Foaia poporului, 1900 (Anul 8, nr. 2-52)

1900-07-22 / nr. 28

Pag. 328 FOAIA POPORULUI Nr. 28 de toate şi înţeleg prea bine despre ce este vorba. S’au adus laude învăţătorului dl Verendean, cât şi învăţătoarei d-şoara Hermina Rădulescu, de cătră protopopul dl Dr. Dure şi primarul dl Enea. In sfîrşit elevii au declamat mai multe poesii, cântând cântări poporale, precum în limba română aşa şi în cea maghiară. După sfîrşitul examenului, dl primar a împărţit premii atât la elevi cât şi la eleve. Un spectator, în Cuveşdia. (Examen şi conf. învăţ.) Adunarea generală din anul trecut a Reuniunii învăţătorilor din tractul Lipovei, a hotărît ca conferenţa didactică a corpului învăţătoresc din acest tract pe anul 1900 să se ţină în comuna Cuveşdia, cu prilejul esamenului final. Deci pe basa acestei hotărîri, esamenul în comuna Cuveşdia s’a ţinut în 15/28 iunie a. c. a. m., fiind totodată şi conferenţa înv. La sosirea noastră a învăţătorilor în comună, domnul învăţător George Tomi ne-a surprins prin o întimpinare neaşteptată, eşindu-ne în cale în mijlocul comunei, — deşi în zi de lucru, pe vremea tonului, dar’ spre laudă fie zis, cu un public destul de număros constătător din 80—90 şcolari de 6—12 ani și 40—50 şcolari de 12—15 ani; cu corul vocal în frunte cu steagul seu, pe a cărei două pandici frumoase am cetit »Corul vocal din Cuvești — Vă salută în Domnul*, apoi un public destul de număros. Indată ce am sosit la locul așteptat s'a intonat din partea corului aria »Salutarea«, de C. Porumbescu, după care un corist ţăran Vas. Avramescu a păşit înaintea dlui protopop şi prin o vorbire bine nimerită ne-a salutat cu un »Bine aţi venite. S’a cântat apoi din partea corului mixt »Răsunetule de I. Murăşan şi I. Vidu. Am plecat apoi cu toţii spre şcoală, unde încă ne cuprinse mirarea când observarăm, că lângă slabul edificiu şcolar, vedem un măreţ edificiu de şcoală nou, în calea noastră cătră şcoală ramuri verzi şi flori, dare la întrare în curtea şcoalei o inscripţie »Bine aţi venite. Esamenul s’a început cu »împărate ceresc« şi »Tatăl nostru«, un şcolar prin o vorbire scurtă şi clară salută oaspeţii veniţi. După deschiderea esamenului prin dl protopop se începe esaminarea şcolarilor din toate obiectele de învăţământ. La esamen au luat parte pe lângă un public număros toţi învăţătorii din tract, apoi părintele Popescu din Zabalţi, Micu din Căpâlnaş şi d-nii preoţi din loc Jorgovici şi Suciu, dl notar Jorgovici şi mai multe dame. La sfîrşitul esamenului s’a ţinut conferenţa didactică asupra esamenului, constatându-se că esamenul a fost lăudabil. După terminarea conferenţei am luat cu toţii parte la un prânz comun în ospătăria din loc, cam pe la orele 3 şi jum. d. a., unde s’au ţinut toaste şi cântări. Cam la 6 ore ne-am despărţit ducând amintiri plăcute din comuna Cuveşdia. Un oas pe. Principesa Maria. — Vezi ilustraţia. — Dăm azi portretul princesei României, soaţa prinţului moştenitor, Ferdinand. Princesa Maria e născută la 1875 şi are trei copii, Carol, Elisabeta, şi Maria. Princesa Maria e nepoata reginei Angliei şi înrudită de aproape cu Ţarul Rusiei, astfel, că viitoarea regină a României este în legătură de rudenie cu cele mai de frunte familii domnitoare din Europa, în Yucova. In ziua a 17-lea lunei Iulie st. v. a. c. s’a ţinut esamenul în comuna noastră, sub conducerea dlui protopop loan Popa. Esamenul s’a început la 8 ore dim. La început s’a cântat »împărate ceresc«, apoi au urmat rînd pe rînd întrebările din toate obiectele de învăţământ Examenul din ăst a a isbutit foarte bine. Bucuria la cei presenţi a fost generală, văzând că tinărul învăţător d-nul Iulian Cârmu, care e abia acum de un an la noi, şi totodată născut în comuna noastră, a arătat cu micile mlădiţe un progres foarte îndestulitor. Pentru progresul şi stăruinţa ceşi-a arătat cu tinerele mlădiţe harnicul domn învăţător Iulian Cârmu, a fostfelicitat de cătră an. dom protop Ioan Popa şi de domnul comisar Ioan Marcu. Ziua ţinerii examenului a fost zi de lucru, dar, totuşi un mare număr de credincioşi, au alergat să audă răspunsurile micilor copilaşi. Dee Dumnezeu, ca şi în viitor să ne putem bucura tot de asemenea esamene. Un iubitor de şcoală, în I*ericeii€. Cu viuă plăcere vin a descrie resultatul esamenului de vară din comuna Periceiu (tractul Periceiului,diecesa Gherlei) la care, din însărcinarea comitetului central al Reuniunii învăţătorilor români sălăgeni, am fost esmis în comisiune de trei. Examenul dela această şcoală s’a ţinut în 16 Iunie st. n. a. c. la orele 3 după ameazi, sub presidiul domnului protopop tractual loan P. Papiriu şi preotul Alexandru Sima, preş. senatului şcolar, fiind de faţă comisia de trei: loan Hendea, învăţător în Recea, ca secretar prim onorar al Reuniunii, Demetriu Pascha, înv. în Siriu şi loan Flonta, înv. în Bădăcin, membrii comitetului central, apoi onoraţii oaspeţi: dl Georgiu Maier, jude de trib. în pens, şi adv., Varga Kálmán, notar cercual din loc, Borbat Vilmos, dirigent al şcoalei de stat din loc, ştim, doamne Láng Dolma şi Mariţa Lăpuştean Lazar, învăţătoare la şcoala de stat din loc. La intrarea în şcoală a protopopului, a comisiunii şi a tuturor oaspeţilor, un număr de 46 copii şcolari îmbrăcaţi sărbătoreşte, în frunte cu învăţătorul lor dl Vasiliu Oltean, îi primesc cu cântarea »întru mulţi ani să trăiţi“, la finea căreia, o fetiţă din clasa a V-a cu un buchet frumos în mână, prin o vorbire acomodată solemnităţii zilei, a bineventat pe cei presenţi, predând buchetul protopopului preşedinte, semnul recunoştinţei, după care de nou s’a intonat »Intru mulţi ani«, —eară preşedintele mulţumind declară esamenul de deschis. Esamenul s’a început cu religiunea, apoi a urmat limba română cu clasa începetoare, la număr 23. Micuţii copii descriau foarte bine obiectele, apoi câte unul la tablă, ceialalţi pe tăbliţe au trebuit din capul lor să scrie mai multe ziceri, şi ceea ce a scris cel dela tablă, au trebuit să critiseze cei dela loc, dacă a scris bine ori rău etc. Peste tot răspunsurile copiilor din toate obiectele au fost neaşteptat de bune şi resultatul esamenului de lăudat Esamenul a fost o viuă dovadă despre zelul neobosit al dlui înv. Vasiliu Olteanu, care de 13 ani de când se află la această şcoală, mult a lucrat pentru deşteptarea şi instruirea copiilor români de la această şcoală, cât şi pentru susţinerea şcoalei confesionale, pe care şcoalele de stat din loc o urmăresc spre a o închide. Ioan Hendea, înv. în Recea şi secretar prim onorar al »R. î. r. s.« AVIS. Programul deja publicat, al festiviăţilor cari se vor aranja cu ocasiunea adunării generale a »Societăţii pentru fond de teatru român«, ce se va ţine în Abrud, Duminecă, la 9/22 iulie a. c. şi zilele următoare, în unele puncte ale sale s’a modificat, şi anume: 1. în locul »Petrecerii poporale« care avea să se ţină în 9/22 d. a. la 4 ore în grădina publică din Abrud, se va ţine în aceeaşi ziuă seara în hotelul »Detunata« un concert, la care vor debuta: artistul nostru naţional Georgiu Dima, cu corul său mixt, apoi artistele noastre române: Adelina Piso, Valeria Pop şi Virginia Gall, şi compositorul nostru de frumos renume G. Şorban. 2. In a 2-a zi a adunării generale, în 10/23 parastasul pentru memoria membrilor răposaţi ai societăţii, se va celebra nu în biserica gr.-or., fără în cea gr.-cat. română din loc. 3. în locul piesei teatrale: »Trei pălării de dame«, se va juca piesa română originală »Gărgăunii dragostei« de Iosif Vulcan. Abrud, 12 iulie 1900. Comitetul aranjator.