Foaia poporului, 1940 (Anul 48, nr. 1-52)

1940-09-15 / nr. 38

Anul 48-lea Duminecă 15 Septemvrie 1940 Nr. 38 Cea mai veche foaie poporală, naţională şi politică, înfiinţată la anul 1892 Un număr: 3 lei Apare în fiecare Duminică Un număr: 3 Iei PREŢUL ABONAMENTULUI Pe un an.......................................Lei 140 — Pe o jumătate de an....................Lei 70 — Pentru America 3 dolari pe un an întreg Pentru societăţi şi autorităţi 300 lei anual ITjGnînlriffniufiriTi^^ m ifiTii i■■lií■l^lii^ iiiii iiiTwiiiiimniîii nitiui■■ wîfwiTiwiBiaiiiiiiiiiiB iTj lari schimbări Săptămâna trecută, Joi 5 Septemvrie, când de obiceiu punem foaia noastră sub tipar, au avut loc importante frământări în țara noastră, după cum am scris în foaia trecută. Aceste frământări au culminat în noaptea de Joi spre Vineri, când a abdicat de tron regele Carol, ceea ce încă am anunţat în o parte a foii, pe care am tipărit-o numai Vineri. Urmând pe tron Regele Alihni I şi fiind numit generalul I. Antonescu Conducătorul Statului Român şi Preşedintele Consiliului de Miniştri, de sine înţeles că a venit rândul să se ia după aceea o sumedenie de alte măsuri necesare împrejurărilor. Sâmbătă 7 Septemvrie, ex-regele Carol a plecat din ţară. M. S. Regina Mamă Elena a fost invitată să vină la Bucureşti. Acum este pe drum. Vineri intră în ţari, iar Duminecă va fi primirea în Bucureşti cu mare fast. Generalul Antonescu a luat măsuri, între altele, pentru controlul averilor tuturor miniştrilor din ultimii opt ani de zile. De asemenea a pus sub controla averea exregelui Corod. Pe de altă parte, a pus sub cercetare activitatea a 11 generali, pentru activitatea lor în legătură cu înarmarea ţării, retragerea din Basarabia etc. în ţara noastră Cum însă frământările în ţară sunt multe şi diferite, în legătură cu cedarea judeţelor din Transilvania Ungariei şi altele, îngrijorarea guvernului e mare pentru asigurarea liniştei şi ordinei. De aceea zilnic se iau diverse măsuri. Mai este de observat, că guvernul Gigurtu a rămas la postul său. Toţi miniştrii au depus legiuitul jurământ către noul rege Mihai şi Conducătorul Statului. Este probabil, însă, că după încheierea tuturor actelor în legătură cu cedarea Transilvaniei către Ungaria, — pe cari le va face guvernul Gigurtu, cel ce a aprobat și arbitrajul dela Viena, — acest guvern va demisiona, făcând loc unui guvern nou, care va fi ușurat de marea răspundere a cedării Transilvaniei. Citea se va forma noul guvern, e greu a prevedea în momentul când punem aceste rânduri pe hârtie (Joi 12 Sept.). Termenul pentru operaţiunile în legătură cu cedarea Transilvaniei expiră — cele 15 zile — la 14 Septemvrie 1940. După această dată ne putem aştepta, deci, la schimbarea guvernului. Considerând împrejurările grele, prin care trece țara de prezent, în cele următoare dăm actele mai importante din ultimele zile. ■ Apeca — In Ţară şi mai ales în Capitală au început să se agite unele mişcări cu caracter anarhic. — Am redat poporului libertăţile care i-au fost smulse. Am făcut-o pentru ca aceste libertăţi să fie folosite numai la ridicarea Statului. — Cine te foloseşte la prăbuşirea lui prin anarhie, devine duşmanul No. 1 al acestui neam. — Generalul Antonescu nu ameninţă pe nimeni, dar nici nu şovăe. El a venit: să facă tuturor dreptate; să dea tuturor putinţa să trăiască omeneşte; să facă să înceteze desmăţul sus şi să înceapă bunul trai jos. — El va ridica Statul începând de la temelia sa. — După el, la temelia Statului au stat şi vor sta întotdeauna muncitorul agricol dela ţară şi muncitorul dela oraşe — funcţionar şi lucrător. — Dela ei voiu porni şi pe ei voiu organiza toată forţa de producţiune şi de rezistenţă a viitorului Stat. — Dintre ei voiu da putinţa să se ridice elitele sănătoase ale producţiei şi conducătorii de mâine ai Statului. — Insă, pentru ca să pot să înfăptuiesc re Ţara această sfântă datorie către voi şi către istorie, îmi trebue linişte şi ordine. Îmi trebue să-mi daţi timp şi ascultare. — De aceia, anunţ pe toţi, oricine ar fi ei şi pe orice s’ar rezema, să intre imediat în ordine. — Independenţa şi libertăţile noastre vor fi primejduite dacă ţara nu intră în ordine, nu se pune pe muncă şi dacă nu reconstituie repede forţele cari îi pot asigura şi rezistenţa şi înălţarea. — Pentru a atinge acest ţel, trebuie o singură mână conducătoare care să transforme într-o singură voinţă şi o singură forţă creatoare, toate puterile şi toarte voinţele răzleţite ale acestui neam. — Nu încercaţi să slăbiţi, prin dezordine, această mână. — Ea va alina cu părintească dragoste, atât cât îi este cu putinţă, în lipsurileşî dezordinea actuală, toate suferinţele; dar va pedepsi cu toată asprimea toate încercările ce s’ar face de a se da ultima lovitură Statului, fiindcă trebuie să oprim prăbuşirea în anarhie şi sclavie. Conducătorul Statului Român şi Preşedintele Consilului de Minştri General ION ANTONESCU Director-Proprietar : N. BRATUfost Senator Redacţia şi Administraţia: Sibiu, strada Regina Maria No. 57 Inreg. la Trib. Sibiu No. 187—1938 INSERATE Un şir petit 8 Lei pentru fiecare publicare se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, str. Regina Maria 57 (fostă Cisnădiei) Preţul inseratelor Apel la ordine şi la munca ROMÂNE Mi-am pus în cumpăna soartei viaţa mea, ca să o scap pe a voastră. Dumnezeu care a fost cu voi şi cu mine, m’a ajutat să spulber în două zile un regim tiranic şi odios. Scopul meu nu a fost însă numai să sparg în ţăndări un sistem, ci acela de a creia altul un regim nou de viaţă curată; un regim de viaţă armonioasă şi frăţească între conducători şi conduşi; un regim de viaţă plină de ideal, de cuget curat şi de forţă creatoare, în sfârşit, un regim in care de la cel mai tânăr dintre voi până la cel mai in vârstă dintre noi să muncim cu patimă, să muncim cu dragoste, să muncim fără preget pentru a reclădi dela bază Statul nostru, pentru a face din el ceea ce doriţi voi şi ceeace am visat eu.Este o muncă grea, neînchipuit de grea, care cere dela voi şi dela mine gândire, organizare, metodă, ordine, disciplină, neslăbită voinţă şi dârzenie,. Ajutaţi-mă şi ascultaţi-mă! Dacă o faceţi cinstit, dacă nu umblaţi după foloase personale sau de castă, dacă nu vă uitaţi cu ochi răzbunători în trecut, dacă întindem o mână frăţească tuturor cari sunt în stare să pună sufletul, priceperea, cinstea, munca şi patriotismul lor în slujba Patriei, dacă lăsăm ambiţiile şi păstrăm proporţiile, în sfârşit, dacă începeţi să daţi şi tot sufletul, toată energia şi toată munca voastră în folosul Ţării noastre, voiu reuşi. Puneţi deci frâu bucuriei care v-a cuprins că ne-am descătuşat şi începeţi munca constructivă. In fiecare săptămână, de Luni dimineaţă şi până Sâmbătă seara să transformăm Statul într’un stup de înţelepte şi harnice albine. Orice secundă pierdută în intrigă şi luptă strâmbă poate să ne fie mortală. TINERI LEGIONARI. Am înţeles şi înţeleg explozia voastră de mulţumire, pentru că fără să fiu dintre voi, am suferit cumplit cu voi şi pentru voi. Am suferit cu voi fiindcă doream ceea ce doreaţi voi, gândeam ceea ce gândeaţi voi. Doream ca România Mare să fie o Românie tare. Doream să fac, după cum doreaţi să faceţi, ca în această Ţară să domnească dreptatea, să fie stăpână numai legea, să conducă numai meritul şi să se bucure de bunul traiu nu numai unul, ci toţi. 1