Foaia poporului, 1923 (Anul 31, nr. 1-52)

1923-10-14 / nr. 41

ediuu Literatura Română A Str. Şaguna 6 Loco Duminecă, 14 Octomvrie 1923 No. 41 Apare în fiecare Duminecă Cea mai veche foaie naţională politică poporală înfiinţată la anul 1892 PREŢUL ABONAMENTULUI 1Pe un an ......... , Lei 60.— Pe o jumătate de an...................., Lei 30.— Pentru America 3 dolari pe un an întreg Apare și fiecare Duminecă Deschiderea Parlamentului In ziua de Luni 15 Octomvrie 1923, să deschide Parlamentul, sesiunea ordinară a anului 1923—24. înainte de deschiderea primei şedinţe, se ţine la Mitropolie (la 11 ore) din serviciu religios, la care iau parte miniştrii, senatorii, deputaţii şi ceilalţi înalţi funcţionari de stat. — La ora 111 2 parlamentarii intră în sala şedinţelor adunării împreună cu înalţii funcţionari şi corpul diplomatic, ocupându-şi fiecare locul numit. La ora 12 soseşte M. Sa Regele însoţit de Principele moştenitor Carrol, a căror plecare de la Palat se anunţă prin 101 bubuituri de tun. — După sosire, M. S. Regele, înconjurat de miniştri, citeşte Mesajul de deschidere a Parlamentului, apoi pleacă la Palat însoţit tot de escorta regală. Parlamentul procedează îndată la începerea lucrărilor, având mai întâi a-şi alege preşedinţi, vicepreşedinţi, cum şi întreg biroul şi comisiile. Persoanele, ce se aleg, sunt de obicei înainte fixate, astfel că totul merge după şablon, îndeosebi acum, când opoziţia şi aşa nu-iconturbă la alegerile birourilor pentru Senat şi Cameră. Frământări în guvern De vreo 8 zile încoace sunt tot mai stăruitoare ştirile din Bucureşti, care spoun, că dl prim-ministru Ionel Brătianu va face mai multe schimbări în guvern, încă înainte de deschiderea Corpurilor Legiuitoare. Se vorrbeşte de înlocuirea miniştrilor Florescu, de la Justiţie, Cosma de la Lucrări Publice, Banu de la Culte şi Moşoiu de la Comunicaţii. Schimbările ar fi să se facă în ultimele 3 zile ale acestei săptămâni. Pe cale particulară aflăm, la încheierea foii, că de fapt sunt pregătiri de schimbare în mai multe ministere. De aceea şi rămân multe chestii nerezolvate, fiindcă în ministerele respective nu se lucră destul şi nu se pot lua hotarîri până după schimbarea miniştrilor. Partidele din opoziţie Se pregătesc de începerea luptei contra guvernului liberal, despre care susţin, ca duc ţara tot din râu în mai rău. Pe Duminecă şi Luni sunt ocupate toate satele mai mari din Bucureşti, din partea partidelor din opoziţie, cari cer nu schimbarea unor miniştri liberali, ci a guvernului liberal întreg. Partidele din opoziţie declară mereu, că nu recunosc legile acestui Parlament, eştt din furtul urnelor. Că la desbateri vor lua parte sau nu, se va hotărî în zilele viitoare. (Vezi şi: „Ultime ştiri“, pag. 3). Redacţia şi Administraţia: Sibiu, str. Mitropoliei (Măcelarilor) No. 12 (lângă poştă) Adresa telegrafică: „Foaia Poporului“ INSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, str. Mitropoliei (Măcelarilor) No. 12 Preţul inseratelor: „ Un şir petit 4 Lei pentru fiecare publicare Catedrală românească în Cluj Solemnitatea sfinţirii petrii fundamentale a Catedralei ortodoxe române din Cluj După biserica şi palatul încoronării din Alba-Iulia, catedrala din Cluj e prima clădire monumentală, ce se zideşte în Ardealul românesc, de când e România mare. Cu ea se înfige, pentru veacuri, un mare monument al românismului, chiar în inima Ardealului, în Clujul care până mai ieri ară aproape numai Unguresc. Prin locul, pe care se zideşte, în parcul din faţa Teatrului Naţional, măreţia şi frumseţea în care se va înbraca, catedrala din Cluj, va lua locul prim între bisericile şi clădirile monumentale din capitala Ardealului. Cu recunoştinţă va fi privit şi de noi şi de urmaşii noştri, acest sfânt locaş, ridicat prin străduinţa vrednică de cea mai aleasă lauda a primului episcop al reînviatei episcopii a Vadului, Feleacului şi Clujului. Episcopul Nicolae Ivan abea de doi ani păstoreşte această episcopie şi a şi ajuns, prin hărnicie şi zel, sa pună peatra fundamentală a catedralei. Alte episcopii au trăit decenii, până au ajuns să-şi înfăptuiască o astfel de operă.. Ce înseamnă pentru ţara noastră, şi’n deosebi pentru neamul şi biserica noastră, zidirea unei noi catedrale ortodoxe române, se vede mai bine din inpunatoarea solemnitate cu care i s’a sfinţit peatra fundamentală. A şi avut oaspeţi aleşi ca A. S. R. Principele Carol, moştenitorul Tronului, prim-ministru! cu alţi patru miniştrii, Mitropolitul Moldovei, al Ardealului, Episcopul Argeşului, foşti miniştri, mulţi senatori şi deputaţi, protopopi şi preoţi, oficianţi şi ofiţeri înalţi, domni şi doamne, tot ce are Clujul mai ales, precum şi mulţime mare de popor din foc şi jur. Socotiţi toţi, erau mai mulţi ca 7 mii. A fost, deci, o impunătoare serbare, cea aranjată la Cluj Duminecă 7 Octomvrie. * Principele moştenitor şi miniştrii au sosit Duminecă dimineaţa, la 10P/g ore, întimpinaţi fiind de autorităţi şi mult popor, cu toata ceremonia obişnuită. Primarul oraşului l-a primit cu pâine şi sare, iar Reuniunea femeilor ortodoxe cu un frumos buchet de flori. Străbătând străzile principale, în uralele mulţimii, au ajuns în Piaţa Cuza Vodă, unde se zideşte biserica. De cu dimineaţă în biserica veche s’a săvârşit sfânta liturghe, servind episcopul Argeşului Nichita Duma, cu mulţi preoţi şi 2 diaconi. Predica a ţinut-o episcopul Roman Ciorogariu de la Oradea-mare, rostind cuvinte alese despre însemnătatea zidirii noului sfânt locaş dumnezeesc, din punct de vedere naţional şi bisericesc. De aici, preoţii în odăjdii cu corul în frunte şi cu publicul din biserică, au străbătut cu litia câteva străzi până îa locul de sfinţire, sosind deodată şi A. Sa Regală şi ceilalţi oaspeţi. Pe o tribună anume ridicată, pe locul unde va fi altarul, s’a făcut sfinţirea apei, slujind toţi episcopii, protopopi şi preoţi în frunte cu mitropolitul Bălan. Oaspeţii ocupau loc pe două tribune, în stânga şi dreapta, iar mulţimea publicului jur-împrejurul locului unde se va zidi, fiind deja săpate şanţurile pentru fundament. Sfârşindu-se sfinţirea apei, cu care se stropeşte peatra fundamentală, după rândul alhtipicului se unge şi cu unt de lemn în rostire de rugăciuni. Mitropolitul Ardealului ceteşte, în auzul tuturor, actul comemorativ, după ce a fost subscris de Principele moştenitor, miniştrii şi alţii. Actul comemorativ pus într’o cutie de sticlă şi apoi în alta de ţine, se aşează în piatra fundamentală. Zidirea ei o fac tot cei de faţa: Principele moşieritor, mitropoliţii, episcopii şi miniştrii. Iată şi textul actului comemorativ: „Spre lauda şi mărirea lui Dumnezeu, cu a cărui cerească îndurare s'a înfăptuit, în anul Mântuirii 1918, unitatea naţională a neamului, hotarâtu-s’a înălţarea acestui sfânt şi Dumnezeesc Altar, aci în cetatea Clujului, în inima Ardealului desrobit, ca să fie generaţiilor viitoare mărturie vie şi grăioare a simţemintelor de pietate şi recunoştinţa faţă de Prevedinţa a celor pe cari ea i-a rânduit să vadă împlinit aievea visul de veacuri al înaintaşilor lor. Şi s’a hotărît ca acest măreţ locaş de închinare creştinească să fie biserică catedrală a reînviatei şi de Dumnezeu pazitei Eparhii a Vadului, Clujului şi Feleacului, spre pomenirea în veci slavitului apărător al creştinătăţii şi întemeietor al ei Ştefan Vodă cel Mare, cel Bun şi Sfânt, iar hramul să-i fie al „Adormirei Maicii Domnului“ nostru Isus Hristos, întru amintirea istoricei zile de 15/26 August 1916, când bravele oştiri ale Patriei mume au pornit rasboiul cel mare şi greu pentru desrobirea şi liberarea fraţilor de sub stăpâniri streine. După ce lucrările pregătitoare s’au făcut prin osârdia P. S. S. Episcop Nicolae al locului şi prin stăruinţa Consistoriului său episcopesc şi prin aprobarea Sinodului eparhial cu ajutorul material şi moral al stăpânirii şi al dreptcredincioşilor fii ai bisericii străbune, s'a început zidirea în ziua de 28 August 1923, în al nouălea an de glorioasă domnie al M. S. Regelui Ferdinand I, Episcop al Vadului, Clujului şi Feleacului P. S. S. Nicolae Ivan, iniţiatorul şi ostenitorul cel mai zelos