Flacăra, aprilie-iunie 1988 (Anul 37, nr. 13-25)

1988-06-10 / nr. 23

Mobilizator îndemn de la tribuna marelui forum democratic „Să facem ca fiecare uzină, fiecare fabrică să devină o puternică citadelă a producţiei de înaltă calitate şi nivel tehnic, de înaltă eficienţă economică, dar şi o puternică citadelă a educaţiei şi culturii revoluţionare, de formare a omului nou - constructor conştient al socialismului şi comunismului!“ REPLICA IMCREDERE li FDEŢELE PROFEN Constituind, aşa cum aprecia însuşi secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, „o puternică manifestare a democraţiei orinduirii noastre socialiste, care asigură participarea activă a tuturor oamenilor muncii, a întregului nostru popor la elaborarea politicii interne şi externe, la înfăptuirea acestei politici, ca o condiţie a înaintării ferme a României pe calea socialismului şi comunismului“, şedinţa comună a Consiliului Naţional al Oamenilor muncii şi Consiliului Naţional al Agriculturii a evidenţiat, încă o dată, cu putere, hotărîrea noastră unanimă de a ne consacra întreaga energie transpunerii în viaţă a istoricelor hotărîri ale Congresului al XIII-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului, înfăptuirii programelor de dezvoltare economică şi socială stabilite, îndeplinirii exemplare a sarcinilor actualului cincinal care va permite trecerea tării noastre intr-un nou stadiu de dezvoltare. Ideile, analizele şi direcţiile formulate in Expunerea secretarului general al partidului, document cu excepţională semnificaţie teoretică şi de o importanţă practică hotărâtoare, instituie, în acest context, ca un cuvînt de ordine definitoriu, necesitatea valorificării superioare a potenţialului de muncă şi creaţie al întregii naţiuni, de care depinde decisiv îndeplinirea programului general de dezvoltare a patriei noastre. „Nu trebuie să uităm nici un moment, subliniază tovarășul Nicolae Ceaușescu, că oamenii — de la muncitor la inginer, la conducerile colective — au rolul hotăritor, că ei hotărăsc, pînă la urmă, realizarea sau nu a planului. Asupra acestei activităţi trebuie să ne concentrăm toată atenţia, să asigurăm folosirea întregului personal muncitor în mod cit mai raţional, in interesul poporului, al socialismului !“. Trecerea in proprietatea poporului, in urma istoricului act de la 11 iunie 1918 — naţionalizarea principalelor mijloace de producţie — a resurselor materiale ale societăţii a creat premisele obiective ale afirmării plenare a capacităţii creatoare a poporului nostru, fără deosebire de naţionalitate, a muncii sale destinate, pentru prima oară in istorie, propriei bunăstări. Utilizarea eficientă a bazei tehnicomateriale tot mai bogate a societăţii noastre, dezvoltată îndeosebi după Congresul al IX-lea al P.C.R., perioadă in care s-au obţinut remarcabile succese în toate domeniile de activitate, realizîndu-se uriaşe investiţii în industrie, agricultură, transporturi etc. depinde acum hotărîtor de calitatea muncii, de modul în care factorii intensivi ai dezvoltării devin operaţionali în planificarea, organizarea şi conducerea concretă a proceselor economice. Implementarea programului de organizare ştiinţifică şi modernizare a producţiei care, in prima etapă, a pus accentul pe utilizarea optimă a potenţialului existent, perfecţionarea organizării producţiei şi a muncii, raţionalizarea fluxurilor de fabricaţie etc. trebuie urmată, aşa cum evidenţiază secretarul general al partidului, de „aplicarea începînd cu anul 1988 — care se poate spune că este hotărîtor — a măsurilor de modernizare şi perfecţionare a tehnologiilor, a proceselor de producţie, care să determine o îmbunătăţire radicală a activităţii în toate sectoarele, o reducere a consumurilor materiale, o creştere puternică a eficienţei întregii activităţi economice". Implicind îmbunătăţirea structurii producţiei, (Continuare în pag. 3) CONSTANTIN DUMITRU ■ IATĂ O LEGE DE BAZĂ A SOCIETĂŢII NOASTRE » CARE A INTRAT IN VIGOARE LA 11 IUNIE 1948: Muncind mai hin®, trăim mai bine! Expresie elocventă a grijii partidului nostru pentru creşterea continuă a nivelului de trai, scopul suprem al întregii noastre activităţi economico-sociale, Hotărirea Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 2 iunie, referitoare la majorarea retribuţiei în anii 1988—1989, este o nouă dovadă a consecvenţei cu care partidul nostru comunist, personal tovarăşul Nicolae Ceauşescu acţionează pentru transpunerea în viaţă a programelor ce privesc ridicarea continuă, pe măsura edificării noii societăţi, a nivelului de trai al poporului, a standardelor de civilizaţie materială şi spirituală. Se vădeşte încă o dată grija statornică, responsabilitatea comunistă cu care partidul militează pentru împlinirea ţelului suprem al unei politici ce pune în centrul preocupărilor sale omul. Satisfacţiei cu care oamenii muncii au primit hotărîrea de partid i se adaugă mîndria patriotică la care îndreptăţesc realizările ce au făcut posibil acest fapt cu profunde implicaţii politice şi sociale. Vedem respectate, in totalitate, hotărîrile luate în acest sens de partidul nostru, confirmindu-se intru totul esenţa politicii sale, justeţea obiectivelor şi strategiei ce asigură împlinirea scopurilor ei. Se mai demonstrează o dată importanţa şi viabilitatea conceptului fundamentat de secretarul general al partidului potrivit căruia munca, proprietatea socialistă a cărei întemeiere s-a săvirşit prin istoricul act al naţionalizării de acum patru decenii, eforturile constante ale membrilor societăţii noastre pentru întărirea şi dezvoltarea acesteia se constituie în sursă certă de sporire a avuţiei naţionale, a dezvoltării multilaterale a unui popor care a înţeles să facă din munca proprie, cu braţele sau cu mintea, singurul mod de atingere a înaltelor ţeluri pe care şi le-a propus. Măsurile de majorare a retribuţiei reflectă forţa, dinamismul, caracterul armonios şi sănătos al economiei noastre naţionale, justeţea politicii economice şi sociale a partidului, existenţa permanentă a unui spirit politic de o profundă şi autentică moralitate, atestat de modul în care se va efectua practic majorarea retribuţiilor. Să ne amintim că în urmă cu mai puţin de cinci ani se adopta o măsură similară în urma căreia peste 7,5 milioane de oameni ai muncii beneficiau de importante sporuri ale retribuţiei. In decursul celor 10 de ani de la înfăptuirea istoricului act al naţionalizării, la Iunie 1948, de cînd poporul este stăpîn pe uneltele sale, numeroase au fost măsurile care au avut în vedere prosperitatea oamenilor muncii, ridicarea permanentă a nivelului de trai material şi spiritual al acestora. Edificator în ceea ce priveşte grija constantă cu care partidul, personal tovarăşul Nicolae Ceauşescu acţionează pentru crearea unor condiţii de viaţă mai bune pentru oamenii muncii, în concordanţă cu principiile eticii şi echităţii socialiste este faptul că in prima etapă (august, septembrie, octombrie 1988) se va asigura creşterea retribuţiei minime la 2 000 lei lunar, măsură de care vor beneficia circa 2,5 milioane de oameni ai muncii, îndeosebi tineri aflaţi în primii ani de activitate, iar in cea de a doua etapă, noiembrie şi decembrie 1988, vor spori veniturile a peste 1,8 milioane de oameni ai muncii, cu retribuţii de pînă la 2 250 lunar. Prin majorarea retribuţiilor categoriilor de personal muncitor cu retribuţia tarifară mai mare de 2 250 lei, care se va înfăptui Înainte de 22 august 1989, cind toţi oamenii muncii vor primi pe întregul an 1990 retribuţia majorată, se va ajunge la o retribuţie medie de 3 825 lei, ceea ce reprezintă o creştere de 10 la sută faţă de 1985, creştere stabilită la Congresul al XIII-lea şi la Conferinţa Naţională ale partidului. Cifra de 29 miliarde lei, venituri suplimentare obţinute de membrii societăţii ca urmare a aplicării acestei hotărîri, ne oferă dimensiunea valorică a avantajelor de care vom beneficia cu toţii. Aşa cum releva în Expunerea la recenta şedinţă comună a Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii şi Consiliului Naţional al Agriculturii tovarăşul Nicolae Ceauşescu : „Trebuie însă să fie bine înţeles pentru oamenii muncii, pentru întregul nostru popor, că măsurile de creştere a veniturilor, de ridicare a nivelului de trai , care constituie scopul suprem al întregii noastre activităţi economico-sociale — trebuie realizate concomitent cu dezvoltarea generală a forţelor de producţie şi a Întregii noastre societăţi. Numai aşa vom avea garanţia unor creşteri continue — nu momentane — a nivelului de trai material şi spiritual“. OPREA GEORGESCU ■