Flamura, decembrie 1971 (Anul 18, nr. 2193-2219)

1971-12-04 / nr. 2196

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CARAȘ-SEVERIN AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ■ 111 JIU ini ANUL XVIII, NR. 2196 SÎMBATA, 4 DECEMBRIE 1971 4 PAGINI, 30 BANI DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I, Uzinei de autocamioane Brașov Pentru contribuția adusă la industrializarea țării și participarea activă a colectivului Uzinei de autocamioane Brașov la opera de construire a socialismului și meritele sale in promovarea progresului tehnic al economiei naționale, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Se conferă ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Uzinei de autocamioane Brașov. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU Impăietorul din satul de piatră Studiu asupra piramidelor între fantezie și realitate ÎN PREZENȚA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU s-a sărbătorit ieri jubileul de 50 de ani de existență a Uzinei de autocamioane din Brașov Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Una din importantele întreprinderi constructoare de mașini, nu numai ale Brașovului, dar și ale țării Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăți de secol de prodigioasă existență. Cu prilejul festivității, miile de muncitori, ingineri și tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-și exprima sentimentele de dragoste și prețuire față de conducătorul partidului și statului, de a raporta succesele dobîndite în înfăptuirea sarcinilor cincinalului denumit pe bună dreptate cincinalul construcțiilor de mașini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanț al etapei parcurse de la înființare și pînă astăzi al marilor înfăptuiri obținute sub conducerea partidului în anii socialismului. In vizita la Brașov, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii: Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu și Dumitru Popescu. La sărbătoarea constructorilor de autocamioane iau parte numeroși foști muncitori, ingineri și tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredințate munci de răspundere în activul de partid și de stat, muncitori și tehnicieni de la uzinele de tractoare, de la Metrom, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Brașov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor brașovenilor, a întregii ramuri a construcțiilor de mașini, încă de la intrarea în județ, unde tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt salutați de tovarășul Constan(Continuare ia pag. a 2-a) Dragi tovarăși. tru Este o deosebită plăcere pe muine, pentru tovarășul Maurer și pentru ceilalți tovarăși de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, a minunatului ei colectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniștri, da care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite). In cei 50 de ani de existență, uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung, devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de mașini din România, cu un colectiv de peste 15 000 de salariați. După cum cunoașteți, în această perioadă în uzină s-au produs multe mașini și utilaje. Mica expoziție pe care am văzut-o astăzi reamintește tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată, se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în țară, cît și în străinătate. (Aplauze prelungite). Vizitând unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producție, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producției, la îmbunătățirea continuă a calității camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu trei-patru ani în urmă și cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcție. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut — dar rezultatele obținute în ultimii doi-trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aș dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi-trei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcții de mașini din România. Vă urez din toată inima să atingeți acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice, urale). Aț obținut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-au realizat în bune condițiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea se realizează și chiar se depășește cu un anumit procent. înțeleg că uzina este în transformare, că are loc, o dată cu asigurarea producției, și dezvoltarea și dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veți obține asemenea rezultate încît, la sfîrșitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38 000 de camioane, să depășiți cu cel puțin cîteva mii de camioane. Există toate posibilitățile pentru aceasta, iar construcțiile pe care le realizați acum vor permite să se producă mult mai mult decit este prevăzut în plan. De aceea, felicitîndu-vă pentru rezultatele bune obținute pînă acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să încheiați cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toți ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfășoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producției, productivității muncii, al calității — obține an de an realizări tot mai însemnate. Dar, — deși sîntem la o sărbătoare și de obicei cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea afirma că nu mai există, totuși, o serie de deficiențe care trebuie înlăturate. Este necesar să se aibă în vedere ca în următorii ani să se aducă astfel de îmbunătățiri producției uzinei, încît autocamionul românesc să poată concura cu oricare camion modern similar existent pe piața internațională. Eu cred că sarcina nu este prea grea, ținînd seama de dotarea uzinei și mai cu seamă de valoarea colectivului ei de muncitori, tehnicieni și ingineri în stare să răspundă în mod corespunzător cerințelor, progresului continuu al uzinei și, prin aceasta, și al economiei noastre naționale. De aceea, este necesar ca întreg colectivul de cercetători, tehnologi, muncitori să acționeze în strînsă colaborare pentru a lichida rapid deficiențele care mai există și pentru a ridica în continuare nivelul tehnic al producției din uzina dumneavoastră. In al doilea rînd, doresc să arăt că s-au obținut rezultate bune — mai cu seamă în ultimii doi ani — pe linia autodotării. Aveți, în această privință, un program bun pînă în 1975. Dar și în legătură cu aceasta ar trebui să spunem că sînteți, de fapt abia la început, cu atît mai mult cu cît uzina dumneavoastră produs la un moment dat și mașini-unelte, deci are o experiență în această direcție ; producerea utilajelor necesare uzinei nu se poate realiza decît de colectivul uzinei. Iată de ce este necesar să se acorde mai multă atenție dezvoltării sectorului de autodotare, creării de mașini-unelte, de mașini-agregat nu numai pentru nevoile uzinei, ci și pentru necesitățile altor întreprinderi din România. Cu timpul — și aș dori ca acest timp să nu fie prea îndepărtat — va trebui să participăm și la export cu această producție de înaltă tehnicitate, care este cea mai căutată, competitivă și mai rentabilă mai pe piața internațională. Consider că și în această direcție colectivul dumneavoastră este capabil să realizeze în scurt timp programul ce îi revine, chiar să-l depășească. Aș dori din toată inima să obțineți pe acest drum realizări mult mai mari decît prevederile stabilite în plan. (Aplauze prelungite). Nu aș dori să vorbesc pe larg de productivitatea muncii, de economii, de reducerea consumurilor de metal și de materiale, aceste probleme trebuie să ne preocupe zilnic. De aceasta depinde creșterea producției cu un preț de cost cît mai redus, cu cheltuieli cît mai mici, sporirea beneficiilor întreprinderii, sporirea contribuției la creșterea venitului național, la crearea resurselor necesare pentru dezvoltarea în continuare a economiei și pentru ridicarea nivelului de viață al întregului nostru popor. In această privință, în uzina dumneavoastră sunt încă rezerve însemnate și trebuie acționat pentru punerea lor cît mai deplină în valoare. Cunoașteți că actualul plan cincinal cuprinde sarcini de dezvoltare a economiei mari naționale, producția industrială urmează să crească într-un ritm anual de 11—12 la sută, iar cea a construcțiilor de mașini într-un ritm mai înalt. Noi am numit actualul cincinal „cincinalul construcțiilor de mașini", pentru că într-adevăr dorim ca în 1975 construcția de mașini din România să se ridice la un asemenea nivel, atît din punct de vedere cantitativ, cît mai cu seamă calitativ, încît să poată fi competitivă cu orice producție similară din orice țară a lumii. Numai pe această cale industria noastră constructoare de mașini își va putea îndeplini marele său rol în înzestrarea și dotarea economiei naționale, în asigurarea dezvoltării ei în ritm susținut, corespunzător cerințelor revoluției tehnico-științifice mondiale. In cadrul acestui program se înscriu și sarcinile uzinei dumneavoastră. In întreaga economie avem rezultate bune. Anul acesta, sarcinile de plan pe economie sunt depășite cu aproape două procente, realizările uzinei dumneavoastră sunt însă sub această cifră de depășire. Așa cum am spus, sper că în următorii patru ani veți reuși să vă ridicați cel puțin la nivelul depășirii pe țară, deși posibilitățile uzinei dumneavoastră sunt mai mari. Rezultatele economice generale dovedesc că am început noul plan în condițiuni bune, ceea ce exprimă atît realismul planului cincinal, cît și posibilitățile industriei noastre, ale muncitorilor și tuturor oamenilor muncii din România, de a asigura înfăptuirea cu succes a programului elaborat de Congresul al X-lea — program care prevede făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, ridicarea bunăstării și fericirii întregului popor. (Aplauze prelungite, orale). Cunoașteți prevederile din acest cincinal, precum și măsurile ce se au în vedere pentru ridicarea bunăstării clasei muncitoare, a întregului nostru popor. După cum știți, încă din toamna acestui an, s-a trecut la realizarea măsurilor privind creșterea alocațiilor pentru copii. Urmează ca, în anul viitor, să trecem la majorarea salariilor— a celor mici, în primul rînd — în conformitate cu prevederile cincinalului, la sporirea pensiilor și, în continuare, să asigurăm ca, pînă la sfîrșitul cincinalului, salariul real să crească cu circa 20 la sută. Sînt prevăzute, de asemenea, măsuri privind îmbunătățirea producției bunurilor de consum în vederea satisfacerii în condițiuni tot mai bune a nevoilor întregului popor. Se are în vedere realizarea unui volum sporit de locuințe pentru a asigura satisfacerea cerințelor îmbunătățirea condițiilor de leși cuit, numai în orașe vom construi peste 500 000 de apartamente. Totodată, se vor lua o serie de măsuri de reducere a (Continuare In pag. a 2-a) DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 50 de ani de la Înființarea Uzinei de autocamioane Brașov, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfășurată in anii construcției socialiste a țării și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei de autocamioane Brașov, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și medalia de aur „Secera și Ciocanul" tovarășilor , Comanici Nicolae, șef de atelier, Sultanu I. Vasile, prim-topitor, Man G. Dionisie, sculer Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU 9 Prepararea materiilor prime reprezintă una din etapele cele mai importante în geneza metalului, în clișeu : Instalația de aglomerare de la C.S.R. Foto : IOAN CARDOȘ Plenara comună a Comitetului Central Uniunii Tineretului s si a Consiliului Asociațiilor Studențești din Romania In cursul zilei de vineri au continuat lucrările plenarei comune a Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist și Consiliului Uniunii Asociațiilor Studențești din România. Au luat cuvîntul : Ion Dragomir, Eugen Florescu, Virgil Cazacu, Constantin Horobeț, Gheorghe Stoica, Constantin Mîndreanu, Ion Traian Ștefănescu, Dezideriu Kovács, Ion Jinga, Maria Groza, Marianne Kronenberger, Patriciu Mateescu. Primit cu vii aplauze, în încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R. In continuare, plenara a adoptat planul de măsuri privind îmbunătățirea muncii de educație comunistă a tineretului și Hotărîrea cu privire la aniversarea semicentenarului creării Uniunii Tineretului Comunist. Intr-un puternic entuziasm tineresc, participanții la plenară au adoptat textul unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, al Comunist Uniunii AGRICULTURA JUDEȚULUI pe treptele ascendente ale economiei noastre socialiste Planul cincinal de dezvoltare economico-socială a României pe perioada 1971-1975, adoptat recent de Marea Adunare Națională marchează, prin orientările și ritmurile stabilite, un nou salt calitativ în construcția societății socialiste multilateral dezvoltate. In mersul ascendent și unitar al economiei, sarcini deosebit de importante sunt prevăzute și pentru agricultură. Aceste sarcini sintetic redate în prevederea privind producția globală agricolă, prevăd o creștere între 36 și 49 la sută, față de media 1966-1970, ceea ce înseamnă anilor un ritm mediu anual de 6,3 — 8,3 la sută, față de la 3 la sută — pe plan mondial. Acesta este cel mai înalt ritm cunoscut în istoria agriculturii noastre, care va situa România printre țările cu cea mai avansată și dinamică agricultură. Oricine ia cunoștință de prevederile stabilite agriculturii, în actualul cincinal, va conchide că ele sunt îndrăznețe. La aceasta trebuie să adăugăm însă, constatarea că sporirea producției agricole și asigurarea unui raport judicios între ramurile agriculturii, sunt pe deplin posibile, datorită măsurilor ce se vor adopta pe linia dezvoltării bazei tehnico-materiale. Fără îndoială, principala premisă în această direcție constituie investițiile. In perioada 1971-1975 statul alocă din fondurile sale peste 80 miliarde lei, respectiv 17 la sută din volumul total al investițiilor, aceasta reprezentând un volum dublu față de cincinalul anterior. La investițiile alocate de stat se mai adaugă peste 20 miliarde lei din fondurile proprii ale cooperativelor agricole de producție. In intervalul 1971-1975 se alocă deci agriculturii țării noastre, peste 100 miliarde lei. Totalul reprezentând de două ori volumul investițiilor efectuate în primul cincinal pe întreaga economie națională. Ing. PETRU VIȘESCU director general al Direcției generale județene a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor Acest vast program de investiții își găsește o temeinică fundamentare științifică. In primul rînd s-a avut în vedere rolul pe care agricultura, ca ramură de bază a economiei naționale, îl joacă în procesul aprovizionării populației cu produse agro-alimentare, ai asigurării materiilor prime pentru industrie, ai sporirii volumului de mărfuri pentru comerțul extern, ai creșterii cotei pe care atingă în agricultura trebuie să o cadrul acumulărilor necesare reproducției lărgite, a întregii economii naționale, îndeplinirea acestui program nu poate fi concepută în afara dezvoltării și modernizării bazei tehnico-materiale, fără o judicioasă repartizare a investițiilor pe teritoriul țării, respectiv a județului. Dintre componentele bazei materiale, mijloacele mecanizate constituie elementul cel mai dinamic al intensificării și modernizării producției agricole. Acestora le-au fost repartizate importante fonduri pentru diversificarea și mașini parcurilor de tractoare agricole. Pînă în 1975 va fi rezolvată problema mecanizării complexe, factor de importanță deosebită în sporirea recoltelor. Fondurile destinate agriculturii reflectă orientarea fixată în programul național extinderii lucrărilor de gospodărire a apelor și îmbunătățiri funciare a căror valoare se ridică la aproape 27 miliarde lei. Numai în județul Caraș-Severin în această perioadă se vor aloca peste 510 milioane lei, de peste 3 ori mai mult decît în cincinalul trecut. Datorită faptului că zootehnia are condițiile cele mai bune de dezvoltare, ponderea investițiilor alocate județului nostru o deține cum este și normal dezvoltarea acestui sector, care primește 60 la sută din volumul total de investiții. Aceste investiții au ca scop valorificarea superioară a condițiilor naturale prin sporirea în substanțial a efectivelor de mod mare și în special în sisteme anide tip industrial intensiv. In perioada 1972-1975 efectivele de bovine vor crește cu 127 la sută, cele de ovine cu 152 la sută, cele de păsări cu 420 la sută, iar producțiile vor crește după cum urmează : — lapte 308 la sută, carne 326 la sută, ouă 259 la sută, realizîndu-se în acest fel un consum pe cap de locuitor la carne 113 kg, lapte 120 litri și ouă 190 buc. Un volum destul de însemnat din investiții se va acorda în perioada ce urmează dezvoltării pomiculturii și legumicultura din județ, prin extinderea și modernizarea plantațiilor de pomi și vie, construirea de sere și solarii pentru legumicultura etc. Cantitățile de îngrășăminte vor fi de aproape 3 ori mai mari decît în cincinalul trecut, într-un sortiment variat și într-o structură corespunzătoare. La acestea se adaugă cantități tot mai mari de biostimulatori, antidăunători și medicamente de uz veterinar ce vor contribui la creșterea producției vegetale și animale. Prin aceste acțiuni, corelate cu măsurile de perfecționare a organizării, planificării și conducerii agriculturii, prin ridicarea calificării și stimularea lucrătorilor din această ramură, investițiile alocate se vor materializa în sporirea producției agricole și îmbunătățirea structurii acesteia, înscriind agricultura în cursul general ascendent al economiei noastre socialiste. a