Flamura, iulie 1971 (Anul 18, nr. 2062-2088)

1971-07-22 / nr. 2080

► NUL XVIII, NR. 2080 JOI, 22 IULIE 1971 ( PACIN), 30 BANI Calitatea, profunzimea dezbaterilor depind de conținutul dărilor de seamă în preajma adunărilor generale ale salariaților Prin rolul care i-a fost conferit în viața noastră economică, politică-socială, adunarea generală a salariaților depășește simplul cadru pentru un schimb de păreri, fiind forul muncitoresc de conducere a întreprinderilor, organ de organizare și control. Sub acest aspect, este necesar ca din dezbaterile care vor avea loc în aceste zile, mai întîi pe secții, apoi pe întreprinderi și, în final, acolo unde e cazul, pe centrale industriale, să fie temeinic pregătite, să rezulte atît mersul îndeplinirii sarcinilor și a angajamentelor, cît și modul în care a decurs munca pentru fructificarea ideilor colectivului de salariați, să se vadă ca într-o oglindă cum a urmărit comitetul direcție aplicarea în practică de a propunerilor. Nu trebuie ocolit nici un răspuns. Salariații trebuie informați asupra activității comitetului de direcție, antrenați la soluționarea unor probleme, la definitivarea planului întreprinderii Referindu-se la atribuțiile din ce în ce mai sporite ale adunărilor generale, tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta : „în felul acesta se va întări controlul colectivului din uzină asupra celor care sunt puși să conducă, va crește și răspunderea celor care conduc în fața colectivului de oameni ai muncii. Vom întări de fapt prin aceasta colaborarea dintre cei ce sunt puși să conducă activitatea în diferite sectoare și masele largi de oameni ai muncii. Aceasta va însemna în fond o lărgire a participării oamenilor muncii și, in primul rind, a clasei muncitoare, la întreaga activitate de conducere economică și socială a patriei noastre". Desigur, pentru o reușită deplină, dezbaterile trebuie pregătite în așa fel încît să constituie un prilej de intensificare a activității de educare a oamenilor muncii în spiritul cunoașterii și aplicării politicii partidului nostru, a indicațiilor secretarului general privind creșterea conștiinței socialiste, a vigilenței politice și a combativității revoluționare împotriva manifestărilor necorespunzătoare față de muncă și avutul obștesc. Participanții la dezbateri să ia atitudine fermă împotriva manifestărilor de indisciplină, chiar, să se combată irosirea timpului de lucru și să se cultive simțul de răspundere al datoriei de a munci în slujba patriei, a poporului, a societății noastre socialiste. Reușita dezbaterii este asigurată, fără doar și poate, de nivelul dărilor de seamă pe care le vor prezenta comitetele de direcție, întocmite într-un spirit critic și autocritic, analizînd atît experiența semestrului I, cît și cauzele neajunsurilor ce au în activitatea sectoarelor, existat secțiilor, șantierelor, a întreprinderilor și centralelor, ele pot constitui un salon pentru stimularea inițiativei creatoare, antrenînd colectivul să propună soluții pentru înlăturarea lor, pentru îmbunătățirea muncii de viitor. Rezultatele obținute pe primul semestru al acestui an de către întreprinderile județului nostru, sînt în ansamblu, bune. Ele atestă o preocupare susținută pentru realizarea și depășirea angajamentelor luate. Cu toate acestea, în activitatea unor întreprinderi au existat și unele neajunsuri care au condus la nerealiza Ing. CHIRILA VRĂJITOR șeful sectorului de coordonare și sinteză al Comitetului județean de partid ____________________ (Continuare in nag. a 2-a) ku un O importantă lucrare edilitară După ce a trecut cu succes probele tehnice de funcționare, la Caransebeș a fost dată în exploatare stația de epurare a apelor reziduale. Lucrare de o deosebită însemnătate — cuprinsă între obiectivele edilitare de interes republican — stația este una dintre cele mai perfecționate unități de acest fel din țară, asigurînd pomparea și decantarea apelor amintite prin mijloace moderne. În afară de centrală termică și grup social proprii, stația dispune de instalații electrice adecvate, care îi permit funcționarea chiar și independent de rețeaua orășenească de forță. Fruntași pe primul semestru In cinstea sărbătoririi bicentenarului uzinelor din Reșița, colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderile municipiului, sub conducerea organizațiilor de partid, mobilizate permanent de organele și organizațiile sindicale, au obținut succese deosebite în realizarea indicatorilor planului de stat și angajamentelor asumate in îna trecerea socialistă pe semestrul înui 1971, pe care ziarul nostru le-a inserat la timpul potrivit Drept răsplată a acestor eforturi, la sfirșitul trimestrului II, in cele 23 organizații sindicale din întreprinderi, unde în întrecerea socialistă au fost antrenați 33 954 salariați, s-au evidențiat 9 686 muncitori, 747 echipe și brigăzi și 59 secții, sectoare, șantiere și loturi de muncă. Cu cele mai bune rezultate în această privință se prezintă colectivele de la C.S.R., U.C.M.R. și I.C.M.M. Reșița. Pe șantierele muncii patriotice Despre vrednicia locuitorilor din Oțelu Roșu am relatat și cu alte prilejuri în coloanele ziarului nostru. Numai în ultimele săptămîni, bunăoară, uteriștii și pionierii au tot peste 1 800 de puieți, plantat la întreținerea a peste 40 000 mp și amenajarea celor peste 2 500 mp de noi spații verzi și-au adus contribuția toți cetățenii, indiferent de vîrstă și ocupație. ii I iíIÍ!! Iil ii Porțile de Fier. Ecluza românească a intrat în exploatare definitivă Miercuri, ecluza de pe malul românesc al Dunării a fost dată in exploatare în etapă definitivă. Vasele românești „Slatina“, „Porțile de Fier“ și vasul bulgăresc de pasageri „Dimităr Blagoev“ au fost primele nave fluviale care au traversat printr-o dublă ecluzare,dinspre Tr. Severin spre Orșova, imensul culoar din beton și oțel ce se întinde pe aproape 700 m. Operațiile de ecluzare au decurs în condiții optime. Instalațiile purtînd marca de fabricație a Uzinelor constructoare de mașini Reșița, Șantierul naval Galați și Uzinei constructoare de mașini agricole și construcții metalice Bocșa s-au comportat excepțional. Timpul total al manevrelor a însumat 45 minute, fiind egal cu cel prevăzut în proiecte. Acest lucru asigură posibilități ca, în funcție și de vitezele de deplasare a navelor, ecluzarea să dureze 75—90 minute pe vas sau pe convoiul de vase ce traversează Sistemul hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier. J IN EDIȚIA DE AZI • Producția fermeilor și loturilor semincere să asigure semințe de calitate superioară • OPINIA CA ARE PUBLI I CUI VÂNTUL ! • Sport • PROGRAMUL TV. pentru săptămîna viitoare | • Fel de fel • Memento • CADRAN INTERNAȚIONAL | TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A PRIMIT PE TOVARĂȘUL AGOSTINO NOVELLA Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit miercuri dimineața, la Mangalia Nord, pe tovarășul Agostino Novella, membru al Direcțiunii și al Biroului Politic ale Partidului Comunist Italian, care se află în țara noastră la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La primire a participat tovarășul Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cursul convorbirilor s-a realizat o informare reciprocă privind activitatea celor două partide, a fost reafirmată hotărîrea comună a P.C.R. și P.C.R. de a dezvolta în continuare relațiile de prietenie și colaborare dintre ele și s-a efectuat un schimb de păreri asupra unor probleme actuale ale situației internaționale, ale mișcării comuniste și muncitorești, întîlnirea s-a desfășurat într-o atmosferă de caldă prietenie și înțelegere tovărășească. Un deziderat major : Educarea politică, moral cetățenească și patriotică a tinerilor Uni din sarcinile de mare importanță, puse de conducerea partidului nostru în fața organelor și organizațiilor de partid, este educarea politică, moral-cetățenească și patriotică a elevilor, înfăptuirea acestui deziderat major poate fi asigurat numai pe baza cunoașterii în profunzime a realității din fiecare școală, a găsirii celor mai bune soluții unor activități pentru desfășurarea duie la educarea menite să contrapionierilor și școlarilor în spiritul devotamentului față de cauza socialismului, al dragostei față de muncă și învățătură, de îndatoririle sociale. Succesele obținute în marea majoritate a școlilor din județul nostru se datoresc faptului că organizațiile de partid și conducerile din școli au reușit să rezolve cu competență problemele legate de conținutul și orientarea ideologică a procesului de învățămînt, să determine creșterea răspunderii cadrelor didactice pentru buna pregătire a lecțiilor, pentru utilizarea materialului didactic și introducerea elementelor de actualitate. Datorită colaborării strînse dintre cadrele didactice, organizațiile de pionieri și U.T.C., sub conducerea organizațiilor de partid, activitatea educativă a cunoscut o permanentă îmbunătățire. La liceele de la Moldova Nouă, pedagogic Caransebeș, industrial Reșița, Școala profesională Oțelu Roșu, școlile generale din Pojejena, Berzovia, Pescari și altele, în cadrul învățămîntului politic U.T.C. se folosesc forme moderne, (dicționarele, cadranțele și enciclopediile politice, dezbaterile și diapozitivele etc). Tot mai multe școli am organizat la sfîrșit de săptămînă acțiuni de masă cu caracter distractiv, drumeții, competiții sportive, excursii și vizite la locuri și monumente istorice, obiective industriale și socialculturale. Cu mare valoare educativă pot fi amintite și întîlnirile dintre elevi și membri ai biroului comitetului județean de partid, secretari ai comitetelor orășenești și comunale de partid, sectori ai C.C. al P.C.R., ilegaliști, care au evocat trecutul de luptă al partidului, activitatea desfășurată de comuniști în fruntea maselor, pentru edificarea socialismului în patria noastră. In vederea pregătirii tineretului pentru muncă și orientarea lui spre viitoarele profesii, organizațiile de partid și conducerile școlilor au desfășurat acțiuni care să cultive la elevi dragostea pentru activitățile practice și respectul față de producătorii bunurilor materiale. Inspectoratul școlar, sprijinit de organele locale de partid și de stat, s-a străduit să asigure condiții tot mai bune predării activității tehnico-productive. In acest scop, începînd cu prima lună din anul 1971, au fost angajate 105 cadre didactice, recrutate din rîndul inginerilor, maiștrilor și profesorilor de alte specialități. In același timp a sporit baza materială a Celor 96 ateliere care funcționează în prezent în licee și școlile generale. Drept urmare, elevii de la orașe au efectuat diferențiat pe clase, lucrări de tricotaje, țesături de carpete și covoare, cusături naționale, broderii, produse culinare, obiecte de artizanat, mobilier pentru grădinițe etc. Rezultate bune în această direcție s-au obținut și la unele școli din mediul rural ai căror elevi lucrează de regulă în unitățile agricole sau pe loturile școlare. Ca urmare a muncii desfășurate de organizațiile de partid, a efortului depus de cadrele didactice s-a îmbunătățit procesul instructiv-educativ, procentul de promovabilitate a crescut simțitor față de anii trecuți. Analizînd însă munca desfășurată în școli în lumina recentei expuneri a secretarului general al partidului nostru în fața activului de partid trebuie să spunem că în activitatea de instruire a tineretului școlar din județul Caraș-Severin ȘT. NEGOIU (Continuare in ana a 3-a) U.C.M. Reșița . Una dintre operațiile care solicită o înaltă pregătire profesională — frezarea canalelor la turbogeneratorul de 60 Mw. Frezorul Gheorghe Bașa de la secția mecanică grea, supraveghează cu atenție mersul operației, îndeplinite de mașină. Ceea ce nu înseamnă însă că priceperea lui nu este solicitată din plin. ANCHETA „FLAMURA“ Principala caracteristică a etapei în care ne găsim este, așa după cum știm, neostoitul efort pentru perfecționare. Aceasta nu numai în domeniul economic, ci și în ansamblul vieții sociale. Ținînd seama tocmai de acest lucru, orașul caraș-severinean Oravița, cu mai vechi tradiții industriale, înfloritor prin spiritul novator al anilor socialismului, cunoaște, ca și celelalte localități, o multilaterală dezvoltare. A crescut și crește populația sa, se înmulțesc obiectivele de interes larg cetățenesc, blocurile de locuințe. Numai în anul viitor se preconizează aici, sub aspect urbanistic, începerea edificării a altor peste 400 de apartamente menite a face mai confortabile condițiile de locuit ale multor orăvițeni. Paralel cu aceasta, de la începutul anului în curs, se desfășoară pe planuri multiple și o susținută acțiune de modernizare a rețelei comerciale. A fost amenajat un modern magazin de produse metalo-chimice într-un local cu mare suprafață comercială; s-a dat în folosință prima unitate de tip Gospodina, profilată pe produse lactate și preparate de carne; a urmat un magazin de desfacere a sticlăriei, iar peste puține zile, centrul orașului se va îmbogăți și cu o cofetărie modernă cu o suprafață comercială utilă de peste 100 mp. Reveniți în Oravița cu un colectiv împuternicit de Comitetul județean al P.C.R. și Consiliul popular județean spre a efectua  o nouă și aprofundată analiză asupra aprovizionării și deservirii, au reieșit pregnant în evidență strădaniile lucrătorilor din rețeaua comercială cooperatistă pentru a pune la dispoziția cumpărătorilor cantități îndestulătoare de produse agroalimentare și industriale, precum și pentru o mai bună satisfacere a solicitărilor în alimentația publică. Ne oprim în fața unui magazin micuț și cochet: „Tricotaje". E și el recent modernizat. — Sîntem conștiente că ne aflăm la dispoziția cumpărătorilor — ne spune responsabila de magazin, comunista Cristina Kunder. IIII Modul în care mărfurile aranjate, gustul materializat sunt în această operație aparent „măruntă", elucidează că aici regulile generale de comerț sunt bine înțelese și aplicate. De altfel, aceste elemente fac partea frumoasă a magazinului și te simți parcă obligat să mai zăbovești o clipă, ori să revii spre a privi și cumpăra. Și exemplul nu e unic. Totuși, investigația noastră nu urmărește numai laturile bune. Pe lângă pașii vizibili făcuți pe calea îmmbunătățirii deservirii populației, la Oravița mai frapează încă .. . contrastele. Mai întîi — una de ordinul esenței, la magazinul nr. 6 cu profil alimentar aparținînd cooperației de consum, îți sare în ochi neorînduiala, murdăria și neglijența în păstrarea mărfurilor și agregatelor din dotare. — Lucrez aici de circa 8 luni ■— ne spune surprinsă de vizita inopinată, gestionara P. Munteanu — și n-am prea avut timp să le punem pe toate la punct. Așa să stea lucrurile? Vitrina frigorifică, defectă a fost luată, defectă e și astăzi! Dar dacă formele au fost mai „greu de făcut și de onorat către și de către conducerea cooperativei", cum se încearcă justificarea, întrebăm și noi, oare spiritul gospodăresc n-ar fi putut proteja produsele, între care și grișul, măcar de infestări cu ... larve? Gestionara n-a înțeles însă acest lucru pînă acum! Amenda aplicată e, în mod îndreptățit, de natură s-o trezească la realitate, la conștiința faptului că marfa i-a fost încredințată pentru desfacere către cumpărători, în condiții NICOLAE CĂTANA (Continuare In pag. a 3 oj mu In comerțul orăvițean, ura mm care se cere consolidat Oameni oț Ora 11,30. Ne aflăm în inima de metal a Uzinei Delu Roșu. Cuptoarele pulsează un aer fierbinte, cu luciri roșietice de otel incandescent. In preajma cuptorului nr. 2, cițiva oameni forfotesc cu o grabă calculată. Ne apropiem. Stropi aurii, sclipitori, luminează din jur. Asistăm la fetele celor preludiul șarjei : verificarea ultimei probe, înainte ca metalul clocotind să părăsească matca în care a fost plămădit. Două vorbe, schimbate parcă în treacăt — nu le auzim — și oamenii își iau locurile lor. Ora 12. Șuvoiul ele lavă țîșnește arzînd în oala de turnare și o ierie de steluțe căzătoare se nasc și mor într-o clipă. Preaplinul luminii ne istovește privirile. Ne retragem instinctiv. Un oțelar ne vede și zîmbește. — Cu cele 1 500: și ceva de grade, nu-i de glumă. Și totuși, ei parcă nici nu se observă. Gesturile îi sunt firești, intrate în obișnuința cotidianului. Aceștia sint făurarii metalului, devenit pîinea unei industrii în plină dezvoltare. Destinele lor sînt comune. Școală, muncă, și iar școală, muncă, cu dorința firească a progresului, cu gîndul de a da societății totul, pe măsura, capacității lor. Comunistul Gheorghe Iorgoni este astăzi maistru de schimb. — In 1955 eram elev la școala profesională din oraș — ne-a spus el. Apoi am intrat în uzină, am lucrat câțiva ani ca topitor. Știam că pot să fac mai mult. Oamenii au apreciat asta și am fost trimis la școala de maiștri de la Hunedoara. Comunistul Ion Atinge, prim topitor, uteriștii Iorgu Marchescu, Ion Vlad, Stelian Marcu, cu toții topitori, au urmat pînă la un punct același drum Iorgu Marchescu ni s-a destăinuit : — Am îndrăgit meseria de oțelar de pe băncile școlii profesionale. Am început să lucrez, dar în același timp doream și să învăț. Astăzi sunt elev în clasa a Xll-a a liceului seral și mă gîndesc ca, după absolvire, să mă înscriu și la facultate. Pasiune, voință, dăruire în muncă, în tot spre ceea ce năzuiește, sunt caracteristicile omului de azi. Cine nu cunoaște faptul că în urmă cu civa timp colectivul pelăriei întîmpina destul de multe neajunsuri în realizarea sarcinilor de plan ? Dar greutățile au depășite. Echipa condusă fost de Ion Atinge s-a înscris și ea în efortul unanim, generat de dorința izbînzii. Cele șase luni de muncă din acest an consemnează pentru ea 1 500 tone oțel date peste prevederi, iar în dreptul lunii iunie, la rubrica privind calitatea, citim nici o șarjă declasată. Asemenea oameni lucrează la cuptorul nr. 2. Aici, în limbajul cotidianului se scriu‘iile de cronică despre oameni, despre oțel, MIRCEA COSMIN Á