Foaia poporului, 1935 (Anul 43, nr. 1-52)

1935-09-22 / nr. 39

Cenzurat Creţul o UH Anul 43-lea______________________________Duminecă 22 Septemvrie 1935 ^ / No. 39 Cea mai veche foaie poporală, naţională şi politică, Înfiinţată la anul 1892 ___________________________________________Apare în fiecare Duminecă PREŢUL ABONAMETULUI Patra an..............................Lei 140.— Pa o jumătate de an . . . Lei 70.— Fantm America 3 dolari pe un an întreg Prin societăţi şi autorităţi 300 lei anual Director: NNC. BRATU, fost senator Redacţia şi Administraţia: Sibiu, stat. Mitropoliei Nr. 12 (lângă Poştă) Telefon Nr. 182 Manuscrisele intrate nu se înapoiază INSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, strada Mitropoliei Nr. 12 Preţul inseratelor: Un şir petit 8 Lei pentru fiecare publicare Situaţia — Scrisoare din 18 Sept. 1935 In zilele trecute se vorbia în Bucureşti — chiar în cercurile liberale — de o apropiată remaniere (prefacere) a guvernului. Asta ar fi însemnat. Că guvernul se simte tare şi se aşează cât mai bine un cea, pentru a putea rămâne încă un timp mai îndelungat la conducerea ţării. Când scriu aceste rânduri, nu mai este nici o discuţie asupra remanierii, care a fost amânată. Până când, nu se ştie. Dar se presupune, că până la deschiderea parlamentului, care va avea loc la 15 Noemvrie, dacă până atunci nu se vor ivi noni greutăţi, Guvernul Tătărescu întâmpină două feluri de greutăţi în guvernarea sa: 1) Conducerea partidului liberal (sau mai bine zis preşedintele partidului Dinu Brătianu) nu aprobă tot ce vrea primul ministru Tătărescu ; 2) Criza economică internă şi externă îngreunează foarte mult activitatea guvernului. Drn 17 Septemvrie a avut loc o întrevedere intre d-nii Dinu Brătianu şi Gh. Tătărescu. După această întrevedere nu s-a mai vorbit de remanierea guvernului, de schimbarea Constituţiei, de numirea noului guvernator la Banca Naţională. Iată, de pildă, numai trei puncte, asupra cărora d-nii Brătianu şi Tătărescu nu sunt de aceiaş părere. Tot eri a plecat la Geneva dl ministru de finanţe Victor Antonescu, un lucru care de asemenea a surprins cercurile politice. Şi de ce a plecat ? Ca să aibă o întrevedere cu primul ministru francez Laval, care de prezent se află la adunarea Societăţii Naţiunilor de la Geneva. Această întrevedere a fost mijlocită de către dl Titulescu, care la începutul săptămânii sosise la Geneva. Chestia în discuţie este foarte importantă. Creditorii streini cer plata dobânzilor , cari în anii trecuţi au fost reduse după împrumuturile streine. Guvernul liberal a făgăduit anul trecut şi acum în primăvară, că va plăti ratele regulat la scadenţă. Dar la 1 August 1955 n'a plătit, spunând cu 5 zile înainte că nu poate. Procedura aceasta a supărat şi pe Francezi şi pe Englezi. Noi însă trebue să stăm bine cu aceste două popoare. Politica externă a României are absolută nevoe de sprijinul Franţei şi al Angliei. Chiar viitorul apropiat nu ştim ce surprinderi ne poate aduce. De aceea, către aceste două ţări trebue să ne îndreptăm privirea şi când ne gândim la o mai bună înarmare, cu avioane, tunuri, mitraliere etc. politică Bucureşti . Prin urmare, guvernul liberal în loc de remaniere s’a văzut silit să trimită pe ministrul de finanţe la Geneva, ca să încerce el să îndrepte ceea ce n'au putut în lunile trecute subsecretarii de stat Rădulescu şi Leon. Dacă dl ministru de finanţe Antonescu va avea succes la Geneva, atunci Dl Nicolae Titulescu . După cum am scris în unul din numerele trecute ale foii — duşmanii Alicei înţelegeri şi toţi aceia cari se temeau de înălţarea prestigiului dlui Titulescu în consiliul Societăţii Naţiunilor, au desfăşurat până în ultimele clipe,la Geneva, o propagandă dintre cele mai vii împotriva candidatului României la funcţiunea de judecător în marele sinedriu al popoarelor, pus, sub asuspiciile instituţiei de la Geneva. Spre a nu împiedeca libera expresie a Europei, în alegerea României, dl Titulescu a stat, până în ultima zi, la Bad- Gastein, unde şi-a petrecut ultimele zile ale vacanţei sale. Nu a făcut nici cea mai mică intervenţie în favoarea alegerii României în unul din cele trei locuri rămase vacante în consiliul Soc. Naţiunilor, prin expirarea mandatelor deţinute de cele 3 state: Cehoslovacia, Mexicul şi Polonia. Cu toate acestea, dl Nic. Titulescu, a fost ales membru în marele for al popoarelor, cu 50 voturi din 52 exprimate, delegatul Poloniei neîntrunind decât 42 voturi. Aceasta înseamnă că ministrul nostru de externe, dl Nicolae Titulescu, îşi ocupă locul de onoare, bine meritat, în consiliul Societăţii Naţiunilor, loc în care se aşează într-o atmosferă caldă, pe care au manifestat-o reprezentanţii statelor, cari l-au ales cu o majoritate atât de covârşitoare. Cele 50 de ţări, delegaţii celor 50 de popoare, au crezut că este în interesul Societăţii Naţiunilor, în interesul marii idei de pace, să aleagă în acest joc pe reprezentantul României, pe marile apostol al păcii europene şi pe făuritorul Micei înţelegeri. Cum s-au repartizat voturile Pentru locurile devenite vacante, prin expirarea mandatelor celor 3 state: Cehoslovacia, Mexicul şi Polonia, mandatele s-au repartizat astfel: România 50, republica Ecuador 45 şi Polonia 42, întreagă situaţia guvernului liberal se va îmbunătăţi pentru moment, sub raportul problemelor externe. Dacă nu va putea face nimic, ca şi antecesorii săi, atunci cu greu se va mai putea menţine guvernul Tătărescu. Căci, fără succes în problemele externe şi încolţit de opoziţie — plus frământările chiar între liberali — guvernul actual n’o să mai poată face faţă situaţiei, care din zi în zi devine tot mai grea. Rep. Manifestările de simpatie pentru România A ministrul nostru de externe, dl Nicolae Titulescu, a fost viu felicitat de toate delegaţiile din Liga Naţiunilor, pentru marea glorie câştigată României, în aceste alegeri, mai cu seamă că dsa nu a căutat să influenţeze cu nimic această demostraţie. Rezultatul obţinut în alegerea României în unul din locurile devenite vacante, cu o majoritate atât de însemnată, arată încă odată, rolul covârşitor pe care România, prin reprezentantul său, l-a avut în viaţa acestei instituţii. Acum nouă ani România a fost aleasă pentru prima dată în Consiliul Societăţii Naţiunilor, obţinând 30 voturi din cele 46 exprimate. Rezultatul de Luni 16 Sept. c., dovedeşte importantul loc şi încrederea pe care România şi-a câştigat-o în faţa popoarelor europene. Cele 50 de voturi nu le-a obţinut nici o ţară în alegerile din anii trecuţi, nici la preşedinţia adunării, nici la vice-preşedinţie, nici la consiliul Societăţii Naţiunilor. După cât se presupune, cele două voturi exprimate împotriva alegerii României în unul din cele 3 locuri sunt a se atribui Poloniei şi Ungariei, state cari — după cum s'a observat din manifestările lor — nu ne prea văd cu ochi buni. In tot cazul, iabanda României dela Geneva, nu poate să fie decât un nou pas, pe care Ia făcut ideia de pace în viaţa popoarelor europene. In vremurile acestea de grea cumpănă pentru soartea Europei, intrarea dlui Nicolae Titulescu, ministrul nostru de externe, în Consiliul Ligii Naţiunilor ne întăreşte şi mai mult nădejdea, că ideia de pace va triumfa în orice acţiune a acestui sobor. Fie ca acest post de onoare al României, să însemne un astru luminos, care să conducă gândul popoarelor pe albia păcii, a conlucrărilor pe toate terenurile de progres economic, financiar şi politic. Gloria României la Geneva obţinut 50 din 52 voturi