Foaia poporului, 1935 (Anul 43, nr. 1-52)

1935-01-01 / nr. 1

Anu’l«« PREŢUL ABONAMETULUI Pe un an...............................Lei 140.— Pe o jumătate de an ... Lei 70.— Pentru America 3 dolari pe un an intre« Pentru societăţi şi autorităţi 300 lei anual Redacţia şi Administraţia: Sibiu, Str. Mitropoliei Nr. 12 (lângă Poştă) Telefon Nr. 182 Maraischeele intrate nu se înapoiază Un şir petit 8 Lei pentru fiecare publicare Băţul I Lei numărul Anul Nou, 1 Ianuarie 1935 Cea mai veche foaie poporală, naţională şi politică, Înfiinţată la anul 1892 Apare în fiecare Dumineca Cenzurat Director: NIC. BRATU, fost senator INSERATE No. 1 se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, strada Mitropoliei Nr. 12 Preţul inseratelor: La anul nou s'a mai dus un an după cei mulţi. Dar, la dreptul vorbind, a fost atât de greu, acest an, încât puţini oameni vor fi, cărora să le pară rău după el. Noi, dela această gazetă, încă nu re-petăm sfârşitul anului 1934. In decursul am avut greutăţi enorme. Cheltuelile cu întreţinerea foii au rămas aceleaş, ca şi în trecut, pe când veniturile au scăzut, căci abonaţii au trecut uşor cu vederea să-şi plătească abonamentul. Tuturor vă adresăm rugarea: plătiţi-vă foaia care numai îndemnuri şi sfaturi bune vă aduce la casă! Cine nu vrea să o mai ţină, să ne scrie. Cine ne iubeşte, să o recomande şi altora. * înainte de sărbători, ca şi acum, am avut un timp foarte cald, cum nu s-a mai pomenit din moşi strămoşi. Aceasta e pentru puţini bine, pentru cei mai mulţi erau. Vitele vor fi scoase uşor din iarnă. Dar semănăturile de toamnă sufăr. De aceea, agricultorii noştri să fie cu grije. Păstraţi birne bucatele de trecere, până când se va vedea mai cu siguranţă ce ne ascunde anul viitor. Aveţi în vedere şi aceea ca la primăvară să puneţi altă sămânţă pe locul unde sămânţa din toamnă a fost prăpădită. * îndemnăm pe oameni să fie cu mare grije la tot ce fac, îndeosebi având în vedere scumpetea banilor în zilele noastre, apoi greutatea de a putea primi un ban împrumut. Băncile noastre cari în anii nii ajutau pe oameni, acum sufăr şi ele. Ce a fost pe vremuri, s'a dus. Pentru a ajunge iarăş la credit — şi după putinţă eftin — e necesar ca cei intraţi în conversiune să plătească ratele rânduite de lege. Statul modern nu poate trăi fără bănci. Iar băncile noastre au slă- bit mult din cauza conversiunii. Se cuvine deci a face tot ce se poate, ca băncile conduse de oameni harnici şi pricepuţi, să fie sprijinite spre a se putea din nou întări şi ridica. * In cele politice, încă voim să spunem câteva cuvinte de încheiere. Nervositatea oamenilor creşte. Asta o vedem bine la noi în ţară. Şi tot aşa este şi în alte ţări. Ba pe acolo este un neastâmpăr şi mai mare. Ca să nimerim bine, lucrul cel mai cuminte este, să ascultăm de oamenii învăţaţi pe cari îi cunoaştem. Cei păţiţi, totdeauna găsesc leacul mai uşor. Necazurile sunt multe, căci şi oamenii se înmulţesc, prin urmare trebue bine chibzuit ce faci şi ce nu trebue să faci. In treburile politice, afară de graniţele ţării, spuneam mai sus, că se observă un neastâmpăr în continuă creştere. Toate ţările se înarmează, care cum pot. Ele spun, că pentru asigurarea păcii. Aşa cântă şi Germania. Dar acest cântec nu e greu de ghicit. In dorinţa unor vremuri mai bune, vă urăm: An trou fericit! ! Ultimele declaraţii In numărul de Crăciun, scriind asupra situaţiei politice din ţară, am amintit despre toate cele petrecute până în preajma serbătorilor. Intre altele am scris, că la ultimele şedinţe ale Delegaţiei permanente a partidului Naţional-Ţărănesc, dl Alexandru Vaida-Voevod şi alţi câţiva domni au fost tot de alte păreri decât dl Iuliu Maniu, asupra tacticei de urmat a partidului. Dl Maniu are însă, de câţiva ani, unele păreri pe cari spune, că nu şi le poate schimba. Aşa este convingerea domniei sale. In acelaş timp nu vrea să facă greutăţi conducerii partidului. De aceea a declarat, că se retrage din delegaţia permanentă. Apoi a plecat acasă, la Bădăcin. In drum, dl I. Maniu s-a oprit puţin şi la Cluj, unde a fost intimpinat de mai mulţi ziarişti. Aceştia l-au rugat să facă unele declaraţii asupra situaţiei, punându-i u nai invnte îr^rehăr*.-. a-upivuiXcfl aisr Jî IUllu Maniu a răspuns cele de mai jos. In liniştea vetrei părinteşti — Unde veţi petrece serbătorile, Domnule Preşedinte, şi ce ne puteţi spune despre starea sufletească, în care vom serba Crăciunul în anul acesta? — Sunt în drum spre Bădăcin, pentru a petrece sărbătorile Crăciunului la vatra părintească şi a lua, de acolo, noi imbolduri pentru lupta de toate zilele. Liniştea vetrei părinteşti şi atmosfera de pace a satului dă fiecăruia prilej de întărire sufletească, care este atât de necesară după lunile pline de sbucium, peste care a trecut întreaga omenire, în ultimul timp. Cele ce se petrec azi sunt contrare mai mult decât oricând altădată vorbei creştine: „Pe pământ pace, între oameni bună învoire“. Ceea ce s-a petrecut în ultimul timp este chiar contrarul acestei năzuinţi creştine : vrajbe între state, neînţelegeri între popoare, ură şi pizmă în societate, ceartă între oameni. Toate acestea, pentru că societatea omenească a dat uitării morala creştină, a cărei bază este iubirea deaproapelui şi cinstirea dreptului fiecăruia. Niciodată n'au venit mai bine ca acum serbătorile, cari dau prilej de gândire liniştită şi critică proprie, izvorul atâtor preschimbări sufleteşti binecuvântate. In aceste zile avem cel mai bun prilej pentru a pătrunde căile care duc la simplul adevăr: respectă strict drepturile altuia, şi întăreşte-te sârguincios pentru a le apăra pe ale tale. Mai ales acum, când ne ameninţă o încăerare răsboinică a statelor, şi când pornirile politice în lăuntrul statelor au atins culmi nebănuite, trebue să ţinem seamă de acest adevăr, pentru a nu ataca pe nedrept şi pentru a ne apăra cumsecade credinţele şi fiinţa ale d-lui Iuliu Flaniu D-Voastră, adică în retragerea din delegaţia permanentă a partidului? — Această retragere din delegaţia permanentă este chiar urmarea credinţelor mele nestrămutate. Nu m’am retras din Partidul Naţional-Ţărănesc, care este un fruct şi al năzuinţelor mele cele mai curate. M’am retras numai din delegaţia permanentă. Bunul simţ mi-a dictat să fac aceasta. Un membru al unei organizaţiuni conducătoare, este dator a susţine în public felul de a gândi şi hotărârile acelei organizaţiuni, sau cel puţin trebue să nu vorbească şi să nu se arate în mod contrar. Ori, credinţa mea este, că modul de a gândi şi a lucra al majorităţii delegaţiei permanente în cunoscuta chestiune este cu totul greşit. A-l susţine nu pot, a tăcea, având în vedere răspunderea politică şi istorică, pe care o am, şi a situaţiei creiate artenor, î‘ .-rr • • ;• permis. Logic şi onorabil nu puteam face alceva, decât să mă retrag, pentru a arăta deosebirea de vederi şi a-mi păstră libertatea cuvântului, pe care mi-a recunoscut-o şi conducerea partidului. Fără supărare faţă de nimeni, mă voi bizui a convinge opinia publică şi conducerea de partid, că punctul meu de vedere este singur potrivit şi sper că părerea mea va fi primită în scurt timp de întregul partid. Am convingerea, că opinia publică a ţării este pătrunsă de credinţa, că stările de azi nu mai pot dăinui, ca ţara să şi poată lua avântul spre o refacere politică, morală şi economică, pentru a putea face faţă diferitelor probleme. Cum priviţi atacurile ? — Cum priviţi atacurile îndreptate împotriva D-Voastră, în această luptă, pe cere o duceţi ? — Atacurile acestea, oricât de violente ar fi, nu-mi tulbură seninătatea, cu care îmi urmez drumul arătat de credinţele mele. Ştiu din istorie şi din experienţă, că cu cât este mai curată şi mai periculoasă pentru cei potrivnici o credinţă oarecare, cu atât este mai veninos şi mai nedrept atacul celor cari umblă pe cărări ascunse şi greşite, atât în viaţa de stat cât şi în cea particulară. A fost şi este atât de adâncă convingerea mea, că drumul care-l bat pentru mărirea ţării şi pentru dreptatea socială, este singur cel mai bun, şn cât nu sunt nevoia de a sta în loc nici măcar o clipă, pentru a răspunde nedreptăţilor ce mi se fac, nedreptăţi de care au suferit toţi aceia, cari au luptat pentru idealuri mari. Afacerea Skoda Retragerea din delegaţia permanentă — Care va fi atitudinea D-Voastră afacerea Skoda, în cursul desbaterilor ce urma îndată după serbători, în pan ament — In aceste desbateri Partidul N nai-Ţărănesc nu se va prezenta ca a (pârât), ci ca acuzator (pârâtor) la toate celelalte partide, care au fost tere după încheierea păcii, pentru lor trecere cu vederea în ce priveşi marea ţării.a „/T — Ne vorbiţi, Domnule Preşedinte, despre „credinţe", care la D-voastră au fost totdeauna tari şi adânci. Cum se restrâng aceste credinţe în ultimul act politic al