Foaia poporului, 1923 (Anul 31, nr. 1-52)

1923-11-25 / nr. 47

On. Asoc. pentru Literatura Română Str. Şaguna 6 Loco Duminecă, 25 Noemvrie 1923 Ne. Ei Cea mai veche foaie naţională poli-Apare în fiecare Duminecă tică poporală înfiinţată la anul 1892 PREŢUL ABONAMENTULUI Pe un an ......... Lei 60.— Pe o jumătate de an...................Lei 30.— Pentru America 3 dolari pe un an întreg Apare în fiecare Duminecă Politica în ţară In zilele din urmă s’a scris în diferite ziare din Capitală, că guvernul liberal (sau mai bine zis dl Ionel Brătianu) vrea să pregătească drumul spre putere dlui general Averescu, care să urmeze la guvern după retragerea liberalilor. Ca motiv al acestei combinaţii s’a adus împrejurarea, că însuşi oamenii din sinul liberalilor conducători ar fi stăruit pe lângă generalul Averescu să se împace cu Argetoianu. împăcarea s’a şi făcut, chiar când era să se producă ruptura. Generalul Averescu nu mai ameninţă pe fostul său ministru de interne că-l scoate din partidul poporului. Sunt iar buni prieteni, la îndemnul liberalilor, cari vreau sa-i ajute să vină la putere, după ei, fiindcă liberalii știu bine, că pe Averescani, formând un guvern slab, ii pot răsturna de pe la spate când vor vrea. * Acesta e planul liberalilor, cari au cea mai mare temere de Partidul Naţional şi Partidul Ţărănesc. Cu Partidul dlui profesor Iorga, liberalii se împacă mai uşor, fiind acesta mai mic şi prin urmare de mai puţină însemnătate. E bine însă a ţinea seamă, că de curând dl lorga a declarat, că pe viitor ţara trebue să fie condusă de guvern mai tare, ca cele de până acu..., şi acest guvern trebue să se formeze din oamenii mai multor partide, eventual chiar şi din bărbaţi afară de partide. Acelaş lucru, adecă conlucrarea la guvern a tuturor bărbaţilor vrednici şi harnici, o cere de multă vreme şi Partidul Naţional. La adunarea din Caracal, dl Iuliu Maniu a făcut din nou declaraţii în acest sens. Iată deci, că socoteala Liberalilor cu Avereşcanii nu va putea să se facă aşa uşor. De aceasta va trebui să ţină seamă şi Maestatea Sa. # In toate ministerele din Bucureşti se lucrează de prezent la întocmirea bugetului (venitele şi cheltuelile) pentru anul viitor. Pe cealaltă parte Ministerul de finanţe dă mereu zor pentru încasarea dărilor. In cuprinsul ţării, unii strigă că nu-s bani între oameni, alţii zoresc plata dărilor. La mijloc Sta scumpetea, care mereu creşte. Lipsa de bani în ţară, plata greoaie a dărilor şi scumpetea, a pus guvernul pe gânduri, îşi dă seama, că aşa nu mai poate merge mult. Cel puţin aşa se înţelege frământarea actuală în Ministerul de comerţ, care recunoaşte că cu atâtea oprelişti la export şi câte permise nepermise ajungem tot la mai rău. Grâu nu se mai samanţi, creşterea vitelor nu mai rentează, lemnele se ţin tot mai des prin diferite judeţe. Dumineca trecută, 18 Nov. c., au avut loc alte două adunări, la Caracal şi Bacău. Mii de cetăţeni au luat parte la ambele adunări, aclamând pe fruntaşii Partidului Naţional. Adunarea de la Caracal a întrecut marginile unei adunări poporale. A fost o măreaţă manifestaţie, cum n’a mai văzut capitala acestui judeţ. întrunirea la un moment dat a încetat să mai fie o întrunire a unui partid politic, fiindcă mulţi membri din celelalte partide au vinut să aclame pe şeful Partidului Naţional. Ceva mai mult, un vrednic membru al Partidului Ţărănesc din Romanaţi a luat cuvântul şi a îndemnat preoţimea să conducă poporul spre Partidul Naţional, al cărui şef, dl Iuliu Maniu, are chemarea să conducă întreaga democraţie din ţară, împotriva oligarhiei ce conduce azi. Adunarea a fost deschisă de dl Marcu Cereleanu, preşedintele organizaţiei de la Romanaţi, propunând ca preşedinte al adunării de azi pe dl Petrică Brătăşanu, care e primit cu vii aplause. Vorbesc apoi d-nii Dr. Popescu, M. Mora, Mişu Economi, Dr. Emil Hăţeganu, fostul ministru Stelian Popescu, Sever Bocu, Romul Micşa, Dr. Deleu, Colonel Rădulescu, Dr. Lazar, iar la urmă Ştefan C. Pop şi Iuliu Maniu. Din lipsă de loc nu putem da cuprinsul acestor frumoase vorbiri, ne măr- t ginim ada o parte din vorbirea dlui Maniu, care a spus între altele: Am venit în acest judeţ pentru a mulţum! Oltenilor harnici, patrioţi şi cinstiţi, cari au luptat totdeauna pentru marile cauze ale neamului. Conştiinţa noastră e curată, fiindcă socotim că pentru întregirea neamului am dat toată jertfa noastră: miile de ardeleni pieriţi pe toţi, spânzuraţi şi în închisori. Nu uităm însă, că toată această jertfă ar fi fost zadarnică, dacă n’ar fi fost şi spiritul de jertfă şi puterea de stat a vechiului regat. Statul e poporul, de aceea noi pretindem ca statul să fie condus prin mulţime şi pentru mulţime. Acela care poartă greutăţile să aibă şi toate drepturile. Oratorul cercetează apoi situaţia marilor noastre bogăţii, cari din cauza lipsei de gospodărie şi bună rânduială nu aduc ţării nici un folos. Poporul nostru e unul din cele mai muncitoare din lume. Cum este cu putinţă, ca o ţară bogată şi de un popor muncitor, să se afle în aşa hal de plâns? Nu avem o administraţie bună şi cinstită; clica de conducători din fruntea ţării urmăresc interesele lor particulare, iar nu interesele ţarei. Aci zace răul cel mare, care nu va putea fi delăturat nici prin dările cele mari, ce s’au pus pe oameni. Oratorul îndeamnă mulţimea să vina alaturi de Partidul Naţional, care nu urmăreşte stăpânirea ţării, ci unirea tuturor oamenilor de bine pentru salvarea ei. Partidele cari au voit să guverneze singure au dus ţara la ruină. Aşa a făcut guvernul Averescu, aşa face guvernul Brătianu. — Azi Partidul Naţional, întins în toată ţara, poate conduce şi singur destinele ei, dar el vrea să aibă sprijinul tuturor oamenilor de bine. Noi punem numai condiţia: cei ce vreau să conlucreze cu noi, să primească metodele (planurile) noastre de guvernare, cari se cuprind în ideia legalităţei şi morala superioară. (Dreptate şi cinste). De încheiere dl Maniu mai spune: Totdeauna este mai greu de păstrat, decât de câştigat. De aceea cât de curând trebue pornit la întărirea ţării înlăuntru şi în afara, ca să nu pierdem ceea ce am câştigat cu atâtea jertfe. Adunarea din Băcan. A luat parte deasemenea mult public din oraş şi judeţ. Adunarea a fost deschisă de dl Giurgea, preşedintele organizaţiei locale, care a propus ca preşedinte de onoare al adunării de azi pe dl profesor universitar , Ovid Densuşianu. Au dat apoi cuvântul d-nii: profesor Popescu, D. Negruzi, părintele Manu, Gri- Igore Filipescu, D. Ghibănescu, fostul armi - stru M. Popovici, PolizuiMicşuneşti, iar la urmă dl Alexandru Vaida. A vorbit şi un ţăran, Andreiu Baca, care se bucură de unirea cu fraţii ardeleni. Azi suntem uniţi, — spune el, — în noi ţăranii veţi găsi credincioşi Partidului Naţional. Dl Alexandru Vaida, luând la urmă cuvântul, a spus între altele următoarele: O sfântă emoţiune trebue să cuprindă pe orice Ardelean, când trecând munţii, găseşte în vechiul regat aceleaşi sentimente şi  Adunările Partidului Naţional în Vechiul regat Redacţia şi Administraţia: Sibiu, str. Mitropoliei (Măcelarilor) No. 12 (lângă poştă) Adresa telegrafică: „Foaia Poporului“ INSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, str. Mitropoliei (Măcelarilor) No. 12 Preţul inseratelor: Un şir petit 4 Lei pentru fiecare publicare cte lucru se prăpădesc prin cele magazii şi alte multe. Noul ministru de industrie şi comerţ vrea să introducă mai multa libertate la export, dând şi comerţului intern libertate. Se vorbeşte chiar de ridicarea legii contra speculei. Hotârîri definitive se vor lua la tot cazul în zilele viitoare.