Foaia poporului, 1899 (Anul 7, nr. 1-52)

1899-06-25 / nr. 24

Preţul abonamentului: Pe hu an......................................2 fl. (4 coroane). Pe o jumătate de an...................1 fl. (2 coroane). Pentru România 10 lei anual. Abonamentele se fac la „Tipografia“, soc. pe acţiuni, Sibiiu. Apare in fiecare Duminecă Sibiiu, Duminecă, 18/25 Iunie 1899. Nr. 24 FOMA POPORULUI INSERATE se primesc în biroul administraţiunei (strada Poplăcii nr. 15). Un şir garmond prima dată 7 cr., a doua oară 6 cr. a treia oară 5 cr., şi timbru de 30 cr. A Invitare de abonament. AIn curând se împlineşte jumătatea dintâiu a anului curent şi „Foaia Poporului“ întră în a doua jumătate din anul al VII-lea al vieţei sale. Credincioasă programului seu şi menirei sale de a fi o făclie luminătoare pentru talpa ţărei, pentru ţăranul român, ea-şi va urmări mai departe scopul cu aceeaşi rîvnă, cu aceeaşi iubire şi interesare pentru toate afacerile, pentru toate lipsele poporului nostru, ca şi până acum. Direcţiunea foilor noastre naţionale nienind a face foaia tot mai bună, mai folositoare şi mai corespunzătoare trebuinţelor poporului nostru, a angajat noue puteri lucrătoare la foaie, atât pentru partea economică, cât şi pentru celelalte părţi. Astfel putem făgădui, că „Foaia Poporului“ va fi pe zi ce merge tot mai bună şi mai folositoare. Noi nu cruţăm nici o jertfă, ca să putem da cetitorilor noştri o foaie în adevăr bună şi făcută anume pentru trebuinţele lor, care în schimb cerem să ni se dee sprijinul, chiar în măsură mai mare ca până acum. Astfel deschidem nou abonament pentru „Foaia Poporului“ pe jumătatea a doua a anului curent. Ea va eşi în aceeaşi mărime ca şi până acum şi împodobită cu frumoase ilustraţii şi cu preţul de până aci, şi adecă: Pentru Austro-Ungaria. Pe un an întreg . 2 fl. (4 coroane) Pe o jum. de an . 1 fl. (2 coroane) Pentru România. Pe un an întreg .... 10 lei. Pe o jumătate de an 5 lei. Pe timp mai scurt nu putem primi abonamente, nici de la alt termen, decât de la începutul anului pe o jumătate de an, sau pe un an. Abonaţilor de până acum le trimitem deodată cu foaia şi mandate poştale (posta utalvány), cu adresa noastră tipărită şi cu numărul sub care primesc foaia, scris gata pe cupon, aşa că trimiţătorul nu are decât să -şi scrie numele seu şi cifrele la locurile cuvenite şi să pună banii, dimpreună cu mandatul la poştă. Abonenţii noi sunt rugaţi a-şi scrie numele lor şi al comunei foarte curat şi ceteţ, însemnând poşta din urmă. Subscrisa administraţie roagă pe toţi prietenii şi sprijinitorii acestei foi, să o aboneze şi să îndemne şi pe alţii a o abona. Prin aceasta fac un lucru bun şi folositor, deoarece unde întră „Foaia Poporului“, intră lumina şi deşteptarea Administraţiunea „Foii Poporului“. FOIŢA. Toderas ficior de domn. » Baladă poporală comunicată de Teodor Trombiţaş, învăţător în Grind. Toderaş ficior de domn, Mă-sa Vineri ’l-a făcut, Sâmbăta ’l-a botezat, Dumineca s’a însurat, Luni cătană ’l-a luat. Când de-acasă îşi pornia El din graiu aşa grăia: — »Maică, măiculeana mea, Grijeşte-’mi mândruţa mea Cu colac în lapte dulce, Doar’ dela noi nu s’a duce*. Maică-sa ’i-o a grijit Pân’ Toderaş a pornit. Nevasta din graiu grăia: — »Soacră, soacră draga mea, Lasá-me ’n pomul cel dulce Se véd Toader cum se duce, Lasá-me și ’n celalalt Se véd cum s’a depărtat*. Soacra din graiu îi grăia: — »O Marișcă draga mea, De când Toader te-a luat Tu nimic nu ’mi-ai lucrat, Vaci în ciurdă numi-ai dat, în curte n’ai măturat, Vasele nu le-ai spălat*. Dimineaţa s’a sculat Poale albe-a sufubat, Cisme roşii a 'ncălţat, Vacile ’n ciurdă le-a dat, Vasele ’i le-a spălat Şi ’n curte ’i-a măturat, Şi ei de mâncat ’i-a dat Coaje arsă de sub masă Şi spălături de pe vasă. Şi ea reu s’a supărat Şi de-acelea n’a mâncat. T-a dat mătura ’n dreapta Şi coşarca în stânga, Şi o-a dus pe Marişca în pivniţa de-a şeptea, Şi ea plângea şi-aşa zicea: — »Scurtă Doamne nopţile Şi-’mi lungeşte zilele Se vie taberile, Se vie şi tabera în care ’mi-e soţia*. Nici vorba nu a gătat El în casă s’a băgat: »Maică, măiculeana mea Unde mi mândruţa mea«. — »Toderaş ficior de domn, De când Toadere te-ai dus Mândruţa ta a murit Şi frumos o-am îngropat, Cu ficiori de seama ta Cu fete de seama ei«. — »Maică, măiculeana mea, Vin arată-’mi mormântul Să-’mi mai stimper sufletul*. — »Toderaș ficior de domn, De când Toadere te-ai dus Multe ploi au mai ploat Mormântul s’a surupat, Numai țerînă-a rămas«. La 1 jumeîate de an. Earăși se apropie sfîrșitul unui jumătate de an. La acest termin, întocmai ca la sfîrșitul anului, e bine să privim inderet la trecut, la faptele şi lucrurile isprăvite până aci. Un trecut bun e chezăşia unui viitor şi mai bun, cu isprăvuri şi mai folositoare. Aşa e asta în vieaţa unui om, aşa e în vieaţa unei foi. »Foaia Poporului« este în anul al şeptelea al vieţei sale un timp nu prea lung, dar, plin de lupte grele pentru drepturile poporului nostru, în care timp ca pe lângă lupta ce a desvoltat-o, a dat număr de număr sfaturi şi poveţe şi a răspândit în sânul poporului nostru cunoştinţe folositoare, din cari mult bine au câştigat cei ce au cetit-o şi şi-au urmat sfaturile. »Foaia Poporului« a fost răspânditoare de lumină, a fost ca un soare, a cărui raze dau lumină şi căldură şi pe unde străbat deşteaptă la muncă, la luptă, la vieaţă. »Foaia Poporului« ’şi-a făcut datorinţa întotdeauna şi de aceea ea a devenit iubită şi preţuită la poporul nostru. Nu o zicem aceasta de la noi, ci o ştim din multele scrisori, ce ni s’au trimis şi ni se trimit din toate părţile şi din cari dăm şi azi una trimisă de mult la redacţia noastră. Trecutul deci e judecat de cetitori, car’ noi când cerem de nou sprijinul binevoitor al poporului, facem cunoscut, că vom merge înainte fără şovăire pe calea apucată, vom susţine sus şi tare steagul naţional şi credincioşi trecutului vom lupta cu tărie pentru dreptu-