Foaia poporului, 1923 (Anul 31, nr. 1-52)

1923-07-22 / nr. 29

No. 29 De la „Asociaţiune" Şedinţele secţiunilor literare. Vineri, în 13 iulie c., stau întrunit aici, în Sibiu, secţiunile ştienţifice literare ale „Asociaţiunei pentru literatura română şi cultura poporului român“. S-au prezentat mulţi membri, fruntaşi ai culturei româneşti, la şedinţele plenare ale secţiunilor literare din anul acesta. Am observat pe domnii: Iuliu Maniu, Vasile Goldiş, Dr. Vaier Branişce, Dr. Ioan Lupaş, Alex. I. Lăpedatu, Marin Ştefanescu , Dr. Silviu Dragomir, Dr. Elie Dăianu, T. V. Păcăţian, N. Togan, Petru Drăghiciu, Dr. Lucian Borda, I. A. Preda, Dr. Vecerdea, Dr. I. Bunea, Dr. Coltor, T. F. Negruţiu şi alţii. S’au ţinut două şedinţe, înainte de ameazii şi după ameazi. In şedinţa de dimineaţa, — prezidată de dl Dr. Octavian Russu, — secretarul literar dl Ioan Georgescu şi-a cetit amănunţitul raport către secţiuni, în care a scos la iveală meritele dlui T. V. Păcăţian, pentru uriaşa muncă săvârşită cu adunarea tuturor datelor referitoare la jertfele pe cari le-a adus poporul nostru de dincoace de Carpaţi în răsboiul lumii din anii 1914—1918. Plenul secţiunilor a votat mulţumită protocolară dlui Păcăţian pentru zelul şi priceperea cu care a făcut aceasta lucrare de mare însămpătare. Au ţinut apoi secţiunile şedinţe, fiecare separat. După ameazi, la orele 4, s’a ţinut a două şedinţă plenară, prezidată de dl Dr. Elie Dăianu. S’au cetit rapoartele singuraticelor secţiuni şi cuprinsul lor a fost luat la cunoştinţă. S-a stabilit modalitatea participării „Asociaţiunii“ la serbările, cari vor avea loc la finea lui Septemvrie în Avrig, la mormântul lui Gheorghe Lazăr, împlinindu-se atunci o sută de ani de la moartea acestei figuri mari a trecutului. Cu ţinerea de conferinţe la adunarea generală din anul acesta a „Asociaţiunii“, — care va avea loc la finea lui August în Timişoarea, — au fost încredinţaţi domnii Dr. V. Branişce şi Dr. Silviu Dragomir. S’au împărţit apoi două premii: unul de 2000 lei, pus de dl Scotus Viator, pentru o lucrare despre: „Revoluţia din 1918 şi unirea Ardealului cu vechiul regat român“, şi altul de 10.000 lei, pus de comitetul „Asociaţiunii“ pentru o istorie a anilor 1848— 1849, cu privire la Românii din Ardeal. Premiul prim de 2000 lei s’a dat dlui Ioan Clopoţel, publicist în Cluj, pentru lucrarea presentată la concurs şi aflată de bună şi corespunzătoare condiţiunilor din concurs, iar premiul al doilea, de 10.000 lei, l-a primit dl Teodor V. Păcăţian, pentru lucrarea sa: „Anii 1848—1849 la Românii din Ardeal“, în două volume. Cenzurarea ambelor lucrări şi recomandarea lor spre a fi premiate a făcut-o învăţatul profesor universitar, dl Dr. Ioan Lupaş, membru activ al „Academiei Române“. De încheiere mai amintim, că din plenul secţiunilor s’a trimis câte o telegramă omagială M. Sale Regelui Ferdinand şi Alteţei Sale Principelui Carol. Rep. Aviz. Se aduce la cunoştinţă, că toţi aceia, pe cari îi interesează intrarea în Şcoalele Militare Infanterie de Ofiţeri activi, să se prezinte la Prefectura judeţului Sibiu, camera No. 45, sau la primăriile comunale, unde vor putea afla toate condițiile prescrise pentru a putea îmbrățișa cariera ostăşească. FOAIA POPORULUI Din oraşe şi sate Din Făgăraş. Ni se scrie: Guvernul liberal a găsit cu cale să trimită un paşe la Făgăraş, în persoana prefectului Radovici, fost maior în armată. Dl Radovici cere locuit aberilor, când au ceva de reclamat, să se prezinte milităreşte, cu: Trăiţi, dom’le Prefect! Cu populaţia se poartă ca un guvernator într’o provincie turcească. Mai nainte oprise exportul vitelor din judeţ, introducând sistemul permiselor. Acum a oprit eşirea lemnelor din judeţ. Numai cu permis se pot duce lemne afară de judeţ. Lumea se întreabă: în baza cărui drept se întâmplă aceasta? Dl prefect se supără, că lemnele sunt scumpe şi opreşte pe ţărani să-şi vândă la liberă concurenţă produsul lor. Dar pun întrebarea dlui prefect: De ce nu ieftineşte textilele sau de pildă bumbacul, care a ajuns dela 7 la 1200 lei, sau fierul, ori celelalte mărfuri, pe cari oamenii noştri le plătesc cu preţuri fantastice? Desigur, că nu poate schimba aceste preţuri, fiindcă mărfurile sunt aduse din străinătate, cu bani scumpi şi unde leul nostru nu are valoare. Atunci, dacă nu poate aceasta, să vină la realitate de prefect, să lase pe oameni în pace şi să nu se creadă un paşe în Ardeal, care de bunăvoie s’a unit cu patria-mamă. B. Din Avrig. Duminecă 15 Iulie c., meseriaşii români din Avrig şi jur au ţinut adunarea generală pentru constituire şi votarea statutelor. In număr foarte frumos au fost prezenţi meseriaşii români din Racoviţa. De data aceasta am observat, că meseriaşii se pun pe lucru, pentru cultivarea lor şi prin mijloace frumoase, ca cărţi, sporturi, întruniri, conferinţe ş. a. Credem în reuşita acestei încercări, care meseriaşilor Ie face cinste, dacă nu se vor lăsa învinşi de diferitele piedeci ce le vor întâlni. Să dea Dumnezeu, ca reuniunea meseriaşilor români din Avrig şi jur să-şi ajungă scopul şi să fie de lungă durată. Av. Din Teiuş, Despărţământul Teiuş al„Asociaţiunei pentru literatura şi cultura poporului român“, a ţinut prima adunare cercuală la 7 iulie a. c. în Teiuş. Au luat parte mulţi intelectuali şi mai ales mulţi ţărani din Teiuş şi jur. S-au ţinut la această adunare trei conferinţe rostite pe înţelesul tuturor de către domnii I. Neagoe, conferenţiar al „Astrei“, Ştefan Meteş, director în Cluj şi Ioan Bicaz, student în litere. Publicul le-a ascultat cu interes şi a resplătit pe vorbitori cu aplauze. Cu această ocazie s-au înscris un număr frumos de membrii la „Asociaţiune“. Adunarea prezentă a fost o binevenită serbare culturală, care nădăjduim, că va fi începutul unei activităţi rodnice şi folositoare în cadrele „Asociaţiunei“, pentru luminarea poporului din acesta părţi. Un participant. Şedinţa comitetului de 100 a Partidului Naţional, s’a ţinut în Sibiu, Vineri 13 Iulie după ameazi. S’a discutat asupra situaţiei politice şi o tot mai strânsă organizare a Partidului Naţional, pe întreg cuprinsul României întregite. Luând parte la şedinţă membri din diferite părţi ale ţării, aceşti membri au raportat asupra situaţiei din partea locului. S’a discutat şi situaţia creată între Partidul Naţional şi cel Ţărănesc, cu care să crede, că se va putea conlucra la vreme. S’au ales şi mai multe delegaţii pentru organizarea Partidului Naţional în vechiul regat și Basarabia. Pag. 3 INFORMAŢIUNI Conferinţă diplomatică la Sinaia* Statele cari sunt unite în Mica înţelegere (România, Iugoslavia, Cehoslovăcia, iar acum mai pe urmă e vorba să intre şi Polonia) vor ţine în 28 iulie cu o conferinţă la Sinaia, spre a discuta asupra despăgubirilor de răsboiu, şi desigur că şi asupra situaţiei politice. Congresul studenţilor români plănuit a se ţine la Cluj, va avea loc în zilele de 20 August şi următoarele. Programul se va publica în curând. Studenţii, cari doresc a lua parte, să se anunţe centrului universitar la care aparţin, până la 5 August. Bancnote false de 5 şi 20 lei s-au descoperit la Brăila. Cercetările făcute sunt pe urma unei bande de falsificatori, care se pare a porni de la Arad. Bancnotele de 100 lei cu numarul Y 2447 încă sunt false. Cu acest număr se credem că au fost puse în circulaţie o sumă oarecare de astfel de bancnote false. Este un vulcan în Moldova? Din Fălticeni se anunţă, că prin Dorna, Şarul Dornei şi Neagra Şarului populaţia se uită cu groază, că pe muntele Căliman (un fost vulcan pe vremuri şi înalt de 1495 metri) se întâmplă surpături şi prăbuşiri de stânci, iar prin c I fre stânci ese un fum albicios destul de des. Autorităţile au început să cerceteze, întrucât sunt adevărate spusele oamenilor. O rupere de nori împreunată cu o ploaie mare, a inundat în zilele trecute partea de nord a Bucovinei. Localitatea Noua Suliţă n’a mai avut câteva zile nici o legătură cu jurul. Prutul a inundat atât pe malurile Bucovinei cât și pe cele ale Basarabiei. Rusia vinde cereale Germaniei. Săptămâna trecută s’a încheiat la Moscova un tratat germano-rus, prin care Rusia să obligă a începe îndată liferarea de cereale pentru Germania. — Dacă aceste vânzări de cereale se vor duce la îndeplinire, se dovedeşte că Rusia are destule bucate şi că între Rusia şi Germania se leagă o prietenie tot mai strânsă... Mare festival împreunat cu dans, aranjează excursioniştii societăţii culturale universitare „Mihail Eminescu“ din Bucureşti, Mercuri 25 Iulie 1923 în sala de la „Unicum“. Compania dramatică „Caragiale“ a sosit în Sibiu, unde Luni 23 Iulie 1923, la 9 ore seara, va da o reprezentaţie în teatrul orăşenesc. Se va juca „D-ra Mama mea“, comedie în 3 acte. Această piesă, tradusă din I franţuzeşte, s-a jucat de peste 100 ori în şir, la Bucureşti. Amănunte pe afişele din oraş. Bilete se află la Librăria „Foaia Popo- I rului“ şi seara la casa teatrului. Amatorii de teatru vor avea o seară plăcută. Trupa se prezintă bine şi merită a o sprijini. Reuniunea Meseriaşilor din Sălişte invită cu toată dragostea la Petrecerea de vară, ce o va ţinea Duminecă după ameazi în 22 iunie c., la Neted. In caz de timp nefavorabil, petrecerea să amână pe Dumineca viitoare. Comitetul. Societatea studenţilor români din Sălişte invită onoratul public la tradiţionala petrecere de vară, ce se va ţinea Duminecă 29 Iulie a. c. la Neted, cu continuare seara la Casa Naţională. In caz de timp nefavorabil, petrecerea se va amâna pentru 2 August. Numărul de faţă al foii noastre cuprinde 6 pagini. Redactor responsabil: Nicolae Bratu Editura şi tiparul: „Tipografia Poporului“.