Foaia poporului, 1929 (Anul 37, nr. 1-52)

1929-09-15 / nr. 38

Nr. 38FOAIA POPORULUI Situaţia din România văzută din străinătate — Ce ne scrie un cetitor al foii noastre — De multe ori am citit .Foaia Poporului“, pe care o primeşte regulat aci în Jăgenidorf (Cehoslovacie) un camarad al meu cu numele Gheorghe Borcoman. Mie îmi pleci foarte mult această gazetă, care are un cuprins bogat, spre folosul fiecărui om de bine, totodată fiind și adevărata oglindă a gloriosului guvern condus de dl prim ministru Iuliu Maniu. DinFoaia Poporului“ se văd toate lucrările, întreprinse de guvernul actual, pentru binele tării, car până ieri a fost condusă numai de trântori. Aceştia au mâncat de-a gata si nau lucrat nimic. Ba oamenii uşurei de până acum au mâncat nu numai bunul muncit de o ţară întreagă, ci ne-au fost mâncat şi prisigiul fată de străinătate. In timpul din ură am ajuns, de ne era ruşine să mei spunem la străini, că suntem Români, când auziam pe Nemţi şi Cehi cum vorbeau pe timpul guvernării liberalilor despre România, că este numai un grajd, ostră de bătăuşi şi de pungaşi. Astăzi însă toate aceste vorbe sunt uitate, de când s’au risipit trântorii dela fagurul de miere, prin venirea guvernului dlui Iuliu Maniu. De prezent ne este fală să citim câte un zarguern sau ceh, în care sunt publicate articole întregi despre România, cum în scurt timp a apucat pe o cafe noua prin înţeleapta conducere a dlui Iuliu Maniucu vrednicul său guvern şi a parlamentului est din dorinţa poporului, nu prin forţa baionetelor jandarmerii Aşa scriu ziarele străine. Din partea mea, ca Român din Maramureş ei care sunt emigrat în Cehoslovacia, doresc şi eu ceea ce doreşte toată suflarea românească, ci guvernul naţional-ţărănesc să trăiască. Cu această ocazie abonez prejoasa dv. foaie pentru frei le m°u G. Ardelean din Slătoera, jud. Maramureş și petru sterul meu G Borcoman din Cehalm, jud. Târnava mare. Deodată cu această scrisoare va trimitei un plic de valoare cu costul abonamentului Jăgerndorf, la 19 August 1929. Cu deosebită stimă Vasile Ardelean din Slătioara jud. Maramureş emigrat în Cehoslovacia. INFORMAŢIUNI Noua lege cu Reforma Administrated ■nj eşti de sub tipar. Cei ce doresc să se orienteze asupra alegerilor comunale viitoare, să-şi comande această carte, care cuprinde pe lângă legea însăşi, multe desluşiri şi îndrumări date de dl Dr. AUREL DOBRESCU, subsecretar de stat şi deputat de Făgăraş. — Comandori să se facă la Librăria „Foaia Poporului* în Sibiu ■ Amănunte vezi la anunţul din numărul trecut. Pregătirea pentru alegerile comunale Ministerul de interne a trimis o circulară, prin care arată modul cum trebuesc făcute alegerile comunele. Comunele trebuesc să alcătuiască lista membrilor alegători. Aceste liste vor fi strânse prin preturi la prefectură. In liste sunt luate si femeile, cam cu cel puţin 3 clase de gimnaziu, sau sunt funcţionare la stat, județ sau comună. Mai sunt luate in liste văduvele de războiu si femeile decorate pentru servicii aduse tării în timpul războiului. Dinolvarea Cernerii agricole. Cemera agricolă din jud. Siriu a fost disolvată si înlocuită cu comisia interimară compusă din : dl general I. Boeriu, preşedinte, Dr. I. Popa, vicepreşedinte, N. Iancu şi I Dordea membri. Noua comisie a adus hotărârea să cumpere de 300 000 lei grâu de sămânţă din Banat, pe care îl dă în schimb producătorilor de gâz din judeţ. Semnarea protocolului conferinţei economice polono-română. In ziua de 5 Septemvrie 1929, s-a semnat la ministerul de externe din Varşovia, de către reprezentanţii ambelor state, protocolul înţelegerii economice între România şi Polonia. ,, O faptă de lăudat Studenţii ieşeni au hotărât să planteze pe marginea drumurilor salcâmi (acati, acatăni). Caii în armata americană înlocuiţi cu automobile. S’a dat ordin, ca în., cel mai scurt timp, toți caii din armata americană să fie înlocuiți cu automobile. — O nouă dovadă, cât sunt de practici americanii. Cum merge încasarea impozitelor Ultimele știri arată, câ în București încasările au crescut de la 3 milioane la zi la 17 milioane lei. Toată lauda pentru orice plătesc în cinste şi omenie. Cură de struguri. Proprietarii de vii, precum şi alţi oameni, fac lucru bun pentru întărirea corpului lor, dacă mănâncă vreme de câteva săptămâni struguri spălaţi pe nemâncate. Această cură ajută foarte mult, mai ales celor bolnavi de rinichi şi de gită. In general este constatat că strugurii curăţă sângele şi întăreşte stomacul. Adunarea studenţilor români, sârbi şi cehoslovaci la Cluj. In săptămâna trecută s’a luat la Cluj o adunare a studenţilor sârbi, cehoslovaci, români si au chemat si pe cei poloni. Adunerea studenţilor a avut de scop, ca aceste trei ţări să lucreze si să-si dea tot mai mult mâna fată de Ungaria, Bulgaria şi Rusia, ce si acum mai visează schimbarea graniţelor. Cumpărări de cai Comisia remontei din Ministerul de Răsboi va cumpăra în ziua de 16 Septemvrie 1929, la ora 8 dimineaţa, în târgul de vite Sibiu, cai buni pentru ofiţeri Artilerie şi Cavalerie, în vârstă de 4—8 ani, de că sunt dovedit de rasă aleasă şi în vârstă de 3 ani. Crescătorii să aducă împreună cu caii întru cât e posibil şi actul de bătaeDesluşiri dinailate se pot afla la fecere primărie comunală, la preţurile plaselor şi la oficiile zootehnice şi sanitare veterinare. Cercul studenţilor sibieni din Bucureşti şi Cluj educe la cunoştinţa membrilor săi, că Prefectura judeţului Sibiu acordă şi anul acesta burse studenţilor. Cei ce doresc a primi burse vor trimite cererea însoţită de următoarele acte: Certificatul de paupertate, certificatul cu situaţia şcolară, certificat de moralitate şi recomandarea primăriei locale, până la 15 Septemvrie 1929, la Prefectura judeţului Siiu. Comitetul Cercului. Mare explozie la o fabrică de munitiuni din Italia. In localitatea Solo din partea nordici a Italiei a luat foc o fabrică de munitiuni, unde lucrau un mare număr de fete și femei. Focul trecând la depozite a exploadat distrugând cu totul fabrica şi ucigând 17 persoane şi numeroşi răniţi. Câte persoane au murit în măcelul din Palestina. Comunicatul oficial al guvernatorului din Palestina arată, ci în măcelul din Palestina au căzut 119 evrei, 87 arabi şi 4 creştini, şi au fost grav răniţi 344 evrei, 208 arabi şi 33 creştini. Un mare foc a ars 38 de clădiri la Soroc*. In ziua de 5 Septemvrie, timp de 4 ore focul a distrus 38 de clădiri. Din lipsă de apă focul n’a putut fi stârs cu tot ajutorul dat de pompierii de armată. Tronul şcolar Sibiu — Ocna-Bii. Se aduce la cunoştinţa ginerală a întregului public călător, cum că cu data de 15 Septemvrie a. c., se pune in circulaţie trenul şcolar No 221 ci plecarea din Sibiu la ora 6.20 Si trenul şcolar No. 222 cu sosirea în Sibiu la ora 7.32, pe distanţa Sibiu — Ocna-Băi si rerour. Ministerul de interne afişează cu numele pe funcţionarii necinstiţi. Pe toţi funcţionarii, ce se abat dela datorie a hotărât să-i publice cu numele spre vedere publică Cât de lungi ar creşte unghiile omului. Medicii au făcut socoteală cât de lungi ar creşte unghiile într’o viaţă de om. SV. ajuns la socoteala că dacă omul ar fi sănătos şi hrănit bine in timp de 70 de ani, i-ar creste unghiile de 56 metri de lungi. Cu ce iuțeală poate sbura un avion. In zilele acestea un englez a ajuns să faci* la oră cu avionul 540 kilometri. Această viteză n’a ajuns-o nimenea până acum. Sosirea aeroplanului Zeppelin în Germania. Aeroplanul Zeppelin a sărit în ziua de 4 Septemvrie în Friedrichsheifen, de unde a plecat în jurul lumii. Zeppelinul a fost aşteptat de 45 000 de călători şi peste 10.000 de automobile. Boala de gură şi de unghii la vite. Cumplita boală de gură şi de picioare bântite în toată Europa. Ştirile aduse de ziare vestesc, că în Italia, Franţa şi Elveţia s’a fătuit această boală, ca şi la noi în ţară. In nordul Ardealului această boală a luat o întindere deadreptul primejdioasă. Boala dela vaci, boi şi bivoli a trecut pe unele locuri la porci şi la oi. Oile din cauza acestei boale nu mai dau lapte, îşi pierd lâna şi viermuesc între urechi. Viţeii ce sug lapte de la vaci bolnave încă mor cu locul. Cel maieftin leac contra acestei boale este cunoscuta piatră vânătă şi piatră acră. Piatra vânătă se sdrobeşte mărunt şi se pune o lingură în 3 litri de apă, cu care apoi se spală picioarele. In gură e bine să se spele cu apă cu piatră acră. Rusia n’a început cu răsboiu contra Chinei, căci se temea de Japonia. Sovietele văzând, că pe Japonia nu o lasă nepâsătoare conflictul ruso-chinez, au bătut în retragere. Pe lângă aceasta o mulţime de condamnaţi ai armatei roşii au fost contra războiului şi apoi nici în conducerea comunistă nu e deplină înţelegere. Ce boală seceră mai mulţi oameni în România. Direcţia statisticei de la ministerul sănătăţii publică o statistică, prin care arate pe judeţe caii oameni mor anual. Motivul celor mai multe cazuri de moarte este lipsa de hrană si de îngrijre. Dintre boale tuberculoza (oftica) seceră cei mai multi morti, si adecă 45 la mie. Cancerul (racul) încă omoară 7 la mie, apoi vine pelagra cu 6 la mie. O boală ce omoară copii, din cauza nepriceperii si murdăriei moaşelor este boala fălcarita, ce vine din cauza că moaşa are foarfecile murdare când taie buricul noului născut. Această negrije omoară anual 1977, dintre cari 1758 în regatul vechiu, 99 in Basarabia, 83 in Bucovina si numai 32 în tot Ardealul. Vapor scufundat. In noaptea de 29 August s’a ciocnit lângă Los Angeles (America) un vapor de cărbuni si unul de persoane. S’au scufundat amândouă. In urma acestei catastrofe s’au înecat peste 30 de persoane. Haine de hârtie. Americanii de mult timp se trudeau să iscodească niste haine usoare, elegante si cari să nu tină cald. Acum se spune că ei fabrică un fel de hârtie, din care bărbati să-si facă haine de vită. Un astfel de costum costă 2 dolari si 14 centi, si îl face după comandă, în timp de o jumătate oră. Pentru acest costum făcut întro jumătate oră, garantează croitorul că nu-si pierde culoarea și forma timp de două săptămâni, când poate într o jumătate de oră să-și facă altul. Editura și tiparul:Tipografia Poporului" Rede clor responzabil: Nicolise Bratw P*g 1 9