Foae sătească, 1841 (Anul 3, nr. 1-52)

1841-05-04 / nr. 18

„" Judecătoriia țânutului lașii. Aprin 17, No. 9178. Dlui Spatariul Alecu vărie, prin jalobă cătră această Judecztorie au cerut a i se încredința zapisul cu care (la 16 Sevruarie acest an) particulariic au cumpărat de veci o vie de pe moșiia Cărnigului a Sf. Mitropolii, cu tot locul ei cât astăzi să află supt îngrăditură de șanțu, cu pomăt, casă, cramă, pivniță , vase și un temnic, de la Dlui Franț Ianoșemic ceaornicariu, în preț de 120 galbini blanc, în uruari căria tineri, și pe temeiul titlurilor de r ce au înfățoșat, pe de o parte s'au încredințat zapisul premelniciște, iar pe de alta se publică în termin de 6 luni, spre înființare tuturor acelor ce vor fi având vreun feliu de pretenție ca să se înfățoșeză la această judecătorie în terminul arătat, spre cuvenita punere la cale, căci în urmă nu vor mai fi ascultați. Judecătoriia ținutului Sucevii. April 14, No. 1345. Învoiala săvârșită între Dlor frații Botezăști Coms. Iancu și Spat. Alecu, cu maștina Dlorsale Dei Spătărtița amaranda Botez (când se afla în viiață) și surorile Dlorsale și Săftica, pentru împărțala averii de clironomie de la răps. părintele Dlorsale Dlui Spat. Ianachi Botez. Poi mai jos iscăliții, Spătăreasa Smaranda Boteh soții a răps. Spat. Ianachi Boteh, împreună cu fiicele mele Rucsanda și Săftica, și nei Iancu și Alecu Boteh fiii răposatului, și îi facem prin această hărtie de învoială ce o dăm unul altuia, că rămâind 4 fii cliropomi de la săvârșitul din viiață soțul miu, aceste 2 fiice făcute cu mine, iar celalți 2 borri Botezăști c făcuți cu cea întăi soție ajutosat, neam mărginit prin înapoială în următoriul chip, adecăm câtă avere au ramas de la răpi- mișcătoare și nemișcatoare, care vorte din ace mișcătoare agere s'au și vândut prin canalul judecătoresc. Unde și sânt panii siguri pesiți, se o împartă drept frățăște aceste 2 fiice anume cu Dlor amăndoi, moșiia Mădăricăștii și Filipșinile sunt întru un hotar pe Șomuzul rădtei Moldova; mai întăi se vor scoate 50 stânjini ce are a lua D. Coms. Iancu Botez, după înpoiala făcută cu răps, soțul meu, și care se vor măsura din doși apoi țarul Roșiorilor în sus în Filiaști, ceelaltă moșie toată să se împartă în somă de făluii drept frățăște pe tuspatru Dlor, cu aceasta însă, că D. Coms. Iancu Botez sa și tragă analogia fălcilor din aceste moșii, cu rău cu pun într'o lreaptă linie după analoghia capitelor lățimii moșiilor din jos lângă Roșiorii Dsale, asemine și D. Spat. Alecu Botez, își va trage analoghia părții sale din sus lângă Ciumulești, tot cu această rânduială, iar părțile fiicelor mele, vor rămâne în mijloc cu satul și cu toate acareturile ce să vor găsi pe ele, făru a putea dlor vre odinioară a pretendere si tebași pentru actia, precum și fiicelor mele pu le rămâne vreun cuvânt de pretenție pentru calitaea locului ce să va cuveni în partea fiștecăria, ce atât ele cât și frații lor, vor fi mulțămiți cu locul ce va fi în partea fiște după liniile ce se vor trage la aceste 4 părți din tot trupul acei moșii cu ru cu bun, precum în fieștecare jărbie bi va veni parte sa, rămășind primai de cătră tuspatru cliropodii a mi să răspunde 25.000 lei zestre mea, întocmai după ispodul de zestre ce am, și ipovolul o atriia vie din somn ce cuprinde estii, adecă 8333 lei și 30 parale, care vor rămâne numai în folosul copilelor mele, asemine și datoriile câte vor fi aripte grece răps., soțului meu, se vor plăti din micloc din avere cnemișcătoare care s'au vândut, iar câtă nu va aiunge, vor răspunde de fieștecare clironom în de o potrivă parte, precum în de o potrivă să și împărțăsc. Rovii țugari ce sunt afară de acii drepți de zestre ai mei, se vor împărți iarăși drept frățește pe tus patru cliropomii, având fiicele mele a trage numai 1000 lei mai mult din toată lavere pentru 8 giuncani ce li s'au fost. căruți de cătră moșul lor și fratile meu răpi. Spat. Costandin Pegrea, după mărturia dovadă ce am pojijnia din casă câtă au mai rămas neprescrisă de catagrafie, (și de ar fi și scrisă) adecă: pumai scaune, mese, așternut și puține argintării, fiindcă nu costisiște pre o somă de și era drept a se împărți, iarăș însă au rămas pumai în folosul copilelor mele; și așadar mărginindune și învoinciune după chipul mai sus arătat, va și rămăne pentru totdeauna și în veci pe strămutată a crează învoială dintre poi, fără a'mi mai rămăne, atăt miei copilelor mele, precum șii Divorsale, vreo pretenție de vreun pengiune a ve§-