Foaia poporului, 1900 (Anul 8, nr. 2-52)

1900-07-22 / nr. 28

nr. 28 FOAIA POPORULUI Pag. 335 Foametea în India. Conform rapoartelor intrate la guvernul central în zilele din urmă, în India sunt peritori de foame aproape șepte milioane de oameni. Recolta din ăst an încă nu promite mult * Concurs școlar. Cu termin de 30 zile s’a escrns concurs la postul de învăţător pentru cl. III de fete de la şcoala gr.-or din Răşinari (ooresb. Sibiiului). Emolumente 700 coroane salar şi 61 cor. relut de cuartir. • Mulţămită publică. In scopul zidirii şcoalei confesionale gr.-or. rom. din comuna Ostrov, protopopiatul Lipovei, comit. Caraş-Severin, ilustra familie Mocsonyi din dragoste cătră şcoală şi naţiunea sa a donat o sumă de 300 coroane. Permită-ne deci ilustra fam. Mocsonyi, a ne esprima şi pe această cale sincera noastră mulţumită, stimă şi recunoştinţă pentru acest dar depus pe altarul culturei noastre naţionale. Dee cerul, ca această jertfă să fie jertfa lui Avei, care esemplul seu fie imitat de toţi aceia cărora le zace la inimă binele naţiunii. — Ostrov, la 25 iunie (8 Iulie) 1900. Iulian Popescu, preot. * Peste durerile de cap trec oamenii cu voie bună şi umor. Mult timp însă aceasta nu poate dura, îndeosebi când e vorba de dureri reumatice, gichi şi boale de nervi. Ni se atrage deci atenţiunea asupra unui mijloc şi asupra acestor dureri, care ni se pare vrednic a fi recomandat Acesta e fluidul preparat de farmacistul şi furnisorul de curte Ioan Francisc Kwizda în Korneuburg lângă Viena, şi e dovedit ca bun mijloc dietetic şi contra scrintiturilor, înţepenirea vinelor şi musculaturii, frânturilor, sgârciturilor, apoi la întărirea prealabilă şi după strapate mari, marşuri lungi, etc. Număroase atestaturi despre efectul preparat stau la dispoziţia interesaţilor. Detaiuri pe pagina a patra. Avis. Hala de vânzare a Asociaţiunii cercuale de agricultură din Sibiiu a luat exclusiva representare a fabricii de mărfuri de cânepă a lui Mateiu Bellan din Bács-Cséb pentru întreaga Transilvanie. Prin aceasta Reuniunea de agricultură de mai sus este în posiţie a procura cu vagonul legăturile de snopi patentate, pe care le face fabrica de cânepă curată din Bácska, aşa ca se le poată oferi economilor din Transilvania mai ieftin decât dacă aceştia ar comanda direct de la fabrică, o cantitate mai mică decât 400.000 bucăţi. Recomandăm economilor noştri o probă cu aceste escelente legături de snopi patentate şi-i afisăm în privinţa preţurilor la inseratul de pe pagina ultimă. RÎS. Ţiganul la coasă. Un Ţigan după ce vezu că se duseră toţi lucrătorii din sat la coasă, se hotărî să se ducă şi el măcar că nu-’i ştia toate trebuinţele coasei. După ce ajunse la fănaţ începu a cosi şi tot cosi pânăi se toci coasa topor. Un Român, care trecând pe lângă el şi văzând că nu poate cosi, îl întreabă : • Rom. Ce-’i cu tine Măi Martine De nu-ţi merge coasa bine? Ţig: Nu ştiu cer’i, Române dragă Că tot merse ziua ’ntreagă, Dar’ acuma cătră seară Mă umplu de oboseală, Nu taie nimic de fel Pare-că a fi de lemn. Rom. Poate-că s’o fi’ngroşat, Trebe cu ciocanu dat. Ia ciocanu şi o bate Şi-apoi vei vede, fârtate, Cum vei face cu ia spor Nu vei da ca c’un topor. Ţig.: Ce, şi cum? Mă’nveţi s’o bat? C’atuncia mai rău îmi fac, Că de-o bat fuge, mă lasă, Ştii cum fug pruncii din casă Când îi baţi. Com. de T. Voicăn, Pustiniş. POSTA REDACŢIUNII. St. L. în V. Nrul 2 şi 3 al foii nu se mai află. Vina e a d-tale, că ai abonat foaia prea târziu. Poesiile se vor publica. I. P. înv. în C. Pe credit nu putem da foaia. Două coroane poţi să faci d-ta. FI. R. în Alba-Iulia. Mulţumite, urmează în anul viitor. Pentru redacţie ei edituri responsabil: Andraiu Babteş. Proprietar: Pentru »Tipografia*, societate pa acţiuni: loalf Mamehnll Se de afla vânzare la „Tipografia“, soc. pe acţiuni in Sibiiu Cartea Stuparilor săteni de Romul Sima, învăţător. Cu mai multe lustraţhuil la text. Editura şi proprietatea „Reufliunei rtB. de agricultură din ecaltatul Sibiislei Preţul 70 bani pine portul postal. Reuniunea agricolă prin edarea scurtei cărţi folositoare a umplut un gol adânc simţit de literatura stupăritului. Broşura este scrisă de un fruntaş învăţător, stupar priceput. Ea tractează pe scurt tot de ce are trebuinţă un stupar. Se recomandă ca deosebire ca premii pentru şcoalele noastre de tot soiul. Se vinde la „Tipografia“, societate pe acţiuni în Sibiiu. „Tipografia“, soc, pe acţiuni,Sitivi-Studii Literare de Teodor Raica, profesor de liceu. Cuprinzând: O gramatică-parodie. Veacul al XVI-lea. Codrul frate cu Românul. Monografia preposiţiei „de o carte de mare preţ pentru toţi profesorii, dascălii şi cărturarii români. Preţul ii am ul 1 vor. 50 bani. Se poate procura de la „Tipografie“, societate pe acţiuni In Sibiun. .VWvV' Subscrisul Imi iau voie a face atent p. t. publicul meu la cari se fac in fabrica mea. La mine se fac casse numai din material bun şi tare. De aceea rog cu deosebire on public, care caută casse, să binevoească a fi cu atenţiune în lista preţurilor la greutatea şi măsura indicată pentru ca privindu-le numai pe dinafară se nu cufunde cu alte casse ce obvin un comerciu, făcute din material slab şi uşor. In fabrica mea se pregătesc (la comandă, după măsură, cu preţuri ieftine) casse şi tresorte panterate din oţel absolut imposibile de a le găuri. Pentru biserici si conmne casse după Înţelegere cu plătire In rate. Vita preţurilor gratia şi franco PV" Instalare de lumină Atycelen. Gustav Moess, [8] 1 fabrică de casse în Nibitu, strada Poplăcii-mare Nr. 8. Fabrică de casse, cassele sigure de foc și spargere.