Foaia poporului, 1916 (Anul 24, nr. 3-64)

1916-06-11 / nr. 35

Nr. 35 FOAIA POPORULUI Imnostrau —Mogoe Centronitt Asiago au început să se desfăşure în această regiune lupte aprige. Trupele noastre îşi croiesc tot mai aproape drum de poziţiile duşmane. La răsărit de Monte Cengio am câştigat teren însemnat. Localitatea Cestina e acum în linia frontului nostru. Unde duşmanul a pornit la contraatac, a fost respins. Ziua de eri ne-a adus încă 5600 prizonieri, printre cari 78 ofiţeri şi o pradă de 3 tunuri, II mitraliere şi 126 cai. Hoffet, mareşal- locat. Turcii işi continuă ofensiva lor contra Ruşilor in Caucaz. Cel mai nou comunicat turc anunţă că armata turcă a respins spre răsărit trupele ruseşti din valea Elmakidra. Un ofiţer rus şi cinci soldaţi au fost prinşi. La nord-est de Mamahatun, în munţii Mairam. Ruşii luând poziţii de atac, au fost goniţi după lupte grele şi înălţimile stăpânitoare ale munţilor au fost ocupate de Turci. Intr’o luptă la Copie, un regiment rusesc cu trupe de artilerie a fost pus pe goană în deplină dezordine de cavaleria turcească. Raportul contra amiralului Hobfeiighaus In Reichstag. Berlin, 20 Maiu. — Reprezentantul oficiului imperial al marinei, contraamiralul Hobbinghaus, a făcut în Reichstag următoarele declaraţiuni: Secretarul de Stat al oficiului marinei, s’a dus fireşte la Wilhelmshaven, după primele ştiri despre lupta navală, cu scopul de a informa în urmă Reichstagul în privinţa aceasta. A dat următoarele informaţiuni „Ştirile sosite până acum spun că flota noastră de mare întreagă sub comanda şefului ei, viceamiralul Scheer, s’a aflat după prânz în faţa flotei de război engleze întregi, de cel puţin 34 mari vase de război moderne. Bătălia s’a prelungit până la nouă ore seara. In cursul nopţei s’a mai desfăşurat un şir de atacuri singuratice de crucişetoare şi torpiloare din amândouă flotele. Rezultatul tuturor acestor lupte ne-au adus un succes îmbucurător şi însemnat câştig de toate forţele noastre navale contra unui duşman cu mult mai tare ca număr (Aplauze). Pierderile inamicului, întărite în parte de către Englezii mântuiţi de ai noştri, se socotesc astfel: Un mare cuirasat »War spite«, terminat numai în anul trecut şi având o greutate de 28.000 tone, două mari crucişetoare de războiu »Queen Mary« şi „Indefatigable“ cu o greutate de 30.000 şi8.000 tone; două crucişetoare cuirasate de tipul «Achilles “, de 1. 750 tone fiecare ; un mic crucişetor ca de 5.000 tone, trei vase, avantgarda torpiloarelor formând o sumă de 1.500 până la 2 000 tone, nouă până la zece contratorpiloare, dintre care şase au fost nimicite de un singur cuirasat german »Westphalen, în cursul atacurilor date în timpul nopţii şi în fine un submarin. (Vii aplause). Din partea noastră s’au scufundat: cuirasatul »Pommern« lovit de o torpilă şi având o greutate de 13.200 tone; el data din anul 1905; micul crucişetor „ Wiesbaden“ ca de 5.000 tone lovit de focul artileriei. Micul crucişetor Frauenlob“ despre care n’avem ştiri, a fost văzut pentru ultima oară în timpul nopţei, foarte înclinat pe o coastă. E neîndoielnic că s'a scufundat şi el. Câteva din torpiloarele noastre nu s’au înapoiat încă în port. încă nu ne-au sosit ştiri sigure depre pagubele noastre, precum şi despre pierderile de oameni. Trebue dar să aşteptăm noui amănunte. De altcum este foarte natural, ca o parte din vasele noastre să fie tare stricate. Partea principală a flotei s’a înapoiat în porturile noastre. Şeful flotei ne face cunoscut că oamenii, precum şi materialul au o ţinută admirabilă şi că moralul marinarilor noştri este minunat. Comunicat Englez. Rama von, 31 Mai. — Secretarul amiralităţei vesteşte că Miercuri la 18 Mai a avut loc o luptă navală pe coasta Danemarcei. Vapoarele britanice cari au luat parte la luptă fac parte din flota de crucişătoare de linie şi un număr de crucişătoare şi crucişetoare uşoare, sprijinite de patru mari cuirasate. Printre aceste perderile au fost mari. Lupta flotei germane au fost ajutată de condiţiunile văzduhului (viata), cari împiedecau acţiunea noastră şi a ocolit lupta mai mare cu forţa noastră principală, deoarece îndată ce aceasta şi-a făcut arătarea inamicul s’a retras nu însă fără a suferi mari pagube din partea vaselor noastre. Crucişetoarele de luptă „ Queen Mary', »Indefatigable*, »Invincible« și crucișetoarele „Defence“, »Blank Prince« s’au scufundat. « Warrior« a fost scos din luptă și a fost părăsit de oamenii săi. * De asemenea e cunoscut că și contratorpiloarele „Tipperary“, „Turbulent“, »Fortune«, „Sarrowhaw, „Ardent“ au fost perdute. Despre alte şase vase nu se ştie nimic. Alte crucişetoare sau cuirasate uşoare britanice n’au fost scufundate. Pierderile inamicului sunt serioase. Un cuirasat distrus, unul serios stricat. Se vesteşte, că un cuirasat a fost scufundat în cursul nopţei. Două crucişetoare uşoare au fost scoase din luptă, probabil că s’au scufundat. Numărul sigur al contratorpiloarelor inamice nimicite în cursul luptei n’ă putut fi stabilit cu siguranţă. Londra, 21 Mai. — Amiralitatea comunică în mod oficial următoarele'. Intr o luptă navală următoarele vase ale noastre au fost scufundate: Queen Mary, Indefatigable, Invincible, De lance, Black Prince Turbulent, Tiperary, Fortune, Sparrowh:wkf Ardent. Alte vapoare sunt încă lipsă* (Queen Mary are 30 000 tone; Indefatigable 19.000 tone; Invincile 20.300 tone; Defence 14.800 tone; Black Prince 13.750 tone; Turbulent (tonagiu necunoscut); Tiperary 1.900 tone; Fortune, Sparrowhswk şi Ardent câte 980 tone). (WB). Noui amănunte. Viena, 21 Mai — Se află din Cristiania că căpitanul vaporului norvegian „Ulricken“ povestește: Miercuri după ameazâ am întâlnit două crucişetoare engleze, puţin după aceasta veni flota germană, compusă din cinci dreamougth-uri, mai multe crucişetoare şi 20 de torpiloare. La orele opt seara escadra engleză era atrasă într’o luptă grozavă cu flota germană. Linia de luptă se întinde mai întâiu spre uscat, apoi în direcţiunea spre nord-est; până la ora zece seara s'a auzit bubuitul de tunuri. Lupta s’a dat la vre o 20 de mile marine departe de Stavangar. S’au zărit două Zepelinurî, cari au aruncat bombe asupra dreadnougth-urilor. * * * Amsterdam 21 Main. — »Allgemein Handelsblad“ scrie despre lupta navală, că Germanii au avut aci un succes neîndoelnic de mare, care vă face un mare sgomot, mai ales acum după răuşitele armatei austro-ungare pe frontul italian. P«1. 3 Concert bisericesc. Duminecă în 4 Iunie la orele şase după prânz s’a ţinut în sala festivă a muzeului „Asociaţiunei“ concertul dat de corul seminarial înmulţit prin membrii corului mixt al catedralei din Sibiiu, pe care l-am vestit într’unul din numerile trecute ale gazetei noastre, sub conducerea profesorului de muzică de la „Seminarul Andreian“ d-1 T. Popovici. Programul era alcătuit numai din bucăţi de conţinut religios scrise de G. Dima, G. Muzicescu şi C. Porumbescu. Corul a fost la înălţimea chemării sale în toate privinţele, atât ca număr cât şi ca prestaţiune artistică. Din bogata alcătuire a programei s’au înălţat cu deosebire, măestrele compoziţii ale profesorului de la Braşov G. Dima, care precum se ştie e cel mai de seamă muzicant din câţi îi avem, cunoscut atât aici la noi, cât şi în streinătate. „Cu trupul lui Cristos“ »De tine se bucură« şi „Fericiţi sunt cei goniţi“, sunt trei măgăritare de mare preţ în cununa de aur a compoziţiilor d-lui G. Dima. Tot asemenea cu laudă trebue să ne rostim şi despre G. Muzicescu şi C. Porumbescu.