Flamura, iunie 1972 (Anul 19, nr. 2347-2372)

1972-06-23 / nr. 2366

FLAMURA — 2366 in fața sarcinilor deosebit de mobilizatoare ce ne revin în acest an, comuniștii din combinatul nostru se manifestă ca un detașament puternic și unitar format din 6 500 de oameni înaintați, capabili să rezolve situații de mare complexitate, să organizeze și să antreneze întreaga colectivitate a siderurgiștilor la îndeplinirea exemplară a planului, a hotărîrilor partidului. Afirmația are temeiuri foarte solide și este ancorată adînc în realitățile de fiecare zi ale Hunedoarei. Comuniștii de la cocserie și jurnale, de la oțelării și laminoare, din toate secțiile sau din posturile de conducere, sunt aceia care în primul an al cincinalului au ridicat Hunedoara la locul de frunte în întrecere în industria țării, fapt pentru care combinatul a fost distins pentru a doua oară cu „Ordinul Muncii" clasa I. Anul acesta, în întrecerea pe care am declanșat-o între toate colectivele metalurgiei românești, precum și în suplimentarea angajamentelor în cinstea Petre Lungu, secretarul comitetului de partid din combinat: „COMUNIȘTII - FORȚA DOMINANTĂ A PROCESULUI PERFECȚIONĂRII“ | Conferinței Naționale a partidului și sărbătoririi a 25 de ani de la proclamarea Republicii, rolul hotărîtor a revenit organizațiilor de partid. In fiecare sector, secție și schimb, comuniștii au analizat cu răspundere toate rezervele și posibilitățile, au arătat deschis care sunt neajunsurile, au finalizat un număr apreciabil de măsuri pentru folosirea cu indici superiori a agregatelor, reducerea consumurilor de cocs, metal, refractare, utilaj de turnare, combustibili și energie, a tuturor cheltuielilor de producție, îmbunătățirea calității metalului și creșterea eficienței. Aceasta este baza care ne-a permis să ridicăm cotele angajamentelor la 80 milioane lei la valoarea producției marfă peste plan, să reducem cheltuielile materiale de producție cu 15 milioane lei și să obținem 30 milioane lei beneficii suplimentare pînă la finele anului. Activitatea de materializare a angajamentelor polarizează toate forțele organizației noastre de partid. Munca politică desfășurată de comuniștii prezenți în toate punctele de lucru din fluxul metalului este subordonată total îndeplinirii cu maximă rigurozitate a planului și angajamentelor. Inițiativele și acțiunile vizînd folosirea intensivă a capacităților productive și a timpului de lucru, reducerea consumului de cocs, scurtarea duratei de elaborare a șarjelor, respectarea programului sortimental, laminarea la toleranțe negative, executarea unor reparații de calitate și altele, sînt permanent urmărite și aplicate. întrecerea dintre secții cu profil similar, dintre schimburi, brigăzi și echipe, este puternic întreținută de comitetele de partid și organizațiile de bază, asigurîndu-se cu operativitate popularizarea fruntașilor, generalizarea experienței pozitive. ONORUL ÎNAINTE DE TERMEN! In întrecerea socialistă pentru mai mult metal Jgß I * WffWjBt f bBS HK JS ^ g'jM Deși nu am fost încă la Reșița, cunosc preocupările și realizările jurnaliștilor din acest prestigios combinat, din schimbul de experiență ce l-am avut recent pe tema reducerii consumului de cocs, precum și din relatările reputatului meu coleg, Eroul Muncii Socialiste, Petru Sfercocia, publicate săptămîna trecută în ziarul „Drumul socialismului". In calitatea noastră de muncitori și de comuniști, avem marea satisfacție de a ne întîlni cu reșițenii pe terenul deosebit de fertil al eforturilor comune ce le depunem în aceste zile premergătoare Conferinței Naționale a partidului, de a ridica la cote înalte eficiența producției de fontă. Din această dorință și hotărîre care ne însuflețește munca de fiecare zi, la noi la Hunedoara s-a născut și a luat amploare inițiativa „Toată fonta peste plan cu cocs economisit“, inițiativă care, la nivelul întregului an, însumează realizarea suplimentară a 18 000 tone de fontă cu cocs economisit. Prin aceasta, muncitorii, maiștrii și inginerii de la cele 5 furnale hunedorene înțeleg să-și aducă aportul la sporirea producției de metal, la reducerea cheltuielilor materiale de producție in economia națională. Această bătălie muncitorească pentru creșterea eficienței economice o desfășurăm, la fel ca și jurnaliștii reșițeni, cu toată intensitatea. La fiecare furnal, la fiecare loc de muncă din cele două secții am judecat minuțios toate rezervele am chibzuit cum și posibilitățile, să le punem mai bine în valoare. In acțiunea pe care am pornit-o, cocsarii și aglomeratoriștii ne sunt un sprijin prețios. Pentru îmbunătățirea calitativă a încărcăturii s-au luat și alte măsuri, între care primează concasarea și sortarea întregii cantități de minereu bulgări introdus în furnale. Atenția noastră se concretizează asupra mersului uniform intensiv al agregatelor. Aprovizizionarea mai bună cu piese de schimb, repartizarea celor mai calificați muncitori în echipele de întreținere pe schimburi, executarea în timp scurt și de bună calitate a reparațiilor lunare planificate, ne-au condus la eliminarea opririlor accidentale și a mersului redus. De altfel, mersul constant la parametri optimi al furnalelor nu s-a asigurat numai pe această cale, ci și prin respectarea riguroasă a prescripțiilor tehnologice privind dozarea și încărcarea corectă a șarjelor, constanta presiunii la gîtul furnalelor, a temperaturilor, circulației gazelor și regimului zgurilor, evacuarea conform graficelor a fontei și zgurii. Deși am avut unele greutăți, am reușit să ridicăm temperatura medie a aerului insuflat cu 22 de grade, iar la furnalul nr. 5 am început să utilizăm aer îmbogățit cu oxigen și o proporție mai mare de gaz metan. Măsurile pe care le-am enunțat doar în parte, s-au soldat cu o creștere simțitoare a indicilor de utilizare la toate furnalele. Pe această bază, sîntem în măsură să raportăm că am realizat peste plan aproape 11 000 tone de fontă, ceea ce reprezintă aproape integral angajamentul asumat pînă la Conferința Națională. In același timp, consumul specific pe total furnale s-a redus cu 5 kg de cocs pe tona de fontă. Prin aceasta, la secția furnale s-au economisit 2 800 tone de cocs, iar la secția a II-a, economiile la prețul de cost depășesc 5 milioane lei. Cu toate că aceste rezultate sînt bune, noi nu ne mărginim aici, ci tindem să le dezvoltăm prin valorificarea de noi rezerve. Ne gîndim să perseverăm mai mult pe linia îmbunătățirii calității încărcăturii, creșterii temperaturii aerului insuflat, să adoptăm noi tehnologii cum sunt preîncălzirea gazului metan, experimentarea injectării și alte metode care să ne păcuruidea garanția că încă din anul care vine să obținem indicatori tehnico-economici superiori celor prevăzuți pentru ultimul an al actualului cincinal. Nicolae Marculescu, maistru jurnalist, Erou al Muncii Socialiste: „Vom produce peste plan 18000 tone de fontă cu cocs economisit Orele pline ale laminatorilor • Valoarea deosebită a unor procente modeste 2500 tone de laminate suplimentar prin creșterea indicilor de utilizare cu numai 0,1 la sută • 950000 lei economii pe seama reducerii consumului de metal și lamvnarea la toleranțe negative Elementul care conferă colectivului de la laminorul de „650“ mm o personalitate distinctă, este statornicia demnă de laudă cu care se menține în rîndul de frunte al întrecerii laminatorilor hunedoreni. — De mulți ani la rînd, colectivul nostru nu știe ce-i rămînerea în urmă — declară cu satisfacție inginerul Valeriu Martineac, șeful secției. Toți indicatorii de plan sînt depășiți constant, deși dinamica lor e într-o permanentă creștere. Anul acesta, ne-am angajat ca în cinstea Conferinței Naționale a partidului să sporim indicii de utilizare intensivi și extensivi cu cîte 0,1 la sută, să reducem consumul de metal cu 0,075 kg pe tona de laminare, să laminăm și să livrăm țaglele și profilele la toleranțe negative și la lungimi fixe și multiple. Aceste angajamente le-am realizat cu mai bine de o lună înainte de termen și scontăm ca pînă la importantul eveniment din iulie să ne ridicăm mult mai sus. Procentele luate după mărimea lor, n-au o semnificație aparte, dar chiar modeste. Transpuse însă în planul valorilor efective ele capătă dimensiuni apreciabile. Creșterea indicilor de utilizare înseamnă pînă acum 2 500 tone de laminate peste plan, într-o gamă de 46 de tipodimensiuni ; echivalează cu depășirea productivităților orare la toate tipodimensiunile ; angajamentul la consumul de metal se traduce pînă acum în economii suplimentare la prețul de cost în valoare de 950 000 lei. De la începutul anului și pînă acum, beneficiarii din țară și de peste hotare ai laminatelor produse la „650" au primit în devans și fără nici o reclamație de ordin calitativ însemnate cantități de profile și țagle. — Realizările le datorăm în primul rînd comuniștilor care depun eforturi deosebite pentru folosirea cu indici superiori a agregatelor, creșterea timpului efectiv de laminare, reducerea pierderilor tehnologice și finisarea superioară a laminatelor — declară ing. Ionel Cîndea, secretarul comitetului de partid de la „650". Comuniștii Nicolae Moraru, Ion Cătinaș, Alexandru Tace, Ion Lazăr, Vasile Postelnicu, Dumitru Stoicescu, Aurel Munteanu, Adrian Fülöp, de fapt toți muncitorii, maiștrii și inginerii din secție sunt mobilizați la realizarea planului și angajamentelor. La fel ca ceilalți siderurgiști, dorim să ne prezentăm la Conferința Națională a partidului și la cea de-a 25-a aniversare a Republicii cu rezultate pe măsura posibilităților pe care le avem, a experienței, hărniciei și pasiunii laminatorilor noștri. De aceea, aici la laminorul „650", fiecare oră de lucru, fiecare zi de eforturi și stăruințe, este densă în fapte, în realizări de prestigiu. Bătălia pentru laminare mai multe, de calitate superioară se desfășoară la laminorul de sîrmă, pe planul creșterii indicilor de utilizare și al reducerii consumului de metal. Colectivul acestui laminor de unde prezentăm imaginea alăturată, s-a angajat să producă și să livreze șantierelor de construcții și la export 1000 tone de oțel beton. / • 3 • Cronică fierbinte . In fiecare zi siderurgiștii hul nedoreni se afirmă în marea si întrecere pentru înfăptuirea înainte de termen a prevederi Ji lor cincinalului cu remarcabile fapte de muncă. Consemnnăm din cronica fierbinte a acestor zile : „ Colectivele uzinei cocso-chimice și fabricilor de aglomerare au produs peste plan la zi, 1 250 tone cocs cu rezistență mică ridicată și 85 000 tone mecane aglomerat cu indice de bazicitate corespunzător, asigurînd astfel cantități sporite de materie primă de calitate pentru furnale. • Colectivele de la cele 8 laminoare ale Hunedoarei înscriu pe graficul întrecerii rezultate valoroase. De la începutul anului și pînă acum producția suplimentară de blumuri și semifabricate se ridică la 10 000 tone, iar cea de laminare finite pline la peste 9 000 tone. • Cercetătorii și specialiștii hunedoreni au realizat un nou tip de prafuri exoterme, destinate turnării oțelurilor aliate. Prin utilizarea lui, se înregistrează o creștere substanțială a procentului de scoatere de metal util din lingou și o reducere cu peste 5 la sută a consumului de lingou pe tona de laminate din oțeluri aliate. Onorarea exemplară a contractelor economice față de cei peste 900 de beneficiari din țară și la export, este un obiectiv central al întrecerii siderurgiștilor. Pe primele 5 luni au fost realizate toate contractele, livrîndu-se în devans sau peste plan 60 000 tone de laminate într-o largă gamă de sortimente și tipodimensiuni, pentru satisfacerea unor mari urgențe ale economiei naționale. In aceeași perioadă, combinatul hunedorean a livrat peste plan la export profile grele, mijlocii ușoare, benzi și oțel beton în vași foare de aproape 5,5 milioane lei valută. 1. Alexandru Hășdăreanu se afirmă de multă vreme între cei mai prestigioși prim-jurnaliști ai Hunedoarei. Realizările echipei sale sunt deosebit de valoroase: 2 050 tone de fontă peste un f an, obținute în condițiile creșterii indicilor de utilizare cu 1,7 la sută. 2. In bătălia pentru cele 25 000 tone de oțel peste plan, cit s-au angajat oțelării să realizeze în acest an, echipa prim-topitorului Ioan Cloșcă, de la cuptorul nr. 6 al oțelăriei Martin nr. 2, deține un loc de frunte. Echipa acestui harnic oțelar, obține indici de zare la cuptor mai mari utilicu 100 kg de oțel pe metru pătrat de vatră și zi calendaristică. 3. La noua oțelărie electrică, maistrul principal Florian Giurcă, este unul din factorii care asigură funcționarea la parametri superiori a celor două cuptoare electrice de câte 50 de tone pe șarjă. înalta sa pregătire profesională și spiritul organizatoric se regăsesc în cele 785 de tone de oțel aliat produs peste plan de la începutul anului. 4. Ludovic Andrica, mandrant principal la laminorul bluming „1300“ conduce cu pricepere acest uriaș care asigură celorlalte agregat laminoare finisoare ale Hunedoarei milioane de tone metal. Alături de alți laminatori, cum sunt loan Grigoreanu, Viorel Neag și Ioan Șerban realizează productivități orare înalte, care depășesc cu 50 de tone nivelul planificat. Metal de calitate pentru mașini și utilaje • Ponderea oțelurilor cu performanțe superioare va reprezenta 50 la sută din volumul total al producției Credincioși tradiției de a răspunde prin fapte chemărilor partidului, siderurgiștii Hunedoarei acționează cu competență și responsabilitate pentru îmbunătățirea performanțelor calitative ale metalului furnizat economiei naționale. Sarcinile trasate de conducerea partidului, chemarea tovarășului Ceaușescu de a ridică la Nicolae cote superioare valorificarea metalului, în scopul fabricării unor mașini, utilaje și instalații cu consumuri reduse de oțel și înalte performanțe tehnice, funcționale și economice, se concretizează în aceste zile la Hunedoara printr-o intensă și fecundă preocupare colectivă de rezolvare a problemelor complexe care determină realizarea acestor deziderate majore. Principalul domeniu vizat constituie găsirea celor mai bulne căi și mijloace pentru ca, încă din acest an, să se asigure îmbunătățirea substanțială structurii sortimentale și promoavarea în consum a oțelurilor cu caracteristici fizico-mecanice superioare. Vorbind despre eforturile și căutările oțelurilor și laminatorilor în această direcție, ing. Mircea Penescu, director tehnic al combinatului, arată : „ Preocupările de ordin calitativ datează la noi de mai multă vreme. Dar niciodată n-au atins amploarea și profunzimea celor de astăzi. Din cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Conferința pe țară a cadrelor de conducere din industrie și construcții, am înțeles clar că singurul drum pe care trebuie să progreseze rapid siderurgia, alături de celelalte ramuri conducătoare ale economiei, este perfecționarea calitativă, eficiența înaltă. Tocmai pentru aceasta ne-am examinat cu toată seriozitatea rezultatele, dar mai ales neajunsurile și posibilitățile și am stabilit strategia tehnică și economică ce o vom urma, ținînd seama de capacitățile de producție și gradul lor de tehnicitate, de competența și calificarea cadrelor noastre, de toate condițiile care implică angajarea noastră pe acest drum. In funcție de acești ne-am propus să extindem factori, producția de oțeluri înalt aliate, refractare și inoxidabile care să satisfacă pe deplin fabricația de utilaj chimic, energetic, petrolier, de mașini, utilaje și instalații, autocamioane, autoturisme, tractoare etc. Prin măsurile ce le vom lua în oțelării, urmărim ca în cel mai scurt timp ponderea oțelurilor cu proprietăți superioare, în totalul producției de metal, să se ridice la 50 la sută. In același timp, prin promovarea unor tehnologii moderne de frezare, flamare, cojire, polizare și control nedestructiv, cantitatea de laminate de înaltă calitate va spori față de anul trecut cu cel puțin 15 la sută. Progrese importante sunt posibile de realizat în construcții. Spre exemplu, numai prin restrîngerea treptată a fabricării profilelor din oțel de rezistență de tip 37 și extinderea laminării și livrării profilelor din oțel slab aliat de rezistența 52, se creează premise pentru reducerea considerabilă a greutății construcțiilor metalice. Pentru domeniile în care se pierd mari cantități de metal, ca urmare a acțiunii factorilor atmosferici, începînd din acest an vom trece la fabricarea profilelor din oțel rezistente la coroziuni și cu caracteristici mecanice superioare, după concepție și tehnologie proprie. Din calculele noastre estimative rezultă că prin extinderea utilizării acestui oțel, se vor înregistra economii de metal de aproape 25 la sută. Asemenea prevederi am stabilit și în ceea ce privește oțelul beton și alte profile. Fiecare dintre măsurile și acțiunile amintite aduce în mod incontestabil un substanțial cîștig pentru economie. înmănuncheate însă la un loc, eforturile la care se angajează siderurgiștii hunedoreni conduc la cifre impresionante , economiile suplimentare de metal ce se vor realiza la unitățile beneficiare din țară, numai prin contribuția siderurgiștilor, se estimează la 150 000 — 200 000 de tone anual. Sunt cifre în a căror dimensiune și semnificație se regăsesc îmbinate într-o perfectă armonie competența și responsabilitatea muncitorească, rinta oțelarilor hotărîrea și doa muncitorilor, și luminatorilor, maiștrilor, specialiștilor și cadrelor de conducere din combinat de a sprijini cu toate forțele și mijloacele toate colectivele din economie, în efortul general de îndeplinire înainte de termen a sarcinilor cantitative și calitative ale cincinalului. Această hotărîre este evidențiată și de angajarea combinatului în domeniul creșterii ritmicității livrării metalului și al întăririi disciplinei contractuale. — Urmărim cu insistență să îmbunătățim rilor curente prospectarea cereși de perspectivă ale beneficiarilor, să cunoaștem imn amănunt comportarea metalului la uzinele consumatoare, pentru a le satisface complet cerințele — afirmă ing. Ion Dobrin, director comercial al combinatului. Ne propunem în acest sens sa realizăm integral contractele de livrare cu o zi mai devreme la fiecare trimestru, să accelerăm circulația metalului prin scurtarea cu cel puțin două zile a termenelor intermediare de livrare, să sprijinim beneficiarii în redistribuirea unor stocuri fără mișcare, solicitînd totodată ca, în calitatea noastră de beneficiar, să ne bucurăm de aceeași atenție din partea furnizorilor noștri. Sensul unic al acțiunii desfășurate pentru perfecționarea calitativă a producției și desfacerii metalului este, așadar, un angajament solemn asumat nou de hunedoreni în preajma Conferinței Naționale a partidului, de a pune întreaga lor energie creatoare în folosul accelerării progresului economic al patriei.