Foaia poporului, 1906 (Anul 14, nr. 1-52)

1906-07-22 / nr. 28

Nr. 28 F©POHÜL0I Pag. 38! * Onorații cetitori, cari sunt în restanță cu plata abonamentului pe jumătatea a doua a anului, sunt rugați a plăti cât mai curând abonamentul (2 cor. 20 bani, pentru streinătate 5 cor. 50 bani) ca să nu fim siliți a le întrerupe trimiterea foaiei. * Ardelean decorat. Regele Carol a decorat pe dl Victor Mircea din Cohalm, unul din frații Mircea, proprietarii ospătăriei »Carului cu bere« din București, cu ordinul »Coroana României« în gradul de cavaler. * Mormântul lui Carol-cel-mare. La porunca împăratului Germaniei se va deschide mormântul împăratului Carol-cel-mare din biserica (domul) din Akhen, unde marele împărat își doarme somnul de vecie din veacul al XIII-lea. Deschiderea mormântului să face din cauza, ca pricepătorii să aibă prilej a studia mantaua (căpeneagul) de purpură, cu care a fost acoperit trupul împăratului. * Greve. Zilele trecute au făcut în Sibiiu grevă (au încetat lucrul) zidarii, pielării şi brutarii. Aceşti din urmă cer scăderea vremii de lucru la 10 ceasuri pe zi. In favorul acestora au proclamat grevă generală toţi meseriaşii din Sibiiu Joi după ameazi pană Vineri dimineaţa. Acum s’au pus în grevă calfele de măsuri.* Serată teatrală. Dl Zah. Bârsan dă Sâmbătă, în 21 Iulie c. în Sebeşul-săsesc o serată teatrală, urmată di dans. * Sfinţire de biserică. Curatoratul bisericei gr.-cat. din Csaki-Gorbó învită la sfiinţirea nou terminatei biserici gr. cat. ce se va săvârşi la 12 August st. n. 1906 prin Exelenţia Sa metropolitul Dr. Victor Mihályi de Apşa. Sub durata misei cântările bisericesci le va executa un cor mixt sub conducerea P. On. D. Aron Papiu, profesor de cânt. După actul sfinţirei va urma prânz comun în pavilonul de vară din grădina şcoalei şi o petrecere de vară, al cărei venit să dă în favorul nouei biserici. * Grec omorit. Macedo-românul Pandelie Maghiaru, student la universitatea din Bucureşti, a ucis cu un glonţ de revolver pe Grecul Paraschides, bancar şi uzurar. Cauza uciderii a fost, că Paraschides prin apucături mârşave a pus mâna pe averea lui Maghiaru, moştenită de la unchiul său şi a folosit-o pentru propaganda grecească din Macedonia. * Şcoala de menaj din Sibiiu. Cursurile »Şcoalei pentru economia şi industria de casă« pe anul 1906/7 să vor începe în 15 Sept. c. In şcoală să învaţă a fierbe, şi tot ce să ţine de culină şi gospodăria casei. Elevele trebuie să fi împlinit 15 ani. Instrucţia să face în limba română. Taxele lunare: pentru interne 50 cor. esterne 40 cor. Pentru amândouă cursurile informaţiuni se pot primi dela conducătoarea şcoalei, Veturia Papp, Sibiiu, Str. Baier Nr. 1. * Cale ferată stricată. Pe valea Crişului repede a fost zilele trecute o ploaie uriaşă cu vifor. Puhoaiele de apă au dus stânci şi arbori, cari între staţiunile Bucea şi Bratca s’au grămădit şi au stricat calea ferată în câteva locuri. Au fost trimişi numaidecât din Cluj 80 de lucrători, cari după o muncă de o noapte, la lumină de făclii, au eliberat calea, aşa că trenurile au putut circula de nou. * Buffalo Bill. Vineri a dat în Sibiiu doue reprezentaţii trupa vestitului circ american Buffalo Bill. Au fost ca privitori mai multe mii de oameni. Programul a constat din 22 de puncte, dintre cari unele au presentat scene din viaţă Indianilor luptele atacurile lor, apoi s’au Înfăţoşat călăreţi Cazaci, Arabi etc. neîntrecuţi în măestria călăritului. Trupa dă repezentanţii prin mai multe oraşe ale Ardealului şi Ungariei. * Hymen, Vituria Petran şi Dr. Iulian Pop (Bistriţa) căsătoriţi. # Scrisori la gări. Ministrul de comerciu Kossuth a dat ordin, ca la acele gări (staţii) de cale ferată, unde în loc nu este poştă sau agentură poştală, deregătorii garelor să fie obligaţi a primi scrisori simple şi recomandate şi a le espeda regulat la adresa lor. * »Dreptatea«, foaia din Braşov cu acest nume, a încetat de-a mai eşi. * Născuţi şi morţi In Maiu. In Maiu s'au născut în Ungaria întreagă 57,814 copii, au murit 42,543 persoane, poporaţiunea s’a sporit deci cu 15,271 suflete. * Un atentat în Rusia. In Rusia între alte atentate a făcut mare sensaţie uciderea admirabilului Ciucnin, al cărui portret îl dăm aci. Ciucnim a fost comandantul flotei ruseşti din marea Neagră. Asupra lui s’a mai făcut un atentat nu de mult, când a fost greu rănit. Acum a fost puşcat de un cadet, pe când făcea o primblare prin grădina vilei sale din Odessa. * Licitaţie sângeroasă Săptămâna trecută Gavrila Lăpuşan, cârcimar în Topliţa română, cunoscut ca om lacom după avere, a mers însoţit de executorul, să scoată pe Ioan Murăşan din curtea lui, pe care fiindu-i acesta dator, a bătut-o în dobă şi a cumpărat-o tot el. Când Lăpuşan s’a ivit în poartă, cei doi feciori ai lui Murăşan au sărit asupra lui cu săcurile şi l'au tăiat bucăţi, cum tai un lemn. El a murit îndată. Feciorii au fost prinşi. * Electro-bioscopul Lifka, chinematograf îmbunătăţit, mai rămâne încă timp scurt în Sibiiu. (piaţa Herman.) îndemnăm pe cetitorii noştri a-i cerceta, fiind vrednic de văzut. Preţurile de Intrare sunt ieftine. Foc. In marele oraş comercial rusesc Nisni Novgorod a isbucnit foc zilele aceste arzând în 6 ciasuri 275 de case şi alte zidiri. * Drumuri. Pe basa art. de lege XIV din 1904 s’au început a să face în 1904 drumuri de ţară în mai multe comitate, între cari şi în Torontal şi Bistriţa-Nasăud. Lucrările s’au întrerupt, dar’ anul acesta să vor începe de nou. * * Ovrei din Rusia. De când cu tulburările din Rusia împotriva Jidovilor, aceştia emigrează cu grămada din Rusia şi fiindcă nici o ţară nu primeşte pe »iubiţii« perciunaţi, ei iau calea spre Argentina (America). Zilele trecute a trecut o astfel de ceată prin Budapesta, venind din România. Ei erau 120 bărbaţi, femei, copii. Sunt din jurul Odessei şi Chişineului şi s’au adunat la Iaşi. De aici au venit în Ungaria şi din Bresia au plecat mai departe spre Viena. * O serbare militară. Săptămâna trecută sa făcut în Orăştie desvălirea unui monument ridicat în curtea casarmei regimentului de infanterie 64 în amintirea soldaţilor regimentului, cari s’au distins şi au murit moarte de eroi în lupta dela Biskupitz (la 1866). Se ştie că regimentul de infanterie 64 e compus în majoritate covîrşitoare din Români. Dintre bătrânii, cari au luat parte la această luptă mai trăiesc în Orăştie Românii George Brassai, măestru măsar, Vasile Opruşan zugrav şi loan Grozav econom, — cari au fost invitaţi să ia parte la această serbare. * România şi Grecia. La stăruinţele României marile puteri au hotărât să facă o nouă şi energică întrevenire la Atena, pentru ca guvernul grec să împedece formarea de bande, pentru Macedonia pe teritoriul grecesc. Notele marilor puteri vor fi la fel, ceia ce va dovedi deplina înţelegere între ele. Notele vor fi presentate la Atena în aceiaşi zi de către reprezentanţii puterilor. Acest pas al puterilor, cum şi măsurile luate de guvernul român faţă de greci, au mutat, să vede pe sumeţii din Grecia, căci o ştire mai nouă din Bucureşti vesteşte, că guvernul Greciei a făcut zilele trecute propuneri foarte pacinice României. — Mai nou să vesteşte, că măcelurile din zilele trecute, au îndemnat guvernul român să întrevină pe lângă Poartă, să ia măsuri, ca asemenea cruzimi să nu să mai repeteze. * Coruri de-ale noastre la espoziţie. Foile din Bucureşti scriu, că în 26 August t. c. vor sosi la Bucuresci din Ungaria şi Bucovina 20 de reuniuni române de cântări cu 1300 cântăreţi. Aceştia împreună cu alte 6 societăţi din România vor da concerte în arenele romane în zilele de 27, 28 şi 29 August st. v. * Sânt rugaţi toţi aceia, cari comandă ceva dela vre-o firmă pe baza inseratelor noastre, se scrie în scrisoarea de comandă la firmă, că inseratul l-au cetit în „Foaia Poporului“. Producţiuni şi petreceri. In Diclosânmărtin. Tinerimea română din Diciosânmărtin şi jur aranjează o petrecere de vară în 2 August n. 1906, (ziua sfîntului proroc Ilie) în Diciosânmărtin, în sala cea mare a hotelului »Naţional«. Venitul curat este destinat pentru scopuri filantropice. Se poate ospita la tot locul es 1942 a lui Sarg cremă de dinţi neîncunjurat de lipsă, păstreui dinţii curaţi, albi şi sănătoşi. POSTA REDACŢIEI Şl ADPISMŢ1S1 Tob. Vor urma pe rând. Făget. Numai în nr. viitor să poate, neavânt loc in cel de azi. M. M. în Réhall. Adresa e. V. I. Gr. oficial de bancă, la The Colonial Trust Co. (Foreign department), în South Sharon Pa (Nord-America). Nie. D în Masco Mo. Nu publicăm știri despre cununii etc. numai tipărite. Ab. Nr. 4231. (Roşia). Adresează-te prin protopretor la inspectoratul regnicolar (al țerii) de mită aurit din Budapesta. Proprietar, editor și redactor raspoaaab, Silv*p*"-u Moldovan Tiparul , "Tennie Mdtxaet