Foaia poporului, 1928 (Anul 36, nr. 1-52)

1928-07-22 / nr. 30

Nr. 30 Călduri mari în Europa centrală In ultimele zile au fost călduri mari nu numai în ţara noastră, ci în toate ţările din Europa centrală. Iată ce se anunţă: Budapesta, 16 Iulie. Azi după amează au fost 39 grade la umbră, o căldură care nu s’a mai pomenit din anul 1892. In cursul zilei 24 de persoane au căzut în nesimţire pe stradă şi au trebuit să fie duse la spiţer. Cazuri de moarte nu sunt, decât la Miskolcz unul. Viena, 16 Iulie. Eri şi astăzi termometrul a arătat 37 grade la umbră. Din cauza căldurei mari, o lume imensă a făcut bac în Dunăre. In cursul zilei de eri s’au înecat 13 persoane. Berlin, 16 Iulie. De câteva zile căldura a devenit grozavă. Noaptea trecută au fost 27 grade, iar la amează 38 grade în umbră și peste 54 grade la soare. Băile sunt luate cu asalt de public. Tramvaele din Berlin au transportat eri (Duminecă 15 Iulie) afară din oraș 21/* milioane de pasageri, iar trenurile din jurul oraşului 2 milioane. Cam 5000 automobile încă au pornit spre locuii mai răcoroase. Din cauza acestei fugi a populaţie’, s’au întâmplat şi nenorociri. 15 persoane s’au înecat la baie, mai mulţi automobilişti au fost răniţi. Londra, 16 Iulie. Valul de căldură, care a făcut până acum 4 victime omeneşti în Anglia, s-a abătut şi asupra Londrei. Eri Duminecă au fost 33 grade la umbră. Azi a început a sufla vântul, astfel căldura e mai suportabilă. Paris, 16 Iulie. Eri a fost la Paris o căldură extraordinară. Sunt şi cazuri mortale de insolaţie. La amează circulaţia pe străzi încetase aproape cu totul. In apropiere de Tours au fost 42 grade Celsius. Căldura în ţară la noi a devenit mai pronunţată, începând cu 13 Iulie. Duminecă 15 Iulie valul de căldură s’a lăsat asupra Capitalei în mod foarte simţitor. Circulaţia a devenit foarte redusă La ora 2 după amează au fost 43 grade la soare şi 33 grade la umbră. Spre seară s’a simţit o uşoară adiere. Cluj, 16 iulie. Ca să scape de năduşeala, lumea a năvălit la băi. Dar ştrandul conţine numai 650 cabine, pe când în ultimele două zile a fost vizitat de 9000 persoane. Trăgând cu urechea... — Măi frate, ce-am observat eu acum câteva săptămâni, n’aș crede că e cu putință, dacă mi-ar spune altcineva. La sosirea trenului de București, am căpătat doi mușterii să-i duc cu trăsura la noua cârciumă-restaurant de pe drumul N. Bietul om s’a bucurat, când a văzut, că opresc trăsura în dreptul casei sale. — Bună ziua vă poftesc! Dar cu ce vă pot servi? — a întrebat omul de curând aranjat în casa cea nouă. — Uite, îți aducem brevetul. E la noi. Dar costă suma spusă de 50 mii lei. Altcum nu ți-1 dăm. — Vai de mine! N’am atâfia bani. Nu mă mai puteti aștepta? — Nu putem ! Ne ducem acum la hotel, unde să vii cu banii până după amează. Domnii au pornit cu trăsura la hotel, iar bietul românes a luat-o pe jos Ia bancă, de unde a împrumutat banii, ce i a dat pe hârtia numită .Brevet“. Intr’o casă nouă, la margine de oraş, bietul om stă acum şi tot socoteşte: Până când va scoate el cele 50 mii de lei, de la muncitorii şi soldaţii din jur, cari sunt săraci şi cumpără puţin? Cei doi domni — câinii, cari spun că sunt români! ! — au plecat înapoi acasă, de unde în zilele acestea probabil pornesc la băi... Sfredeluş. Numeri de probă din „Foaia Poporului" trimitem la dorinţă oricui gratis, dacă ni se cere (un număr din urmă). — Recomandaţi foaia tuturor cunoscuţilor. Cutia mică Lei 70 - doamna întrebuinţează numai Enda Poudre com- Cutia mare Lei 115.— pacte. Puternic, şi cât se poate de ales parfumată. »APOUDRE LHLCOMPACTE Pentru noul an şcolar La Şcoala de Arte şi Meserii din Sibiu (strada Spinarea Câinelui No. 3) cu 4 secţiuni de: pantofărie, croitorie, curelărie, şi tapiţerie, sunt vacante 40 locuri de elevi în anul I, înscrierile se pot face până la 30 August 1928. Condiţiile de admitere: să aibă terminat cursul primar şi etatea de 12—15 ani. Durata cursurilor este de 5 ani. Elevii sunt externi şi interni, bursieri şi solvenţi. Alte amănunte se pot cere de la direcţiunea şcoalei. La Şcoala Mineră a Statului din Baia mare se pregătesc măeştri minieri şi metalurgi. Tinerii, cari doresc a fi primiţi, trebue să aibă vârsta de 17 ani împliniţi şi să fi terminat cu succes: Clasa IV-a secundară sau medie, clasa IV-a sau II-a sec., clasa VI a sau VlI-a primară. Cererile sunt a se înainta până la 15 August 1928. Tinerii, cari sunt în etate peste 21 ani, au să dovedească că au satisfăcut serviciului militar şi sunt necăsătoriţi. In 3, 4, şi 5 Septemvrie se ţine examenul de admitere. Bursierii statului au să deie o declaraţie, că după terminarea acestei şcoli vor rămânea 3 ani în serviciile statului la industria minieră. Societăţile miniere şi proprietarii particulari de mine încă pot susţine elevi ca bursieri. Elevii sunt obligaţi săptămânal la trei zile de lucrări practice, pentru care vor primi plată. Prelegerile durează 3 ani şcolari din câte 10 luni. Taxe şcolare nu sunt. Şcoala nu are internat, elevii sunt externi. Alte amănunte dă Direcţiunea. La Şcoala de Conductori Tehnici din Cluj (strada Barijiu No. 26) se primesc băefi de la 14—18 ani, absolvenţi a 4 clase de gimnaziu, şcoală medie, de arte şi meserii, şcoală elementară de comerţ ori diploma de absolvire a unei şcoli normale de învăţători. Concursul de primire se va ţinea în zilele de 5, 6, şi 7 Septemvrie. Cei ce reflectează la burse, trebue să producă certificat despre starea materială a părinţilor. Informaţii mai detailate dă Direcţiunea. In ţara noastră avem 4 şcoale de conductori tehnici : la Bucureşti (Calea Victoriei 93), Cluj, Cernăuţi şi Chişinău. Cursurile durează 3 ani. Dacă se înştiinţează tineri cu 6—7 clase de liceu, sunt preferiţi aceştia. fCIA'IA POBORDUQI Ba®. S