Flamura, mai 1972 (Anul 19, nr. 2322-2346)

1972-05-14 / nr. 2332

.ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CARAȘ-SEVERIN AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XIX, NR. 2332 DUMINICA, 14 MAI 1972 4 PAGINI, 30 BANI HOTÁRIRE privind sărbătorirea a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Biroul Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste au adoptat recent Hotărîrea cu privire la acțiunile ce se vor organiza în întîmpinarea aniversării a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române — victorie de seamă a poporului nostru în lupta pentru libertate, democrație și progres social. Act de însemnătate istorică în viața țării, ideal pentru care au militat forțele cele mai înaintate ale societății, în frunte cu Partidul Comunist Român, abolirea monarhiei și trecerea întregii puteri de stat în mîinile clasei muncitoare, în alianță cu țărănimea și cu celelalte categorii de oameni ai muncii, au marcat o etapă superioară în dezvoltarea statului român, în desfășurarea uiei populare, instaurarea revolucelei mai democratice forme de guvernămînt din istoria națiunii noastre, trecerea la înfăptuirea revoluției socialiste. In cei 25 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii, socialismul a învins definitiv în România, deschizînd o epocă de progres rapid în viața poporului, situînd îîndul națiunilor cu România în cea mai dinamică dezvoltare, pe un loc demn intre popoarele lumii. In acești ani, au cunoscut un putim rsjk, avînd forțele de producție ale țării, știința, tehnica, învățămîntul și cultura, s-au schimbat fundamental condițiile de viață ale poporului, oamenii muncii au devenit cu adevărat stăpini în țara lor, participînd tot mai activ la conducerea acesteia, la adoptarea și înfăptuirea hotărîrilor și măsurilor care privesc viitorul ei. Realizările dobîndite demonstrează în chip elocvent înaltul rol constructiv al statului socialist care, sub conducerea clarvăzătoare a Partidului Comunist Român, a mobilizat talentul și energia muncii, capacitățile lor oamenilor creatoare în vederea ridicării economice, sociale și spirituale a patriei. Oamenii muncii din țara noastră — români, maghiari, germani și de alte naționalități — întîmpină sărbătoarea Republicii în condițiile avîntului creator și muncii însuflețite pentru înfăptuirea mărețelor obiective ale programului făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, elaborat de Congresul al X-lea al partidului și ale programului adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1971 privind dezvoltarea conștiinței socialiste și așezarea relațiilor sociale pe principiile eticii și echității socialiste. In întîmpinarea celei de-a 25-a aniversări a proclamării Republicii, organele și organizațiile de partid, de masă obștești, toate organismele și inistituțiile reunite în cadrul Frontului Unității Socialiste, vor desfășura o susținută muncă politico-educativă în vederea mobilizării oamenilor muncii de la orașe și sate la înfăptuirea sarcinilor economice, social-culturale pe acest an și buna pregătire a condițiilor în vederea realizării planului pe 1973, a punerii tot mai depline în valoare a energiilor și marilor capacități creatoare de care dispune poporul nostru pentru continua dezvoltare și modernizare a producției și a tehnicii de producție, pentru ridicarea parametrilor tehnico-economici și calitativi ai produselor, pentru sporirea eficienței întregii activități economice. Organizațiile de partid, sindicale și de U.T.C. — din unitățile industriale și de construcții — vor acorda o atenție deosebită folosirii raționale a capacităților de producție, a materiilor prime și materialelor, a timpului de lucru, reducerii cheltuielilor de producție, și ridicări productivității muncii, punerii în funcțiune la termen și la parametrii proiectați a noilor obiective de investiții, iar în unitățile socialiste din agricultură, executării la timp și la un nivel calitativ corespunzător a lucrărilor agricole, înfăptuirii prevederilor programelor naționale de îmbunătățiri funciare și dezvoltare a zootehniei, întreaga activitate politicoeducativă care va avea loc în această perioadă, se va desfășura sub semnul pregătirii Conferinței și înfăptuirii Naționale a P.C.R. hotărîrilor sale. La casele de cultură, cluburi, cămine culturale, înderi, instituții, școli și întreprinfacultăți, organizațiile din componența Frontului Unității Socialiste, sub conducerea organelor de partid, vor organiza în lunile noiembrie și decembrie a.c. manifestări cultural-educative și artistice într-o mare diversitate de forme — expuneri, simpozioane, întîlniri cu activiști de partid și de stat, expoziții de cărți, gale de filme, spectacole și concerte — prin care să se prezinte realizările dobîndite de poporul român, sub conducerea partidului, în dezvoltarea economiei, învățămîntului, științei și culturii, prestigiul de care se bucură România pe plan internațional, precum și perspectivele pe care le deschide tuturor oamenilor muncii înfăptuirea programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, întreaga activitate educativă va urmări cultivarea în rîndul maselor de oameni ai muncii a dragostei fată de patrie, de partid și popor, a internaționalismului socialist, a prieteniei frățești dintre oamenii muncii români și cei aparținînd naționalităților conlocuitoare, aplicarea unului de consecventă a prograeducație comunistă, adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie 1971. Uniunile de creație vor stimula creatorii — potrivit planurilor lor de activitate — la realizarea unor lucrări literare, de artă plastică, cinematografice, care, muzicale și prin conținutul și valoarea lor artistică, să reflecte semnificația istorică pentru destinele poporului român a actului revoluționar din decembrie 1947 și profundele transformări petrecute în viața economică și social-culturală a țării în cei 25 de ani de la proclamarea Republicii. In luna decembrie 1972 se va organiza „Decada dramaturgiei originale românești“, cu care prilej se vor pregăti și prezenta spectacole cu cele mai reprezentative piese și lucrări muzicale din creația originală contemporană românească. De asemenea, în luna decembrie, va avea loc vernisajul salonului de pictură și sculptură al nizat municipiului București, orgacu prilejul împlinirii a 25 de ani de la proclamarea Republicii. Expoziții asemănătoare se vor deschide în cinstea mărețului eveniment și în orașele reședință din județ. Se vor edita în limba română și în limbile naționalităților conlocuitoare lucrări privind istoria patriei și a Partidului Comunist Român, trecutul de luptă al poporului român și cultura sa milenară, momente ale istoriei contemporane a României, semnificația evenimentului de la 30 decembrie 1947. In perioada 1—10 decembrie 1972, se va organiza „Decada cărții românești", dedicată aniversării Republicii. Se vor organiza, sub genericul „Slăvim Republica", manifestări cultural-artistice ale artiștilor amatori, consacrate acestui eveniment: festivaluri, concursuri, treceri în revistă, microstagiuni, populară și de expoziții de artă fotografii etc. In luna decembrie va avea loc festivalul anual al filmului la sate, precum și „Retrospectiva filmului românesc", în cadrul cărora se vor prezenta cele mai valoroase filme documentare cei 25 de și artistice realizate in ani de la proclamarea Republicii. Va fi organizată o sesiune științifică cu tema : „Republica Socialistă România la un sfert de veac de luptă pentru transformări revoluționare, pentru propășirea economică și socialculturală a țării“. Muzeul de istorie al Republicii Socialiste România, in colaborare cu Muzeul de istorie a partidului comunist, a mișcării revoluționare și democratice din România. Muzeul de artă al Republicii Socialiste România vor deschide expoziții jubiliare consacrate celei de-a 25-a aniversării a proclamării Republicii Populare Române , în municipiile București, Iași, Cluj, Timișoara, Constanța, Oradea, Tg. Mureș, Craiova, Brașov, Galați și Suceava se vor organiza expoziții temporare care vor oglindi cele mai importante succese muzeistice obținute în ultimii 25 de ani. Sindicatele, organizațiile de tineret și femei, celelalte organizații din componența Unității Socialiste vor Frontului organiza manifestări cultural-educative adecvate categoriilor concursuri profesionale respective, și alte acțiuni menite să contribuie la educarea maselor, la ridicarea nivelului lor de pregătire politico-ideologică, culturală și profesională. Consiliul Național, consiliile locale pentru educație fizică sport, cluburile și asociațiile, îmmpreună cu organizațiile de masă și obștești vor organiza manifestații sportive consacrate evenimentului. Presa centrală și locală, revistele culturale și literar-artistice, radioul și televiziunea vor marca evenimentul prin consemnarea multilaterală a momentului istoric al instaurării Republicii și a drumului nou pe care acest act l-a deschis în viața poporului și a țării, prin publicarea și transmiterea de materiale legate de semnificația proclamării Republicii, consacrate realizărilor din anii construcției socialismului. însemnate acțiuni sunt prevăzute în hotărîre pentru marcarea peste hotare, a celei de-a XXV-a aniversări a Republicii Populare Române. In acest publica, în limbi de scop se vor internațională lucrările circulație tovarășului Nicolae Ceaușescu și se vor organiza, cu ocazia apariției edițiilor din străinătate, acțiuni de popularizare a politicii interne și externe a partidului și statului nostru. Se vor edita în limbi străine lucrări de prezentare a transformărilor revoluționare și a realizărilor obținute de România în viața economică, social-politică și culturală în anii socialismului. Publicațiile pentru străinătate, cit și materialele documentare destinate străinătății prezenta realizările obținute vor în industrie, agricultură, construcții și alte ramuri ale economiei naționale, perfecționarea conducerii și organizării vieții sociale și politice, lărgirea democrației socialiste, dezvoltarea științei și culturii, ridicarea nivelului de trai al maselor, unitatea dintre politica internă și externă a țării noastre, momente din istoria partidului și a patriei. Se vor organiza peste hotare expoziții documentare, economice, de artă, carte și fotomontaje care să ilustreze dezvoltarea țării noastre în cei 25 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii. Se vor organiza, de asemenea, conferințe de presă, gale de filme, seri culturale și alte acțiuni menite să contribuie la cunoașterea peste hotare a țării noastre, a politicii sale interne și externe, se va iniția și sprijini apariția, în presă din țara de reședință, de articole și știri în legătură cu evenimentul marcat, se vor edita buletine speciale. Pentru a cinsti acest eveniment din istoria poporului și patriei noastre, se vor organiza o a sesiune jubiliară a Marii Adunări Naționale, iar în centrele județene, sesiuni festive ale consiliilor populare. De nea, se va institui medalia asemejubiliară „25 de ani de la proclamarea Republicii“. Se va emite o serie de timbre consacrate aniversării. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Biroul Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste își exprimă convingerea că, comuniștii, toți oamenii muncii, vor depune toate eforturile pentru a întîmpina împlinirea unui sfert de veac de la proclamarea Republicii cu noi și însemnate realizări în toate domeniile de activitate, sporindu-și contribuția la înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de Congresul al X-lea al partidului în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. PREȘEDINTELE IUI DE STAT, NicOLAE CEAUȘESCU, A PRIMIT DELEGAȚIA PARLAMENTARILOR FIAȚI Sîmbătă dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit delegația parlamentarilor finlandezi condusă de prof. Frans Olavi Lahteenmaki, vicepreședinte al Parlamentului, care se află într-o vizită în țara noastră, la invitația Marii Adunări Naționale. La întrevedere au luat parte tovarășii Ilie Verdeț, Popescu, Ștefan Voitec, Dumitru Cornel Burtică, precum și Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, și Iuliu Fejes, secretar al Marii Adunări Naționale. Delegația finlandeză este alcătuită din deputații Tyyne Paasivuori — Partidul Social-Democrat, S. Elias Suorttanen — Partidul de Centru, Pauli Rasanen — Uniunea Democrată a Poporului Finlandez, Sinikka Karhuvaara — Partidul de Centru, Arttur, Niemela — Partidul Rural. Oaspeții au fost însoțiți de Kaarlo Veikko Makela, ambasadorul Finlandei la București. In timpul convorbirii s-a exprimat satisfacția pentru evoluția pozitivă a relațiilor de prietenie și colaborare româno-finlandeze, relevîndu-se perspectivele lor de dezvoltare continuă. Oaspeții au subliniat că vizita președintelui Nicolae Ceaușescu în Finlanda a constituit un moment deosebit de important în dezvoltarea colaborării și cooperării pe multiple planuri dintre România și Finlanda, pentru adîncirea prieteniei româno-finlandeze. Au fost abordate, de asemenea, probleme actuale ale vieții internaționale, îndeosebi cele legate de înfăptuirea securității europene. In acest context, s-a subliniat rolul activ pe care pot și trebuie să-l joace parlamentele la îmbunătățirea climatului pe continentul nostru, la cauza înțelegerii și păcii în lume, întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă de cordialitate și de caldă prietenie. Sîmbătă, 13 mai 1972, în cursul dimineții, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a primit pe Harry van den Bergh, comentatorul de politică externă al Companiei olandeze de televiziune V.A.R.A., căruia i-a acordat un interviu. La primire au participat tovarășii Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., și Constantin Mitea, membru supleant al C.C. al P.C.R., consilier la Comitetul Central al partidului. >1pm TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A ABORDAT UN INTERVIU COMPANIEI OLANDEZE DE TELEVIZIUNE V.A.R.A. ȘEDINȚA DE LUCRU A BIROULUI COMISIEI CENTRALE DE PARTID SI DE STAT PENTRU ELABORAREA PROGNOZELOR DE DEZVOLTARE ECONOMICO-SOCIALA A ROMÂNIEI Sîmbătă la amiază a avut loc, sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, ședința de lucru a Biroului Comisiei Centrale de partid și de stat pentru elaborarea prognozelor de dezvoltare economico-socială a României. Au luat parte secretari ai Comitetului Central al P.C.R., președinți ai comisiilor de prognoză pe ramură, cadre de conducere din economie și aparatul de stat. In cadrul ședinței s-a făcut o trecere în revistă a stadiului elaborării prognozelor economicosociale și s-au stabilit direcțiile și orientările principale adîncirea studiilor care să pentru stea la baza acestei acțiuni de importanță națională deosebită. săptămîna , culturală UNIVERSITATEA POPULARA DIN CARANSEBEȘ, RETROSPECTIVA ȘI PERSPECTIVE CORUL REȘIȚEAN LA 100 DE ANI Programul săptămînii cultural-artistice „REȘIȚA CÎNTA“ Aniversarea a 100 de ani de activitate corală reșițeană prilejuiește un bogat program muzical care se va desfășura în cadrul unei săptămîni cultural-artistice intitulate simbolic „Reșița cîntă". La desfășurarea acestuia își vor aduce concursul mai multe formații artistice de amatori și profesioniste, omagiind tradițiile muzicale ale muncitorilor reșițeni, dar și succesele și activitatea prezentă a corului sindicatelor din această citadelă a industriei socialiste românești. Manifestările incluse în program se vor desfășurara după cum urmează: LUNI, 15 MAI, ora 18 : Recital de muzică instrumentală al școlii de muzică și concertul orchestrei de cameră „Dinu Lipatti“ a Conservatorului „Gheorghe Dima“ din Cluj. MARȚI, 16 MAI, ora 19 : concert coral prezentat de Filarmonica „Banatul" din Timișoara. MIERCURI, 17 MAI, ora 18 : concertul corurilor școlilor generale din municipiu. JOI, 18 MAI, ora 18 : „corul reșițean de-a lungul anilor" audiție pe bandă de magnetofon. VINERI, 19 MAI, ora 18 : concertul Școlii populare de artă. SIMBATA, 20 MAI, ora 18 , deschiderea expoziției „100 de ani de activitate corală reșițeană“ și simpozionul „Un secol de activitate corală la Reșița". DUMINICA, 21 MAI, ora 10 , festivitatea sărbătoririi centenarului corului reșițean. După ploile căzute, buruienile amenință NICI O PALMĂ DELOC NEPRAȘIT! întreținerea culturilor toate, prin efectuarea la pră șitimp și de bună calitate a prașilelor mecanice și manuale, aplicarea îngrășămintelor suplimentare și combaterea dăunătorilor, condiționează în mod hotărît recoltele ce le vom obține. Aplicarea acordului global ca formă de organizare și retribuire a lor, legarea muncii cooperatorimecanizatorilor de rezultatele obținute în producție, sunt elemente care impulsionează participarea la muncă, sporesc răspunderea și interesul față de producția obținută. Peste tot au fost de acum stabilite normele de retribuire pe bază de acord global, atît țăranii cooperatori, cit și mecanizatorii au semnat angajamentele respective, au luat în primire tarlalele și parcelele pe care le vor lucra. Ceea ce interesează acum este transpunerea lor în practică, realizarea în procesul muncii a unei strînse colaborări între cooperatori și mecanizatori, creșterea răspunderii fiecăruia în activitatea desfășurată zi de zi. Pentru aceasta președinții de C.A.P., specialiștii, șefii secțiilor de mecanizare au obligația să exercite un control permanent pe teren asupra modului în care sunt respectate cele stabilite la începutul anului, să se convingă dacă mecanizatorii și cooperatorii lucrează pe parcelele luate în acord global, să verifice calitatea lucrărilor efectuate. Cu toate că timpul a fost nefavorabil în ultima perioadă, pe tarlalele cooperativelor agricole din județul nostru s-a muncit intens în ultimele zile. Folosind din plin orele bune de lucru, cooperatorii și mecanizatorii au reușit să efectueze lucrările de întreținere pe suprafețe însemnate. Astfel la sfecla de zahăr a fost terminată prima prașilă, atît mecanic, cît și manual. La floarea soarelui prașila mecanică a fost efectuată pînă săptămîna trecută pe 70 la sută din suprafața cultivată, cea manuală pe 66 la sută. Se remarcă activitatea mecanizatorilor și cooperatorilor din Ciortea, care au încheiat această lucrare pe cele 60 hectare cultivate cu floarea soarelui, la Răcășdia și Vrani cu cîte 80 hectare, la Vrăniuț 87 hectare, Șoșdea 65 hectare, Cîmpia 36 ha și altele. Cu toate că nit mai tîrziu, porumbul a răsăîn multe unități au și fost începute lucrările de întreținere. Pînă la sfîrșitul săptămînii s-a efectuat prășitul mecanic pe aproape 1 600 ha și cel manual pe aproape 800 ha. In fruntea acestei acțiuni se situează C.A.P. Șoșdea, 170 ha prășite mecanic și manual din 410 ha cultivate cu porumb. La C.A.P. Vrani au fost prășite mecanic și manual 160 ha din totalul de 232, la Naidăș 175 din 440 ha și la Bocșa 65 din 190. Din constatările noastre pe teren am desprins că peste tot țăranii cooperatori acționează cu hotărîre la întreținerea porumbului și a celorlalte prășitoare. In multe cazuri prășitul manual s-a efectuat înaintea vitate celui mecanic. Această actsusținută este o consecință a retribuirii muncii pe bază de acord global, a muncii politice și organizatorice intense dusă de organizațiile de partid, de conducerile unităților și de specialiști și constituie o garanție a realizării și depășirii producțiilor planificate. Este necesar ca și în continuare să fie luate măsuri organizatorice corespunzătoare, să fie intensificat ritmul de lucru, în așa fel, ca în nici o parcelă să nu se permită dezvoltarea buruienilor în dauna respective. Concomitent culturilor cu efectuarea prașilelor, trebuie să organizeze specialiștii și aplicarea îngrășămintelor suplimentare, să urmărească cu atenție apariția diferiților dăunători și să ia măsuri de combatere eficientă a acestora. Ing. AL. POJPOVICI