Foaia poporului, 1901 (Anul 9, nr. 1-52)

1901-09-15 / nr. 36

Nr. 36 FOAIA POPORULUI Pag. 429 CRONICĂ. Un dar frumos. M. S. Regina României a binevoit a trimite dlui Vincenţ Babeş la Budapesta, cu coasta nunţii sale de argint, portretul meu representându-o la maşina de scris. Portretul M. Sale are următoarea dedicaţie : »Munca noastră, partidul nostru, Carmen Sylvan. 9 Protopopul Turdei. Duminecă a fost hirotesit întru protopresbiter alesul protopop al tractului gr.-or. Turda, preotul lovian Mureşan, fost până acum paroch în Tresnea (tractul Unguraşului). 9 Sfinţire de cruce cu răstignirea. Ni se scrie de pe Valea Almaşului. In 11 Aug. a. c. s’a făcut în Cuzeplac sfinţirea unei cruci cu răstignirea. Serviciul bisericesc a fost săvîrşit de dl Vasile Pop, protopop cu o asistenţă mare de preoţi. Mulţime de popor a luat parte, chiar şi din satele învecinate. Cântările au fost esecutate de corul din Nestia condus de învăţătorul loan Pop. — După serviciul divin s’a făcut sfinţirea crucii. La urmă dl protopop a ţinut o cuvântare avântată, ascultată fiind cu multă evlavie. După ceremonial toţi oaspeţii de faţă au fost învitaţi la masă, la preotul din loc. Tot cu ocasia aceasta în favorul bisericei s’a aranjat şi o representaţie teatrală urmată de dans, care a succes peste aşteptare de bine. Cu prilegiul acesta venim să lăudăm pe bravii credincioşi din Cuzeplac, cari deşi oameni săraci şi puţini, 40 familii, nu retrag nici o jertfă materială dela biserica lor, înainte cu şese ani ,şi-au zidit biserică frumoasă prevăzându-o cu toate cele de lipsă, lângă biserică au ridicat acum crucea cu sf. răstignire. Meritul netăgăduit în interesarea pentru biserică este al preotului local Ioan Galisiu, care îşi pricepe chemarea pe deplin. Cel mai betrân oaspe. 9 Din statistica lunei Iulie. In luna lui Iulie s’au născut în toate ţările coroanei ungare 59.415 copii vii şi 1220 morţi. In etate sub 7 ani au murit 19.926, peste 7 ani 17.360, cu totul 37.286 morţi. Mai mulţi s’au născut dincoace de Tisa, mai puţini în Bănat. Dintre morţi, cei mai mulţi au fost dincoace de Tisa, cei mai puţini în Transilvania. Căsătorii s’au încheiat 6572, cele mai multe dincolo de Tisa, cele mai puţine dincolo de Dunăre. — Pentru străinătate s’au dat în această lună 8659 paşapoarte (pentru America 2358, România 2237). Cele mai multe pașapoarte s'au cerut în comit: Sibiiu (473), Zemplin (471), Scepus (420) și Saroș (414). Focuri au fost 1488 în 1150 de comune, păgubind 3160 de proprietari cu 2 mii. 938.230 cor. Cele mai multe focuri au fost în comitatul Pestei și al Torontalului.* Fulgerul ca medic. In comuna Német Şaroşlak (Bănat) a trăsnit în casa ţăranului Vil. Wolf, a cărui nevastă zăcea de 10 ani, fiindu-i înţepenite picioarele. Când a văzut biata femee lumina fulgerului, a sărit plină de groază din pat şi a fugit afară, unde a căzut fără conştienţă. Starea ei s’a îmbunătăţit însă în urma acestei spaime şi femeiea cară îşi poate mişca membrele. . . Vindecarea racului. Din Copenhaga (Danemarca) se spune, că profesorul Howitz a vindecat multe rane de rac, făcându-le să degere cu ajutorul anestinului Un prietin al Românilor. D-nul Piettro Emilio Bosi, locotenent în regimentul de bersaglieri (vânători) din Neapole, poet şi om de litere, care a studiat şi cunoaşte limba română, se ocupă în timpul său liber cu traducerea în limba italiană a celor mai frumoase poesii din literatura română. El a cerut deja mai mulţi publicişti români bucăţile cele mai alese şi mai apreciate de poesie sau presă din operele lor, spre a fi traduse în limba italiană. Aceste vor apără în cursul acestei ierni într un mare şi elegant volum, conţinând numai bucăţi din literatura bună română. 9 Timpul. In zilele din urmă pare că am fost în preajma iernii. Aerul a fost foarte rece pretutindenea. In munţii Bihorului, Tatrei şi ai Maramurăşului a nins. In comuna Popeşti, de la poalele muntelui Brătila, a fost o furtună îngrozitoare. Fulgerul a ucis 7 boi. In ziua următoare a nins la munte. A împuşcat în seara ospăţului. Cea mai frumoasă fată din Hidvăg era Maris V. Mulţi flăcăi oftau după ea, dar’ alesul ei a fost Imre. După ce s’au logodit, nu treceau zile, în care logodnicul să au capete epistole neiscălite, în care era ameninţat cu moartea, dacă va cuteza să se cunune. El a înştiinţat lucrul gendarmeriei şi când a mers la biserică, nuntaşii erau însoţiţi de 2 gendarmi, aşa că şi cununia şi mergerea acasă s’a săvârşit fără nici o turburare. Seara, când era ospăţul în toiul lui, a eşit mirele până afară. N’a făcut câţiva paşi şi o detunătură răsună. Da- f speţi cari au alergat să vadă ce e, au aflat numai pe bietul mire, străpuns de un glonţ şi mort. Pe ucigaş nul-au putut încă prinde.* Neîngăduinţă: în Semirn are societatea de navigaţie sârbească o agentură, pe care arborează, după-cum şi trebue, steagul sârbesc. Poliţia de acolo, ca să se arete, vezi Doamne patriotică, a îndepărtat steagul. Foile din Belgrad sunt cătrănite rău din pricina aceasta, mai cu seamă şi din causa, că pe toate edificiile societăţilor ungureşti şi austriaca de navigaţie din Sârbia fâlfăe steaguri austriace şi ungureşti, fără ca Sârbii se-’şi arete cultura (?) şi patriotismul în felul poliţiei din Semlin. Din tainele butoaelor, Cârcimarul Zambor din Arad se tocmise cu proprietarii fabricei de bere din Lipova, ca să vîndă bere de-a lor, rămânendu-’i lui 10°, din ce în passa. In scurt timp a vândut 265 hi, când a venit însă lucrul la socoteală, se pomeneşte, că fabricanţii cer, ca el să le plătească, în loc să rămână cu câştig. Se apucă omul din nou de socotit, dar’ în zădar. In sfirşit se apucă să imăsure butoaele şi constată, că în loc să conţină 25 litre, aveau numai câte 22 mult 23. Butoaele erau de altmintrelea toate marcate cu ștampilia oficiului de marcare din Arad. El a făcut numai decât arătare la tribunal, butoaele s’au măsurat din nou și s’au aflat, că în adevăr au un volum sub 25. Astfel s’a adeverit, că după marcatul lor, fabricantul le-a micit, desfăcându-le şi mai tăind din doage. * După închiderea dietei. In 5. c. s’a închis dieta. In decursul celor 5 ani, cât a durat mandatul acestor deputaţi, a ţinut 729 şedinţe, pe an deci 146. Dacă socotim o şedinţă de 4 ore — ceeace s’a întâmplat cam rar — atunci a lucrat anul întreg 576 ore, ceea-ce ne dă pe zi 10, ore, rămându-le 221, pentru alte trebşoare. 150 de deputaţi ’şi-au căscat gurile, numai când îi apucă urîtul şi la votare. Mai mult a vorbit ministrul-president Szél, care a ţinut 485 vorbiri. In aceşti 5 ani s’au votat 183 legi noue.• Stipendii din fundaţia Köszeghy. Pentru dobândirea stipendiilor din fundaţiunea vicarului Köszeghy se espuie concurs cu termin până la finea lui Septemvrie. Pot concura jurişţi şi studenţi gimnaziali, de origine nobili români din Maramurăş. La recurse sunt a se alătura: carte de botez, atestat despre origine nobilă şi română şi testimoniul din anul şcolar trecut. Petiţiile adresate cătră comitat sânt a se trimite la subscrisul: Siget, la 9 Septemvrie 1901. Tit Bud, vicarul Maramureşului. 9 Mănăstire între Nazarineni In comuna Bélfenyér (lângă Orade) şi jurul ei nazarenismul ia dimensiuni tot mai mari. Cucernicul canonic rom.-cat. din Oradea-mare, Bunyitay Vincze a decis zidirea unei mănăstiri de maica, chiar în centrul nazarenismului celui mai înfocat. In aceasta mănăstire va institui grădină de băieţi şi şcoală, unde trăi maice vor propaga învăţăturile lui Christos.* Foamete în Rusia în Basarabia vin de dincolo de Nistru o mare mulţime de ţărani şi femei, goniţi de foametea din Rusia. Ei caută de lucru. Din staţia căii ferate Ecaterinoslav, pe liniile din sudul Rusiei, vagoanele sunt neîndestulătoare pentru a transporta această mulţime de nenorociţi Dacă această foamete bântue acuma toamna ce o să fie la iarnă ! ? * Scoaterea din curs a bancnotelor de zece florini. Banca austro-ungară scoate din curs bancnotele de zece florini datate dela 1 Maiu 1880. Amândouă guvernele, în înţelegere cu consiliul general al băncii, au hotărît, ca scoaterea din curs să se facă în modul următor: 1. Banca austro-ungară și sucursalele ei primesc aceste bancnote până la 28 Februarie 1903. 2. Dela 1 Martie până la 31 August 1903 vor fi primite ca plată numai la banca din Viena şi Budapesta, care la cele din provincie numai pentru a fi schimbate. Dela acest termin nu se vor mai primi ca plată, ci numai pentru a fi schimbate, nici la cele 2 bănci centrale din Viena şi Budapesta. După 31 August 1909 banca austro-ungară nu va mai primi de loc bancnotele de 10 fl. datate dela 1 Maiu 1880. • Hymen. Aflăm, că dl Ignaţie Mircea, licenţiat în drept, antreprenorul restaurantului Gării de Nord din Bucureşti, zelosul president al »Frăţiei« societatea Ardelenilor din Caţa, aflători în Bucureşti, — s’a logodit cu d-şoara Elena S. Constantinescu. 9 Aşezarea regimentelor de infanterie din corpul 12 din armată (din Ardeal). După sfîrşitul manevrelor regimentele corpului de armată nr 12 din Ardeal vor fi dislocate: Regimentul nr. 2: batalioanele 1, 2, 4 şi stabul în Sibiiu, al 3 lea batalion în Braşov. Regimentul nr. 31: batalioanele 1, 2, 3 şi stabul în Plevlje, al 4-lea batalion Sibiiu. Regimentul nr. 50: batalioanele 2, 3 şi stabul în Braşov, care batalionul 4 în Făgăraş şi batalionul 1 în Alba- Iulia. Regimentul nr. 51 va rămânea în Cluj. Regimentul nr. 62: batalioanele 1, 3, 4 şi stabul în Viena (2 compănii în Luxenberg, 2 în Mauer), batalionul 2 In Tîrgul-Murăşului. Regim, nr. 63: bat. 1, 2, 3 şi stabul în Bistriţa, bat. 4 în Orăştie. Regim, nr. 64 : bat 2, 3 şi stabul în Tîrgul-Murăşului, bat 1 în Konjica, bat 4 în Orăştie. Regim, nr. 82: bat 8, 4 şi stabul In Alba-Iulia, bat 1 In Odorhent ear’ bat 1 și 2 în Banjaluka. ' 1 * '