker, secretar general al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Democrate Germane, conducătorul delegaţiei R.D.G. ; Wojciech Jaruzelski, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Polone, conducătorul delegaţiei poloneze ; Janos Kadar, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, conducătorul delegaţiei ungare ; I.V. Andropov, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., conducătorul delegaţiei sovietice. In cadrul întîlnirii s-a făcut un schimb de păreri cu privire la evoluţia evenimentelor internaţionale în ultimul timp şi s-a adoptat o Declaraţie comună. La acest document, se arată că la intîlnire au fost reafirmate aprecierile şi concluziile privind evoluţia situaţiei internaţionale cuprinse în Declaraţia politică, adoptată la 5 ianuarie 1983 la Consfătuirea de la Praga a Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varşovia. Este vorba, în primul rind, de concluzia privind hotărîrea tot mai puternică a popoarelor, a tuturor forţelor progresiste şi iubitoare de pace de a se pune capăt cursei înarmărilor, de a se trece la dezarmare, îndeosebi la dezarmarea nucleară, de a se asigura dezvoltarea tuturor statelor în condiţii de egalitate, da respect al independenţei şi suveranităţii naţionale, într-un climat de colaborare, , securitate şi pace. Situaţia creată în lume, se arată în Declaraţia comună, pune în faţa tuturor statelor, a tuturor popoarelor problema cum poate fi evitată alunecarea lumii spre catastrofă. Legat de aceasta, participanţii la întilnire au reafirmat ac- tualitatea şi valabilitatea programului de acţiuni propus la Praga la 5 ianuarie şi s-au pronunţat din nou împotriva între- cerii în domeniul înarmărilor nucleare şi, în general, împotriva oricărei competiţii militare. După cum se consemnează în documen- tul menţionat, participanţii la intîlnire con* sidera că problema fundamentală a con- ’ temporaneităţii o constituie încetarea ne- . întîrziată a cursei înarmărilor, şi trecerea la dezarmare, îndeosebi la dezarmarea nucleară, şi apreciază că este necesar să se facă totul pentru realizarea acestor ţeluri, de covîrşitoare importanţă pentru apărarea păcii, civilizaţiei şi vieţii pe pă- , mint. , . O atenţie deosebită a fost acordată, la întîlnirea de la Moscova, relaţiilor dintre ţările participante la Tratatul de la Varşovia şi ţările membre ale N.A.T.O. Statele participante la întilnire s-au adresat din nou statelor membre ale N.A.T.O. cu chemarea de a începe neîntîrziat negocieri directe în vederea ajungerii la un acord privind înghețarea, începînd cu 1 ianuarie 1984, a cheltuielilor militare și măsuri concrete de reducere reciprocă efectivă a acestor cheltuieli, în perioada următoare. ] S-a remarcat, de asemenea, că se aşteaptă acordul statelor N.A.T.O. de a se trece la examinarea practică a propunerii referitoare la Tratatul privind nefolosirea reciprocă a forţei militare şi la menţinerea de relaţii paşnice între statele participante la Tratatul de la Varşovia şi statele mem- bre ale Tratatului Atlanticului de Nord, deschis tuturor statelor lumii. Dezbătind problemele asigurării păcii şi securităţii in Europa, participanţii la întilnire s-au pronunţat din nou pentru înfăptuirea propunerilor privind crearea de zone denuclearizate în nordul Europei, în Balcani şi în alte regiuni ale continentului european. Totodată, s-au subliniat însemnătatea şi necesitatea încheierii cit mai grabnice a reuniunii de la Madrid cu rezultate pozitive, care să răspundă aşteptărilor popoarelor europene şi să asigura convocarea Conferinţei pentru măsuri de întărire a încrederii, securităţii şi pentru dezarmare în Europa, continuitatea procesului multilateral început la Helsinki. Statele participante la întîlnirea de la Moscova au chemat ţările europene să facă totul pentru înlăturarea pericolului nuclear în Europa, pentru transformarea Europei într-un continent al păcii, liber de arme nucleare, atît cu rază medie de acţiune, cit şi tactice, într-un continent în care toate statele să conlucreze pe bază de deplină egalitate şi respect reciproc in interesul progresului şi bunăstării popoarelor lor, al liniştii, înţelegerii şi securităţii in Europa şi în întreaga lume. " -14 C. P. NICOARA ■ Tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU a participat la întîlnirea din unele tari socialiste europene flacăra.