Foaia poporului, 1923 (Anul 31, nr. 1-52)

1923-10-14 / nr. 41

îi*. 4'f INFORMAŢIUNI M. Sa Regele a făcut o vizită oraşului I Iaşi, din prilejul expoziţiei agricole de acolo. fiind 5 ani de când M. Sa n’armai fost în Iaşi, i s’a făcut o foarte frumoasă primire. M. Sa a vizitat cimitirul eroiicii, unde s’a oficiat un parastas,, apoi expoziţia. Două oare a stat în expoziţie,, rămânând pe deplin mulţămit de cele ce a văzut. La ameazi primăria oraşului a dat un banchet. După prânz a luat parte la serbările sportive, iar seara la banchetul oferit de Cercul militar. Un nou liceu s’a deschis în oraşul Sighişoara. Deschiderea solemnă s’a făcut la 1 Octomvrie, în faţa autoritaţilor. Şi acest lceu, ca multe altele, înfiinţate sub guvernul liberal, nu s’a înfiinţat ca fiind mare lipsă de ele, ci numai ca diferiţi deputaţi şi senatori să zică că au făcut o faptă mare. Să nu vorbim decât despre acest liceu: ce rost a avut, când la un pras de loc e liceu în Ibaşfalău, apoi în Braşov şi Blaj? E ştiut doar, că e foarte mare lipsă de profesori. Sunt câteva şcoale normale şi licee înfiinţate fără să aibă măcar profesori, au în schimb fiecare câte un director fost bun agent electoral. Convocare. Prin aceasta convocam pe toţi domnii membri (onorari, fondatori, pe viaţă, activi şi ajutători) ai despărţământului Sibiu al „Asociaţiunii“, la o şedinţă plenară în localul „Asociaţiunii", pe ziua de Vineri, 12 octomvrie n. c., la orele 5 p. m. Ordinea de zi: 1. Referata directorului desp. despre cele 22 excursii culturale şi directivele pentru viitor. 2. Prezentarea desp. Sibiu la serbările din Bucureşti (27—28 î. c.). Din cauza importanţii punctelor ce se vor desbate sunt rugaţi diii membrii să apară în număr cât mai mare. Sibiu, 8 Oct. 1923. Pentru, comitet: Ir. Gh. Preda, director, Dtr. Horia P.Petrescu, secretar. Doi ofiţeri saşi, în rang de căpitani în garnizoana Sibiu, au fost deţinuţi, după cum aflăm la încheierea foii, de şeful Siguranţei din Sibiu impreună cu autorităţile militare locale, pentru tradare şi spionaj în favorul unor state străine. Cercetările continuă. Aceşti doi căpitani, Witmann şi Kappel, erau ofiţeri activi în Sibiu. „Renaşterea“ se numeşte noua foaie oficială a episcopiei Clujului, care apare din 1 Sept. a. c., în Cluj. Pe lângă partea oficială, cuprinde şi articole de interes bisericesc, cultural şi social, aşa cum este „Telegraful Român“ la Sibiu. „ Episcopia Clujului câştigă o nouă putere prin înfiinţarea acestei foi proprii, li dorim viaţa îndelungată, o redactare luminată în spiritul învăţăturilor Mântuitorului şi la înălţimea vremurilor grele ce le trăim, însă ferită de politcă. Societatea pentru Profilaxia Tuberculosei, filiala Sibiu, îşi va ţinea adunarea generală Sâmbătă 13 Octomvrie a. c., ora 6 seara, în sala cea mică a Prefecturei judeţului. Membrii societăţii, precum şi toţi binevoitori, sunt rugaţi a participa în număr complect Debitanţii de tutun (cari au traficat sunt coinsideraţi ca negustori, prin urmare în felul acesta vor fi impuşi cu nouile dări. Nereguli la siguranţa din Cluj s’au descoperit zilele trecute. Mai mulţi comisari, între cari Costescu şi Fotescu, în frunte cu şeful lor Stoica, au fost scoşi din post. Sunt învinovăţiţi, că luau mită, ascundeau acte şitele. Pentru cercetarea lucrurilor a plecat din Bucureşti însuşi directorul general al Siguranţei, R. Voinescu. Aviz. Se face cunoscut, că începând cu ziua de Luni 15 Octomvrie a. c.,. Ambulanţa pentru boale de femei şi copii la Casa Cereală Sibiu se va ţinea zilnic, de la ora 0/g— 32 p. m., afară de Dumineci şi sărbători.iMinisteriul alimentării publice din Cehoslovacia (la noi nu este un astfel de minister) a luat energice măsuri pentru ieftinirea traiului. Acolo unde preţurile sunt prea urcate, le forţează să scadă, aducând marfă de unde este mai ieftină, şi tot aşa şi acolo unde lipsesc, ministerul se îngrijeşte să fie duse şi vândute cu preţul general. Aşa s’a făcut cu cartofii, ovăşul, fânul şi piele. Acum se forţează scăderea preţului pielilor şi încalţămintelor. ■f Paraschiva Mareu nasc. Bendorfean, din Sibiu, după lungi suferinţe, a răposat în 5 Oct. c., în al 72-lea an al etăţii şi 51-lea an căsătoriei. A fost o soţie bună şi mama vrednică. La moarte o deplânge nemângăiatul soţ Iosif Mareu şi 6 copii, toţi în vârstă şi bine crescuţi, cari ocupă deja frumoase posturi în viaţă: Iosif, loan, Eugenia, Marioara, Victor şi Nicolae, apoi nurorile Ema, Paraschiva, Irina şi Olivia. — Odihnească în pace! Preţuri fantastice în Germania. Din cauza scăderii continue a mărcii germane, preţurile se urcă fantastic. La Berlin un kilogram de unt costa 400 milioane, 1 kg. de came 300 mii., zahărul 700 mii. şi pâinea 44 milioane. Pentru un ou se plăteşte 15 mii. Preţul unei perechi de ghete este 3 miliarde, iar un rînd de haine 15 miliarde mărci. De la 10 Oct. tariful poştal s’a uucat de 5 ori ca cel de până acum. O scrisoare obicinuita în cuprinsul Germaniei costă 9 milioane, iar o cartă poştală 2 milioane mărci. Noui târguri. S’a aprobat de minister, ţinerea unui nou târg anual de vite şi mărfuri, în comuna Zlatna, jud. Alba inferioară, în zilele de 19—21 Noembrie, iar celelalte trei târguri existente încă rămân. Fraude mari s’au descoperit la oficiul poştal din Bradu, jud. Hunedoarei, la secţia regiei monopolurilor. Se vorbeşte de mai multe milioane. Oficiantul poştal din Bradu stătea în legătură cu şeful depozitului de tutun din Deva. — Ruşinos lucru! Aviz. De la prefectura poliţiei oraşului Sibiu primim următoarele: începând cu data de 15 oct. a. c. se interzice circulaţia prrin strada Regina Maria (Cisnădiei) a camioanelor şi a carelor de povară. Excepţiunile fac carele de povară şi camioanele care transpoartă mărfuri şi materiale pentru locuitori din strada susnumită. Contravenienta acestei ordonanţe se va pedepsi cu amendă până la 500 Lei în baza § 8, art. XXI 1831. Mulţumită publică. Cu prilejul înscrierilor la începutul anului şcolar au incurs la direcţia liceului „Gheorghe Lazăr“ din Sibiu mai multe contribuţii benevole în favorul „Mesei Studenţilor“, în suma de 2855 Lei. Sume mai însemnate au binevoit a doua: Doamna Maria D. Popescu Turnu-Măgurele, 500 Lei; Doamna Sam. Gangolea 500 Lei; domnii Ioan Petri 200 Lei; Ştefan Borcea elev de cl. V. 100 Lei; Căpitan Arist.lonescu 100 Lei; loan Albu, primpretor 100 Lei; Romul Stănescu 100 Lei; loan Stoia 50 Lei; Dr. Hirsch Adolf, adv. 50 Lei; Maior Leonida Perecrestov 50 Lei; D-şoara Marioara Bota 50 Lei. Primească marinimoşii donatori, atât cei indicaţi mai sus, cât şi ceilalţi, cari au contribuit cu sume mai mici şi din lipsă de spaţiu nu i-am putut publica pe toţi cu numele, sincere mulţămite din partea direc- I ţiunii. Direcţiunea lic. „Gh. Lazar“. Serviciul de camionaj în Sibiu e o instituţie, adusă pe capul Sibienilor, fără nici un alt rost, decât doar să le scumpească transportul mărfuriirir. întâi nu e corect să te silească a duce orice marfă cu camionalul, al doilea sunt prea mari taxele. De pilda nişte pachete cu cărţi şcolare, comandate din Cluj, a costat mai mult transportul lor din gara Sibiu până la Librărie, ca întreg tran- sportul de la Cluj până la Sibiu. Acelaş lucru e cu comande din Bucureşti. In schimb câştigă cei ce au concesiuzea Camionatului şi câţi toţi din jur-împrejur. Cerem taxe mai mici, ca şi dreptul de a-şi aduce singur, cine vrea, mărfurile lui. Atât deocamdată! Noui târguri de ţară s’au aprobat pentru comuna Micăsasa (jud. Târnava mică) şi anume: târg de vite 23—25 Februarie, de mărfuri în 26 Februarie; vite şi cai 20—22 Iunie, mărfuri 23 Iunie; vite şi cai 23—25 Octomvrie, mărfuri 26 Octomvrie. în fiecare Mercuri se va ţine târg de săptămână. Reuniunea pentru ajutorarea la Crăciun, a copiilor săraci încă neobligaţi la şcoală, I face cunoscut, că şi în anul acesta va ajuta vreo 44—50 copii. (Copii de 4—6 ani vor primi haine şi ghete, cum şi jucării). Cererile sunt a se înainta din partea părinţilor sau tutorului până la 31 Octomvrie c., la firmele Carol Stürner, strada Turnului, Gustav Schnitzel, strada Guşteriţei şi Anton Wichan, librărie în Piaţa Huet. La prezentarea cererii trebue adus şi copilul Comitetul. Grea de la minele de cărbuni din Cehoslovacia a încetat. Muncitorii s’au învoit la o reducere a lefurilor cu 13 procente şi s’au întors la lucru, după o pauză de şapte săptămâni. Ţinerea câinilor legaţi în oraşul Sibiu, se ordonează din nou până la 21 Decemvrie 1923, iar pe stradă se poate duce numai cu botniţă, fiindcă mai multe persoane au fost muşcate de un câine turbat. Cei prinşi liberi, vor fi omorîţi. Cărţi de şcoală şi tot felul de recvisite şcolare (caete, peniţe, creioane etc.), se află de vânzare, cu preţuri moderate la Librăria „Foaia Poporului“. FOAIA POPORULUI Pag. 3 Ultime ştiri Complotul studenţilor!? Marcuri 10 Oct. s’a umplut ţara de ştiri din Bucureşti, cari spuneau, că s’a descoperit un complot al unor studenţi fascişti şi antisemiţi, cari voiau să omoare mai mulţi miniştri. Chiar şi Biroul presei din Ministerul de interne a dat următorul comunicat: „Un complot, cu scop de a omorî mai mulţi miniştri, a fost descoperit în sala zilei de Luni 8 Oct. Vinovaţii, printre care se găsesc Zelea Codreanu fiul şi studentul Moţa, au fost arestaţi. Ei au făcut mărturisiri asupra complotului. Cercetările urmează“. Alte ştiri mai spun, că pe lângă cei de sus, au mai fost deţinuţi: Marilovici, Teodosie Popescu, C. Georgescu, N. Dragoş şi advocatul Verorişteanu. Cu toţii ar fi 7 inşi, cari au fost duşi la Văcăreşti. Omorurile ar fi urmat să se îndeplinească Marţi 9 Oct. Aşa se spune. Lumea mare nu prea crede însă, că aşa un lucru mare au pus la cale câţiva studenţi, surprinşi într-o şedinţă în seara zilei de 8 Oct., în strada 13 Septemvrie Nr. 14. Se dă mai mult cu socoteala, că guvernul umflă însuşi lucrul, ca astfel să aibă motiv a lua măsuri mai aspre contra adunărilor publice din zilele viitoare. Vom vedea ce va mai urma. Redactor responsabil: Nicolae Bratu Editura și tiparul: „Tipografia Poporului“.