Foaia poporului, 1901 (Anul 9, nr. 1-52)

1901-09-15 / nr. 36

Pag. 422 FOAIA POPORULUI Nr. 36 contract bilateral de moștenire, în sensul căruia cele două dinastii pentru pasul de-a se stinge, își asigură reciproc moștenirea la tron. Astfel intre cele două state ar fi să se facă uniune personală. Ziarele maghiare, comentând aceasta știre, zic, că dacă s’ar realiza acest plan, Austro-Ungaria trebuie să fie pregătită la noue complicaţii din partea Slavilor sudici. Întâlnirea împăraţilor. Cum ştim la Danzig, la manevrele flotei germane, vor asista şi Ţarul Rusiei şi regele Angliei, având aici întâlnire cu împăratul Germaniei. Ce se va discuta şi ce se va pune şi la cale la această întâlnire ? Bată neştea întrebări, cari preocupă cercurile polifice europene şi dau însă la vii dis- scufii, fără a se şti ceva positiv. Un mare ziar englez nu se pretinde, că poate afirma cu siguranţă, că la Danzig se va discuta chestiunea Orientului, Țarul avénd se espună împăratului j Germaniei felul etern Rusia tufe- jj lege heghemonia ei în Balcani, ear' Wilhelm II. avénd misiunea să în- i cerce reîntărirea înțelegerii au- j stro-ruse. Fără condamnare. Dl An- t dreiu Balteş, redactorul resp. de la »Tri- buna«, a fost condamnat Marţi, 10 Sept. , la 2 ani temniţă de stat şi 1000 por. amendă pentru nişte articoli scrişi des- pre Avram Iancu. Autorul acestor ar- ticoli, dl Ioan Scurtu, a fost luat asu- * pra lui răspunderea. Pe 25 Septemvrie n. a. p. are un nou proces cu procurorul, contele Lázár. Frica Cehilor. Ziarul ceh „Cesca Democracies din Fraga, al deputatului Rio fac scrie, că şefii Ce- hilor tineri Bramarx şi Pacak şi răposatul ministru Raixl au făcut învoială cu guvernul din Viena, prin unele punctuaţiuni secrete, cari se vor aplicaîndată după alegerile pentru dieta provincială. Punctuaţiunile acestea sunt: Unitate de limbă; impăr- ţirea Boemiei după naţionali- i tăţi; in teritorul aşa numit închis, eschiderea limbi cehe din admi-li nistraţie şi eschiderea amploiaţi- j lor cehi din oraşele cu majoritatea germană. „Cesca Democracies asigură, că informaţiile despre aceste punctuaţiuni vătămătoare Cehilor şi le-a luat din cel mai sigur isvor. Spionagiu rusesc. Ziarul Neue Freie Presse“ publică o telegramă din Constantinopol, în care se spune, că vizita marelui duce rus Alexandru Mihailovici a avut de scop studiarea adâncicimilor și hidrografia punctelor strategice de pe coastele bulgare, turce și române. Visita a fost înscenată în scop, ca ofițerii marinei ruse să poată să facă studii fără să de aștepte bănuieli. * Astfel, dânșii au studiat porturile Burgas, Varna, Constanţa, Sinope şi Trebizonda. Sultanul nu voia la început ca cuirasatul marelui duce Mihailovici să între în Bosfor, apoi a cedat. în timpul vizitei marelui duce la Sultan, marinarii ruşi au esplorat şi au măsurat adâncimea apei la gura Bosforului. Acelaşi lucru au făcut la Samsun, Kerasun şi Trebizonda. Adecă spionagiu sub înaltă protecţie ! Dieta din Pesta a ţinut în 5. p. ultima şedinţă. S’au desbătut mai multe petiţii şi s’au făcut unele interpelări. între altele Wlassics arăspuns în chestia titulei de »episcop transilvan«, zicend că e istoric. Széli a făcut declaraţii în chestia agrarilor şi mercantiliştilor, zicend, că mişcarea agrară îi convine numai până când e de natură academică. Cu aceste parlamentul actual ’şi-a terminat activitatea. Presidentul Peremei ’şi a luat »rămas bun« dela »părinţii patriei«, care în numele acestora, au făcut acelaşi lucru deputaţii Hortinszky, Polonyi şi Rakovszky, şi cu asta porţile parlamentului s’au închis. Dieta cea nouă e convocată prin rescript împărătesc pe 24 Octomvrie n. a. o. Alegerile se vor face între 2 şi 11 Octomvrie. „Iată acum ce e bun şi ce e frumos, fără numai a făcut fraţii împreună“. Psalm 132, v. 1. Cetim în »Tribuna« din Sibiiu următoarele : »Primim din isvor sigur comunicatul, cum că un număr însemnat de bărbaţi cunoscuţi naţiunii şi adicţi ai partidului naţional român, au avut in Cluj o consfătuire asupra situaţiunii, asupra ţinutei Românilor la alegerile proxime dietale şi în scopul întăririi conducerii partidului. Hotărîrile aduse în bună înţelegere se vor comunica în timpul cel mai scurt şi sperăm, că vor contribui la închegarea forţelor şi conlucrarea solidară a fiecărui membru al partidului nostru naţional român«. »Zilele acestei veste pricinuitoare de mare bucurie a străbătut văile şi dealurile, satele şi oraşele locuite de Românii din Ardeal şi Ungaria«. »Vestea îmbucurătoare spune, că representanţii poporului nostru, fruntaşi din toate părţile locuite de Români, începând dela Orşova până la isvoarele Tisei şi până în creşterele falnicilor Carpaţi transilvani, s’au adunat, au convenit, in mai multe consfătuiri au discutat situaţia gravă a poporului nostru şi au ajuns la deplină înţelegere în privinţa conducerii partidului nostru şi a luptei pentru recâştigarea drepturilor poporului român«. Osana ! Din Lume. Viena contra închiderii graniţei române. Congresul măcelarilor austriaci a votat o resoluţiune, prin care se cere guvernului să desfiinţeze decisiunea,după care sunt închise fruntăriile la importul vitelor române. Această interzicere, declară congresul, este păgubitoare pentru tîrgurile austriace. Congresul a mai invitat pe guvern, ca în viitoarele tratative comerciale să micşoreze taxa de import asupra vitelor române până la limita posibilă. Atentat contra lui Mac-Kinley. In Buffalo, Statele-unite din America-de-nord, s’a deschis o esposiţie mare, in care au espus lucruri numai Americanii. Mergând şi presidentul Mac-Rinley acolo, un anarchist cu numele Czolgosz au puşcat de două ori asupra lui. Un glonţ n’a putut pătrunde, lovind în osul pieptului, celalalt glonţ ’i-a străpuns stomachul şi a rămas înfipt în spate. Criminalul a fost prins numaidecât şi era pe aci să fie ucis de mulţime. După telegramele cele mai nouă, presidentul va scăpa cu vieaţa. Procesul cabinetului Ivancioff. Sobrania a decis cu mare majoritate punerea sub acasă a vechilor miniştri Ivancioff, Radoslavoff, Tonceff şi Toneff, pentru violarea constituţiei şi pentru că au adus prejudiţii intereselor statului. Foştii miniştri Ivancioff, Radoslavoff şi Tonceff mai sânt acusaţi de înaltă trădare cătră patrie. Numai vre o zece deputaţi au votat contra punerei sub acusaţiune a membrilor fostului cabinet. »Neue Freie Presse«, într’o importantă corespondenţă din Sofia, spune ofi cea mai gravă acusaţiune, care s’ar pută face cabinetului Ivandoff, a cărui dare în judecată a fost votată de sobrania bulgară, nu este detestabila sa gestiune financiară, ci uşurinţa, cu care s’a condus faţă de România. Această uşurinţă nejustificată pută să aducă un răsboiu, pe lângă inutilele cheltuieli făcute pentru înarmări. China şi Germania. Alaltăieri a fost primit prinţul Ciun în audienţă la împăratul Germaniei. Când a tras la scările palatului, nui s’a făcut onoruri, nici ofiţerii nu l-au salutat Ciun părea foarte îngrijat însoţit de ambasadorul chinez, a intrat in sală, împăratul ’l-a primit şezând pe tron salutându-’l numai cu o simplă mișcare de mână. Făcând mereu temenele, s’a apropiat de tron, în faţa căruia a cetit în limba chineză epistola scrisă pe mătasă galbină a împăratului chinez. In această epistolă împăratul chinez dă espresiune sentimentelor de părere de rău şi de ruşinare, care îl stăpânesc încă şi acum în urma celor întâmplate. Totodată îi mulţumeşte împăratului, pentru-că a trimis din depărtare trupe germane, cari au făcut posibil înăbuşirea răscoalei Boxerilor, îşi esprimă totodată speranţa, că vechile relaţiuni amicale între Germania şi China se vor reînoi.