Foaia poporului, 1907 (Anul 15, nr. 1-52)

1907-09-15 / nr. 36

Nr. 36 Pag 471 Rugare. Dintre abonaţii noştri acelora, cari primesc »Foaia Poporului, sub unii ce urmează, li să gată abonamentul cu sfârşitul lui August căi vechiu, adecă cu numărul acesta. Ei sunt următorii: Nr. 3329, 8337, 2508, 3232, 3344, 3208, 2218, 1241, 3228, 3240, 3341, 2430, 3214, 3225, 3224, 2513, 3336, 3235, 1985, 3348. Toţi aceştia sunt rugaţi a-şi înclin câteva zile abonamentul, căci altcum li să opreşte trimiterea mai departe a foaiei. Acesta e cel din urmă număr ce mai primesc. »1« Moartea hoţului. Un hoţ a voit să fure grâu din magazinul unei mori din Timişoara, în una din nopţile trecute. In magazin erau puşi grămadă vre-o 50 de saci plini cu grâu Hoţul a crepat fundul unui sac din grămadă şi a ţinut la gaură un sac gol, ca grâul să se verse în el. In decursul acesteia însă grămada de saci s’a răsturnat pe el şi l-a strivit, aşa că dimineaţa a fost găsit mort subt saci. Hoţul este necunoscut. * Medic de nebuni — înebunit. E greu să fii medic în casa de smintiţi, să trăieşti o viaţă întreagă între nebuni. Acesteia i-a căzut jertfă medicul de nebuni Dr. D Horváth din Budapesta. Venind în atingere neîntreruptă cu nebunii, şi-a pierdut şi el minţile. »« La fondul de 20 bani al »Reuniunei socialilor români din Sibiiu« pentru cumpărarea unei case cu hală de vânzare din prilegiul botezului fiicei mai mici numite Paraschiva Cornelia a dlui Ioan Imbăruş, expeditor la »Foaia Poporului« au dăruit naşii Iosif Marcu sen. măestru pardositor şi soţia sa Paraschiva, 2 cor., Simeon Munteanu cu soţia Anuţa, 70 bani, Ştefan Duca notarul Reuniunei, Andreiu Joandrea cu soţia Eva, Ioan Plaiaş cu soţia, Ana Begnaş, moaşe, fiecare 40 bani, I. M. Lazar Imbăruş, Luca Duşe, fiecare câte 20 bani, dşoara Victoria, fiica dlui Basiliu Halmagi, controlor r. In penz. (Racoviţa) şi loan Imbăruş, expeditor, ambii câte 30 bani, sau în total col. 5.50. La acelaş fond au mai dăruit: Demetriu Vulc, dir. de bancă (Mercurea), Vasile Mangra, vicar episc. (Oradea-mare), Vasile Duma, propr. (Cetatea de peatră), Dr Vasile Saftu, paroh (Braşov), N. N. »Isaia«, câte 20 bani şi Victor Tordăşianu, asesor cons. 10 bani. * Pentru biserică. Comuna bisericească Sibiel la stăruinţele binevoitoare a parochului Popoviciu a binevoit la rugarea comunei noastre bisericeşti Boz, a contribui la clădirea bisericei nouă de aici cu suma de 41 coroane, pentru care faptă nobilă, vrednică de imitat să aduce în numele bisericei noastre de aici numitei comune cea mai adâncă mulţămită, nu deosebi să exprimă recunoştinţă vrednicului paroch de acolo pentru sprijinul călduros dat bisericei noastre. — Ioan Stângu, paroch. # Alegere. Din Răhău ni să scrie: Duminecă în 26 Aug.st. v. s’a ţinut alegerea de învăţători pentru două posturi vacante la şcoala cu patru învăţători din Răhău. Dintre şase candidaţi o partidă condusă de George Goţa, a ales pe al şasălea (cel de pe urmă) I. Floca. Voturi s’au mai dat pentru I. Gloşeriu şi G. Cojan. Mulţi nu sunt mulţumiţi cu aceasta alegere. * 32 şcoale de stat în Sălagiu. Inspectorul şcolar reg. din Sălagiu a făcut ministrului de culte propunerea, ca în Sălagiu să se întemeieze 32 şcoli de stat. Apponyi a primit propunerea, şi după cum scrie „Gaz. de Duminecă* să vor începe în curând tratările cu comunele respective. Planul este ca cu începutul dela 1 Sept. 1908 în tot anul să se înfiinţeze câte 5-6 şcoale de stat. Comunele, în cari este luată în vedere înfiinţarea de şcoli de stat, sunt următoarele: Úsztató, Leleu, Szeér, Romita, Ţigani, Vaşcapău, Recea, Rati, S. Uileac, Bobota, Zozany, Lesmer, Borzas, Hotoan, Acâş, Supurul de jos, Unimăt, Dersida, Chegea, Kerszi, Boisnul mare şi Supurul de sus, Corni, Corond, Tihău Coşeni, Sighstr, Hurez, Peceiu, Boian, Ceheiu şi Santau.* Sfinţire de biserică. Comitetul parochial din Sângătin (I. Miercurea) face cunoscut, că Duminecă, în 4/22 Sept. să va sfinţi biserica cea nouă de acolo, prin Escelenţia Sa di arch şi metr. loan Moianu. Primirea Escel. Sale va fi la gara Apaldul de jos. Vor fi frumoase serbări. Va cânta corul din Săliște. * Foauri. Săptămânile trecute a bântuit un foc mare în O dsuîraare din comitatul Hunedoara, pricinuind mari pagube. — Privitor la focul din Borșa, (I. Cluj.) ni să scrie, că nu a ars biserica românească, — cum au scris foile ungureşti — deşi a fost încunjurată de flăcări, ci cea calvină. Au ars 25 de Români, 3 Unguri şi un Jidov. Asigurat a fost foarte puţin. — In Constantinopol a fost zilele aceste un foc groaznic, care a făcut scrum 100 de case şi bolţi, pline cu marfă. * Congresul bisericei săsești e convocat pe 26 Octomvrie n. la Sibiiu. Cu ocaziunea întrunirii sale să va face şi instalarea episcopului Dr. Fridric Teutsch, ales şi întărit în primăvară.* Cazuri de moarte. In S. Sebeş a repozat în 30 Aug. c. Petru P. Opincar, inspector de câmp al orașului Sebeș, în vârstă da 33 ani. — In Sibiiu a repozat la 3 Sept. locotpens. Eugen Paskovits, în vârstă de 41 da ani* Procesul de presă al »Telegrafului Român«, pentru articolul »Agitatorii« să pertractează Vineri în 20 Sept. c. la juriul din Cluj.* Ne mai pomenit. »Gazeta Trans.«e avizată că preotul din Sereţel (r. Năsăud) n’a putut sluji Dumineca trecută la biserică, că gendarmii au scos din sat pe toţi bărbaţii la hăituit la pădure (la gonit), că au sosit domnii dela Bistriţa cu fisolgăbirăul în frunte, la vânat. Pănă şi cantorul şi crâsnicul a fost duşi ! Rugarea oamenilor, ca să lase baremi slujitorii bisericeşti acasă, a fost de graba şi aşa nici clopotele n'au putut fi trase. Lucruri de aceste să petreceau pe vremea iobagiei, dar acum ? numai la noi în Ungaria să mai pomeneşte aşa ceva. Dar o astfel de ticăloşie, cere o cercetare şi pedeapsă! * Dsfraudare în Orăştie. Corniţele suprem al comit. Hunedoarei baron Bornemissa a aflat, că averea oraşului Orăştie, de vre-o 5 milioane, a fost chivernisită rău, neregulat şi s'au înstreinat din ea vre-o 200 mii cor. Cercetarea decurge şi abia să va isprăvi în 15 zile. Cassarul orașului Schuller Morit a fugit la Sibiiu. Aici îi s’a dat de urmă și pe când era să fie arestat, a încercat să se sinucidă cu un revolver in un hotel. Rana ce și-a făcut o însă nu e mortală. Nenorocitul a fost transportat la spital. * 665 de vipere ucise. In comitatul Szepes (Ungaria nordică), s’au sporit atât de mult viperele, încât derigătoriile au pus premiu pe fiecare cap de viperă câte 50 fii. In urmă acesteia din 15 Aprilie pănă în 1 Sept. au fost duse la judecătorii 665 de capete de viperă.* O femeie aruncată în Murăș. Moaşa din Radna, cu numele Hegedus A. a mers . Duminecă la Arad să-şi cerceteze o rudenie. A sosit sara la 8 oare, şi necunoscând oraşul, îi s'a îmbiat de călăuz un slujbaş dela tren. Acesta a dus-o pe mai multe uliţe prin Arad şi sosind la un pod preste Murăş, i-a zmâncit năframa în care avea banii şi apoi a aruncato de pe pod în apă. Biata femeie era să se înece, dar a fost scăpată de rămaşul Crişan. Ea este rănită greu. Ticălosul de »călăuz« a fost prins de poliţie în o crişmă. El să chiamă Victor Teleki şi e slujbaş la calea ferată.* Adunarea „Asociaţiunii". La încheierea foaiei primim programul detaiat al serbărilor la adunarea din Bistriţa. Pe lângă cele dite în alt loc al foaiei, mai amintim: Li teatru va juca trupa dlui Zsharie Bârsan. — La concert vor debuta drele Virginia Galu şi Valeria Popp, dnii Nie. Bratianu, Const. Pavel şi corulReuniunei române de cântări din Bstriţa. —Reuniunea femeilor române din comitatul Hunedoarei* aranjează cu acest prilej o expoziţie de lucruri de mână * Despărţământul Agnita al Asociaţiunii îşi ţine adunarea generală în 8/21 Sept. c. în Bendorf. Ordinea de zi are 8 puncte. * Biruinţa de la Beiuş a fost prăznuită şi de Români din Suciu-de-sus, cari au fost cei mai aprigi luptători pentru părintele Lucaciu la alegerea de la Lăpuş. Miercuri în ziua de tf. Mărie au făcut o demonstraţie pe stradele satului în chiote de bucurie şi strigăte. Să trăiască Lucaciu 11 înaintea caselor grofului Teleki au jucat o horă românească cu strigăte de »Să trăiască Dr. Lucaciu!« * Nenorociri la un foc. In Győr (Ungaria) s’a aprins Luni moara de vapor al lui Back Focul s’a lăţit aşa de repede, încât un număr mare de muncitori au fost încunjuraţi de foc şi erau să arză de vii. Pompierii au întins pânzele, însă lucrătorii s'au îmbulzit şi au sărit aşa, de s’au zdrobit cu toţii. Câţiva au ars în flăcări. Pănă acum sunt 9 morţi şi 30 răniţi. Dintre muncitori mai lipsesc încă mulţi.* Târg de hemelii să ţine la Sighişoara Joi, în 19 Sept. c. şi de aci înainte să va ţinea acest târg în fiecare săptămână Joia, îa hala de lângă gara Sighişoarei. * Teatru. Luni, în 9. c. s’a dat în teatru pieza Boccaeio, iar Marţi, în 10 »Szép Ilona«, pieze bune şi cu joc escelent din partea actorilor. Rolurile principale le-au avut dra Balia Mariska, Ferency I. Rólay, Baranyai F., Halasi Mariska, Füredi Ilona, primadonna Honti Elena, Somogyi K., Asszonyi László etc. cari sunt cele mai escelente puteri. .Teatrul a fost bine cercetat. Preste tot trupa dlui Hevesi are puteri escelente și dă pieze alese. îngerul sugrumător temut al copiilor: mânarea foalelui, diarea, catarul de intestine numai acolo va străbate, unde nu este încă în folosinţă făina»Kufeke« pentru copii. »Kufeke« e singurul intremânt corect pentru copii sănătoşi şi bolnavi de intestine, la folosirea căreia nu pot obvenî perturbaţii de mistuire. »Der Säugling« (»Copilul de ţiţă«), broşură instructivă, să capătă gratis în localurile de vânzare sau la R. Kufeke, Vienă I. 175 la l 8d poate căpiţa la tot focul 88 30-42 a lui Sârg cremă Ce dinţi aemorijorat de lipsi, pistreul dinţii curaţi, albi şi sănătoşi. POSTI REDACŢIEI ŞI IDKHISTRIŢIU. 1----------------•' 11 —.......1 —1.......... "**' Sălişte. Regretăm, dar în nr. acesta n’a fost loc. Vine întreagă în nr. viitor, Someşanul De ce nu ne aveţi numele dtale ? I. C. in Cuj- Adresează te la un medic. Sâng. Numai pe scurt s'a putut, fiind încheiată foaia la primire. Proprietar, palter și redactor Silvestru Moldovan Tiparul „Tipografiei" Hanric Maltas.