Flamura, octombrie 1973 (Anul 20, nr. 2761-2786)

1973-10-14 / nr. 2772

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VĂD ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CARAȘ-SEVERIN AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXV, NR. 2772 DUMINICA, 14 OCTOMBRIE 1973 4 PAGINI — 30 BANI TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A FĂCUT SERI O VIZITĂ DE LUCRU ÎN MUNICIPIUL TG. MUREȘ Adunarea populară de la Tg. Mureș In frumoasa piață din fața noului teatru din Tg. Mureș s-a strîns un mare număr de cetățeni ai orașului și din județ pentru a participa la adunarea populară, organizată cu prilejul vizitei de lucru a tovarășului Nicolae Ceaușescu. Mii și mii de muncitori, țărani cooperatori, intelectuali, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani, locuitori ai acestor străvechi meleaguri ale patriei, înfrățiți în muncă și idealuri, au venit la această nouă întîlnire cu conducătorul îndrăgit al poporului nostru pentru a-i raporta despre importantele realizări obținute în înfăptuirea istoricelor hotărîri ale Congresului al X-lea și Conferinței Naționale ale partidului. La sosire la miting, tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost întîmpinat cu nesfîrșite urale și aclamații. Mitingul a fost deschis de tovarășul Iosif Banc, prim-secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R. Au luat apoi cuvîntul Teodor Spineanu, secretar al Comitetului de partid la Combinatul chimic Tîrnăveni, Lajos Szabó, rectorul Institutului de teatru din Tg. Mureș, Eroul Muncii Socialiste, Gheorghe Duma, președintele Cooperativei agricole de producție din comuna Șăulia, studenta Iudit Panczel, din anul IV al Institutului medico-farmaceutic, și Aurel Mîndru, muncitor la întreprinderea de prelucrare a lemnului „23 August“. Primit cu nesfîrșite urale și aclamații, a luat apoi cuvîntul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Cuvîntarea secretarului general a fost subliniată în repetate rînduri cu vii și puternice aplauze. Marea adunare populară ia sfîrșit într-o atmosferă de puternică însuflețire. De pretutindeni se aud urări înflăcărate pentru P.C.R., pentru secretarul său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Pe itinerariul vizitelor de lucru, ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele Consiliului de Stat, s-a înscris sîmbătă, 13 octombrie, un nou și important obiectiv — municipiul Tg. Mureș, împreună cu conducătorul partidului și al statului nostru, în această zi au fost oaspeții străvechii așezări transilvănene tovarășii Dumitru Popescu și Miron Constantinescu. Vizita întreprinsă în orașul de pe Mureș, ca și vizitele recente de la Slobozia, Galați și Brăila, a prilejuit secretarului general al partidului fructuoasă întîlnire cu oamenii ,muncii români, maghiari și germani care trăiesc înfrățiți de veacuri pe acest pămînt străbun, muncind înfrățiți pentru propășirea României socialiste, dialogului — aceeași ca tema în toate celelalte întîlniri ale secretarului general al partidului cu cei ce muncesc — examinarea atentă și concretă, nemijlocită și eficientă a tuturor problemelor importante legate de înfăptuirea programului luminos elaborat de cel de-al X-lea Congres al partidului și a sarcinilor trasate de Conferința Națională a P.C.R., stabilirea celor mai potrivite soluții care să confere activității cotidiene pentru realizarea cincinalului înainte de termen un caracter și mai dinamic. La ora 9.00, avionul cu care a călătorit conducătorul partidului și statului aterizează la Tg. Mureș. „Bine ați venit la noi, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu!“. Aceste cuvinte înscrise pe un mare panou, pe frontispiciul aerogării, sunt în inimile tuturor. Mureșenii au ținut să facă o primire sărbătorească tovarășului Ceaușescu. La coborârea din avion, secretarul general al partidului a fost salutat de tovarășul Iosif Banc, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prim-secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R. In numele comuniștilor, al tuturor locuitorilor județului Mureș, români, maghiari și germani, secretarului general al partidului îi sunt adresate cuvinte calde de bun sosit. O gardă militară, alcătuită din ostași, luptători ai gărzilor patriotice și tineri din detașamentele de pregătire pentru apărarea patriei, prezintă onorul. Se intonează Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Tovarășul Nicolae Ceaușescu trece în revistă garda de onoare. După străvechea tradiție, de deosebită stimă față de cei mai îndrăgiți oaspeți, tovarășului Nicolae Ceaușescu i se oferă pîine și sare, i se dă să guste dintr-o ploscă cu vin. Pionierii îl înconjoară apoi pe conducătorul partidului și statului, îi oferă flori. Mulțimea aclamă entuziast. Tovarășul Nicolae Ceaușescu le răspunde tuturor cu multă prietenie. Părăsind aeroportul, însoțit de uralele puternice ale celor veniți în întîmpinare, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat care îl însoțesc se îndreaptă spre cîteva dintre obiectivele industriale ale orașului, spre acele însemne care-i conferă așezării de pe Mureș, județului însuși,, noi valențe, noi perspective de progres. Primul obiectiv care primește vizita secretarului general al partidului este de fapt și cea mai mare unitate industrială a orașului — Combinatul de îngrășăminte chimice „Azomureș". (Continuare in pag. a 4-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Am venit în municipiul și județul dumneavoastră într-o vizită de lucru și pentru a participa la inaugurarea acestui minunat lăcaș de artă și Teatrul de stat din Tg. cultură, Mureș. Am putut constata cu bucurie că oamenii muncii multă municipiul Tg. Mureș și din din județul Mureș înfăptuiesc cu succes sarcinile ce le revin din programul trasat de Congresul al X-lea și de hotărîrile Conferinței Naționale ale partidului. (Aplauze puternice, urale). Folosesc acest prilej pentru vă adresa dumneavoastră, participanților la această adunare populară, locuitorilor municipiului Tg. Mureș și județului Mureș un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a guvernului, precum și din partea mea personal. (Aplauze puternice, prelungite, se scandează „Ceaușescu — F.C.R.“). Am vizitat patru întreprinderi industriale din Tg. Mureș, am ascultat cu multă bucurie cele expuse de tovarășul Iosif Banc și de ceilalți tovarăși care au luat cuvîntul, cu privire la rezultatele obținute în realizarea planului cincinal, a planului pe 1973. Intr-adevăr, întreprinderile pe care le-am vizitat s-au dezvoltat mult, în toate se execută în continuare lucrări de investiții — îndeosebi la Combinatul chimic — pentru dezvoltarea și perfecționarea producției. Se poate spune că industria județului Mureș se dezvoltă într-un ritm rapid. O dată cu industrializarea se dezvoltă că oamenii, orașul, se transfordevenind participanți tot mai activi la înfăptuirea mărețului program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în România. (Aplauze puternice, urale). După cum am mai menționat recent în cadrul altor adunări, în întreaga țară oamenii muncii au reușit să îndeplinească cu succes sarcinile de plan pe primele nouă luni ale acestui an — realizînd și o depășire a prevederilor planului —, industria dezvoltîndu-se într-un ritm de 14,7 la sută. La aceste realizări, Mureșul și-a adus contribuția importantă, realizînd planul pe nouă luni în proporție de 102,8 la sută și îndeplinind deja în nouă luni angajamentul de depășire a planului pe întregul an, aceste realizări obținute de Toate oamenii muncii din județul Mureș, ca de altfel de întregul nostru popor, în dezvoltarea industriei socialiste, demonstrează pe deplin marea capacitate creatoare a clasei muncitoare, a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, a întregului nostru popor, atestă încă o dată — dacă mai era nevoie — cinal, al realismul planului driangajamentelor asumate de multe organizații de partid, printre care și organizația din județul Mureș, de a realiza cincinalul într-o perioadă mai scurtă. Tot ceea ce am realizat pînă acum, în cei doi ani și nouă luni din actualul cincinal, demonstrează că stă în puterea oamenilor muncii din România socialistă să asigure mersul tot mai ferm înainte al patriei noastre pe drumul edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, pe drumul trecerii spre comunism, al făuririi bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze, urale. Se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“). Pentru rezultatele bune obținute de oamenii muncii din industria municipiului Tg. Mureș și din județul Mureș, doresc să adresez tuturor cele mai calde felicitări și urări de noi succese. (Aplauze, urale, ovații. Se scandează „Ceaușescu — P.C.R.“). Au fost obținute, de asemenea, rezultate bune în dezvoltarea producției agricole — și, după cum s-a arătat aici, și județul dumneavoastră are în această privință o serie de rezultate pozitive. Aș dori de aceea să adresez și țărănimii cooperatiste, tuturor lucrătorilor din agricultura județului Mureș calde felicitări pentru rezultatele obținute, precum și urarea de a obține noi succese în activitatea viitoare. (Aplauze puternice, prelungite, urale). Succesele pe care le-am înregistrat în realizarea planului în industrie și agricultură sunt, fără (Continuare In pag. a 4-a) Spectacol inaugural pe scena noului palat al Thaliei din Tg. Mureș Sîmbătă seara a avut loc, în prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, spectacolul inaugural al noului teatru. La sosire, în piața teatrului și la intrarea în sală a secretarului general al partidului și a celorlalți conducători, toți cei prezenți, ovaționează. Luminile rampei se sting. Cortina se ridică pentru întâia oară. Spectacolul, intitulat „Partidului — inima și fapta“, a cuprins două momente distincte. Partea întîi, sinteză scenică după piesa lui Dan Tărchilă „Marele fluviu își adună apele“, a înfățișat în imagini deosebit de evocatoare lupta eroică desfășurată veacuri de-a rîndul de î ntregul nostru popor pentru libertate, dreptate socială și viață mai bună, luptă ce a culminat cu marele act al victoriei insurecției naționale antifasciste armate de la 23 August. A doua parte a spectacolului — „Trepte spre comunism" — înfățișează într-un amplu montaj de versuri și cîntece patriotice, dansuri populare românești, maghiare și germane — drumul luminos, plin de victorii, pe care poporul nostru liber și stăpîn pe soarta sa a pășit, în frunte cu comuniștii, pentru da împlinire marilor sale idealuri — socialismul și comunismul. Își dau concursul actori ai teatrului, corul și orchestra Filarmonicii de stat din Tg. Mureș, Ansamblul de cîntece și jocuri „Mureșul“, artiști amatori din comuna Deleni, Ansamblul de copii din Frunzeni și corul Institutului pedagogic. Ansamblul teatrului evocă amplul program de dezvoltare multilaterală a societății României socialiste, înfăptuirea luminosului program al Congresului al X-lea și Conferinței Naționale ale partidului. In timp ce corul cîntă melodiile patriotice „E toată țara românească-n sărbătoare“ și publică măreață vatră“, un „Reactor recită versuri închinate conducătorului iubit al partidului și statului, tovarășului Nicolae Ceaușescu. In aplauzele celor finalul spectacolului redă prezenți, într-o imagine de grandoare, perspec(Continuare in pagaia) Festivitatea atribuirii numelui lui Constantin Daicoviciu comunei Căvăran Veche așezare bănățeană, la poalele munților, pe malul Timișului ce-și poartă molcom apele înspre cîmpie, Căvăranul a îmbrăcat ieri straie de sărbătoare. Pe locul numit Ierugă, într-o împrejmuire de sălcii și avînd ca fundal dealurile Copăcele și Prunii căpitănești, s-a adunat întreaga obște a satului. Aici a avut loc adunarea populară prilejuită de festivitatea atribuirii numelui lui Constantin Daicoviciu comunei Căvăran. Adunarea populară a fost deschisă de tovarășa Elena Sîrbu, primar al comunei Căvăran, care a salutat pe oaspeți, tovarășul TRANDAFIR COCARDA, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean, Tudor Iorga, secretar al Comitetului județean de partid, Nicolae Bușui, prim-vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean, pe conf. univ. dr. Hadrian Daicoviciu. Oaspeții au luat loc la tribuna adunării populare, frumos împodobită cu chilimuri și flori. Tovarășul Octavian Murariu, secretar al Consiliului a dat citire popular județean, Decretului Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, prin care s-a atribuit numele „Constantin Daicoviciu“ comunei Căvăran. Cei prezenți au primit cu bucurie această hotărîre de a cinsti memoria unui ilustru fiu al poporului nostru, reprezentant de seamă al științei istorice românești. A luat apoi cuvîntul tovarășul Trandafir Cocârlă, care într-un amplu expozeu a evocat personalitatea și opera lui Constantin Daicoviciu, meritele sale pe tărîmul dezvoltării cercetărilor in domeniul istoriei vechi a patriei și poporului român, al descoperirilor arheologice de înaltă valoare științifică pentru elucidarea unor probleme fundamentale din istoria românilor, unul său subliniind patriotiidin istoria în momente grele neamului, contribuția sa devotată la construirea socialismului în România. Au urcat apoi pe rînd la tribună o pionieră, prof. Vasile Pistolea, învățătorul Iancu Petrescu și țăranul cooperator Ion Roșu, dînd expresie simțămintelor lor de mulțumire pentru faptul că localitatea lor poartă numele unui vrednic fiu angajîndu-se al Căvăranului, să muncească cu și mai mult elan pentru înflorirea economică și spirituală a comunei. Intr-un emoționant cuvînt de recunoștință, Hadrian Daicoviciu, fiul lui Constantin Daicoviciu, fost elev și colaborator eminent al tatălui său, a mulțumit partidului și statului pentru faptul că de acum înainte Căvăranul va purta numele înaintașului său. El s-a angajat să continue cu devotament opera lui Constantin Daicoviciu în știință și pedagogie, considerîndu-se consătean cu locuitorii comunei în care s-a născut tatăl său. Intr-o atmosferă de entuziasm, adunarea populară a adoptat textul unei telegrame trimise Comitetului Central al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu, în care locuitorii comunei Constantin Daicoviciu se angajează să lupte pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin : „Deplina noastră satisfacție, mult stimate și iubite tovarășe secretar general, ne vom strădui s-o împlinim în fapte, sub conducerea organizației de partid, prin recolte tot mai bogate pe ogoarele celor cinci cooperative agricole de producție, pentru transformarea acestora în unități economice tot mai puternice. Suntem convinși că vom reuși și ne angajăm în fața dumneavoastră să punem întreaga noastră putere de muncă în slujba realizării exemplare a sarcinilor economice și socialculturale, care ne revin din mărețul plan de ridicare a României pe treptele cele mai înalte ale progresului și civilizației“. Adunarea populară a ales pe Hadrian Daicoviciu ca cetățean de onoare al comunei. Formațiile artistice ale căminelor culturale de la centru, Maciova, Mîtnicu Mare și Prisaca au prezentat un frumos și interesant spectacol muzical-coregrafic, la care și-a adus contribuția și fanfara Casei de cultură din Caransebeș. Oaspeții din alte sate, veniți la sărbătoarea celor din Căvăran, părăsind înspre amurg comuna, au putut vedea la marginea localității o tablă pe care scria Constantin Daicoviciu, inscripție toponimică nouă pe harta județului și a țării, cu valoare de simbol că poporul nostru condus de partid își cinstește cum se cuvine pe cei mai demni și mai buni fii ai săi. ADUNAREA FESTIVĂ consacrată împlinirii a 25 de ani de la crearea organelor de securitate Ieri, la Inspectoratul județean Caraș-Severin al Ministerului de Interne, a avut loc adunarea festivă prilejuită de sărbătorirea împlinirii a 25 de ani de la crearea organelor de securitate. La festivitate au luat parte tovarășii TRANDAFIR COCARLA, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele comitetului executiv al Consiliului popular județean, Iosif Stolojescu, secretar al Comitetului județean de partid, Ion Sfercaciu, membru al biroului Comitetului județean de partid, prim-secretar al Comitetului municipal Reșița al P.C.R., primarul municipiului Reșița. Au fost prezenți ofițeri, maiștri militari, subofițeri și angajați civili din cadrul inspectoratului județean, ofițeri și subofițeri în rezervă, numeroși invitați — conducători de întreprinderi și instituții, secretari ai unor comitete și organizații de partid, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești. In cadrul adunării festive, pentru merite deosebite în activitatea pusă în slujba apărării și consolidării cuceririlor revoluționare ale poporului, cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la crearea organelor securității statului, unor ofițeri și subofițeri din aparatul inspectoratului li s-au înmînat ordine și medalii ale Republicii Socialiste România, conferite prin Decret al Consiliului de Stat. înaltele distincții au fost înmînate de către tovarășul Trandafir Cocârlă, prim-secretar al Comitetului județean Caraș-Severin al P.C.R. In continuare s-a dat citire ordinelor ministrului de interne cu privire la înaintarea în grad a unor ofițeri și subofițeri din cadrul Inspectoratului, înainte de îndeplinirea stagiului minim, ordinului șefului Inspectoratului județean Caraș- Severin al Ministerului de Interne privind, premierea unor ofițeri, maiștri militari, subofițeri și angajați civili pentru activitatea rodnică desfășurată. In numele celor decorați, înaintați în grad și premiați, au luat cuvîntul tovarășii căpitan Nicolae Popescu, maior Constantin Badea, căpitan Iosif Lighezan. Luind apoi cuvîntul, tovarășul locotenent Ian David, șeful colonel Ștejudețene, a exprimat securității hotărîrea lucrătorilor de securitate de a traduce în viață prețioasele indicații date de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la adunarea festivă din Capitală consacrată împlinirii a 25 de ani de la crearea organelor de securitate. In aplauzele celor prezenți, luat cuvîntul tovarășul Trandafir Cocârlă, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele comitetului executiv al Consiliului popular județean, care a felicitat lucrătorii de securitate din județul nostru pentru activitatea desfășurată în slujba făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru apărarea și întărirea legalității socialiste, în numele ofițerilor, maiștrilor militari, subofițerilor, întregului aparat, tovarășul colonel Ion Lintu, șeful inspectoratului județean a dat glas angajamentului lor de a nu precupeți nici un efort pentru a-și îndeplini exemplar misiunile încredințate de partid. Adunarea festivă s-a încheiat cu un bogat program artistic. NOI SUCCESE IN ÎNTRECEREA PENTRU REALIZAREA ANGAJAMENTULU CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN! A In decada inui-toate sortimentele realizate Siderurgiștii continuă să obțină și în acest trimestru succese de seamă în întrecerea pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor anuale de plan. După prima decadă, secțiile din combinat au raportat realizarea tuturor indicatorilor prevăzuți pe perioada respectivă. Merită relevată activitatea jurnaliștilor, care în aceste 10 zile au elaborat peste prevederi la un singur furnal 3 100 de tone fonta. Rezultate meritorii înscriu și oțelarii. In decada trecută ei au elaborat în medie cite 120 tone oțel pe zi. Aprovizionați cu oțel, laminatorii au putut și ei să-și depășească prevederile decadei cu aproape 100 de tone laminate finite. Ora noului bilanț Minerii Aninei au pășit în noul trimestru cu noi și însemnate succese în muncă. Din datele centralizate pe întreprindere reiese că acest harnic colectiv și-a onorat angajamentele anuale asumate în întrecere. Astfel, în nouă luni ei au realizat peste nivelele propuse : 3 832 tone brut, 281 metri cubi lemn de mină. Calitatea cărbunelui a fost îmbunătățită cu 0,2 procente față de angajament. ION GHINEȚ din subredacția voluntară de la Anina, a ziarului Flamura Printre harnicii muncitori și utecistul Walter Budo de la un I.C.M. Bocșa se numără secția poduri rulante.